PARAFİLİLER(TEŞHİRCİLİK)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
41 adımda ahşap inşaat Yapımcı : Y.Orman Müh. Abdullah Arslan Proje : Y.Mim. Çelik Erengezgin.
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
BASİT MAKİNELER.
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
hotmail.com Hazırlayan : Ta r ı k BİR Kadın Nasıl Mutlu Edilir? Çok Zor Değil. BİR Erkek, BİR Kadını Mutlu Etmesi İÇİN Yalnızca Şunlar Olmak.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
TC ÇAVDARHİSAR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2011 – 2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI OKULLAR HAYAT OLSUN PROJESİ.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
1 ERK İSG&İK – –
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
HAYATI GÜZELLEŞTİRMENİN KURALLARI 1 İNSANLARA BEKLEDİKLERİNDEN FAZLASINI VERİN VE BUNU GÖNÜLDEN YAPIN.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Süt Pazar Durumu Brüksel, 19 Ocak Pazar Durumu– 19 Ocak AB Üretimleri AB-27 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Ekim 2011 ile Ocak-Ekim 2010 kıyaslaması.
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ VI. LİSELERARASI MATEMATİK YARIŞMASI
March 2, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Diferansiyel Denklemler
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

PARAFİLİLER(TEŞHİRCİLİK) ELİF TAHTA 04060021044 DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI-II PROF. DR. MUSTAFA KILIÇ TC. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ PDR ANABİLİM DALI 2010,ŞUBAT MALATYA

İncelenen Vaka Örnekleri Vaka-I “Pete Wilson” (Oltmanns,t., Neale ,J. ve Davidson G.,Anormal Davranışlar Psikolojisinde Vaka Çalışmaları, Çev.İ.Dağ. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003.) Vaka- II “Richard North” (Yalom, Irvın, Cinsel Terapi, Çev: Gökhan Kotiloğlu, Prestij Yayınları, İstanbul,2007.) Vaka- III “Lori Summersby” (Yalom, Irvın, Cinsel Terapi, Çev: Gökhan Kotiloğlu, Prestij Yayınları, İstanbul,2007.) Vaka-IV “Eric” ( Gıllan, Patrıca, Cinsel Sorunlar ve Tedavileri El Kitabı, Çev: Engin Eker, Menteş Kitabevi, İstanbul, 1993)

Parafili sözcüğü normal olarak değerlendirilenlerin dışındaki cinsel deneyimlerin peşinde koşmak yerine kullanılır. Para- öneki “beraberinde” veya “anormallik” –fili sözcüğü ise “aşk” anlamına gelir. Bu iki sözcük bir araya geldiğinde normal sevginin dışındaki aktiviteler ve fanteziler anlamına gelir.(1) Parafili dendiğindiğinde cinsel sapkınlıklar akla gelir.Sapkın cinsel davranışlar toplum içinde anormal olarak değerlendirilmektedir. Sapkın cinsellik kuralları yıkan cinselliktir.(1)

parafili tanısı konabilir.(1) Sapkınlıklar eylemle sınırlı değildir: eğer bu deneyim altı ay yada daha uzun süredir devam ediyorsa, stres ya da utanma duygusuna neden oluyorsa ve ilgili sorumluluklarını yerine getirmesini engelleyip işini kaybetmesine neden oluyorsa parafili tanısı konabilir.(1) Freud, parafilileri cinsel amaçtaki ve cinsel nesne seçimindeki bozukluklar olarak tanımlamıştır.(3)

Cinsel hazzı oluşturan fanteziler ve aktiviteler bozukluğun semptomudur. Cinsel davranışın temel işlevlerinin iki insan arasındaki bağı güçlendirmek, sevgiyi ifade etmek ve geliştirmek olduğu kabul edilirse parafililerin sapmalar olarak nitelendirilmeleri anlaşılabilir. (3)

Freud’ un Sapkınlıklara Bakışı Freud sapkınlıların nevrozların dönüşmüş hali olduğunu düşünmüştür. Yasaklanmış isteklerin açıkça ifade edilmesinin yarattığı tehdit altında olma duygusu yerine, sapkın kişi onlara sarılır, onlardan heyecan duyar ve gerçekleştirmek için zor kullanır.

