MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETME İLE İLGİLİ STRATEJİLER
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV.
REKLAMCILIK Hafta 5.
İŞLETME ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
 Ülgen & Mirze 2004.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Erlan Bakiev
E-TİCARET.
Yeni Pazarlama Teknikleri
TEMEL YETENEK “Temel yetenek, bir işletmeyi başka işletmelerden ayıran, işletmenin vizyonunun gerçekleştirmesinde rol oynayan, rakipler tarafından kolayca.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Strategic Business Planning for Commercial Producers
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Stratejik Pazarlama 2. Hafta
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 7. Hafta Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 3. Hafta İşletme Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
PAZARLAMA YÖNETİMİ İşletme Stratejileri Prof. Dr. Zeliha Eser.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İÇ ÇEVRE ANALİZİ.
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
HEDEF PAZAR.
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
Sunum transkripti:

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev

Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri © Ülgen&Mirze 2004

İş Yönetim Stratejileri/Rekabet Stratejileri İşletmenin günlük yaşamı ile ilgili olarak, içinde bulunduğu pazarda rakiplerine karşı nasıl hareket edeceğini ve onlarla nasıl rekabet etmesi gerektiği ile ilgili konuları inceler. KURUMSAL STRATEJİLER İŞ YÖNETİM (REKABET) STRATEJİLERİ İŞLEVSEL STRATEJİLER © Ülgen&Mirze 2004

İş Yönetim Stratejileri/Rekabet Stratejileri Etkileyen Unsurlar Pazarın yapısı Pazardaki firma sayısı, rekabet durumu (tam rekabet/eksik rekabet, v.b.,), pazara giriş zorluk derecesi, Pazar sınırlarının belirlenmesi Ürün yapısı özelliği açısından ve coğrafi/bölgesel açıdan pazarın sınırlarının belirlenmesi, Pazarın büyüme (gelişme) hızı ve Pazar hayat evresi Faaliyette bulunulan pazarın bir önceki yıla göre ve temel alınan bir ölçüye göre göreceli olarak değişme derecesi. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Müşteriler Müşteriler, işletme için, ürünlerin veya hizmetlerin sunulduğu ve karşılığında bir getiri elde edilen gruptur. Müşteriler satın alma davranışlarındaki farklılık açısından 2 grupta sınıflanırlar : Tüketici Müşteriler Kendi kişisel ve aile tüketimlerini karşılamak amacıyla mal ve hizmet satın alan müşteriler. Ticari Müşteriler İşletmelerinde tüketim, yatırım, üretim ve ticari amaçlarla mal veya hizmet satın alanlar. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Tüketici müşterilerin gruplanması Coğrafi / Bölgesel gruplama Demografik gruplama Psikografik gruplama Ürün kullanım sıklığına göre gruplama Ürünün sağladığı faydaya göre gruplama Ticari müşterilerin gruplanması Ticari müşterinin kurumsal özelliklerine göre gruplama Sağlanan faydaya göre gruplama © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri M. Porter’a göre rekabet üstünlüğü yaratmak için : İşletme mal ve hizmetlerini rakiplerinden daha düşük bir maliyetle üretecek ve bunu piyasada oluşan fiyatlarla müşteriye sunacaktır. İşletme mal ve hizmetlerini, pazardaki diğer benzer mal ve hizmetlerden farklılaştıracak ve müşterilerin bu farklılık için ödemeyi kabul edeceği daha yüksek bir fiyattan onlara sunacaktır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri iki şekilde sınıflanır : Maliyet Liderliği Stratejisi : İşletmenin faaliyetlerini rakiplerinden daha az maliyetle yapması ve ürürnlerini sektörde oluşan ortalama fiyatlarla satarak ortalamanın üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. Maliyet liderliği stratejisinde, mal ve hizmet fiyatlarının düşürülmesi söz konusu olmayıp, tüm faaliyetlerde maliyetlerin düşürülmesi esastır. Böylece sektörde oluşan fiyatlarla, maliyetler arasındaki fark açılacak ve işletme ortalamanın üzerinde getiri elde ederek rakiplerine üstünlük sağlayacaktır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri iki şekilde sınıflanır : Farklılaştırma Stratejisi : İşletmenin mal ve hizmetlerini diğer benzer mal ve hizmetlerden daha farklı bir şekilde ve daha yüksek fiyatlarla müşterilere sunarak, yine ortalamanın üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. Farklılaştırma, genelde, işletmenin mal ve hizmetlerindeki farklılaştırma olarak düşünülmektedir. (Bu pazarlama stratejileri ile ilgili olup, bu bağlamda bir fonksiyonel/İşlevsel sratejidir.) İş yönetim stratejileri içinde yer alan farklılaştırma stratejisi ise, işletmenin değer yaratan tüm faaliyetlerinde farklılaştırma yaparak ortalamanın üzerinde getiri sağlamasına yönelik bir rekabet stratejisidir. © Ülgen&Mirze 2004

