NÜKLEER SANTRALLERİN LİSANSLANMASI İÇİN YASAL VE DÜZENLEYİCİ ÇERÇEVE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
GENEL SHY-6A HAVA TAKSİ İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
GENEL SHY-6A TİCARİ HAVA TAŞIMA İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
BİLGİ İŞLEM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Soruya geri dön
Strateji Geliştirme Başkanlığı
1 ERK İSG&İK – –
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN KAYNAKLARI
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
TEST – 1.
Biyosidal Ürünlerin İmalat Yerleri Hakkında Taslak Yönetmelik
NÜKLEER ENERJİ AKKUYU NÜKLEER GÜÇ SANTRALİ
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Diferansiyel Denklemler
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
1 DEĞİŞMEYİN !!!
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
Yeni ve Temiz Enerji Araştırma ve Uygulama Merkezi (YETAM) tarihleri arasında gerçekleştirilen faaliyetler.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
YETKİLENDİRME DAİRE BAŞKANLIĞI OSGB İŞ VE İŞLEMLERİ
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye ve Nükleer Enerji
1.Kanun, Tüzük ve Yönetmelikler 2. Lisans Yükümlülüğü 3. Lisans İşlemleri 4. Kullanma Ve Bulundurma Lisans İşlemleri 5. Başvuru Değerlendirilmesi 6. Radyasyondan.
Depolama Tesİslerİnİn mevzuat açIsIndan durumu
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Sunum transkripti:

NÜKLEER SANTRALLERİN LİSANSLANMASI İÇİN YASAL VE DÜZENLEYİCİ ÇERÇEVE TÜRKİYE ATOM ENERJİSİ KURUMU NÜKLEER GÜVENLİK DAİRESİ 2014

İçindekiler Düzenleyici çerçeve Lisanslama yaklaşımı Lisanslama prosedürü Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Tedarik Süreci ve İmalatçılara Yönelik Düzenleme(Taslak) Denetimler ve yaptırım

Düzenleyici Çerçeve Kurumlar Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK) Nükleer güvenlik, emniyet ve radyasyondan korunma hususlarında düzenleyici kurum Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ÇŞB) ÇED hususunda düzenleyici kurum Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Elektrik üretimi ile ilgili düzenleyici kurum Nükleer olmayan alanlardaki diğer yetkili kurumlar

Düzenleyici Çerçeve TAEK (Düzenleyici Birimler) BAŞKAN ATOM ENERJİSİ KOMİSYONU Nükleer Güç ve Güvenlikten Sorumlu Başkan Yardımcısı Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği Dairesi Nükleer Güvenlik Dairesi Nükleer Güvenlik Danışma Komitesi Teknik Destek

Düzenleyici Çerçeve TAEK Atom Enerjisi Komisyonu (AEK) Nükleer tesis lisanslaması ile ilgili karar mercii Nükleer Güç ve Güvenlikten Sorumlu Başkan Yardımcısı (NGGBY) Lisanslama faaliyetlerinin koordinasyonu

Düzenleyici Çerçeve TAEK Nükleer Güvenlik Danışma Komitesi (NGDK) Nükleer güvenlik ve lisanslama ile ilgili danışma organı Nükleer Güvenlik Dairesi (NGD) Lisanslama faaliyetlerinin yürütüldüğü birim Teknik Destek Organizasyonları (TDK) Kurum içi, kurum dışı ve ulusal ve uluslararası kuruluş ve firmalar

Lisanslama Yaklaşımı Lisanslamaya Esas Mevzuat Referans Santral Mevzuat kod ve standartların listesi Tesis kurucusu hazırlar ve TAEK’in onayına sunar TAEK onaylar Referans Santral Kurucu önerir Referans santrale ilişkin güvenlik analizleri ve değerlendirmeler TAEK’e sunulur

Lisanslama Yaklaşımı Lisanslamaya Esas Mevzuat Lisanslamaya esas mevzuat belgelerinin hiyerarşisi Türk mevzuatı UAEA temeller ve gerekler belgeleri Tasarımcı (Referans santrali lisanslayan) ülkenin mevzuatı Diğer ülke mevzuatları veya uluslararası dokümanlar

