Fiyat nedir? Fiyat; Mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Strateji Tasarımı İlker acar.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
Pazarlama karmasında firmanın özellikle ilgilendiği eleman fiyattır
fiyat ve fiyat kararları
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI FİYAT
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
PAZARLAMA-6.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
+ + + ENDÜSTRİYEL ALICILAR MAL VE HİZMET ÜRETİCİLERİ
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
PAZARLAMA KARMASI ders 12
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Pazarlama Yönetimi Süreci
Dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Konumlandırma.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Bölüm 10 – Hizmetlerin Fiyatlandırılması
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Fiyat Karması.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
PAZARLAMA TEMEL BİLGİLER 2 Fiyat nedir? Fiyat;  mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel  tüketicilerin bir malı almak için ödemek.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Fiyat ve Fiyatlandırma
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
FİNANSAL YÖNETİM.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
Pazarlama İletişimi
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Sunum transkripti:

Fiyat nedir? Fiyat; Mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel

Fiyat Fiyat, tüketicilerin bir malı almak için ödemek zorunda oldukları para miktarıdır. Bir mal veya hizmete sahip olma veya kullanmaktan kaynaklanan fayda karşılığında tüketicilerin ödediği değerler toplamıdır.

Fiyatlandırma önemlidir çünkü; Gelirle ilgili olduğu için Rekabetle ilgili olduğu için Malın algılanmasında kriter olduğu için Piyasa şartları dolayısıyla (tam rekabet, aksak rekabet, monopol) Devlet müdahalesine açık kaldığı için Talebin esnekliği ile doğrudan ilişkili olduğu için İşletmenin amacının gerçekleşmesi için

Ödeme Araçları Para (Nakit) Çek Senet Kredi kartı EFT Havale … Cepten, temassız ödeme, 8 milyar Dolar'ı buldu 23:10  - Cep telefonu ile yakın alan ödeme sistemlerinden 2009 yılında 8 milyar dolarlık ödeme yapıldı. Juniper araştırma şirketinin raporundan derlenen bilgiye göre, temassız yakın alan ödeme sistemleri (Contactless NFC - Near Field Communication) kullanımı her geçen gün artıyor. NFC, yaklaşık 10 cm mesafeli ve yüksek frekanslı ve iki elektronik cihaz arasında data transferine imkan tanıyan teknolojiye verilen ad. Türkiye'de de uygulanan yaygın kullanımda, bazı büyük marketlerdeki alışverişte nakit ödeme yerine cep telefonu, ödemeyi alacak cihaza yaklaştırılarak para transferi gerçekleştiriliyor.   

Fiyatlama Amaçları Satış hacminin maksimizasyonu hedeflenen pazar payı ya da satış hacmine ulaşmak Kâr maksimizasyonu Yatırımın geri dönüş süresinin kısaltılması Nakit akışının maksimizasyonu Rekabeti azaltmak İşletmenin diğer mallarının satışını artırmak İmaj oluşturmak Pazar fiyatını belirlemek

Fiyatlandırma Göz Önüne Alınması Gereken Başlıca Konular Ürün maliyeti Rakip fiyatlar ve diğer iç ve dış etkenler Tüketicinin algıladığı değer Bu fiyat seviyesinde kar mümkün değil Bu fiyat seviyesinde talep yok Düşük fiyat Yüksek fiyat