Odaklanmış Stratejiler İki ana rekabet stratejisinin farklı pazar platformunda (belirli ve dar bir yelpazede) uygulanması İşletmeler pazar platformunu aşağıdaki şekilde daraltabilirler : Pazarı coğrafi / bölgesel olarak bölümlendirebilirler, Farklı ve değişik müşteri istek ve beklentilerine göre pazar daraltılabilir, Farklı ve değişik özelliklere sahip mal ve hizmet üretimi ile yeni bir pazar yaratılabilir Odaklanmış Maliyet Liderliği Stratejisi : İşletmeler belirli müşteri grubuna odaklanmış olarak, maliyet liderliği stratejisi uygulayabilirler. Odaklanmış Farklılaştırma Stratejisi : İşletmeler farklılaştırma stratejisini belirli müşteri grubuna odaklanmış olarak dar bir pazarda uygulayabilirler. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Birleşik Rekabet Stratejileri İşletmelerin, ana rekabet stratejilerini veya odaklanmış stratejilerden iki veya daha fazlasını * aynı anda veya * birbirine yakın aralıklarla uyguladığı durumlarda söz konusu olmaktadır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

İşletme Yetenekleri ve Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü : Kısa zamanda taklit edilebilen veya herkes tarafından kolaylıkla temin edilen, sahip olunan yetenekler, sıradan varlık ve yetenekler olarak adlandırılır.   Temel yetenekler ise, sektörel faaliyetler için değerli olan nadir olan, ikame ve taklit edilemeyen veya taklit edilebilse bile çok pahalıya mal olan yeteneklerdir. © Ülgen&Mirze 2004

Temel yeteneklerin sağlanması ve geliştirilmesinde önemli olan yönetim teknikleri : Toplam Kalite Yönetimi (Total Quality Management) Süreç Yenileme (Re-engineering) Kıyaslama (Benchmarking) © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Pazar Değişim Hızı ve Rekabet Üstünlükleri : Yavaş değişen pazarlarda faaliyet gösteren işletmelerde, ürünler veya rekabet avantajı sağlayan yetenekler ve faaliyetler genellikle korunmuş olduğundan rekabet üstünlüğü kolaylıkla sürdürülebilir. Standart pazarlar, genellikle korunmamış, ancak, koordinasyon ve kontrollarla pazar paylarının sürdürülmeye çalışıldığı pazarlardır. Hızlı değişen pazarlarda ürünler ve üretim teknolojileri hızlı olarak değişmektedir. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Davranış Zamanlamasına Göre Rekabet Stratejileri : Öncü Stratejiler Bu stratejileri uygulayan işletmeler, kendi araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin bir sonucu olarak ortaya çıkan mal ve hizmetler için yeni bir pazar oluştururlar. Savunmacı stratejiler: Yaratılan veya oluşturulan pazarın olgunlaşmasını bekleyen işletmeler, oluşmuş pazarlarda verimlilik sağlayarak rekabet ederler. Analizci stratejiler : Öncü ve savunmacı stratejileri birlikte harmanlayarak uygulayan işletmeler, daha önce pazarı yaratılmış ve olgunlaşmış olan mal ve hizmetlere benzer ürünleri pazara sokarak, mevcut mal ve hizmetlerde çeşitlendirmelerle rekabet etmeye çalışırlar. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004