BÖLÜM 11 DIŞ AKIŞLAR Kaldırma ve Direnç

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Memeler/Meme Tutucu Kombinasyonu
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İDEAL AKIŞKANLARIN İKİ BOYUTLU AKIMLARI
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Diferansiyel Denklemler
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
BASİT MAKİNELER.
RÜZGAR TÜRBİN TİPLERİ VE RÜZGARDAN ELDE EDİLEBİLECEK ENERJİNİN BELİRLENMESİ Dr. Ali Vardar.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Algoritmalar En kısa yollar I En kısa yolların özellikleri
Algoritmalar DERS 2 Asimptotik Notasyon O-, Ω-, ve Θ-notasyonları
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Ağır Ama Hissedemediğimiz Yük: BASINÇ. BASINÇ MİLİBAR Atmosferdeki gazların ağırlığına bağlı olarak yeryüzüne uyguladığı etkiye BASINÇ denir. Basınç Birimi.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
VİSKOZİTE F viskoz kuvvet
Newton'un Hareket YasalarI
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Bölüm 6 AKIŞ SİSTEMLERİNİN MOMENTUM ANALİZİ
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
NAVIER-STOKES DENKLEMİNİN YAKLAŞIK ÇÖZÜMLERİ
DERS 11 KISITLAMALI MAKSİMUM POBLEMLERİ
GELİBOLU MODELİ RÜZGAR TÜRBİNİ (GMRT)
Mukavemet II Strength of Materials II
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Nesne.
Newton'un Hareket Yasaları
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
BÖLÜM 8-BORU AKIŞI Laminer akış: düzgün akım çizgileri ve düzenli hareket Türbülanslı akış: hız çalkantıları ve çok düzensiz hareket Laminerden türbülansa.
KARTEZYEN KOORDİNAT SİSTEMİ
Diferansiyel Denklemler
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TÜRBÜLANSLI SINIR TABAKALAR
Doç. Dr. Tahsin Engin Sakarya Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
Active Control of Spray Combustion
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
F=hA BATMIŞ YÜZEYLERE GELEN HİDROSTATİK KUVVETLER
MEKATRONİKTE PNÖMATİK VE HİDROLİK SİSTEMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BÖLÜM 11 DIŞ AKIŞLAR Kaldırma ve Direnç

Amaçlar Direnç, sürtünme, basınç direnci, direnç düşmesi ve kaldırma gibi fiziksel olguları tanıtımı Yaygın karşılaşılan bazı geometrilerin üzerinden akışla ilgili direnç kuvvetini hesaplanması Akış rejiminin, silindir ve küre üzerinden akışlardaki direnç katsayılarına etkisinin anlaşılması Kanatlar üzerinden akışın anlaşılması ve kanatlara etkiyen kaldırma ve direnç kuvvetlerinin hesaplanması

Motivasyon

Motivasyon

Dış Akış Hareket halindeki cisimler ve araçlar üzerinden geçen akış, bunların üzerine kuvvet ve moment uygular Örnekler: uçaklar, otomobiller, binalar, gemiler, denizaltılar ve türbomakinalar. Bu tür problemler genellikle Dış Akış olarak değerlendirilir. Yakıt ekonomisi, hız, ivme, manevra kabiliyeti, kararlılık ve kontrol, ortaya çıkan bu aerodinamik/hidrodinamik kuvvet ve momentlerle yakından ilgilidir. Bir aracın 6 serbestlik dereceli genel hareketi 3 tane lineer momentum 3 tane de açısal momentum denklemiyle tarif edilir.

Akış Kaynaklı Kuvvet ve Momentler Dalgalı denizde hareket eden gemiler 6 serbestlik dereceli en zor problemlerden biridir. Uçuş irtifasında seyreden uçak: Direnç K.= İtki ; Kaldırma K. = Ağırlık.

Direnç ve Kaldırma Akış kaynaklı kuvvetler, cisim üzerine etkiyen basınç ve viskoz kuvvet kuvvetlerden ileri gelir. Direnç: Akışa paralel bileşen. Kaldırma: Akışa dik bileşen.

Direnç ve Kaldırma Kaldırma ve Direnç kuvvetleri yüzey boyunca basınç ve çeper-kayma gerilmesinin integrali ile bulunabilir

Drag and Lift FL ve FD kuvvetleri, geometrinin yanı sıra  ve V ye de bağlıdır. Boyut analizi ile iki Pİ terimi elde edilir: Kaldırma ve Direnç Katsayıları. Burada A, direnç hesaplamalarında ön-bakış alanı, kanat aerodinamiğinde üst-bakış alanı veya hidrodinamik uygulamalarda ıslak-yüzey alanı olur.

Örnek: Otomobile gelen direnç Scion XB Porsche 911 CD = 1.0, A = 2.3 m2, CDA = 2.3 m2 CD = 0.28, A = 0.93m2, CDA = 0.26m2 FD=1/2V2(CDA) Scion XB için ~ 10 kat daha yüksektir Bunun kaynağı CD nin ve ön bakış alanının yüksek olmasıdır. Güç tüketimi P = FDV =1/2V3(CDA) hızın küpü V3 ile orantılıdır.

Direnç ve Kaldırma İncelen kanatlar için CL ve CD kanat boyunca değişebilir. Bu uygulamalarda yerel katsayılar (CL,x ve CD,x ) tanımlanır ve toplam katsayılar kanat açıklığı boyunca alınan integral ile hesaplanır:

Sürtünme ve Basınç Direnci Akış kaynaklı kuvvetler basınç ve sürtünme etkilerinden meydana gelir. Bunları bileşenlerine ayırarak ifade etmek kolaylık sağlar, FD = FD,sürtünme + FD,basınç CD = CD,sürtünme + CD,basınç Bu yaklaşım gemi modellerinin test edilmesinin temelini oluşturur ve bu durumda, CD,basınç = f(Fr) Froude sayısı CD,sürtünme = f(Re) olduğu kabul edilir. Friction drag Pressure drag Friction & pressure drag

Akım Çizgili Hale Getirme Akım çizgili hale getirme FD,basınç ı düşürürken ıslak yüzeyin artmasına yol açarak FD,sürtünme yi yükseltir. Arzu edilen şey, akış ayrılmasını ortadan kaldırma ve toplam direnci (FD) en aza indirmedir.

Akım Çizgili Hale Getirme

Aktif Akış Kontrolü yoluyla Akım Çizgili Hale Getirme Ağır vasıtalarda yarıklardan üfüren havanın pnömatik olarak kontrol edilmesi direnci düşürerek önemli yakıt tasarrufu sağlar.

Bazı Geometrilerin CD Değerleri Bir çok geometride Re > 104 olması halinde CD sabittir. CD cismin yerleştirilme biçiminden çok etkilenir. Kaba bir yaklaşım olarak bir sistemin toplam direncini bulmada, sistemi oluşturan bileşenlerin direnç katsayıları toplanabilir. İlginçtir ki bu yaklaşımın başarılı olmasının dayandığı bir matematiksel neden bulunmamaktadır.

Bazı Geometrilerin CD Değerleri

Bazı Geometrilerin CD Değerleri

Bazı Geometrilerin CD Değerleri

Düz Plaka Üzerindeki Direnç Düz bir plaka üzerine etkiyen direnç kuvveti; plaka üzerinde gelişen laminer, geçiş ve türbülanslı sınır tabakaların neden olduğu sürtünmenin bir sonucudur.