Fiyatlandırmayı Etkileyen Faktörler D I Ş S A L F A K T Ö R L E R İ Ç S E L F A K T Ö R L E R Fiyatlandırma Kararları Pazar ve talep yapısı Rakiplerin maliyet ve fiyatları Politik ve hukuki düzenlemeler Fiyatlandırma amaçları Maliyet yapısı Fiyat karar mekanizması Dağıtım kanalları Pazarlama karması stratejileri Tedarikçiler Müşteriler Akaryakıtta tavan fiyat uygulaması başlatıldı. Motorin 2.49 TL, benzin ise... Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK) akaryakıt dağıtım ve bayi satışlarına yönelik "tavan fiyat" uygulamasına karar verdi. EPDK'nın internet sitesinde yayınlanan duyuruda, Kurulun 28 Mayıs 2009 tarihinde yapılan toplantısında Petrol Piyasasında faaliyet gösteren dağıtıcı lisansı sahiplerinin fiyat uygulamalarında en yakın erişilebilir dünya serbest piyasa oluşumu dikkate alınmadığı anlaşıldığından, lisans sahiplerinin fiyat uygulamalarını söz konusu aykırılıkları giderecek şekilde düzenlemeleri için 20 Haziran 2009 tarihine kadar süre verildiği hatırlatıldı. Daha sonra bu süre 25 Ağustosa uzatıldı. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından onaylanan, GSM şirketlerinin cep telefonu ve haberleşme hizmetleri ücretlerine uygulayacağı yeni Azami Ücret Tarifesi yarından itibaren uygulanmaya başlayacak. Yeni tarifede, GSM şirketlerince uygulanacak ücretlerin üst sınırı yüzde 5,7 oranında artırıldı. GSM şirketleri, ücretleri belirlerken, tarifedeki tavan fiyatları aşamıyorlar. Yeni Azami Ücret Tarifesi'ne göre, cep telefonlarından sabit hatlara ve cepten cebe aramalarda ücret tavanı 41,54 kuruştan 43,89 kuruşa, yurt dışını arama ücreti de 4,38 liradan 4,63 liraya çıkarıldı. Öte yandan, 16,63 lira olan isim/unvan değişikliği tavan ücreti 17,57 lira olarak belirlenirken, hat devir ücreti 8,31 liradan 8,78 liraya, numara değişikliği 49,87 liradan 52,69 liraya, garanti kapsamında sim kart değişikliği tavan ücreti de 8,31 liradan 8,78 liraya yükseltildi. 41,55 lira olarak uygulanan kayıp, çalıntı, kullanıcı hatası nedeniyle değişim tavan ücreti de 43,90 lira olarak belirlendi. Mesaj başına 41,54 kuruş olan yurt içi ve 83,08 kuruş olan yurt dışı kısa mesaj (SMS) tavan ücret tarifesi ise değişmedi. Elektronik ortamda iletilen ayrıntılı faturalar için fatura başına 9,44 kuruş olan tavan ücretinde de bir değişiklik öngörülmezken, postayla iletilen ayrıntılı fatura tavan ücreti ise 57,71 kuruştan 60,97 kuruşa çıkarıldı.

Fiyatlandırma Kararlarında Etkileyici Temel Faktörler Taleple İlgili Faktörler Arzla İlgili Faktörler Çevresel Faktörler

Fiyatlandırma Kararlarında Talebin Etkisi Demografik faktörler Potansiyel alıcıların sayısı, yaşları, cinsiyetleri ve eğitim düzeyleri Potansiyel alıcıların bölgedeki dağılımı Alıcıların pozisyonları (endüstriyel alıcı, nihai tüketici) Potansiyel alıcıların beklenen tüketim oranları Potansiyel alıcıların ekonomik güçleri

Fiyatlandırma Kararlarında Talebin Etkisi Psikolojik faktörler Potansiyel alıcıların fiyatı kalitenin göstergesi olarak algılayıp algılamadığı Potansiyel alıcıların fiyat düşüşleriyle etkilenip etkilenmedikleri Potansiyel alıcıların yüksek fiyatları yüksek hizmet kalitesi göstergesi olarak algılayıp algılamadıkları Potansiyel alıcıların prestije önem verip vermedikleri ve buna bağlı olarak yüksek fiyatlı ürünlere eğilimleri Potansiyel alıcıların ne kadarının ürün için belirlenen fiyatı ödemeye hazır olduğu

Talebin Fiyat Esnekliği Fiyat indirme de ve yükseltmede talebin fiyat esnekliği önemlidir Tüketicilerin fiyat değişikliklerine tepkileri talebin fiyat esnekliği ile ölçülür Talepteki nispi değişmenin buna sebep olan fiyattaki nispi değişmeye oranlanması ile hesaplanır Etkin fiyat politika ve stratejileri için bu oranın hesaplanması gerekir Talebin fiyat esnekliğini bir çok faktör belirler ikame mallarının varlığı tüketici ihtiyaçlarının tatmin olma derecesi malın dayanıklılığı tüketici ihtiyacının şiddeti fiyat düzeyi Gelir Tutundurma Nüfus

Talebin Fiyat Esnekliği

Fiyata Karşı Hassasiyeti Etkileyen Faktörler Muhtemel tüketici tepkisi Ürünün farklı/özel olması Ürün farklılaşması arttıkça, fiyat hassasiyeti düşer İkame ürünlerin varlığından haberdar olmak İkame ürün sayısı arttıkça, hassasiyet artar Ürün maliyetinin harcamalar içindeki payı Toplam harcamalar içinde ürünün payı artarsa, hassasiyet artacaktır Ürünün tüketici için önemi Tüketici için ürünün önemi ve değeri arttıkça, hassasiyet azalır Fiyat-kalite ilişkisi Ürün kalitesi ve imajı arttıkça, fiyat hassasiyeti azalır Ürünler-arası karşılaştırma zorluğu Karşılaştırma zorlaştıkça, hassasiyet azalır

Fiyat Belirleme Süreci Fiyatlandırma amacının seçimi Talebin incelenmesi Maliyetlerin incelenmesi Rakip tekliflerin incelenmesi Fiyatlandırma metodunun seçimi Nihai fiyatın belirlenmesi Nihai fiyatta ayarlama yapılması

Fiyatlandırma Yöntemleri 1- Maliyete Göre Fiyatlandırma Maliyet artı usulü Alış maliyeti esaslı: Alış fiyatının birim fiyatının üzerine kâr eklenerek oluşturulan fiyat. Toptancı ve perakendeciler sık kullanır. Tam maliyet esaslı: Ortalama maliyete belirli bir kâr eklenir. Daha çok üreticiler kullanır. Hedef fiyatlandırma Belirli bir satış hacminde elde edilecek kâr hedeflenerek fiyat belirlenir. Miktarın önceden tahmin edilmesi gerekir.

