KİŞİSEL SINIRLARIMIZ VE TACİZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küfür Nedir?.
Advertisements

T.C MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ İLKÖĞRETİM BÖLÜMÜ
KADINA YÖNELİK ŞİDDET Çankırı ADSM Eğitim Birimi.
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Şİddet Muhammet GÜLER.
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ODTÜ REKTÖRLÜK SUNUMU 9 MAYIS 2014
İLETİŞİM.
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
REHBERLİK.
SINIRLARIMIZ Kazanım: *Fiziksel, sözel ve duygusal tacizle karşılaştığında nereden yardım alabileceğini belirtir. 10 sınıf 40 nolu kazanım etkinliği.
AİLE İÇİ ŞİDDET!.
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ŞSG Y.B.O Rehberlik Servisi
ŞİDDET nedir?.
AKRAN ZORBALIĞI.
Aile İçi İletişim.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI ÖDÜL VE DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
AİLE İÇİ ŞİDDET Ocak 2015.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
İVRİNDİ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
SUÇ VE ŞİDDET.
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
HOŞGELDİNİZ.
ŞİDDET NEDİR???.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ
İLETİŞİMDE MEKAN KULLANIMI.
SOSYAL HİZMET UZMANLARI DERNEĞİ
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
En uzak mesafe ne Afrika’dır
ŞİDDETİ TANIMA MEB HİZMET-İÇİ EĞİTİM 2007.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
FATMA AŞI Rehber Öğretmen
İNTERNET KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER NELERDİR?
İLETİŞİM.
SİBER ZORBALIK.
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
CINSEL DOKUNULMAZLIGA SUCLAR
YYÜ Kadın Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürlüğü
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
AKRAN ZORBALIĞI.
KADINA YÖNELİK ŞİDDET Kamusal veya özel alanda meydana gelen
KADINA YÖNELİK ŞİDDET
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
ZORBA OLMA, ARKADAŞ OL… MuRaT BaYHaN Psikolojik Danışman ADNAN KAHVECİ İLKOKULU Rehberlik Servisi.
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
23.BÖLÜM: TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK ŞİDDET
SALDIRIYA KARŞI DESTEK BİRİMİ
  Kendi ihtiyaç ve isteklerimizle çelişen durumlarda ya da reddetmek istediğimiz bir isteğe bir öneriye çekinmeden hayır demeliyiz. NEDEN HAYIR DEMELİYİZ?
Sunum transkripti:

KİŞİSEL SINIRLARIMIZ VE TACİZ

KİŞİLERARASI İLİŞKİLERİMİZDE SINIRLARIMIZ KİŞİSEL MEKAN ALGISI

İnsanlar içinde bulundukları mekanı gelişigüzel kullanmazlar İnsanlar içinde bulundukları mekanı gelişigüzel kullanmazlar. Her insanda bir kişisel mekan algısı kavramı vardır. Kişisel mekan, insanın kendi gövdesinin derinin yüzeyi ile sınırlanmadığı düşüncesine dayanır. Psikolojik mekan algısını yansıtan bu düşünce, izin verilmedikçe bir başkasının giremeyeceği, bireyin gövdesini çerçeveleyen, kendisi için belirgin olan bir sınırla çizilmiş,özel bir alan anlayışından kaynaklanır.

Kişiler arası mesafe her toplumda insan ilişkilerinde önemli bir yer tutar. İletişim sürecinde kişilerin aralarında bıraktıkları mesafe yakınlık derecelerini yansıtır. Kişisel mekânın sınırları bir mesaj niteliğindedir. Kişisel mekân (çember) kültüre ve kişiye göre değişir. Kişisel mekân hoşlandığımız kişilerde küçülür, hoşlanmadığımız kişilerde büyür. Bu alana zorla girmek saygısızlık, kışkırtma ya da saldırı olarak değerlendirilir.

İnsanlar birbirleriyle olan ilişkilerini dört temel bölgede düzenlerler; Mahrem Alan (0 – 25 cm) Her insanın bir psikolojik korunması vardır. 0 – 25 cm yakınlık içine sadece özel duygusal ilişkimiz olan insanları alırız. 2. Kişisel Alan (40 – 80 cm) Birbirlerini tanıyan ve rahat konuşan iki insan, bu mesafede kendilerini en rahat hisseder.

Sosyal Alan (80cm – 2m) İşlerin rahatça konuşulduğu, resmi ilişkilerin sürdürüldüğü bölge, bu çemberdir. Genel Alan (2m ve daha fazlası) Topluma açık, tanımadığımız kişiler içindir.

TACİZ Kişinin; bedensel, zihinsel ve duygusal sınırlarını tehdit edici davranışlar taciz olarak nitelendirilmektedir. Taciz eden kişinin tek amacı karşısındakini kontrol etmek ve onu tahakküm altına almak dolayısıyla “güçlü” hissetmektir. Kişi, onun için sadece bir “nesne”dir.

Taciz; kişinin benlik değerini, kendine olan saygı ve sevgisini, ve kendini algılayış biçimini ciddi biçimde tahribata uğratır. Taciz edilen kişi kendini değersiz ve umutsuz hisseder. Taciz sistematik bir şekilde gelişir. Tekrarlayıcı ve süreklidir. Müdahale edilmediği takdirde durum kötüleşecektir.

