Vergi İncelemesi ve Mükellef Hakları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN
Advertisements

DENETİM & UYUM YÖNETİMİ D. B.
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
MİHDİYE ORHAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
Amaç Yeni yetişen nesillerde vergi bilincini oluşturmak ve belge alma alışkanlığını kazandırmak amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığımızca "Ülkemi Seviyorum.
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
İLAMSIZ İCRA Prof. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
T.C İÇİŞLERİ BAKANLIĞI HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
BURDUR SMMM ODASI ÖZEL ESASLAR-SAHTE VE MUHTEVİYATI İTİBARİYLE YANILTICI BELGE.
RESMİ MÜHÜR YÖNETMELİĞİ
KOLLEKTİF ŞİRKET Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
VERGİ İNCELEMESİ, MÜKELLEF HAKLARI VE YMM’LERİN HAK VE SORUMLULUKLARI
HACİZ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
TÜRKİYE'DE TRANSFER FİYATLANDIRMASI UYGULAMALARI Ersin NAZALI, LL.M., MSc Avukat, E.Hesap Uzmanı Vergi Bölümü Yöneticisi 12 HAZIİRAN 2013.
Gelir İdaresi Daire Başkanı
Vergi Denetimi (Vergi Tarhında Ön İşlemler)
Mükelleflerin İzahat Talepleri
TEMEL VERGİLEME İLKELERİ
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
HESAPLARIN SAYIŞTAYA VERİLMESİ
Gümrük Vergilerinin Tahakkuku, Tebliği ve Ödenmesi
Kurulun İnceleme ve Araştırması
VERGİLENDİRME SÜRECİ ÖN TESPİTLER
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
VERGİ İNCELEMELERİ VERGİ İTİLAFLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ PERSONELİNİN YER DEĞİŞTİRME
(456 NUMARALI VUK GENEL TEBLİĞİ)
Güncel Mesleki Sorunlar ve Sorunların Çözümü İçin Yapılan Çalışmalar
İLAN VE REKLAM VERGİSİ MUHASEBE 1 DERSİ BELEDİYE İŞLEMLERİ MODÜLÜ İLAN VE REKLAM VERGİSİ İLE İLGİLİ DERS NOTLARI.
E-Tebligat Nedir.
VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ
ELEKTRONİK TEBLİGAT ve UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ TEBLİĞLERİ.
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
VERGİ İNCELEMELERİ Anayasamızın 73. Maddesinde “ Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. “ denilmektedir.
Gelir İdaresi Başkanlığı. ELEKTRONİK TEBLİGAT NEDİR? Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
YMM MUSTAFA DÜNDAR Mersin Kasım 2015
İstanbul & 17 Mart 2016 SMMM ve YMM’DE SMMM ve YMM’DE DENETİM FAALİYETLERİNDE DENETİM FAALİYETLERİNDE SORUMLULUK KURALLARI VE ÇERÇEVESİ SORUMLULUK KURALLARI.
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
Gümrük Uzlaşma tanım Uzlaşma: Yükümlü ile Gümrük idare arasında ortaya çıkan uyuşmazlıkların yargı yoluna başvurmadan önce, taraflarca konuşulup giderilmesi.
CUMHUR İNAN BİLEN VERGİ MÜFETTİŞİ , ANKARA VERGİ İNCELEMELERİNDE MÜKELLEF HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ 1 V ergi D enetim Kurulu Başkanlığı.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
DAVA İŞ LEMLER İ 26 – 30 EYLÜL İDARE VE VERGİ MAHKEMELERİ DAVA DOSYASI İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemeleri kanunla verilen görevleri yerine getirmek.
DAVA İŞ LEMLER İ 03 – 07 EKİM Dava Dosyası Açılacak her dava için gününde ayrı bir dosya düzenlenir. İdare ve vergi dava dosyaları aşağıda yazılı.
VERGİ İNCELEME SÜRECİNDE MÜKELLEF HAK ve YÜKÜMLÜLÜKLERİ
ÖNEMLİ Insert client name
VERGİ USUL KANUNU Vergi İdaresi ve Teşkilatı
VII. TÜRKİYE MUHASEBE UZMANLIĞI KONGRESİ
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
Seyahat Acentaları Kuruluş ve Sayısı
Vergi İncelemesi Yerine
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
GENEL HATLARIYLA VERGİ İNCELEMESİ Vergi İncelemesi Nedir
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
4483 MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
V. Bireysel Başvuru Usulü
Sunum transkripti:

