KAMU YÖNETİMİNDE ETİK Kenan TOPCU SHÇEK Etik Kom.Üyesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
T.C. SULTANDA Ğ I KAYMAKAMLI Ğ I KAMU GÖREVL İ LER İ ET İ K DAVRANI Ş İ LKELER İ.
T.C. NURDAĞI KAYMAKAMLIĞI
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Doç. Dr. Ömer Faruk Gençkaya T.C. Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu – Avrupa Konseyi Ankara, 18 Şubat 2009.
Bankacılık Etik İlkeleri
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
T.C. ADIYAMAN VALİLİĞİ Etik Haftası Çalışmaları
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ETİK KAVRAMI Prof. Dr. İnayet Aydın
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Mehmet YERTUTANOL Mali Hizmetler Uzmanı
Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu ve TOBB-TEPAV
KURUMSALLAŞMA VE ETİK DEĞERLER
T.C. İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI  Mayıs
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
Ersoy N, Akpınar A. KOU, Tıp Fak. Tıp Tarihi ve Etik AD.
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Bülent Ecevit Üniversitesi
“Yerel Yönetimlerde Yönetişimin Etik Kodları 2010-İSTANBUL sunum: Prof
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
Kamu Yönetiminde Çıkar Çatışması Ömer Faruk Gençkaya “Kamuda ve Toplumda Etik Algılaması” Toplantısı Ankara, 27 Mayıs 2009.
ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ
ETİK SÖZLEŞME.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
1/8. 2/ 8 İÇİNDEKİLER I. KISIM GENEL OLARAK  GENEL OLARAK MEVZUAT  BİR KISIM HUKUKÎ TABİRLER  NORM / NORMLAR HİYERARŞİSİ İKTİDAR / ERK / GÜÇ  İDARİ.
Kamuda Etik 1. 1.Kamuda Etik Bütünlüğün sağlanması temel hedef olmak üzere etik değerler, demokrasi ve hukuk devletinin esasıdır. Bu değerler vatandaşları.
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi 04 Kasım 2015 KAMU’DA ETİK KÜLTÜRÜ.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Standardizasyon.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
1 Kamu Görevlileri Etik Kurulu ve İlgili Mevzuat.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirlerin Mesleki Faaliyetlerinde Uyacakları Etik İlkeler Hakkında.
Yolsuzluğun önlenmesİ ve etİğİn teşvİkİ İçİn teknİk destek projesİ
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Bankacılıkta ETİK 2017 R. Hakan ÖZYILDIZ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ KAMU YÖNETİMİNDE ETİK Araştırma Görevlisi Ph.D. Mehmet Necati Cizrelioğulları.
Çıkar Çatışması ve Etİk
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ EĞİTİMİ
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Bankacılıkta ETİK 2018 R. Hakan ÖZYILDIZ
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Test 1.
Etik TANIMI ETİK, KİŞİNİN DAVRANIŞLARINI TEMEL ALAN AHLAK İLKELERİNİN TÜMÜDÜR. ETİK, İNSANLARA İŞLERİN NASIL YAPILMASI GEREKTİĞİNİ BELERLEMEDE YARDIMCI.
Etik TANIMI ETİK, KİŞİNİN DAVRANIŞLARINI TEMEL ALAN AHLAK İLKELERİNİN TÜMÜDÜR. ETİK, İNSANLARA İŞLERİN NASIL YAPILMASI GEREKTİĞİNİ BELERLEMEDE YARDIMCI.
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
Sunum transkripti:

KAMU YÖNETİMİNDE ETİK Kenan TOPCU SHÇEK Etik Kom.Üyesi 21.09.2011-İSTANBUL

Etik: Etik; insanların yapılması gereken şeyleri nasıl yapması gerektiğine karar verebilmesi için yardımcı olabilecek değerler, ilkeler ve standartlar hakkında bir rehberdir. Kişinin davranışlarına temel olan ahlak ilkelerinin tümüdür. En yalın tanımıyla insan ilişkilerinde iyi veya doğru ya da kötü veya yanlış olarak adlandırdığımız değer yargılarını inceler. Ahlak, içinde yaşadığımız topluma göre değişir ve genelde çoğunluk tarafından herhangi bir gerekçe gösterilemeden doğru kabul edilen değerlerin ve düşüncelerin toplamıdır. "Doğru" olduğu hissedilenler ahlaka uygun olarak kabul edilir. Ve bu durum toplumdan topluma farklılık gösterir. Buna karşılık etik, kuralları mantıklı olarak yorumlamaya çalışır. Etiği, ahlakın üzerinde yeniden düşünme olarak tanımlamak da mümkün. Etik veya en yalın tanımıyla töre bilimi. Etik terimi Yunanca ethos yani "töre" sözcüğünden türemiştir. Aksiyoloji dalı olan etik, felsefenin dört ana dalından biridir. Yanlışı doğrudan ayırabilmek amacıyla ahlâk kavramının doğasını anlamaya çalışır

Toplum çıkarlarını kendi çıkarları önünde tutmak, Kamu Yönetiminde Etik Davranış; Toplum çıkarlarını kendi çıkarları önünde tutmak, Kendilerini mali bakımdan başkalarına bağımlı kılacak bağlantılara girmemek, Tarafsız olmak, Hesap verebilir olmak, Saydam, açık ve dürüst olarak bu ilişkileri yaşatmak. şeklinde tanımlanabilir.