Başabaş noktası

Fiyatlandırma Yöntemleri 2- Talebe Göre Fiyatlandırma Tüketiciye sunulan malın pazardaki değerini hesaplamada, tüketicinin ona ne değer biçtiğini tahmin etmeye dayanır. 3- Rekabete Göre Fiyatlandırma Cari fiyat esası Sektörde görülen ortalama fiyat baz alınır, kolaydır, rekabeti kızdırmaz, fiyata rakiplerin ve tüketicilerin tepkisi bellidir, maliyetleri hesaplama zorluğu olduğunda kullanışlı olabilir, kolayda mallar için kullanılır Kapalı zarf usulü

Malın Kalitesi ve Fiyat Stratejileri   FİYAT Yüksek Düşük KALİTE Premium (pahalı) strateji İyi değer stratejisi Aşırı fiyatlama (soyma) stratejisi Ekonomi stratejisi

Yeni Mamuller İçin Fiyatlandırma Stratejileri 1- Yüksek Fiyat Stratejileri - Pazarın Kaymağını Alma - Ödüllü Fiyatlandırma - İmaj Yaratan Fiyatlandırma - Koruyucu Fiyatlandırma 2- Düşük Fiyat Stratejileri - Pazara Nüfuz Etme - Pazara Girişleri Engelleme - Tutundurmaya Yönelik Fiyatlama - Pazardan Kovma

Yeni Ürünlerin Fiyatlandırma Stratejileri Pazarın Kaymağını Alma (Yüksek Fiyat stratejisi) Mamul hayat eğrisinin ilk aşamalarında talep esnek değilse, Mamule yüksek fiyat ödemeye hazır tüketicilerin miktarı yeterli görülüyorsa, Rakiplerin pazara girişleri kısa vadede zor ise, Kamu yönetimi yüksek fiyata tepki göstermeyecek ise uygulanabilir. Pazara Nüfuz Etme (Düşük fiyat stretejisi) Tüketiciler fiyata karşı duyarlı, yani talep esnek ise, Satışların artması sonucu maliyetler düşüyorsa, Mamulün taklit edilmesi güç ya da rakiplerin pazara girişleri beklenmiyorsa uygulanabilir.

Fiyat Politikaları (Nihai Fiyatın Belirlenmesi) 1- İndirimli Fiyat Politikaları - Fonksiyonel İndirim - Miktar İndirimi - Mevsimlik İndirim - Erken Ödeme İndirimi 2- Coğrafi Esaslı Fiyat Politikaları - Satış Yerinde Fiyatlandırma - Teslim (Müşteri) Yerinde Fiyatlandırma - Bölgesel Fiyatlandırma 3- Tek Fiyat - Değişir Fiyat Politikaları

Fiyat Politikaları (Nihai Fiyatın Belirlenmesi) 4- Mal Hattı Fiyat Politikası 5- Garantili Fiyat Politikası 6- Yol Gösterici Fiyat Politikası 7- Eksiltme Fiyat Politikası 8- Psikolojik Fiyat Politikaları - Küsuratlı Fiyatlandırma - Miktar İndirimli Fiyatlandırma - Sabit Fiyatla Fiyatlandırma - Prestij (İmaj) Oluşturucu Fiyatlandırma 9- Fiyat Farklılaştırma Politikası

2008-09 Playoffs Pricing 2009 NBA Finals $30 $160 $200 $260 $320 $375 $475 $530 Premier Seats Suites

Mamul Hattının Fiyatlandırılması Bağıntılı talep, bir malın talebinin diğer malın talebini etkilemesi halinde bu iki malın talebi bağıntılıdır. Birbirleriyle çok yakından ilişkili iki veya daha fazla mal türünün fiyatlandırılmasında üreticiler, toplam geliri en yüksek düzeye çıkaracak şekilde birbiriyle ilişkili optimal fiyatlar belirlemeye çalışır.

Fiyatlandırma Kararlarında Arz Faktörlerinin Etkisi Fiyatlandırma amaçları Maliyetlerin etkileri Ürün özelliklerinin etkileri Talebi dengesiz olan ve stoklanamayan ürünler Ayırt edici özellikler Ürün hayat eğrisi dönemi

Fiyatlandırma Kararlarında Çevresel Faktörlerin Etkisi Rekabet şartları Hükümetin düzenlemeleri