Vergi İncelemesi ve Mükellef Hakları Tunahan SOYLU Yeminli Mali Müşavir

Vergi incelemesinin aşamaları 1-Defter ve belgelerin istenmesi A)telefonla B)yazılı olarak 2-Defter ve belgelerin ibrazı A)Teslim tutanağının düzenlenmesi B)İşe başlama tutanağının düzenlenmesi

3-İnceleme Tutanağının imzalanması 4-Okuma komisyonuna gönderilmesi 5-Uzlaşma veya Dava açma KAPSAMINA GÖRE VERGİ İNCELEMESİ -Sınırlı inceleme -Tam inceleme

Vergi İncelemesinde süre Sınırlı inceleme 6 ay tam inceleme 1 yıl Bu süreler 6 ay daha uzatılabilir. -Sınırlı incelemenin, sonradan ortaya çıkan durumlar nedeniyle tam incelemeye dönüşmesi halinde, inceleme süresi sınırlı incelemeye başlanılan tarih itibarıyla hesaplanır. İnceleme süresinde bitmez ise ne olur belli değil

Bu süreler ne zaman Dolar Vergi inceleme raporlarının, rapor değerlendirme komisyonlarına intikal ettirilmek üzere ilgili inceleme ve denetim birimine teslim edildiği tarih, incelemenin tamamlandığı tarih olarak kabul edilir. İnceleme bir başkasına devredilirse süre kaldığı yerden devam eder

DEFTER BELGE TESLİM TUNAĞINDA BULUNMASI GERKLİ ZORUNLU BİLGİLER a) Mükellefin kimlik bilgileri, unvanı, adresi ve faaliyet konusu, b) İncelemenin türü (tam/sınırlı inceleme), c) İncelemeye alınma gerekçesi, ç) İncelemenin konusu, d) İnceleme dönemi,

e) Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi, f) İnceleme dairede yapılacaksa buna ilişkin nezdinde inceleme yapılanın muvafakati, G)inceleme elemanının ve hazır bulunması halinde mükellefin veya temsile yetkili olan kişilerin imzası, h)Mükelleflerin incelemeyle ilgili hak ve yükümlülükleri hakkında bilgi.

İnceleme nerede yapılır Vergi incelemeleri esas itibarıyla incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılır. İş yerinin müsait olmaması, ölüm, işin terk edilmesi gibi zaruri sebeplerle incelemenin iş yerinde yapılması imkânsız olur veya mükellef ve vergi sorumluları isterlerse inceleme dairede yapılabilir.

Bu takdirde incelemeye tabi olanın defter ve belgelerini daireye getirmesi kendisinden yazılı olarak istenir. (3) İncelemenin dairede yapılması halinde istenilen defter veya belgeleri belli edilen zamanda mazeretsiz olarak getirmeyenler, bunları ibraz etmemiş sayılırlar. Haklı bir mazeret gösterenlere, defter ve belgelerini daireye getirmeleri için uygun bir süre verilir.

İnceleme iş yerinde yapılırsa Önemli! Müfettişler, Mükellefin izni olmaksızın resmi çalışma saatleri dışında inceleme yapamazlar. Tutanak düzenlenmesi ve inceleme ile ilgili emniyet tedbirlerinin alınması gerektiği hallerde, bu işlemler resmi çalışma saatleri dışında da yapılabilir. Bu hallerde, işyerindeki faaliyetlerin sekteye uğratılmaması için gerekli tedbirler alınır.

