ÖFKE VE KONTROLÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ÖFKE VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKENİN ETKİLERİ Kazanım: *Öfkenin yarattığı fiziksel, duygusal ve düşünsel etkileri açıklar. 9. Sınıf 31 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik özel bilgi.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Okul Rehberlik Servisi
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
AİLE İÇİ ŞİDDET.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sahne Işıkları Ve Yanılsama Benlik Kavramı: Ben Kimim? Özsaygı Algılanan Öz Denetim Kendine Hizmet Eden Yanlılık.
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
ÖFKELİ BİREYE YAKLAŞIM
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÖFKE İLE BAŞA ÇIKMA. Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan.
ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ŞİDDET.
ÖFKEYLE BAŞETME.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Sunum transkripti:

ÖFKE VE KONTROLÜ

ÖFKE NEDİR? Mutluluk,üzüntü,korku,nefret gibi insanda var olan duygulardan biridir. İnsanlar incindiklerinde,hakları ihlal edildiğinde,istekleri,gereksinimleri karşılanmadığında,işleri yolunda gitmediğinde,engellendiklerinde ve korktuklarında öfkelenirler. Öfke duygusunu tam olarak tanımayan birçok insan bu doğal,evrensel ve yararlı duygu ile başa çıkmakta zorluk yaşarlar.

Öfke duygusunu çok yoğun yaşayan ve öfkesini denetimsizce dışa vuran kişiler başlarını derde sokmakta,çevrelerine zarar vermekte,ilişkilerini bozmakta ve bir çok problemle karşı karşıya kalmaktadırlar. Bunu tersi olarak,öfke duygusunu içine atıp,bastıran kişiler de öncelikle kendisine olmak üzere çevresine zararlar vermektedirler. Öfke de diğer tüm duygular gibi yaşanması normal bir duygu gibi kabul edilip;yapıcı,yerinde,zamanında ve kontrollü bir şekilde ifade edilirse sağlıklı şekilde kullanılır.

Öfke kontrolü becerisi kazanmanın,ruh sağlığı açısından önemli olduğu unutulmamalıdır.

ÖFKE İLE İLGİLİ TANIMLAR İnsanın rahatsız edici bir duruma,bir olaya yada bir kişinin davranışlarına karşı gösterdiği heyecan türünde tepkisidir. Haz dünyasını engelleyecek her durum,olay ve kişi karşısında ortaya çıkan duygudur. Zorluk,huzursuzluk,gerginlik,sinirlilik, gibi kavramların bir karışımıdır. Hakkımız olanın alınmadığında veya önem verilen kişiler beklentilerimiz doğrultusunda davranmadığında yaşanan duygu olarak da tanımlanmaktadır. Averill(1983) ise öfkenin en çok yakın arkadaşlar ve sevilen kişiler arasında meydana gelen bir duygu olduğunu savunmuştur.

Öfke duygusu düşmanlık ve saldırganlık duyguları ile karıştırılmaktadır.Oysa öfke Spielberger’e göre;genellikle düşmanlık ve saldırganlıktan daha basit olarak,yoğunluğu hafif huzursuzluk yada can sıkıntısından,kızgınlık ve şiddete kadar değişen duygulardan oluşan geçici bir durum olarak tanımlanmaktadır.

Öfke duygusunun ortaya çıkmasına neden olan etmenler; ENGELLENME;Öfkeye neden olan etmenlerin başında gelmektedir(Morgan,1988).Engellenme; amaca yönelik faaliyete müdahale edilmesidir.Böylelikle bir gereksinim veya sürmekte olan bir faaliyeti engelleyerek kişilerin sınırlandırılması veya yapmak istemediklerini yapmalarının istenmesi öfkeye neden olabilmektedir. Hayal kırıklıkları. Sosyal hırsların önüne geçilmesi Kişisel kuralların yıkılması. Kişinin özsaygısının,başka insanlar veya kuruluşlar tarafından tehdit altında kalması (İğneleyici sözler,büyüklük taslanması,diğerlerince hor görülmek).

Öfke içeren davranımların cezalandırılması ki bu durumda toplum öfkeyi bastırırken,aslında onu harekete geçirir.Sonuçta kişilere öfkelenmemeyi öğretmekten çok,öfkelerini göstermemeleri öğretilir.Böylece öfke açığa çıkacağı yerde,içten içe yanarak varlığını sürdürür. ÇEŞİTLİ YOLLARLA SAPTANABİLEN BU TÜR ÖFKEYE DÜŞMANLIK DENİR. Öfke ve düşmanlık da koşullanabilir ve genellenebilir.Engelleyici durumlar yeteri sayıda tekrarlanırsa,kişi engele öfke veya düşmanlık içeren bir koşullanmış tepki kazanır.Örneğin; babasına sık sık öfkelenen çocuk kısa zamanda ona karşı genellikle düşmanca olan bir tutum içine girer.Bu kızgınlık zamanla ‘baba figürleri’ ne yani ‘baba’ yı anımsatan tüm erkeklere genellenebilir.

Öfkeyi tek bir etmenle açıklamak doğru değildir Öfkeyi tek bir etmenle açıklamak doğru değildir.Mc Clelland(1995) öfkeye neden olan etmenleri; 1)Çevresel olaylar 2)Bilişsel süreç ve yapılanmalar 3)Fizyolojik uyarılma halini destekleyen faktörler olarak belirlediği bir model sunarak,her üç etmenin karşılıklı etkileşimlerinin öfkenin şiddetini belirlediğini ifade etmiştir. Bu model kişilerin düşüncelerini,duygularını ve davranışlarını değerlendirerek öfkelerine ait çevresel,fizyolojik ve bilişsel belirleyicileri tanımlayabilmelerini amaçlamaktadır.

Öfke,hangi nedenden kaynaklanırsa kaynaklansın üzerinde özenle durulup çözümlenmesi gereken bir duygudur.Öfke duygusunun olumlu yada olumsuz sınıflandırılmasına ilişkin değişik görüşler olmasına rağmen,uzmanlar bazı ortak noktalarda anlaşmaktadırlar; 1)Öfke doğal,normal,insana özgü bir duygudur. 2)Öfke bir duygudur,davranış tarzı değildir. 3)Kronik öfke,sağlık için tehlikeli olabilir. 4)Öfke,çoğunlukla ortaya çıkmadan tehlikesiz hale getirilebilir ve getirilmelidir. 5)Öfkenin ifade edilmesi gerektiği zaman,ifade şekli,intikama yönelik olmamalı,çözüme yönelik ve etkin bir şekilde olmalıdır (Alberti&Emmons,1998).

Öfke duygusunun bireyi etkileyen olumlu yanları da vardır Öfke duygusunun bireyi etkileyen olumlu yanları da vardır.Novaco(1975) öfkenin işlevlerini 6 maddede özetlemiştir; 1)Öfke enerjiyi arttırır. 2)Öfke bir işarettir. 3)Başkalarına karşı olumsuz duyguların ifadesini kolaylaştırır. 4)Dışsal çatışma sonunda ortaya çıkan anksiyeteyi değiştirerek benliği incinebilirliğe karşı savunur. 5)Süre gelen davranışı ortadan kaldırır veya engeller. 6)Öfke bir haklılık algısıdır.

ÖFKE DUYGUSU BİR BUZDAĞINA BENZER! Buz dağının suyun üstünde kalan kısmı öfkedir.Öfkenin ortaya çıkmasına neden olan pek çok duygu suyun altında gizlidir.Bunlar bizlerin temel duygularıdır aynı zamanda;Kıskançlık,üzüntü,merak,yalnızlık,itilmişlik,kaygı,hayal kırıklıkları,haksızlık,anlaşılmamak ve sıkıntı gibi… İnsanların çoğu,öfkeyi buzdağının tepesinde yaşamakta ve çözümlenmemiş bu duygulara tutunmaktadır.Öfkenin kaynaklarını ortadan kaldırmayı başarmak için temel duyguların anlaşılması gerekmektedir.

Yoğun olarak yaşanmasına karşın ifade edilmeyen öfke hem bireyin enerjisini tüketir hem de davranışlarını kontrol etmesini güçleştirir.Yaşanan öfke sonucu oluşan gücenme duyguları iletişimi olumsuz yönde etkileyerek,kişiler arası ilişkilerde bozulmaya,etkin olmayan sorun çözümüne ve sosyal geri çekilmeye neden olur.Bastırılarak içe alınan öfke psikosomatik(psikolojik kökenli bedensel rahatsızlıklar) hastalıklara,depresyona neden olurken,yaşanılan yoğun öfke duygusu uygun olmayan pasif-saldırgan davranışlar ve bireyin kendisine veya çevresine yönelik saldırgan davranışları ile ifade edilmektedir.Sonuçta; evde eşe ve çocuğa,dışarıda arkadaşlara,akrabalara uygulanan şiddet,saldırgan davranışlar ve kırıcı tavırlar sıklıkla karşılaşılan durumlar olarak karşımıza çıkmaktadır.