TACİZ TÜRLERİ FİZİKSEL TACİZ Kişinin bedeninde acı, ağrı, yaralanma gibi fiziksel zarar oluşturan davranışlardır. Hareketin fiziksel taciz sayılması için kişinin bedeninde morluk, kanama, kırılma gibi iyileşmesi zaman alacak, gözle görülebilir veya kişi tarafından hissedilebilir hasar oluşturması gerekli değildir. Dövmek, vurmak, itmek, tokat atmak, yakın mesafede el kol hareketi yapmak saç çekmek, tekmelemek, ısırmak, kemiklerini kırmak, duvara vurmak, özel eşyalara zarar vermek, ev eşyalarına zarar vermek.

SÖZEL TACİZ Kişinin “söz, kelime, konuşma” yolu ile değersizleştirilmesidir. Bağırmak, tehdit etmek, hakaret etmek, küfür etmek; kişinin duygu, düşünce, davranış, inanç ve seçimleri ile alay etmek, başkalarının yanında kişiyi aşağılamak veya azarlamak, “isim” takmak; kişiyi onaylamamak, destek vermemek, onunla konuşamamak, yıkıcı şekilde eleştirmek, kişi için önemli konuları konuşmamak ve dinlememek, dalga geçmek ve gülmek Aşağılayıcı yorumlar yapmak, zaaflarıyla alay etmek, meli, malı’lar, aşırı genellemeler yapmak, suçlamak, küfür etmek, küçük düşürmek, hakaret etmek, yüksek sesle bağırmak, çelişkide bulunmak (çift yönlü mesajlar vermek vb.

CİNSEL TACİZ Kişinin isteği dışında, psikolojik veya fiziksel baskı ile çeşitli cinsel davranışlara maruz bırakılmasıdır. Cinsel taciz olgularında cinsiyetler arasındaki eşitlik kavramında bir karmaşalık durumu hakimdir.

Cinsel taciz, kişinin toplum içindeki yasal, sosyal, politik ve ekonomik eşitliği başarması gibi fırsatları sınırlandırmakta ve bu şansını azaltmaktadır. Cinsel taciz sadece fiziksel temas veya cinsel ilişkiden ibaret değildir. Cinsel içerikli eleştiri, sadistik cinsel davranışlar, kişiyi belli bir şekilde davranmaya zorlamak, istenmeyen cinsel davranışları zorlamak, kişiyi teşhirci davranışlarda bulunmak, röntgencilik vb. davranışlar cinsel taciz olarak kabul edilmektedir.

26 Eylül 2004 tarihinde kabul edilen Türk Ceza Kanunu'nun 105 26 Eylül 2004 tarihinde kabul edilen Türk Ceza Kanunu'nun 105. maddesine göre cinsel taciz suç sayılmaktadır. Ayrıca, cinsel taciz bir işyeri ortamında işlendiği takdirde verilecek ceza oranı artırılmaktadır.

DUYGUSAL TACİZ Duygusal taciz; sözel, fiziksel, ve cinsel taciz şekilleri kişi üzerindeki yarattıkları olumsuz psikolojik etkiler sebebiyle duygusal taciz oluştururlar. Kişi; bir başkasının sözel, fiziksel, cinsel istismara uğrayışına seyirci veya “kulak misafiri” kalmakla da duygusal tacize uğramaktadır.

Reddetmek (kişinin varlığını ve değerini kabul etmemek, kişinin yararsız ve aşağı olduğunu sözle belirtmek, kişinin duygularını ve düşüncelerini değersiz bulmak), Aşağılamak (hakaret etmek, dalga geçmek, isim takmak, taklit ederek dalga geçmek gibi kişinin kimliğini, itibarını ve değerini küçümseyen davranışlarda bulunmak), Dehşet Uyandırmak (kişide dehşet ve/veya büyük korku uyandırmak, gözdağı vererek kişiyi baskı altında tutmak, kişiyi bedensel ve ruhsal tehlike oluşturabilecek bir yerde tutmak), Ayırmak/ tecrit etmek (fiziksel sınırlama/ hapis tutma, kişinin gündelik veya yakınlarıyla ilişkilerini kısıtlamak, kişinin bağımsızlığını sınırlamak. kötüye yöneltmek),

İstismar etmek (kişiyi yasalara aykırı fikir ve davranışlara teşvik etmek, kişiyi kar amaçlı kullanmak, çocuğun suistimal eden tarafça kendi ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik eğitilmesi), Duygusal Sorumluluğu Kabul Etmemek (duyarlı ve etkili biçimde ilgi sağlayamamak, ilgisiz ve duyarsız omak, kişi ile sadece “mecbur” olunduğu zaman iletişime girmek, kişinin ruhsal sağlığını korumaya yönelik ihtiyaçlarını görmezden gelmek) vb. davranışlar duygusal taciz olarak kabul edilmektedir.

Başvurulabilecek yerler Aile Öğretmenler Okul Psikolojik Danışmanı Rehberlik Araştırma Merkezleri Toplum Araştırma Merkezleri Emniyet Müdürlüklerinin Çocuk Büroları Hastanelerin Kriz Merkezleri

TACİZ KONUŞULABİLİR VE ENGELLENEBİLİR!

BENİ DİZLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM…