SINAV KAYGISINI GİDERMEDE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu sözleri hiç duydunuz mu?
Advertisements

SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Sınavlar; Öğrenci ve Veliler
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER
ÖZEL ÇAYCUMA AÇI DERSHANESİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
SINAV KAYGISI VE SINAV KAYGISIYLA BAŞ ETME YOLLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
tüm öğrencilere başarılar dileriz.
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
Sınav ve Ders Başarısında
SINAV KAYGISINI GİDERMEDE
SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
SINAV KAYGISINI GİDERMEDE
HOŞGELDİNİZ.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
SINAV KAYGISI MURAT YÖNDEM (Md Yrd).
ÖZGÜVEN ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
SINAV BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
ÇOCUĞUN SINAV KAYGISINI AZALTMAYA YÖNELİK AİLELERE ÖNERİLER
SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ
SINAV KAYGISI.
VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ’ ne HOŞGELDİNİZ
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
SINAV KAYGISI VE AİLE.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Fehmi Cerrahoğlu Orta Okulu Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI İLE BAŞ ETMEDE AİLENİN ROLÜ
MEHMET GÖKHAN AY ANADOLU LİSESİ
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Gençliğin hali İ stanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Ö ğ retim Üyelerinin; yaptı ğ ı bir ara ş tırmaya göre ya ş arası.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
“Kaygı ve sınav kaygısı nedir?” “Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu.
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SINAV KAYGISI VE SINAV KAYGISIYLA BAŞ ETME YOLLARI CELAL GÜLCE REHBERLİK VE PSİKLOJİK DANIŞMA UZMANI.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
HAKAN KIRBAŞ- PSİKOLOJİK DANIŞMAN1 SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
KAYGILISINIZ Çünkü anne-babasısınız ve çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsunuz.Ne var ki şunu da çok iyi biliyorsunuz ki diğer ailelerde çocukları.
ANNE BABALAR SINAVA HAZIR MISINIZ?
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
ANNE BABALAR, ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR!!!
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sunum transkripti:

SINAV KAYGISINI GİDERMEDE AİLENİN ROLÜ

Kaygı Nedir? Herhangi bir stresli durumda yaşanan doğal bir duygudur ve yaşamın doğal bir parçasıdır.

· Ancak yaşanan kaygı çok yoğun ise, Kişinin, enerjisini verimli bir biçimde kullanması, ·Dikkatini ve gücünü yapacağı işe yönlendirmesi engellenir. ·Kişi potansiyelini tümüyle kullanamaz ve istenen performansa erişemez.

Sınav kaygısı duyan öğrencilerin düşünceleri şöyle olur: Acaba sınavı kazanabilecek miyim? Annem babam bütün ümitlerini bana bağladılar, sınavı kazanamazsam onların yüzüne nasıl bakarım? Kafamı toplayamıyorum; okuduklarımı bir türlü anlayamıyorum, galiba sınavı kazanamayacağım, ne olacak benim hâlim? Daha hazır değilim, vakit de çok kısaldı, sınavı düşündükçe ruhum daralıyor, içim sıkılıyor, ne yapabilirim ki?

KAYGI ALANLARI Sınavlara hazırlıkla ilgili kaygı.   Öğrenciler sınavlara hazırlık sürecinde : ·       Yeteri kadar hazırlanabiliyor muyum? ·       Yaptıklarım yeterli mi? ·        Eksikliklerimi nasıl giderebilirim? ·        Acaba hazırlanma yöntemim doğru mu? gibi düşüncelere kendilerini aşırı derecede kaptırmaları ve bu düşünceleri saplantı hâline getirmeleri kaygıya neden olmaktadır.

Sınav sonucuyla ilgili kaygı. Öğrenci sınavdan önce: ·        Acaba kazanabilecek miyim? ·        Acaba kazanabilecek yeteneğe sahip miyim? ·        İstediğim okulu kazanabilecek miyim? ·        Kazanamazsam ne olur? ·        Kazanamazsam,anneme babama ne derim? ·   Kazanamazsam arkadaşlarımın yüzüne nasıl bakarım? ·   Kazanamazsam arkadaşlarım, ailem, akrabalarım, öğretmenlerim hakkımda ne düşünür?

Ailelerin Yaklaşımları KAYGININ NEDENLERİ Ailelerin Yaklaşımları   Eğer aile, çocuğa karşı aşırı korumacı bir yaklaşım tarzı sergiliyorsa; her şeyi onun adına onun için düşünüp, her şeye onun yerine karar veriyorsa, çocuğun kendine güveni gelişmeyebilir. Yaşamı boyunca aile ortamında: "Sen yapamazsın. Sen beceriksizsin. Sen küçüksün. Sen sus. Küçükler dinler, büyükler daha iyi bilir, sen kendi işine bak. Dokunma, kıracaksın. Elleme, mahvedeceksin...’ benzeri sözlerin ve yaklaşımların muhatabı olan çocuk, kendine güveni olmayan bir kişilikte yetişecektir.

Beklentiler  "Bunu mutlaka başarmalısın. Başarılı olacağını biliyoruz. Bizi mahcup etme. Kazanman gerekir. Kazanacağını biliyoruz." şeklindeki yaklaşımlar, çok sık tekrarlanırsa, öğrenci kendini bir kuşatılmışlık altında hissedecek; ‘Ya başaramazsam?" düşünceleri devreye girebilecektir.

Olumsuz Düşünceler Çalışma sürecinde bir zorlukla veya başarısızlıkla karşılaştıklarında: "Ben bunu başaramam. Zaten okuduklarımdan da hiç bir şey anlamıyorum. Geri zekâlı mıyım ne? Yanlışım çok çıkıyor. Bıktım usandım. Ne zaman her şey istediğim gibi gidecek?" benzeri olumsuz düşünceler …

Yaşanmış Başarısızlıklar   Herhangi bir sınav başarısızlığı, okul derslerinde bütünlemeye kalması, düşük notlar alması gibi yaşanan durumlar kaygıya neden olabilir. "Ya aynısı olursa, ya yine benzer bir durumla karşılaşırsam?" gibi düşüncelere kendisini kaptırır.  Kaygının daha pek çok sebebi olabilir. Plansızlık, çalışma metotlarını bilmemek, kendine güvensizlik, arkadaş çevresinin olumsuz telkinleri, öğrencinin önünde başarılı bir örnek olmaması, aile ve çevrenin bilinçsizliği bunların arasında sayılabilir. Önemli olan kaygı yaşayan öğrencinin bu kaygısının nedeninin ne olduğunun tespit edilmesidir. Ondan sonraki aşama ise bu nedenlerin ortadan kaldırılmasıdır. ‘Hiç kimse başarı merdivenlerine elleri cebinde tırmanmamıştır.’

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ Araştırmalar baskıcı ve otoriter tutumlar ile başarı arasında olumsuz bir ilişkiyi ortaya çıkarmıştır. Baskıcı tavırlar, öğrencinin zihinsel ve duygusal enerjisini esas amaç olan eğitimden saptırmakta ve bu yaklaşımlara boyun eğme ya da karşı gelme şeklinde tavırlar geliştirmesine neden olmaktadır.