Freud çocukların bizim sapkınlık olarak nitelendirdiğimiz pek çok şeyi yaptığını ve bundan zevk aldığını fark etmiştir. Ancak çocuk büyüyüp olgunlaştıkça erişkin tipi cinselliğini yerleştirir. Sapkın bireyde ise bu gözlenmez. Sapkın cinsel davranış, bir bireyi ayrılmanın ve bireyselleşmenin yarattığı gerginliklerden koruma vazifesi görür. Freud, sapıkların umutsuzca çocukluk dönemlerindeki deneyim ve duygularına sarıldıklarını ve erişkin cinsel yaşamının gerçekleriyle yüzleşemediklerini , yani büyüyemediklerini düşünmüştür. (4)

DSM IV parafilileri 9 kategoriye ayırmaktadır.(4)

Parafililer Teşhircilik Fetişizm Fordçuluk Pedofili Mazoşizm Sadizm Röntgencilik Travestilikle birlikte olan fetişizm Başka türlü adlandırılamayan parafili

(eksibisyonizm, göstermecilik) TEŞHİRCİLİK (eksibisyonizm, göstermecilik)

Cinsel organını açık yerlerde karşıt cinse ya da çocuklara göstererek doyum bulma şeklindeki cinsel davranış bozukluğudur. (2) DSM IV te “kişinin genital organlarını,bunu beklemeyen bir yabancıya göstermesi ile ilgili yoğun, cinsel yönden uyarıcı fantezilerinin, cinsel dürtülerinin ya da davranışlarının yineleyici bir biçimde ortaya çıkması” olarak tanımlanmaktadır.(3)

TEŞHİRCİLİK Teşhirci dendiğinde genellikle cinsel organını yabancılara gösteren erkek akla gelir. Teşhirciler genellikle cinsel aktivitelerine 18 yaşından önce başlayan erkeklerdir. Kadınların da teşhirci olmaları beklenebilir. (1)

Teşhircilikte Davranışsal Boyut Kişi bu eylemleri sırasında mastürbasyon yapabilir. (3) Genellikle daha ileri bir etkinliğe yeltenmezler.(3)

Sonrasında cinsel temas tipik olarak aranmaz.(4) Diğer parafililer gibi teşhircilik, hemen hemen tamamen erkekler tarafından yapılır ve kişilerin tutuklanmasına neden olan en yaygın cinsel suçtur.(4)

Gerçekte vücudunun bazı bölümlerini teşhir etme olayı kadınlarda daha fazla olmasına karşın kadınları teşhirciliği cinsel ilişkiye davet ve ya tahrik amacında olduğu için erkeklerinkinden faklıdır.(2) Kadın göğüslerini bir erkeğe gösterdiği zaman amacı cinsel yönden onu tahrik etmektir. Erkek cinsel organını gösterdiği zaman amacı kadını şaşırtarak korkutup kaçırma ve böylece tatmin olmaktır. Bu nedenle erkeklerdeki teşhircilik bir cinsel davranış bozukluğu olarak ele alınır.(2)

Teşhirci, Sinirlilik, Kalp çarpıntısı, Terleme, Titreme gibi kaygı belirtilerini gösterebilir.(4) Dürtünün çok güçlü olduğu bazı durumlarda kişi kontrolünü ve hatta ne yaptığının farkındalığını kaybeder. (4)

Çocuklara; “pipini amcalara göster hadi” diyen ya da cezalandırma ya da korkutma amacıyla “pipini keserim bak” gibi sözler söyleyen anne babaların çocuğun ileri yaşlarda teşhirci olmasına neden olabildiği söylenmektedir.(5)

Teşhir etme hareketi, teşhircinin bir penise sahip olduğunu ve iğdiş edilmediğini doğrulaması olarak düşünülür. Fenichel, teşhircinin bilinçaltında kendisini teşhir ettiği kadınların ona kendilerini teşhir edeceklerini umduğuna inanmaktadır. (4)

Vakalarda Teşhircilik

Kadınlar onu arabasında mastürbasyon yaparken gördüklerinde , tepkileri şok olma veya iğrenmeydi. (vaka-I) Teşhirci,kurbanın şok, korku veya iğrenme tepkilerinden daha çok haz almaktadır.(4)

Lori’nin erkekler üzerindeki gücü onlara vücudunun cinsel parçalarını göstermekten geliyordu.(vaka-III) Richard, kendisini teşhir edip bir kadını korkutarak erkekliği konusundaki yarasını geçici olarak onarıyordu. Bu şekilde kendisine daha güçlü ve baskın olduğunu ispatlıyordu. (vaka-II) Teşhirci erkek/kadın çoğu zaman kendisini sevebilecek bir kadın/erkek bulamasa bile, yabancı kadınları/erkekleri korkutarak kendi gücünü kendine kanıtlamış olmaktadır.(1)

Eğitimsel ve entelektüel olarak teşhirciler normal görünmektedir.(4) Pete,üniversite mezunu olmasına rağmen , memnun olacağı bir işi asla bulamamıştı. Resim ve müziğe duyduğu ilgi ona ekonomik olarak pek bir şey getirmemişti. (vaka-I) Eğitimsel ve entelektüel olarak teşhirciler normal görünmektedir.(4) Lori, 32 yaşında çekici bir okul yöneticisiydi… Lori tanımadığı erkeklerin bakmasından çok hoşlanıyordu. (vaka-III)

Pete, evliliklerinin gitgide bozulduğunu belirtmişti Pete, evliliklerinin gitgide bozulduğunu belirtmişti. Çok fazla kavga edip tartışmıyorlardı ama eşi sevgisini daha az gösteren ve sekse daha az ilgili biri olmuştu. (vaka-I) Evlilikleri,cinsel uyumdaki özel güçlükler nedeniyle sıkıntılı olma eğilimindedir.(4)

Birçok teşhirci kendini babasına uzak hissetmektedir. … o babası tarafından reddedildiğini düşünüyordu. Birlikte hiç oyun oynamadıklarını ve dışarı çıkmadıklarını bildirmişti, babası daime soğuk ve mesafeli görünürdü. Pete 12 yaşındayken babası ölmüştü. (vaka-I) Birçok teşhirci kendini babasına uzak hissetmektedir.

Bir gruba giriyor ama gerçekten yakın ilişkiler geliştiremiyordu Bir gruba giriyor ama gerçekten yakın ilişkiler geliştiremiyordu. Çok fazla flörtü olmadı. (vaka -I) Kişilerarası bağlamda teşhirciler çok az yakın arkadaşları olduğu için sosyal olarak izole olma eğilimindedir.(4)

Stresli dönemlerde daha aktif olma eğilimi gösterirler.(4) Pete, lise sınav dönemlerinde veya yetişkinlikte iş baskısı altındayken,stres altında olduğunda bunları yapma dürtüsünün arttığını bildirmişti.(vaka-I) Stresli dönemlerde daha aktif olma eğilimi gösterirler.(4)

-Evet, biraz sonra birden bire gösteriveririm.(vaka-IV) Dürtünün çok güçlü olduğu bazı durumlarda kişi kontrolünü ve hatta ne yaptığının farkındalığını kaybeder. (4)

Neler yapılabilir??

Ergenlikle İlgili Bilinmesi Gerekenler Ergenliğin gelişim sürecinde yaşanabilecek olumsuzluklar, eksik yada yanlış ana baba tutumları, öğretmen davranışları çeşitli eğitim yetersizlikleri ergenin davranışlarında giderek gelişen normal dışı davranışların ortaya çıkmasına neden olabilir. Çünkü birçok davranış bozukluğunun ortaya çıkabildiği bir dönem olma özelliği gösterir ergenlik. Cinsel gelişim sürecinde görülebilecek olumsuzluklar, birçok cinsel sapma davranışına temel teşkil edebilir, örneğin travmatik olaylar. Duygusal yetersizlikler , travmatik olaylar, cinsel istismar, uygun olmayan model davranışlar ergenlerde bu tür sapma davranışların görülmesine kaynaklık edebilir. www.tavsiyeediyorum.com

Okullarda teşhircilik; Teşhirci öğrenci Teşhire maruz kalan öğrenci

Psikolojik Danışman Neler Yapabilir? Cinsel organını başkalarına gösteren bir öğrenci ile karşılaşıldığında yapılabilecek olan ilk şey bu davranışının nedenlerini araştırmak için öğrenciyle görüşmek olabilir.

Çünkü bunun birçok nedeni olabilir: Öncelikle gelişim özellikleri gereği meraktan olabilir. Bu davranış onun için ilgi çekme yolu olabilir. Eğer çocuk çevresinden yeteri kadar ilgi ve değer görmüyorsa amacına –sağlıksız da olsa- bu yolla ulaşıyor olabilir. Eğer ergen otoriter bir aile yapısına sahip ise bu davranışına bir güç gösterisi olarak bakılabilir. Ya da arkadaşları arasında bir güç gösterisi olabilir. Bazı öğrencilerin ergenliğe geç girmeleri birbirlerine cinsel organlarını göstermelerine neden olabilir. Çocuğun daha önce yaşadığı bir cinsel istismar da buna kaynaklık edebilir

