TÜRKÇE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONFERANS SÖYLEŞİ SEMPOZYUM
Advertisements

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Satışta İletişimin Rolü
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
“Sınav Başarısı İçin” tüyolar TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
D İ L DİLİM SENİ DİLİM DİLİM KESERİM
SUNUM.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
‘VERİMLİ ÇALIŞMA’.
DİNLEME.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
TÜRKÇE.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
DİNLEME ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Ş. Dilek BELET.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ İlköğretim Müfettişi HAZIRLAYAN VE SUNAN
Türkçe Dersi Dilimiz Konumuz Ahmet Eren Köksal
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
İletişim ve Empati.
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
HOŞGELDİNİZ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Öğretim Teknikleri - III
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Doğru Çalışma Yöntemleri
ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ Hüsnü DURSUN
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Doğru Çalışma Yöntemleri
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
TÜRKÇE DERSİ İLE HEDEFLENENLER.
DİNLEME.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Probleme Dayalı Öğrenme
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
ÖĞRETİM SÜRECİNDE DİNLEME BECERİSİNİN GELİŞİMİ. Dinlemenin Önemi İnsanlar arasında en yaygın iletişim biçimi konuşmadır. Bu durumda bireylerden birisi.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
REHBERLİK SERVİSİ.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Programın Karşılaştırılması Sunusu
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
ETKİLİ DERS DİNLEME VE ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ. ETKİLİ OKUMA BECERİLERİ  Okurken anlamayı kontrol etmek Metin hakkında soru sormak ve cevaplamak Yüksek sesle okumak.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA, MOTİVASYON VE BAŞARILI OLMA
MALAZGİRT MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ARGÜMANTASYON.
Sunum transkripti:

TÜRKÇE

Temel Beceriler

ULAŞILMASI BEKLENEN TEMEL BECERİLER; 􀂃 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma, 􀂃 Eleştirel düşünme, 􀂃 Yaratıcı düşünme, 􀂃 İletişim, 􀂃 Problem çözme, 􀂃 Araştırma, 􀂃 Bilgi teknolojilerini kullanma, 􀂃 Girişimcilik, 􀂃 Karar verme, 􀂃 Metinler arası okuma, 􀂃 Kişisel ve sosyal değerlere önem verme

Türkçe Dersi Öğrenme Alanları Dinleme Öğrenme Alanı 1. Dinleme Kurallarını Uygulama 2. Dinlediğini Anlama 3. Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Dinleme Konuşma Öğrenme Alanı 1. Konuşma Kurallarını Uygulama 2. Kendini Sözlü Olarak İfade Etme 3. Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Konuşma Okuma Öğrenme Alanı 1. Okuma Kurallarını Uygulama 2. Okuduğunu Anlama 3. Anlam Kurma 4. Söz Varlığını Geliştirme 5. Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Okuma Yazma Öğrenme Alanı 1. Yazma Kurallarını Uygulama 2. Kendini Yazılı Olarak İfade Etme 3. Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Yazma Görsel Okuma ve Görsel Sunu Öğrenme Alanı 1. Görsel Okuma 2. Görsel Sunu

Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN DİNLEME ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN

Dinleme nedir? Dinleme, iletileri anlayabilme uyarana tepkide bulunabilme etkinliğidir. Diğer bir deyişle dinleme konuşma ya da okuma yoluyla gönderilen bir iletinin kavranmasıdır. Dinleme, aynı zamanda öğrenme yollarından biridir ve belli bir amaç için yapılır.

Dinleme neden önemli? Dinleme ve duyma arasındaki fark nedir?

Dinleme neden önemli Yapılan incelemeler, insanların pek çoğunun daha az konuşma, daha çok dinleme durumunda bulunduğunu ortaya çıkarmıştır. İnsanlar dil becerilerinden en çok % 50 oranıyla dinlemeyi kullanmaktadır.

Dinlemenin önemi eğitim ve öğretim sürecinin amacına uygun gerçekleşmesi etkin dinleme ile mümkündür. Sözel iletinin göndericiden alıcıya ulaşmasında ve bu iletinin anlama dönüşmesinde dinleme önemlidir.

Dinlemeyi doğru gerçekleştirebilmek için ne yapmamız gerekiyor?

Dinleme ilkeleri 1-Amaçlı olmalı 2-İstekli olmalı 3-Eleştirel dinlemeli 4-Tahmin ederek dinlemeli 5-Not alarak dinlemeli

DİNLEME TÜRLERİ

Dinleme türleri Saplantılı Dinleme Görünüşte Dinleme Savunucu Dinleme Seçici Dinleme Tuzak Kurucu Dinleme Yüzeysel Dinleme ETKİLİ DİNLEME

Edilgin Dinleme Anne : Yarın matematik sınavın var. Koray : Evet, biliyorum. Anne : Biliyorsun; ama hâlâ çalışmaya oturmadın. Koray : Çalışmaya niyetim yok. Anne : Ne demek niyetim yok. Kabul etmiyorum bu söylediğini. Derhal buraya gelip çalışmaya başlamalısın. Koray : Matematik dersini sevmiyorum. Çalışmak da istemiyorum. Anne : Bu söylediklerini duymamış olayım. Son kez söylüyorum, buraya gel ve çalışmaya başla (tehdit). Bu gidişle senden adam olmayacak (aşağılama). Koray : Ben adam olmak istemiyorum. Umurumda bile değil! (çatışma).