Öfkenin ifade ediliş şekli ve kontrolü kültürel özelliklere ve beklentilere,öğrenilmiş davranışlara,ailenin davranış şekillerine,eğitim durumuna,yaşa ve cinsiyete göre değişmektedir. Türk toplumunun geleneksel özelliklerini taşıyan ailelerde,bireylerin davranışlarını daha çok toplumun beklentileri ve belirlediği davranış kalıpları yönlendirmektedir.Bu nedenle toplumda çocukların bağımsız olma,düşüncelerini ortaya koyma ve girişimcilik eğilimleri engellenmekte ve saldırgan eğilimlerini baskı altında tutmaları için zorlamalar yapılmaktadır.Öfkenin sözel olarak ifade edilmesi engellenirken uysallık,boyun eğme,konuşmama,bastırma gibi davranışlar ise onaylanmaktadır.

Hemen her toplumda,çocuklar kavga ettiklerinde ve öfkelendiklerinde,ebeveynleri veya öğretmenleri tarafından çeşitli şekillerde cezalandırılır.Tüm bu beklentiler ve davranışlar nedeniyle birçok insan öfkeden korkarak büyür ve onu anormal,istenmedik bir duygu olarak algılar. Oysa,engellenme sonucunda sürekli bastırılan öfke,saldırgan davranışların birikmesine ve şiddetlenmesine neden olmaktadır. Stuart &Sundeen (1987) insanlar öfkelerini uygun anlatma yolunu bulduklarında daha sonraki yaşantılarında daha düşük düzeylerde saldırganlık göstereceklerini savunmaktadır.

ÖFKE KONTROLÜ Öfke duygusunu tanımalıyız. Öfkelenmenin normal bir durum olduğunu anlayabilmeliyiz. Öfke duygusunun nedenlerini araştırmalıyız. Öfke duygusunun ne kötü ne iyi olduğunu kavrayabilmeliyiz. İçinde bulunulan mevcut durumdaki bilişsel ve fiziksel ipuçlarını ve oluşacak tepkileri tahmin edebilmeliyiz. Öfkelendiğimizde gösterdiğimiz tipik tepki kalıplarını belirlemeliyiz.

Öfke tepkilerinden uygun ve uygun olmayanları ayırt edebilmeliyiz. Uygun öfke tepkilerini kavrayabilmeliyiz. Bizi rahatsız edecek durumlarda verilebilecek kabul edilebilir tepkileri kavrayabilmeliyiz. Olumsuz davranışları kontrol edebilmenin önemini kavrayabilmeliyiz. Öfke durumlarında uygun çözüm cümleleri oluşturabilmeliyiz. Durum hakkındaki düşünceleri değiştirmenin,duyguları nasıl değiştirdiğini kavrayabilmeliyiz. Öfke yaratan durumlara karşı nasıl daha ılımlı düşünceler geliştirebileceğimizi öğrenmeliyiz.

Alternatif düşünce geliştirmeyi alışkanlık haline getirebilmeliyiz. Kendi duygu,düşünce ve davranışlarımızdan sorumlu olduğumuzu kavrayabilmeliyiz. Kendi öfkemizden de kendimizin sorumlu olduğunu kabul edip bunu ifade edebilmeliyiz.

Daha ayrıntılı bilgi için üniversitemizin psikolojik danışma ve rehberlik birimine rahatlıkla başvurabilirsiniz.

Yalnızca anlamak veya iç görü geliştirmek değişim sağlamayabilir. Değişmek,uğraşı gerektirir. Yalnızca anlamak veya iç görü geliştirmek değişim sağlamayabilir. Bu açıdan,sizlere sunmaya çalıştığımız bu bilgileri hem okuyup hem de uygulama için kendinize fırsatlar yaratmanızın faydalı olacağını düşünüyoruz.

YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ

KAYNAKLAR Erkan S.,Kaya A.,Grupla Psikolojik Danışma Rehberlik Programları.Pegem Yayıncılık.2005. Morgan C.T.,Psikolojiye Giriş.1981. Özer A.K.,Duygusal Gerilimle Baş edebilme.Varlık Yayınları.1990.