TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ADIN YERİNE KULLANILAN SÖZCÜKLER
Advertisements

TÜRKAN YÜKSEL Tıkır Top.
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Iletişimde üç filtre
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
Düşünelim Çözelim Hayallerim Çizgide Saklı
BAŞARI VE MUTLULUK Ramazan BERKEBAN Psikolojik Danışman
“Sınav Başarısı İçin” tüyolar TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
SON PİŞMANLIK FAYDA ETMEZ.
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
SORUNLARIM VE ÇÖZÜMLERİM
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
SIRA DIŞI DÜŞÜNME. SIRA DIŞI DÜŞÜNME NEDİR?  Zihninizdekileri anlamlı bir şekilde kurgulayabilmektir  Orjinal bir yaklaşımdır  Uyuşmaz fikirlerin.
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
Etkili İletişime Giriş
ÇOCUKLARIMIZI NASIL KORURUZ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
BABALAR VE KIZLARI.
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
BENİM MESLEĞİM NE OLACAK???
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
KÜÇÜK KAPLUMBAĞA.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
Tıkır Top
SINAV KAYGISIYLA BAŞETME YOLLARI
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
İLETİŞİM BECERİLERİ.
AMAÇ BELİRLEME.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
MAHREMİYET EĞİTİMİ Hatice ARAN Rehber Öğretmen
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA VE HEDEF BELİRLEME
SORUNLARIM VE ÇÖZÜMLERİM
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
KİŞİSEL SINIRLARIMIZ.
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
DÜZENLİ OLMAK.
ALAY ETME İLE BAŞEDEBİLME
VURUR YÜZE İFADESİ TEOG ZAMANI GELMİŞ BİTANESİ
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
HAYIR DİYEBİLİRİM.
KOCAELİ GEBZE BALÇIK İLKÖĞRETİM OKULU AİTEP EĞİTİMİ PROJESİ Hazırlayan:Esma AKAN Kaynak:Mark L.BRENNER
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İNTERNETİN BİLİNÇLİ VE GÜVENLİ KULLANIMI
Haklarımı Biliyorum Vücudumu Koruyorum
Sunum transkripti:

TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ BEN SORUN ÇÖZEBİLİRİM (BSÇ) YÖNTEMİ KENDİ SORUNLARINIZI KENDİNİZ ÇÖZEBİLİRSİNİZ! TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ

Bir sorununuz olduğunda ne yapıyorsunuz? ………………………………………….. ……………………………………………

Yetişkinlerin getirdiği çözümleri aslında çoğu zaman beğenmeyiz hatta uygulamayız!

Her zaman acil çözümler üretme zorunluluğu, anne babamızı, öğretmenimizi çok zorlar ve yorar.

Sorunlarınızın çözümünün sorumluluğu aslında sizin olmalıdır! Sorunlarınızı kendiniz de çözebilirsiniz! Arkadaşlarınızla sorunlarınızı kendiniz çözebilir, arkadaşlarınıza da sorunlarını çözmede yardımcı olabilirsiniz. Bu gizli gücünüzü ortaya çıkarın!

kendİ SORUNUMUZU KENDİMİZ ÇÖZERSEK ne olur? Sorunlarımızı kendimiz çözersek kendimizi çok daha büyümüş ve güçlü hissederiz!

Sorun çözmeye çabalarken sorun çözme becerilerimiz artar. Sorumluluk duygumuz gelişir. Özgüvenimiz yükselir.

Bsç nedİr? “Ben Sorun Çözebilirim-BSÇ” adlı program, üzerinde en fazla araştırma yapılan sorun çözme yöntemidir. BSÇ programının amacı, çocuklara, kişilerarası sorunları önleyecek ve ortaya çıkan sorunları çözmelerine yardım edecek düşünme becerilerini öğretmektir.

Bsç yöntemİnİn özellİklerİ BSÇ’de çocuğun düşünmüş olması önemlidir. Bulunan çözümlerin iyi ya da kötü olması önemli değildir. BSÇ’de çocuğa ne düşünmesi gerektiği değil, nasıl düşüneceği öğretilir.