Etkili Dinleme Anne : Yarın matematik sınavın var. Koray : Evet, biliyorum. Anne : Çalışacaksın umarım. Koray : Çalışmayı düşünmüyorum. Anne : Çalışmayı düşünmüyorsun öyle mi? Niçin çalışmayacağını söyler misin? Koray : Çünkü bu dersi sevmiyorum. Anne : Bu dersi sevmediğini söylüyorsun. Niçin sevmediğini hiç düşündün mü? Koray : Düşünmedim; ama bu ders bana çekici gelmiyor. Anne : Bu dersin sana çekici gelmemesi normal; çünkü matematik senin ilgi alanına girmiyor sanırım. Koray : Evet anne, matematik benim ilgi alanıma girmiyor ve bu yüzden sevmiyorum.

Anne. :Seni anlıyorum oğlum Anne :Seni anlıyorum oğlum. Ancak bilmeni isterim ki matematiği sevmesen de bu dersten başarılı olman gerekiyor. Zira ileride gireceğin üniversite sınavı için matematik önemli bir ders. Koray :Evet anne, haklısın galiba. Yarınki sınava çalışmam gerekiyor.

Dinleme eğitimi ile öğrencilerde geliştirilecek beceriler Konuşulanı, okumanı, söyleneni tam olarak anlama Konuşulanı görgü kurallarına uygun dinleme Dinlerken önyargılardan uzak tarafsız dineme Dinlediğinin eksik, yanlış, abartılı yönlerini seçme Dinlerken soru sorma, açıklama yapma Dinlediklerine ilişkin tahmin yapma İlgi ve gereksinmelerini dikkate alarak dinleme Eğlenmek amacıyla dinleme

Dinleme eğitimi ile öğrencilerde geliştirilecek beceriler Bilgi edinmek amacıyla dinleme Dinlediklerinde sebep sonuç ilişkileri kurma Çıkarsamalar, karşılaştırmalar yapma Dinlediklerini özetleme Dinlediklerini başkalarına anlatma Dinlediklerine günlük yaşantısından örnekler verme

DİNLEME EĞİTİMİ SÜRECİ

Dinleme eğitiminde dikkat edilecek durumlar 1) Öğretmenin konuşurken yönü öğrencilere dönük olmalıdır. 2) Öğrencilerle mutlaka göz iletişimi kurulmalıdır. 3) Öğrencinin konuşması sabırla ve ilgiyle dinlenmelidir. 4) Öğrencinin konuşması kesilmemelidir; eksiğin tamamlanması ya da yanlışın düzeltilmesi konuşmanın sonuna bırakılmalıdır. 5) Bu noktada öğrencilere, konuşan bir kişinin sözünün kesilmemesi gerektiği düşüncesi ve davranışı mutlaka kazandırılmalıdır.

Dinleme eğitimi süreci Hazırlık etkinlikleri Dinleme etkinlikleri Dinleme sonrası etkinlikler

Hazırlık Etkili dinleme sürecinin ilk adımı dinlemeye hazırlıktır. Öğretmen ders öncesi öğrencilerinin kendisini dinlemesi için mutlaka hazırlık çalışması yapmalıdır. Hazırlık süreci şu aşamalardan oluşur: 1) Sezdirme (öğrenciler dinlemeye zihinsel ve fiziksel olarak hazırlık yapar) 2) Görsel-İşitsel Araç ve Gereçlerin Kullanılması 3) Öğrencilerin Anlatım Dilini ve Sözvarlığını Geliştirme

Dinleme Sürecine Geçiş 1) Okuma (en az iki kez) 2) Dikkat Bu aşamada öğrenciler dinleme amacını belirler. metinde geçen bilmediği sözcükleri tahmin eder

Dinleme Sonrası Yapılacak Etkinlikler 1) Metin çalışması 2) Tamamlama çalışması 3) Başlık buldurma 4) Anaduyguyu ve anadüşünceyi buldurma Farklı görüşleri belirleme (Bu aşamada metinle ilgili sorular sorulur)

Dinlemeyi Olumsuz Etkileyen Tutum ve Davranışlar Durumlar Öneriler Önyargılı dinleme Duygusal dinleme Dinleme alışkanlığı İşitme gücü Göz iletişimi Yüzdeki ifade Oturma şekli

Dinlemeyi Olumsuz Etkileyen Tutum ve Davranışlar Durumlar Öneriler Konuşmacıyla dinleyici arasındaki uzaklık Aşırı hareketlilik Ortama yabancı olmak Gürültü, ısı, ışık Ortamın düzeni

Konuşan Kişiden Kaynaklanan Dinleme Sorunları 1-Konuşmacının çok yavaş ya da çok hızlı konuşması 2-Ayrıntıya çok girilmesi, çok örnek verilmesi 3-Anlatım bozukluğu yapılması 4-Konuşma sırasında devamlı öksürmek, boğazı temizlemek

Etkili dinlemede dikkat edilmesi gereken noktalar 1-Konuşmacının sözü kesilmemeli, konuşmanın bitmesi beklenmelidir. 2-Dinlerken sözel olmayan iletişimsel işaretler kullanılmalı; yerine göre baş sallanmalı, gözler konuşanı takip etmelidir. 3-Dinlerken not alınmalıdır.

Etkili dinlemede dikkat edilmesi gereken noktalar 4-Dinleyici rahat olduğunu konuşmacıya hissettirilmelidir. Dinleyicinin rahatlığı konuşmacıyı da rahatlatacaktır. 5-Anlaşılmayan yerler, konuşmanın sonunda sorulmalı, konunun açılımı sağlanmalıdır. 6-Öğrencileri dinlerken çok sabırlı olmak gerekir. Unutmamak gerekir ki, dinlenen öğrenci kendisine değer verildiğini düşünecek, hem de dinlemeyi öğrenmiş olacaktır.