Ortam Destekli Yaşam Uygulamaları İçin Gürbüz Düşme Sezme Yöntemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Sorular ve Cevaplar.
Bölüm 5 Örneklem ve Örneklem Dağılımları
Matematik Öğretmeni RAGIP ŞAHİN
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Türk Bankacılık Sektörü Genel Görünümü
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
Yüz Tanıma İçin İlinti Tabanlı Yama Yerelleştirme
Yama-Tabanlı Yüz Tanıma için Yeni Yöntemler Berkay Topçu, Hakan Erdoğan Sabancı Üniversitesi.
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
Bağıl Değerlendirme Sistemi
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Bellek Tabanlı Sınıflandırma
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
Yarbaşı İlköğretim Yarbaşı İlköğretim.
Kaliteli Teknik Resmin Üç Temel Niteliği:
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 AQAP-110 Bakanlıklararası Harita İşlerini Koordinasyon ve Plânlama Kurulu’nun Olağan Toplantısı (27 MART 2003) Bakanlıklararası Harita İşlerini Koordinasyon.
10 Kasım Kasım 2014 (2) 2. ÜNİTE Kuvvetin büyüklüğünün ölçülmesi, kuvvetin birimi ile ilgili olarak öğrenciler; Kuvvetin büyüklüğünü.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Hatalar için niceliksel hesaplar
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Formül Hazırlama ve Kullanma
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
TEST – 1.
OLASILIK ve OLASILIK DAĞILIMLARI
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
SİU 2009 Sınıflandırıcılarda Hata Ölçülmesi ve Karşılaştırılması için İstatistiksel Yöntemler Ethem Alpaydın Boğaziçi Üniversitesi
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Ek-2 Örnekler.
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
DERS 3 DETERMİNANTLAR ve CRAMER YÖNTEMİ
TEORİK DAĞILIMLAR 1- Binomiyal Dağılım 2- Poisson Dağılım
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
Proje Konuları.
1 BBY Bilgi Erişim İlkeleri BES’de Etkinlik Değerlendirme.
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Kobay Sıçan Davranışlarının RGB-D Kamera Yardımıyla Otomatik İzlenmesi
Güven Aralığı.
Engin Kaya Kontrol Mühendisliği İstanbul Teknik Üniversitesi
TEORİK DAĞILIMLAR.
Orman Yangını Tespiti Amaçlı Kablosuz Ağların Gerçekçi Benzetimi
Sunum transkripti:

Ortam Destekli Yaşam Uygulamaları İçin Gürbüz Düşme Sezme Yöntemi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Boğaziçi Üniversitesi Hande Özgür Alemdar, Yunus Emre Kara, Mustafa Ozan Özen, Gökhan Remzi Yavuz, Özlem Durmaz İncel, Lale Akarun, Cem Ersoy

Başlıklar Giriş Motivasyon İlgili Çalışmalar Düzenek Yöntem Deney Sonuçları Sonuç

Giriş Ortam Destekli Yaşam Vücut üzerinde ve yaşam alanında Algılayıcılar Uyarıcılar (Eyleyiciler) İşleyiciler Amaç: Hayatı kolaylaştırmak, kalitesini arttırmak, güvenli hale getirmek

Motivasyon Kronik Hastalıklar Yaşlı Nüfus ve bağımsız yaşam Düşmeye bağlı sakatlık ve ölümler Acil tıbbi müdahale Gündelik hayatta güven

İlgili Çalışmalar Sadece ivme ölçer ile: Düşme ile hızlı oturmanın karıştırılması Çok sayıda yanlış alarm İvmeölçer ve Jiroskop gibi ek donanım Düşmenin yatay sonlanacağı varsayımı SATIRE, Mercury: Aktivite sınıflandırma ve hareket analizi

Düzenek Ortam Boğaziçi Üniversitesi Ortam Destekli Yaşam Laboratuarı 55m2, gerçek bir eve benzetilmiş alan

Düzenek Ortam - Devamı Yer belirleme amaçlı RFID sistemi Sıcaklık, rutubet, ses ışık algılayıcıları Kablosuz video algılayıcılar Bireyler için giyilebilir ivme ölçer

Düzenek Ortam - Devamı Prototip uygulama Uzaktan Takip Erken Uyarı

Yöntem İvme ölçer İvme verisi kullanılarak düşme sezme için geliştirilen ve kıyaslanan yöntemler: Öklid Uzaklığı Naif Bayes Az sıklıklı desen bulma Eşikleme İvme verisi üç eksen için -2g ile +2g arasındaki değerlerden oluşmaktadır.

Yöntem Öklid Uzaklığı Taslak Vektör - ν Öklid Uzaklığı - d Düşme sezme Eğitim kümesindeki üç eksenli düşme verilerinden oluşturulmuş vektör Öklid Uzaklığı - d Sınama kümesindeki herbir vektörün, taslağa olan uzaklığı Düşme sezme Taslağa olan uzaklığı belirli bir sınırın altında olan ölçüm bir düşme durumunu belirtir.