İnceleme tutanağı Tutanak düzenlemek zorunlu değildir. Ama düzenlenecek ise aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.

İnceleme tutanaklarında yer alacak unsurlar a)Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi, b)Mükellefin adı, soyadı ve unvanları, vergi kimlik numaraları ile imzaları, c) Vergilendirme ile ilgili olaylar ve/veya hesap durumları, ç) Varsa, Mükelleflerin itiraz ve mülahazaları ile ibraz ettikleri özelgeleri,

d)Tutanakta belirtilen hususların mükellefler tarafından okunduğunu ve doğruluğunun anlaşıldığını belirten ifade, e) Nezdinde inceleme yapılan mükellefe, tutanakta yer alan hususların vergi kanunları karşısında yapılması muhtemel işlemler bakımından ispatlama vasıtası olduğunun, tutanağın düzenlenmesinden önce bildirildiği hususu, Danıştay ifadeye dayalı tarhiyat yapılamayacağına karar vermiştir.(Esas:2004/780) Danıştay yine bir kararında; Kayıt dışı hasılatı tespit edilen mükellefin iktisadi ve ticari icaplara uygun ifadelerinin dikkate alınması gerektiğine karar vermiştir.(esas no: 2005/433)

Tutanağa yazdıramadığımız Bir husus var ise rapor okuma komisyonuna Dinlenme talebinde bulıunabiliriz. Müfettişin düzenlediği rapor mevzuata ve özelgelere uygun olmak zorundadır. OLUMLU RAPOR DA ARTIK Mükellefe verilecek Danıştay bir kararında İnceleme Raporunun ihbarnameye eklenmemesi yüzünden mükellefi haklı bulmuştur. (Esas:2000/304) Bir başka kararında haksız bulmuştur. (esas no:2000/1327) (4) Vergi kanunlarına göre yapılan incelemeler sonunda eleştiriyi gerektiren bir hususa rastlanmaması halinde bu durum, incelemeyi yapan tarafından düzenlenecek bir rapor ile mükellefe bildirilir.

Defter ve belgelerin iadesi Rapor okumadan çıktıktan sonra 15 gün içinde Mükellefin defter ve belgeleri, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesinin incelemeyi yapana iletildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içerisinde bir tutanak ile iade edilir.

Müdürlerin İnceleme Yetkisi ve aşamalar Müdürler kendisi mükellefi incelemeye alır fakat Raporlar okuma komisyonundan geçmek zorunda

ARAMALI İNCELEME Hangi Hallerde Aramalı İnceleme Yapılır 1-İhbar 2-Yapılan İncelemeler sırasında Mükellefin vergi Kaçırdığı anlaşılırsa Bu Mükellef veya İlgili bulunan diğer mükellefler nezdinde Aramalı inceleme yapılabilir.

Aramalı İnceleme Yapabilmek için -Müfettiş yetkili Sulh yargıcından bunu yazılı bir gerekçe ile istemesi yargıcın onay vermesi gerekir.(mahkeme kararı olmadan yapılan inceleme mahkemede düşer. Danıştay kararı) -İhbar sabit olmaz ise muhbirin adını vergi dairesi açıklamak zorundadır. -Aramalı inceleme en çok 3 ay içinde bitirilmek zorundadır. -Bu Sürenin uzatılması sulh yargıcının izniyle olur.

Aramalı incelemede dikkat edilecek hususlar -Aramalı inceleme mesai saatleri içerisinde yapılması gerekir. -Ancak arama bitmiş tutanak düzenlecek ise mesai dışında (gece) da yapılabilir. -Arama sonunda tutanağın tanzimi mümkün olmaz ise ele geçen evraklar kilitlenip kapısı mühürlenip daha sonra da tutanak yapılabilir.

ARAMALI iNCELEMEDE UNUTULMAMASI GEREKENLER! 1. İnceleme sırasında vergiyle ilgisi bulunmayan özel mektup ve diğer evraklar tutanakla sahiplerine geri verilir. 2. Mükellef, vergi inceleme elemanının nezaretinde, defter ve belgeler üzerinde incelemeler yapmaya ve bunlardan suret ve kayıtlar çıkarmaya yetkilidir. (Örneðin: Sosyal Güvenlik Kurumlarýna vereceði bildirge için) 3. Defter ve belgelerin muhafaza altýna alınmış olması, süresi gelen vergi beyannamelerin verilmesi ödevlerini ortadan kaldırmaz. 4. Mükellefin yazılı olarak talepte bulunması durumunda, beyannamesini düzenleyebilmesi için gerekli bilgileri defter ve belgelerden çıkarmasına izin verilir.

kararlaştırılan uygun bir süre içinde tamamlanır. 5. Defterlerin alıkonulduğu zaman beyanname verme süresi 1 aydan kısa ise bu süre kendiliğinden 1 ay uzar. Ek süre bu müddetin sonunda baþlar. 6.-Arama sonucunda bulunan defter ve belgelerin muhafaza altına alınması nedeniyle yapılamayan kayıtlar, defterlerin geri verilmesinden sonra 1 aydan az olmamak üzere idare ile mükellef arasında kararlaştırılan uygun bir süre içinde tamamlanır. 7-Defterler muhafaza altýna alındığında, mükellef dilerse işlemlerini yeniden tasdik ettireceği defterlere kaydedebilir.

İnceleme Sırasında Teminat 6183’ün 9. maddesi uyarınca vergi incelemesi sırasında, vergi ziyaı cezası kesilmesini gerektiren haller ile kaçakçılık sayılan hallerin varlığının tespiti halinde teminat istenebilir. Vergi dairesinin belirlediği süre içinde teminat verilmelidir. Ancak belirlenecek bu süre 15 günden az olamaz.

İhtiyati Haciz  9 uncu madde gereğince teminat istenmesini mucip haller mevcut ise,(Yani 344’e göre Vergi ziyaı veya 359 göre kaçakçılık varsa Müfettişin ilk hesaplamasına göre teminat istenir) Teminat istemeyi gerektiren bir durum var ise ihtiyati haciz uygulanır. Vergi Dairesi Başkanının Kararıyla İhtiyati haciz uygulanır.

Vergi incelemesinde Tebligat ve Önemi Tebligat Kime Yapılır (VUK mad. 94) -Tüzelkişilere yapılacak tebliğ, bunların başkan, müdür veya kanuni temsilcilerine, Tüzelkişilerin müteaddit müdür veya temsilcisi varsa tebliğin bunlardan birine yapılması kafidir. -Tebliğ, kendisine tebligat yapılacak kimsenin bulunmaması halinde ikametgah adresinde bulunanlardan birine veya işyerlerinde memur ya da müstahdemlerinden birine yapılır.

Defter ve Belgelerin İncelemeye İbraz edilmemesi Mücbir sebep nedeniyle ibraz edememe Bu durumda KDV indirimleri kabul edilelir, ceza ve faiz hesaplanmaz. Çalınma Kaybolma, Yanma vs. nedenle İbraz edememe İtfaiyeden yangın raporu veya polisten çalınma (kayıp ise ilan) raporu alınarak 15 gün içerisinde Asliye ticaret mahkemesinden zayi belgesi alınmış ise; Bu durumda İndirimler reddedilir, ceza kesilmez faiz hesaplanır.

Danıştay Dava Daireleri Genel Kurulu vermiş olduğu bir kararda; Su baskını nedeniyle defterler incelemeye ibraz edilmese de temin edilen belgelerin incelemeye ibraz edilmesi gerektiğini belirtmiştir. (Esas no:2003/34)