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ "Sen bizim evlâdımızsın. Sana olan sevgimiz sınavla ilgili değil. Sınavı kazanamazsan da sen bizim evlâdımızsın ve seni yine de seveceğiz. Ama kazanman için de üzerimize düşeni yapacağız. Senin de elinden geleni yapacağına inanıyoruz. Aile, çocuklarının sınavlara hazırlanması için gerekenleri ellerinden geldiğince yerine getirmeli, onlara maddi ve manevi koşulları hazırlamaya çalışmalıdır. Aileler, çocuklarının zekâlarını sınavla ölçme yanlışlığına düşmemelidir. "Sen akıllıysan bu sınavı kazanırsın. Kazanamazsan aklından şüphe ederiz." gibi yaklaşımlardan uzak durmalıdır. Aile, çocuklarını başka ailelerin çocuklarıyla kıyaslamamalıdır. "Bak, falanın çocuğu nasıl çalışıyor. Sen niye onun gibi değilsin? Sen niye çalışmıyorsun? Senden ne köy olur, ne kasaba. Sen adam olmazsın. Bu kafayla sen zor kazanırsın!" gibi yaklaşımlar sergilememelidir. Aileler, çocuklarını kendileriyle ve kardeşleriyle de kıyaslamamalıdır. "Bak ablana, ağabeyine, o bizim yüzümüzü ağarttı. Biz senin gibiyken..."türü karşılaştırmalardan kaçınmalıdır.

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ Aile:’Bizi mahçup etme mutlaka kazanmalısın.’ türü şartlandırmalardan uzak durmalıdır. ‘Çalış, olmazsa canın sağ olsun.’ diyebilmelidir. Kaygının artırılması öğrenme motivasyonunu yükseltmez, tam tersine beyinde öğrenmeyi sağlayan etkenleri ortadan kaldırır. Aile, çocuğa sağladığı imkanları onun gözüne sokmamalıdır ‘Neyin eksik? Biz senin gibiyken...’ gibi sözler sarf etmemelidir. Zaman zaman öğretmenleri ile görüşmeli, kendi üzerlerine düşenler varsa bunları yerine getirmelidir. Gerek ev işlerinde gerekse dersle ilgili konularda olumsuz sözler söylememelidir. Bu yaklaşımlar çocuğun bilinçaltına yerleşir ve kendine olan güvenini sarsar. Aile çocuğun sorunlarını dinlemeli, çözüm yolu bulmaları için yardımcı olmalı ve konuşmasına fırsat vermelidir.

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ Aile, Sürekli ‘Çalış!’ demek yerine:’Ne yaptın, nasıl gidiyor, bizlerden bir isteğin var mı?’ tarzında bir yaklaşımı tercih etmelidir. Aile, Çocuğun yaptıklarını yetersiz görmek yerine; yapılanları takdir etmeli, yapılması gerekenleri ise yeni hedefler olarak önüne koymalıdır. Aile, başkalarının yanında çocuklarını eleştirmemelidir Aile çocuğu eleştirirken yanlış davranışlarını eleştirmeli;asla ve asla toptancı bir yaklaşımla kişiliğini hedef alıcı eleştirilerde bulunmamalıdır. Aile, çocuğunu iyi tanımalı ve kapasitesine göre beklentilere girmelidir. Aile kendi sınav heyecanını çocuğa yansıtmamalıdır.

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ Aile, çocuğa güvenmelidir ki, çocukta kendine güvensin Aile, çocukla ilgili sorunları konuşarak çözmeli;asla şiddete başvurmamalıdır. Aile, kendi işlerine ayırdığı vakit kadar çocuğa da zaman ayırmalı, ona önem vermelidir. Ailede demokratik bir ortam olmalıdır. Çocuk, isteklerini çekinmeden ailesine aktarabilmelidir. Çocuk sorumluluk duygusunu kazanmalıdır. Sonuçlarına katlanmak şartı ile kendi kararlarının kendisi vermelidir.

KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ ‘Bir adama kırk gün deli dersen deli olur.’ Aileler çocuklarını nasıl görmek istiyorlarsa onlara öyle yaklaşmak zorundadırlar. Aile, yaşantısı ile çocuğa örnek olmalıdır. Aile, çocuğun yanlışlarını gündemde tutmak yerine doğrularını görmeli ve takdir etmelidir. Aileler kendileri de, sınav sonucu ile ilgili kaygılar yaşayabilir. Bu da öğrenciye yansır. Bu durumda aile de bu tür kaygılardan kendisini kurtarmaya çalışmalıdır. Ailesi ile sağlıklı bir ilişki ve iletişimi olan çocuk onun söylediklerine de değer verir.

SEMİNERE KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