Bu davranışın sebepleri araştırıldıktan sonra, öğrencilere kendi hemcinsleri olan bir öğretmen tarafından bilgi verilebilir, ama bu bilgilerin bilimsel ve doğru olması gerekir. Bu bilgilendirmenin içinde ergenliğe geç girmenin olağanlığından, cinsel organların özelliklerinden … vb bahsedilebilir. Bunun dışında bu öğrencilere cinsel organlarının özel bölgeler olduğu, her yerde gösterilmesinin uygun olmayacağı, bunun herkes tarafından hoş karşılanmayacağı ve özellikle okul ortamında buna müsaade edilmeyeceği hakkında bilgiler verilebilir. Öğrencilerin bu konularda etkilendikleri olumsuz çevreler olabilir- arkadaş çevresi gibi..- Bu durumda yapılabilecek şeylerden birisi öğrenciyi o çevreden uzaklaştırmak olabilir.

Bu davranışlar karşısında çocuğun ailesi ve sınıf rehber öğretmeni ile ortak çalışılmalıdır. Çocuğun bu davranışları konusunda aileyi bilgilendirmede zamana ve üsluba dikkat edilmelidir. Davranışı hemen aileye bildirmek yerine önce öğrenci ile çalışılmalı daha sonra aileden yardım istenmelidir. Bu öğrencilere sapık gözüyle bakılmamalı ve öyle yansıtılmamalıdır.

Bu öğrencilerle görüşme yapmak etkili bir yoldur Bu öğrencilerle görüşme yapmak etkili bir yoldur. Bu sayede öğrenci kendisiyle ilgilenildiğinin, kendisine değer verildiğinin farkına varır. Bunun yanında özgüveni gelişir. Bu öğrencilerin öz kontrol mekanizması oluşturma çalışmalarına ağırlık verilmelidir(www.tavsiyeediyorum.com).

Yapılabileceklerden bir diğeri ise bu öğrenciler için uygun yönlendirme faaliyetleri olabilir. Öğrenciler sportif faaliyetlere ya da uygun arkadaş ortamlarına veya resim müzik gibi onların da ilgisini çekebilecek alanlara yönlendirilebilir, onlar için farklı meşguliyet alanları alternatif olarak sunulabilir. Bu öğrencilerin öncelikle kabul görmeye ihtiyaçları vardır. Onları kabullenmeden, davranışlarını değiştiremeyiz. Tüm öğrencilere aynı şekilde müdahale edilemez elbette.Cinsel istismara uğramış öğrenciler için daha farklı yollar denenebilir.

Aileyle Neler Yapılabilir? Aileyle birlikte çalışma aşamasında öncelikle ailenin ve aile yapısının tanınması gerekir. Öğrenciden davranışıyla ilgili olarak alınan bilgiler doğrultusunda, aile bilgilendirilebilir. Çocuklarına sapık gözüyle bakmamaları gerektiği özellikle vurgulanmalıdır.

Aileyle Neler Yapılabilir? Çocuklarının onların ilgisine ve sevgisine muhtaç olduğu belirtilebilir ve onunla ilgilenmeleri konusunda aile teşvik edilebilir. Onun çocukluktan ergenliğe geçiş evresinde verdiği birey olma çabalarının desteklenmesi gerektiği vurgulanabilir. Ailenin de desteğiyle çocukların bulunduğu ortamlar kontrol altında tutulmalı, izlenildiği havası oluşturulmalıdır.

Kaynaklar (1) Yalom, Irvın, Cinsel Terapi, Çev: Gökhan Kotiloğlu, Prestij Yayınları, İstanbul,2007. (2) Uçar, Hüsnü, Çocukların Cinsel Eğitimi Ve Bazı Cinsel Sorunlar, Mert Yayıncılık, İstanbul,1990. (3) Güleç ,C. Köroğlu, E. Psikiyatri Temel Kitabı ,Cilt II, HBY Yayınları, Ankara ,1998. (4) Oltmanns,t., Neale ,J. Ve Davidson G.,Anormal Davranışlar Psikolojisinde Vaka Çalışmaları, Çev:İhsan Dağ,Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003. (5) Sevim, Jülide, Anne Bu Ne?, 3. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul,2003. (6) Gıllan, Patrıca, Cinsel Sorunlar ve Tedavileri El Kitabı, Çev: Engin Eker, Menteş Kitabevi, İstanbul, 1993