“DÜŞÜNEN ÇOCUK” OLMAK

BSÇ yöntemde yetişkinler çocuğa çözüm önerisinde bulunmaz! Yetişkin, sadece, sorular sorarak çocuğun düşünmesini sağlayabilir.

BSÇ yönteminde çocuk; Kendi davranışının nedenleri, Davranışlarının başkaları üzerindeki etkileri, Davranışlarının sonuçları üzerinde düşünür.

BSÇ yöntemİnİn kazandIrdIklarI BSÇ yöntemi çocukların empati (başkalarının duygu ve düşüncelerini anlama) becerisini geliştirir. Daha sabırlı olmayı sağlar, böylece bu çocuklar arkadaşları ile daha az sorun yaşarlar.

Haklarını daha iyi koruyabilirler. Arkadaşları ile kolayca iletişime geçebilirler. Bağımsızdırlar ve özgüvenleri yüksektir.

Sorun çözmek için gerekli sözcük dağarcığını öğrenme Kendisi ve diğerlerinin duygularını tanıma Diğer kişinin bakış açısını dikkate alma Birden fazla çözüm yolu düşünme Her çözüm yolunun olası sonuçlarını dikkate alma Hangi çözüm yolunun seçileceğine karar verme

I-ÖN BECERİLER

1.ADIM: temel bsç kelİmelerİ -Dır / Değil Bazı / Bütün (Hepsi), Ve / Veya (ya da) Aynı / Farklı Neden / Çünkü Belki / Olabilir Adil / Adil Değil Eğer / O Zaman Önce / Sonra Şimdi / Daha Sonra

“Burası sınıf, spor salonu değil”. İkinizin de aynı boyayı kullanabilmemiz için farklı bir yol düşünebilir misin?” “Aynı anda hem öğretmeni dinleyip, hem de sana cevap verebilir miyim?” “Bütün çocuklar mı seninle oynamıyor yoksa bazı çocuklar mı?” “Arkadaşına kızdığında onu itmek bu sorun için uygun bir çözüm mü yoksa daha uygun bir çözüm düşünebilir miyiz?”

2. adIM: duygularI adlandIrma BSÇ yöntemini kullanabilmek için öncelikle duyguların isimlerini biliyor olmamız gerekir. Temel duygular: mutlu, üzgün, kızgın, korkmuş ve şaşırmıştır.

Diğer duygular: Umutlu, incinmiş, düşünceli, zavallı,yalnız, iyimser, kırgın, pişman, ferahlamış, hasta, zafer kazanmış Endişeli, utanmış, sıkılmış, kafası karışmış,hayal kırıklığına uğramış, heyecanlı, kıskanmış, çaresiz

Bazen başkalarının duygularını anlayamadığımız zaman insanlar bizi çok yanlış değerlendirir. Bizi bencillik ya da düşüncesizlikle suçlarlar. Oysa insanların bir durum karşısında nasıl hissedebileceğini bilirsek nasıl davranmamız gerektiğine daha doğru karar verebiliriz.

“O kişi bu durumda nasıl hissediyor olabilir “O kişi bu durumda nasıl hissediyor olabilir?” çalışması yapmak faydalıdır.

Eğer anlaşmazlık yaşayan kişiler birbirlerinin duygularını anlarlarsa; Sorunu çözmeye daha istekli olurlar. İşbirliği yapabilmeleri kolaylaşır. Olumsuz duygular azalır.

3. adIm: BaşkalarInIn bakIş açIsInI dİkkate alma Sizce yanlışlıkla ve kaza ile olmuş bir durumu, arkadaşınız kendisine yapılmış bir saygısızlık olarak algılayabilir! Bunu anlamak için ona sormalısınız: “Sence sorun ne? Neden kızgınsın/üzgünsün?”

UNUTMAYALIM! Karşımızdaki kişiyi iyi anlamak için, onu iyi dinlememiz, acele karar vermememiz gerekir!

II-SORUN ÇÖZME BECERİLERİ

1. ADIM: SorunlarIn bİrden fazla çözümü vardIr! Kişiler arası sorunların birden çok çözümü vardır! Sorunların tek bir çözümü olduğuna inanma, sorunların çözümünü engeller.

2. ADIM: Çözüm yollarInIn sonuçlarI Farklı çözümler bizi farklı sonuçlara götürür. Akla gelen ilk çözüm en uygun çözüm olmayabilir. Bulduğumuz çözümlerin içinden, en uygun olanını seçmeliyiz. Hangi çözümün sonucu en iyi olur?

3. ADIM: Uygun çözüme karar verme: Bulunan çözüm yolu değerlendirilir. İyi bir fikir mi? Her iki tarafın da yararına mı? Adil mi? Uygulanabilir mi?

Çözümün uygunluğu tartışıldıktan sonra, karar verilen çözüm uygulamaya konulur.

Uygun bir fikir olduğunu düşünüyorsanız: 1-Çözüm işe yarayabilir. Yararsa kendinizi kutlayın, başarının tadını çıkarın! 2-Çözüm işe yaramayabilir. Yaramaz ise vazgeçmeyin, başka çözümler üzerine düşünmeye devam edin!

SORUN ÇÖZME AŞAMALARI 1-SORUNU TANIMLAMA 2-DUYGULARI TANIMLAMA 3-SONUÇLARI AÇIĞA ÇIKARMA 4-SONUÇLARLA İLGİLİ DUYGULARI AÇIĞA ÇIKARMA 5-ALTERNATİF ÇÖZÜMLER DÜŞÜNDÜRME 6-ÇÖZÜM YOLLARINI DEĞERLENDİRME

Örnek Durum: Küçük kardeşi için ağabeyi endişeleniyor… Ali:“Bisikleti hızlı sürmek iyi bir fikir mi?” Kardeşi: Evet. Ali:“EĞER hızlı sürersen olmasını istemeyeceğimiz ne OLABİLİR?” Kardeşi: Düşebilirim. Ali:“Bu bisikleti nasıl sürersen senin için daha güvenli olur?” Kardeşi:Yavaş

Örnek Durum : Sınıfta koşan bir öğrenci var... Ayşe: Sınıf, koşmak için uygun bir yer mi? Ali: Evet! Ayşe: Buna inanacağımı beklemiyorsun heralde! İçerde koşarken ne OLABİLİR? Ali: Hiçbir şey! Ayşe: Hiçbir şey olmaması mümkün ama olabilecek diğer şeyler nedir? Ali: Eşyalara çarpabilir, yaralanabilirim… Ayşe: Çok haklısın, güzel düşündün. Başka ne olabilir?

Ali:Öğretmen beni görebilir ve bana kızabilir. Ayşe:O zaman sen ne hissedersin? Ali: Çok üzülürüm, utanırım, kızarım. Ayşe: Ben de çok üzülürüm. O zaman başka bir çözüm bulalım. İlla koşmak istiyorsan ne yapabilirsin? Ali: Koşmak için daha uygun bir yer bulabilirim.

Örnek Durum : 1. sınıflardan 2 çocuk kavga ediyor… Handan : Ne oldu? Sorun nedir? Metin : Oyuncağımı aldı, vermiyor. Hakan : Hayır, önce ben almıştım. Metin : Hayır önce ben almıştım. Handan :Çocuklar o oyuncağı bu şekilde çekiştirirseniz neler OLABİLİR? Metin :Kırılabilir. Handan : İkiniz AYNI anda AYNI oyuncağı oynamak istediğinizde, bir düşünün bakalım ne yapabilirsiniz?

Metin : Bana ne! Önce ben almıştım. Handan : Hakan, bu sorunu çözmek için sen bir yol düşünür müsün? Hakan : Önce ben biraz oynarım, sonra ona veririm. Metin : Bence önce kimin oynayacağını belirlemek için çöp çekelim. Hakan : Tamam.

Son Olarak; Sorun çözme becerileri, tıpkı bisiklete binmeyi öğrenme gibi, zamanla pekişir. Başlarda başarısızlıklar mutlaka ki yaşanacaktır. Hemen pes etmeyin! Kendinize ve bu yönteme güvenin!

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… PDR UZMANI ZEYNEP GÖKALP