Yöntem Naif Bayes Naif Bayes sınıflandırıcı Sınıflar: Düşme ve Normal Eğitim kümesinden Sınıfın görülme olasılığı – P(Ci) Sınıftan belirli bir ölçüm alınma olasılığı – P(X|Ci) Belirli bir ölçümün görülme olasılığı – P(X) kestirilir. P(X|Ci) için normal dağılım varsayımı yapılarak eğitim kümesinden bu dağılımın parametreleri kestirilir.

Yöntem Naif Bayes - Devamı Eğitim kümesinden yapılan kestirimlerden sonra Kullanılarak, her ölçümün bir düşme olma olasılığı hesaplanır. Düşme olasılığının yüksek olduğu durumlar düşme olarak belirlenir.

Yöntem Az Sıklıklı Desen Bulma Tek boyutlu veri Üç eksenin kareleri toplamı Üç eksende ayrı işlem ve sonrasında birleştirme Eğitim kümesinde ard arda gelen okumalar arasındaki farklar hesaplanarak, sıklıkları kaydedilir. Eğitim kümesinden düşme verileri çıkarılmıştır. Sınama kümesinde aynı işlem yapılarak az sıklıklı farklar düşme olarak işaretlenir.

Yöntem Eşikleme İvme ölçümlerinin önceden belirlenmiş eşiğin altına inmesi veya üstüne çıkması düşme olarak belirtilir. Eşik değeri eğitim kümesi kullanılarak belirlenir. Eşikleme tek boyutlu veriye uygulanmıştır. Ana eksen Eksenlerin kareleri toplamı

Yöntem İmge İşleme Arkaplan ayıklama Morfolojik işleme 50x50 boyutlu karede genleşme 60x60 boyutlu karede kemirme Gürültü ayıklama – Alan Süzgeci En büyük lekeye elips oturtma Belirli bir büyüklükten itibaren insan varsayımı

Yöntem İmge İşleme - Devamı Her bir kare için: Elips oryantasyonu Elips uzanımı ve bunların hız ve ivmeleri hesaplanarak altı boyutlu vektörler oluşturulur.

Yöntem İmge İşleme - Devamı Her bir karenin eğitim kümesindeki sınıflara uzaklığı hesaplanır. İki sınıf: Düşme ve Normal Sınıflar içerisindeki en yakın üyelere olan öklid uzaklığı Uzaklıklardan düşme olma olasılığı hesaplanır:

Yöntem İmge İşleme - Devamı Düşme skorlarının kayan bir pencere içerisinde ortalaması alınarak, ortalamanın 0,5’ten büyük olduğu durumlar düşme olarak belirlenir.

Deney Sonuçları Deney Düzeneği Beş sağlıklı, gönüllü denek 2 Kadın, 3 Erkek ortalama 27 yaş Bir adet göğüs, bir adet bel hizasında kablosuz ivme ölçer Önceden belirli senaryo Düşme ile karıştırılabilecek aktiviteler Her denek için 10-20 tekrar, toplam 81 tekrar Eğitim kümesi: 16 video ve ivme ölçer veri kümesi

Deney Sonuçları Senaryo

Deney Sonuçları Senaryo - Devamı Düşme ile karıştırılabilecek aktiviteler Farklı deneklerin düşmeleri

Deney Sonuçları Sonuçlar Anma (%) Duyarlılık (%) İvme Ölçer Öklid Uzaklığı 77 29 Naif Bayes 98 20 Az-Sıklıklı Desen Bulma – A 92 16 Az-Sıklıklı Desen Bulma – B 100 18 Eşikleme – A 21 Eşikleme – B 34 İmge İşl. Kayan pencere boyutu: 5 53 Kayan pencere boyutu: 10 89 71 Kayan pencere boyutu: 15 84 81 Kayan pencere boyutu: 20 80 Anma: Verilen düşme uyarılarının, gerçekte olan düşme durumlarına oranı %100 anma, düşmelerin tamamının belirlenebilenebildiğini gösterir. Duyarlılık: Verilen doğru düşme uyarılarının, verilen tüm uyarılara oranı %100 duyarlılık, hiç yanlış uyarı verilmediğini gösterir

Sonuçlar İvme ölçer kullanan yöntemler için gözlenmiştir. Yüksek anma başarımı Düşük maliyet ( İletişim ve işleme ) Düşük duyarlılık gözlenmiştir. Video tabanlı yöntemler için Yüksek anma ve yüksek duyarlılık Yüksek maliyet Olası mahremiyet sorunları

Sonuçlar Gelecek Çalışmalar Yöntemlerin daha gündelik davranışlarda başarımının gözlenmesi Gürbüzlüğü arttırma ve gözlemlenen zayıflıkların giderilmesi için veri ve/veya karar birleştirme yöntemlerinin kullanılması Başarımın arttırılması için yeni yöntemlerin araştırılması

Teşekkür Bu çalışma TÜBİTAK tarafından EEEAG/108E207 numaralı araştırma projesi kapsamında Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) tarafından 09A101P numaralı araştırma projesi kapsamında Devlet Planlama Teşkilatı tarafından, 2007K120610 numaralı TAM Projesi kapsamında Desteklenmiştir.