Düz Plaka Üzerindeki Direnç Yerel sürtünme katsayısı Laminer: Türbülanslı: Ortalama sürtünme katsayısı Bazı hallerde plaka, türbülanslı akışın oluşmasına yetecek kadar uzun olsa da laminer kısmı göz ardı edebilecek kadar uzun olmayabilir:

Sürtünmenin Etkisi Yandaki şekil boru akışlarındaki Moody diyagramını andırır. Pürüzlülüğün laminer akışa etkisi yoktur Ancak türbülanslı akış çok etkilenir ve belirli bir Re için 7 kat artabilir

Silindir ve Küre Direnci

Silindir ve Küre Direnci Akış Re sayına çok bağlıdır. Türbülanslı sınır tabaka, oluşan ters basınç gradyeni nedeniyle akış ayrılmasına daha fazla direnir. Bunun sonucunda art izi (wake) daralır. ayrılma,lam ≈ 80º ayrılama,türb ≈ 140º

Pürüzlülüğün Etkisi

Kaldırma (kuvveti) Kaldırma, (basınç ve viskoz etkilerden kaynaklanan) net kuvvetin akış yönüne dik bileşenidir. Kaldırma katsayısı A=bc üst-bakış alanıdır.

Hücum açısının etkisi İnce-kanat kuramına göre CL≈2 for  < stol Dolayısıyla kaldırma kuvveti  ile doğrusal olarak artar Çoğu uygulamada CL/CD oranı maksimum yapılmaya çalışılır. CD katsayısı rüzgar tüneli deneylerinden ya da CFD ile belirlenir (STD veya NSD ile). CL/CD oranı stola ulaşıncaya kadar 100 civarına çıkabilir. bir uçak tırmanışa geçtiği zaman uçuş açısı artar ve hava kanatlarının üzerinden düzenli olmayan bir şekilde akmaya başlar. eğer bir uçak yeteri kadar gücü olmadan çok dik bir şekilde yükselmeye başlarsa hava kanadın üzerinden akabilmek ve kaldırma kuvveti yaratabilmek için yeteri hıza sahip olamaz. havanın akışı bozulur ve uçak yere doğru düşmeye başlar. buna stol olma denir.

Kanat şeklinin etkisi Kalınlık ve kanadın kavis biçimi basınç dağılımını (dolayısıyla kanat yükünü) ve akış ayrılmasının gerçekleşeceği konumu etkiler.

Kanat şeklinin etkisi Şekilde, Renkli basınç konturları (eşdüzey çizgileri) Hız alanındaki akım çizgileri Yüzeydeki basıcın dağılımı görülmektedir. Kanat kavisinin (kamber) ve kalınlığının etkisinin çok fazla olduğu anlaşılmaktadır. http://www.aa.nps.navy.mil/~jones/online_tools/panel2/

Kanat uçlarının etkisi Kanadın yüksek basınçlı yüzeyinden düşün basınçlı yüzeyine geçen kaçak akım nedeniyle uçlarda vorteks (çevri) meydana gelir. Bunlara uç vorteksi denir. Büyük uçaklardan yayılan uç vorteksleri çok gerilere kadar etkisini sürdürebilir ve hafif uçaklar için önemli bir tehlike doğurur. Bununla da kalmayıp yoğun çalışan havaalanlarında kalkış ve inişi önemli ölçüde kısıtlar.

Kanat uçlarının etkisi Kanat uçlarında ortaua çıkan bu etkiler, uç plakaları veya kanatçıklar kullanılarak düşürülebilir. Ancak bunun sonucunda sürtünme direnci artar. Akbabaların kanat ucu tüyleri bu amaca hizmet için tasarlanmıştır.

Lift Generated by Spinning Superposition of Uniform stream + Doublet + Vortex

Dönme ile oluşan kaldırma kuvveti CL dönme hızından çok etkilenir. Ancak dönmenin CD üzerindeki etkisi oldukça azdır. Beyzbol, golf, futbol ve tenis oyuncuları bunu iyi bilir ve kullanırlar. Dönme ile oluşan kaldırma etkisine Magnus Etkisi denir..

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası

Hesaplamalı Akışkan Dinamiğinin Görsel Dünyası