EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Merkezi Eğilim ve Merkezi Dağılım Ölçüleri
Advertisements

Matematik Öğretmeni RAGIP ŞAHİN
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
MERKEZİ YIĞILMA (EĞİLİM) ÖLÇÜLERİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Ölçmeyle İlgili Temel İstatistikler
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Tanımlayıcı İstatistikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
Tıp alanında kullanılan temel istatistiksel kavramlar
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Uygulama I. Cinsiyet: 1: Kadın 2: Erkek Grup: 0: Kontrol 1: Hasta.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -11-
EĞİTİMDE NOT VERME VE DEĞERLENDİRME
OLASILIK ve OLASILIK DAĞILIMLARI
Değişkenlik Ölçüleri.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
DERS-3 İstatistiksel Dağılımlar -II Prof.Dr.Hüseyin BAŞLIGİL
BİYOİSTATİSTİK KONUM VE YAYGINLIK ÖLÇÜLERİ: MERKEZ ÖLÇÜLER & ÇEYREK VE YÜZDELİKLER Prof.Dr.İ.Safa GÜRCAN.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Diferansiyel Denklemler
Betimleyici İstatistik – I
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Varyasyon Katsayısı
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Madde (soru istatistikleri)
Uygulama I.
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Tanımlayıcı İstatistikler
Olasılık Dağılımları ve Kuramsal Dağılışlar
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Istatistik.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
Ölçme ve Değerlendirme
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
TEST İSTATİSTİKLERİ.
STANDART SAPMA.
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12- Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

SUNU İÇERİĞİ ÖLÇMEDE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER A) TEST İSTATİSTİKLERİ 4- MERKEZİ DAĞILIM (Değişim) ÖLÇÜLERİ 1- Standart Sapma 2- Ranj 3- Çeyrek Sapma Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

MERKEZİ DAĞILIM ÖLÇÜLERİ Literatürde geçen diğer isimleri; * Yayılma Ölçüleri * Değişim Ölçüleri * Bir grubu belli bir özelliği yönünden yeterince tanıyabilmek ve gruplar arasında çok yönlü karşılaştırmalar yapabilmek için merkezî eğilim ölçüleri yanında yayılma ölçülerine de ihtiyaç duyulur. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 * Bir merkezî yığılma (eğilim) ölçüsünün, bir grup ölçümü ne derece temsil ettiğini bir karara bağlamak ve her hangi bir ölçümün, grup ortalamasının ne kadar altında ve üstünde olduğunu (yani ölçümlerin grup içindeki yerini) göstermek için merkezî yayılma ölçüleri kullanılır. * Merkezi dağılım ölçüleri, öğrencilerin başarıları hakkında bilgi vermez. Grupların homojen veya heterojen olup olmadığı hakkında bilgi verir. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

STANDART SAPMA (Standart Kayma) * Bir puan dağılımındaki ölçme sonuçlarının aritmetik ortalamaya göre nasıl yayıldığını yani aritmetik ortalamadan ne kadar uzaklaştığını gösterir. Bir puan dağılımının standart sapması büyükse; -Testin uygulandığı grup heterojendir - Öğrenciler arasındaki farklılaşma fazladır - Bilen öğrenci ile bilmeyen öğrenci birbirinden ayrılmıştır - Bu testin ayırt ediciliği yüksektir - Bu testin iç tutarlılık anlamında güvenirliği yüksektir ** Standart sapmanın karesine ise VARYANS denir ve daha çok bilimsel çalışmalarda kullanılır. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 S (SS) = Standart Sapma = Bütün puanların aritmetik ortalamadan farklarının kareleri toplamı FORMÜLÜ; ÖRNEK; 10 10 - 15 = - 5 25 14 14 - 15 = - 1 1 21 21 - 15 = 6 36 = 45 62 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Bu tür tabloların verildiği sorularda; * Öğrenciler arasındaki farklılaşmanın en fazla / en az * Öğrencilerin öğrenme düzeylerinin benzer / farklı * Grubun homojen / heterojen olduğu ders hangisidir? Şeklinde ifadeler varsa standart sapmaya bakılır ve standart sapmaya göre yorum yapılır. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Standart Sapma BÜYÜK ise KÜÇÜK ise Grup Heterojendir Homojendir Öğrenciler, yoklanan davranış bakımından Farklıdır Benzerdir Alınan puanlar birbirine Uzaktır Yakındır Öğrenciler arası farklılaşma Fazladır Azdır Öğrencilerin öğrenme düzeyleri Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 RANJ (Dizi Genişliği) * Bir puan dağılımındaki en büyük ölçme sonucu ile en küçük ölçme sonucu arasındaki farktır. * Puanların kaç puanlık bir aralıkta dağıldığını gösteren bir istatistiktir. * Uç değerler tarafından belirlendiği için kaba ve kullanışsız bir ölçüdür. Yapılabilecek yorumlar yüzeyseldir. ÖRNEK; 12, 23, 43, 55, 65, 78 Ranj = 78 – 12 = 66 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Puan Aralığı Grup Orta Noktası Frekans 25 – 39 32 2 40 – 54 47 7 55 – 69 62 15 70 – 84 77 4 85 – 99 92 Ranj = 92 – 32 = 60 Ranjın Yorumlanması; * Ranj değeri büyük olan grupların test sonuçları ranj değeri küçük olan grupları test sonuçlarından daha güvenilirdir. * Ranj değeri büyük olan grup heterojendir yani bilenle bilmeyeni birbirinden ayırır. * Ranj değeri küçük olan homojen yapıdadır yani bilenle bilmeyenleri birbirinden ayıramaz. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 ÇEYREK SAPMA (Kayma) Çeyrekler: dağılımı 4 eşit parçaya bölen değerlerdir. 1.Çeyrek  Q1 2. Çeyrek  Q2 3. Çeyrek  Q3 1. Çeyrek seriyi baştan % 25, sondan % 75 oranında iki kısma ayıran değerdir. 2. Çeyrek seriyi baştan % 50, sondan % 50 oranında iki kısma ayıran değerdir. (Dolayısıyla medyandır) 3. Çeyrek seriyi baştan % 75, sondan % 25 oranında iki kısma ayıran değerdir. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Yüzdelikler sıraya dizilmiş verilerde yığılımlı sıklıkları gösterirler. Örneğin; verilerin ilk %30’u 30. Yüzdeliğe (Y30) eşit ya da ondan küçüktür. * Bu değer yüzdeliklerle ortanca arasındaki uzaklığın ortalama bir ölçüsüdür. * Çeyrek sapma, ortalama ölçüsü olarak ortancanın kullanıldığı durumlarda kullanılan yaygınlık ölçülerinden biridir. * Özellikle aşırı değerlerin dağılımın sadece bir tarafında olduğu durumlarda kullanılması gerekir. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Q3: Üçüncü çeyrek (75. yüzdeliğe ait puan) Q1: Birinci çeyrek (25. yüzdeliğe ait puan 15,17,20,21,25,30,33,40,43,47,50,55,57,60,65,70,73,77,80,84 25. yüzdelik için (Q1): 20(25/100) = 5. puan (25) 75. yüzdelik için (Q3): 20(75/100) = 15. puan (65) Bu durumda çeyrek sapma  (65-25)/2=20 olur. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

KPSS’DE ÇIKMIŞ SORULAR Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2001 Bir sınıftaki öğrencilerin beş farklı testteki yanıtları 80 üzerinden puanlanmış ve bu puanlardan aşağıdaki tabloda gösterilen istatistikler hesaplanmıştır. TEST Aritmetik Ortalama Mod Medyan Standart Sapma I 70 80 75 8 II 40 50 45 6 III 10 IV 30 35 V 60 15 Hangi testle yoklanan öğrenmeler açısından, sınıftaki öğrenciler arasındaki farklılaşma (değişkenlik, varyans) en büyüktür? A) I B) II C) III D) IV E) V Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2001 Bir sınıftaki öğrencilerin beş farklı testteki yanıtları 80 üzerinden puanlanmış ve bu puanlardan aşağıdaki tabloda gösterilen istatistikler hesaplanmıştır. TEST Aritmetik Ortalama Mod Medyan Standart Sapma I 70 80 75 8 II 40 50 45 6 III 10 IV 30 35 V 60 15 Hangi testle yoklanan öğrenmeler açısından, sınıftaki öğrenciler arasındaki farklılaşma (değişkenlik, varyans) en büyüktür? A) I B) II C) III D) IV E) V Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2002 Bir testten alınan puanlarla ilgili olarak yalnızca standart sapmanın küçük olduğunu, diğer bir değişle bağıl değişkenliğin az olduğunu bilen bir kişi aşağıdakilerden hangisini söyleyebilir? A) Test puanları ranjının büyük olduğunu B) Test için verilen cevaplama süresinin yeterli olduğunu C) Test puanlarının "normal dağılıma" benzer bir dağılım gösterdiğini D) Öğrencilerin testte başarılı olduklarını E) Öğrencilerin testte ölçülen özellik bakımından birbirine benzer olduğunu Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2002 Bir testten alınan puanlarla ilgili olarak yalnızca standart sapmanın küçük olduğunu, diğer bir değişle bağıl değişkenliğin az olduğunu bilen bir kişi aşağıdakilerden hangisini söyleyebilir? A) Test puanları ranjının büyük olduğunu B) Test için verilen cevaplama süresinin yeterli olduğunu C) Test puanlarının "normal dağılıma" benzer bir dağılım gösterdiğini D) Öğrencilerin testte başarılı olduklarını E) Öğrencilerin testte ölçülen özellik bakımından birbirine benzer olduğunu Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Bir coğrafya öğretmeni 100 soruluk bir başarı testi uygulamış ve test puanlarının ortalamasını 75, ortancasını 80, tepe değerini (mod) 90, standart sapmasını 8 ve ranjını 90 bulmuştur. Öğrencilerin dersten geçebilmeleri için en az 65 puan almaları gerekmektedir. Test puanlarına ilişkin istatistiklere ve değerlendirme ölçütüne dayanarak bu dağılım için aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılamaz? A) Ölçümlerin yüzde elliden fazlası ortalamadan büyüktür. B) Merkezî eğilim ölçüsü olarak ortancadan yararlanılmalıdır. C) Sınıfın büyük çoğunluğu geçer not alır. D) Tepe değeri, gözlenen en büyük değerdir. E) Ortalamayı çarpıtan uç değer (ler) bulunmaktadır. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Bir coğrafya öğretmeni 100 soruluk bir başarı testi uygulamış ve test puanlarının ortalamasını 75, ortancasını 80, tepe değerini (mod) 90, standart sapmasını 8 ve ranjını 90 bulmuştur. Öğrencilerin dersten geçebilmeleri için en az 65 puan almaları gerekmektedir. Test puanlarına ilişkin istatistiklere ve değerlendirme ölçütüne dayanarak bu dağılım için aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılamaz? A) Ölçümlerin yüzde elliden fazlası ortalamadan büyüktür. B) Merkezî eğilim ölçüsü olarak ortancadan yararlanılmalıdır. C) Sınıfın büyük çoğunluğu geçer not alır. D) Tepe değeri, gözlenen en büyük değerdir. E) Ortalamayı çarpıtan uç değer (ler) bulunmaktadır. Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Öğrencilerin bu sınavdan aldıkları puanların ranjı kaçtır? A) 3 B) 5 C) 6 D) 9 E) 10 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Öğrencilerin bu sınavdan aldıkları puanların ranjı kaçtır? A) 3 B) 5 C) 6 D) 9 E) 10 Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Bu sınavdaki test puanlarının frekans dağılımı yaklaşık olarak aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2009 Bu sınavdaki test puanlarının frekans dağılımı yaklaşık olarak aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2001 Her biri 0 veya 1 şeklinde puanlanan 100 soruluk genel başarı sınavında, eşit sayıda öğrencisi olan beş sınıfın puan dağılımlarının genel şekilleri ile aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri aşağıdaki gibidir . I II III IV V X 50 70 60 S 7 10 5 Buna göre, testte grup olarak en başarılı olan sınıf hangisidir? A) I B) II C) III D) IV E) V Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010

Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010 2001 Her biri 0 veya 1 şeklinde puanlanan 100 soruluk genel başarı sınavında, eşit sayıda öğrencisi olan beş sınıfın puan dağılımlarının genel şekilleri ile aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri aşağıdaki gibidir . I II III IV V X 50 70 60 S 7 10 5 Buna göre, testte grup olarak en başarılı olan sınıf hangisidir? A) I B) II C) III D) IV E) V Psik.Dan.& Reh.Yusuf ŞARLAK İstanbul / 2010