Lisanslama Yaklaşımı Referans Santral Kurucu aşağıdaki bilgi ve belgeleri sunar; Benzer bir santral önerir Referans santralden farklılıklar Bu farklılıkların gerekçesi ve güvenliğe etkilerinin analizi

Lisanslama Yaklaşımı Referans Santral Kurucu önerir ve TAEK’in onayına sunar TAEK onaylar TAEK; İlgili düzenleyici kurumla işbirliği anlaşması içerisine girer İlgili düzenleyici kurumdan referans santralin güvenlik değerlendirme raporunu ister

Lisanslama Prosedürü Prosedür, Nükleer Tesislere Lisans Verilmesine İlişkin Tüzükte tanımlanıyor Her bir izin veya lisans için; Başvuru bilgi ve belgeleri Başvuru sahibi TAEK’in yetkili karar mercii İzin veya lisans koşulları Belirtiliyor.

Lisanslama Prosedürü Lisanslar Üç ana lisans adımı YER LİSANSI İNŞAAT LİSANSI İŞLETME LİSANSI;

Lisanslama Prosedürü Ara adımlar: İzinler Sınırlı çalışma izni Hizmete sokma izni Yakıt yükleme ve deneme işletmelerine başlama izni Nükleer yakıtı sahaya getirme izni Ağır suyu sahaya getirme izni Ağır su yükleme izni Tesiste değişiklik yapma izni

Lisanslama Prosedürü Yer Lisansı Hedef seçilen sahanın nükleer tesis kurmak için uygun olduğundan emin olmaktır. Aşağıdaki hususlara dikkat edilir; Nüfus ve çevre özellikleri Sahanın teknik özellikleri Acil durum tedbirlerinin uygulanabilirliği Lisans kararı AEK tarafından verilir

Lisanslama Prosedürü Yer Lisansı Yer lisansı alan Kurucu; Sahayı düzenleyebilir Altyapı çalışmaları yapabilir – elektrik, yol, vb. Nükleer reaktör tesisi dışındaki binaları inşa edebilir Sahada detaylı incelemeler yapar ve sonuçlarını TAEK’e sunar. Yerle ilgili proje parametrelerinin kesin değerlerini saptayıp TAEK’in onayına sunar.

Lisanslama Prosedürü İnşaat Lisansı Tek başvuru ile iki yetkilendirme yapılır Sınırlı çalışma izni İnşaat lisansı Hedef: Önerilen tasarımın radyasyondan korunma, nükleer güvenlik ve emniyet hedeflerini sağlandığından emin olmak

Lisanslama Prosedürü İnşaat Lisansı İlk adım: Sınırlı Çalışma İzni İzinle; Tesisin temel hazırlıkları yapılabilir Güvenlikle ilgili olmayan binaların inşaatı yapılabilir İzin kararı AEK tarafından verilir İkinci Adım: İnşaat Lisansı Lisansı alan Kurucu Tüm tesisin inşaatını ve montajını gerçekleştirebilir Lisans kararı AEK tarafından verilir

Lisanslama Prosedürü İşletme Lisansı Üç başvuru ve üç yetkilendirme Himete sokma izni Yakıt yükleme ve deneme işletmelerine başlama izni Tam güçte çalışma izni ve işletme lisansı İlave izinler Nükleer yakıtın tesise getirilmesi Ağır su yükleme izni

Lisanslama Prosedürü İşletme Lisansı İlk adım: Hizmete Sokma İzni Hizmete sokma programı TAEK’e sunulur İzin aldıktan sonra, Kurucu İşletmeye alma programını uygulamaya koyabilir İzin kararı TAEK Başkanı tarafından verilir

Lisanslama Prosedürü İşletme Lisansı İkinci adım: Yakıt yükleme ve Deneme İşletmelerine Başlama İzni Son Güvenlik Analizi Raporu TAEK’e sunulur İzni aldıktan sonra, Kurucu Reaktöre yakıt yükleyebilir, kritiklik ve diğer işletme testlerini yapabilir İzin kararı TAEK Başkanı tarafından verilir

Lisanslama Prosedürü İşletme Lisansı Üçüncü adım: Tam Güçte Çalışma İzni ve İşletme Lisansı Lisansı aldıktan sonra, Kurucu Tesisi tam güçte çalıştırabilir (aşağıdakilere uygun olarak Lisans koşulları İşletme sınır ve koşulları Onaylı prosedürler Lisans kararı AEK tarafından verilir

NGS Lisanslama için Tahmini Takvim

Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Akkuyu Nükleer Santralinin lisanslanması (1) Yer lisansı (1976), güncellenmiş yer raporunun değerlendirilmesi ve yerle ilgili proje parametrelerinin değerlendirilmesine dönük hazırlıklar, İnşaat lisansı başvurusuna dönük hazırlıklar, İnsan kaynaklarının geliştirilmesi ve yetkinleştirilmesine dönük çalışmalar.

Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Akkuyu Nükleer Santralinin lisanslanması (2) Lisanslamada kullanılacak mevzuat listesi onaylandı Referans santral (Novovoronezh-2) kabul edildi Saha ve Firma denetimleri yapıldı Güncellenmiş Yer Raporu TAEK tarafından değerlendirildi ve uygun bulundu Genel Kalite El Kitabı ve Genel Kalite Planı onaylandı

Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Akkuyu Nükleer Santralinin lisanslanması (3) Saha Parametrelerinin onay değerlendirmesi Ekipmanların üretim aşamasında denetimi İnşaat Lisansı değerlendirmeleri İnşaat denetimleri

Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Sinop Nükleer Santralının lisanslanması(1) Kurucu (EÜAŞ) tanındı Saha çalışmaları ile ilgili değerlendirmeler Saha ve Firma denetimleri Yer lisansı için sunulacak yer raporunun değerlendirilmesi

Lisanslama Projelerinde Mevcut Durum Sinop Nükleer Santralının lisanslanması(2)

Tedarik Süreci ve İmalatçılara Yönelik Düzenleme (Taslak) Tedarike Başlama İzni Tedarike Başlama İzni için gerekli belgeleri TAEK’e sunulur. TAEK belirlenen kriterler çerçevesinde değerlendirir. İzin belirli bir süre için verilir. Kurucu bu süre sonunda tekrar başvuruda bulunur İzin aldıktan sonra, Kurucu Tedarik sürecine başlayabilir İzin kararı TAEK Başkanı tarafından verilir

Tedarik Süreci ve İmalatçılara Yönelik Düzenleme (Taslak) İmalata Başlama bildirim İmalata başlanmadan en az (2) ay öncesinden imalatı yapılacak ekipmanın Kalite ve test planları sunulur. TAEK bu planlarda Katılım seviyelerini belirler ve geri bildirim yapar.(Durma ve Şahitlik Noktaları) TAEK tarafından geri bildirim yapılmadan İmalatlara başlanamaz.

Tedarik Süreci ve İmalatçılara Yönelik Düzenleme (Taslak) İmalatçıların onaylanması TAEK Kurucu tarafından seçilmiş olan ve İmalat aşamasında yer alan kuruluşları onaylar.

Kalite Yönetim Sistemi Kurucuda, alt yüklenicilerinde ve tedarikçilerinde Kalite Yönetim Sistemine sahip olması gerekir Nükleer santral kurulması ve işletilmesine yönelik bütün faaliyetler de «Nükleer Tesislerin Güvenliği İçin Kalite Yönetimi Temel Gerekleri» yönetmeliği hükümlerine uyulacaktır. Bu hususlar TAEK tarafından değerlendirme ve denetleme çalışmalarında dikkate alınacaktır.

Denetimler Denetimler; Nükleer Güvenlik Denetimleri ve Yaptırımları Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır Bütün faaliyetlerde Radyasyondan korunma ve nükleer güvenlik ve emniyetin sağlandığını Mevzuat hükümleri, lisans koşulları ile diğer gereklere uyulduğunu teyit etmek için yapılır

Denetimler Denetimler; olabilir Haberli veya habersiz Planlı veya plansız olabilir TAEK tesisi, Kurucuyu, ana yüklenicileri, alt yüklenicileri ve bütün tedarikçileri denetleyebilir

Yaptırımlar Uygunsuzluk tespit edildiğinde, TAEK; Yetki vermeyi reddedebilir Yetkinin kapsamını kısıtlayabilir Yetki sınırlarını daraltabilir Yetkiyi geçici olarak durdurabilir Yetkiyi iptal edebilir

Teşekkürler