Neden Etik Kamu Yönetimi “Yolsuzluk”, “kötü yönetim” ve “çıkar çatışması” başlıkları altında toplanabilecek yozlaşmanın yaygınlık kazanması, Halkın kamu bürokrasisine olan güveninin sarsılması ve kamu yönetiminin saygınlığının kaybolması nedeniyle; Halkın, devlete olan güvenini yeniden kazanmak ve kamu yönetimini; saygınlık kazandıracak işleyişe kavuşturmak ihtiyacından dolayı ETİK KAMU YÖNETİMİ. YOZLAŞMAYA NEDEN OLAN KÜLTÜREL ALTYAPI Çıkarcılık; kamu yönetiminde kamu adına kullanılan yetkinin saptırılması denilebilir. Siyasal, maddi, yandaşlık yönünden çıkar sağlama gibi, Makam düşkünlüğü: kamu görevlisi, gerçekleştirdiği eylem ve işlemlerinde yetkiyi kullanması gerektiğinde hedef olarak kamu yararını gözetmesi yerine, daha üst bir makama ulaşma amacıyla hareket ediyorsa makam düşkünlüğünden söz edilebilir. Makamını kaybetmeme pahasına hukuka ve etik kurallara uygun olmayan davranışlarda bulunabilir ve kamu yararına kendi yararının tercih etmiş duruma düşebilir. Kurum/meslek tutuculuğu: kendi mesleğinden ve kurumundan olanları üstün görerek onlara ayrıcalık tanınması, diğerlerinin daha önemsiz görülerek bir takım haklardan mahrum bırakılması denilebilir. Kendisini vatandaşlardan üstün görme, iş ve eylemlerde vatandaş istekleri yerine kendi isteklerini yapma eğiliminde bulunma şeklinde ortaya çıkmaktadır. Bu maaşa bu kadar iş anlayışı: kamunun hep bir geçim kaynağı kapısı olarak görme, kendini güvencede hissetme ve bir kadro kapabilme anlayışı olarak açıklanabilir. Oysa kamu görevi; bir kadro alma ve bir avantaj sağlama yeri değil o görevi yapabilecek bireylerin bulunduğu bir kamusal birim olarak düşünülmeli ve kamu hizmeti anlayışı ikinci plana atılmadan topluma hizmet unsuru ön planda olmalıdır. Hukukun üstünlüğü anlayışının eksikliği: toplumda eşitlik, özgürlük, barış ve güvenin teminatı olan hukuk kurallarına her bireyin bağlı olması gerekirken bu kurallara uymamanın kurumsallaştırılması yozlaşma ve yolsuzluğun temel nedeni olmaktadır. Yönetimsel anlamda bu kurallara uymamak yönetime ve devlete olan güveni sarsar. Hizipçilik: kamu görevlisinin kamu yararının aksine olarak, kamu hizmeti sunduğu vatandaşların siyasi düşünce, milliyet, inanç ve etnik durumlarından etkilenerek, yetkilerini kullanma aşamasında saptırması ve eşit davranmaması durumunda ortaya çıkar. Ahlaki değerlerde aşınma: kamu görevlisinin kamusal işlem ve faaliyetlerde bulunması aşamasında hedefinin kamu yararının dışına çıkması ve başka hedeflerin devreye girmesi, toplum yararı yerine kişisel yararın öne geçerek art niyetle kasti davranışlarda bulunulması, ahlak ve kamu etiği kurallarına aykırı eylem bulunulması şeklinde açıklanabilir. Kamu adına işlem ve eylemlerde bulunan herkes; bir karar alırken, bir inisiyatif kullanırken veya her hangi bir kamusal faaliyeti icra ederken kamu yararının gerçekleştirilmesini mi hedeflediğini, yoksa kendine bir çıkar sağlamak, daha bir üst Makam elde etmek, kendi hizbini veya kurumunu korumak ve kollamak gibi saptırılmış amaçlarla mı hareket ettiğini sorgulamalıdır.

Kamu hizmetleri, vatandaşların vergileriyle yerine getirilmektedir Kamu hizmetleri, vatandaşların vergileriyle yerine getirilmektedir. Vatandaşlar, düşük maliyetli ve kaliteli hizmet alma beklentisiyle vergilerini kamu görevlisine emanet etmektedir. Bu anlamda kamu hizmeti bir “emanet”tir. Kamu görevlileri, bu emanetin bilincinde olarak, kamu hizmetlerini etkin, verimli ve dürüst bir şekilde yürütmeli; görevlerini yerine getirirken ve takdir yetkilerini kullanırken mesleki etik ilke ve standartlara bağlı kalmalıdır.

Kötü yönetim ve yolsuzluklar konusunda dünyada yaşanan sorunlara paralel olarak, Türkiye’de de kamu yönetiminde etik ile ilgili konularda çalışmalar yapmak üzere yeni bir yapı oluşturulmuştur.

Kamu Görevlileri Etik Kurulu, 08. 06 Kamu Görevlileri Etik Kurulu, 08.06.2004 tarihli ve 25486 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 25.05.2004 tarih ve 5176 Sayılı “Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”la kurulmuştur.

Kurul’a 5176 Sayılı Kanunla üç ana görev verilmiştir: Etik ilkelerin belirlenmesi, Etik ilkelerin uygulanmasını gözetmek, Kamuda etik kültürünü yerleştirmek üzere çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara destek olmak.

Bu Kanun; genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler, kamu iktisadi teşebbüsleri, döner sermayeli kuruluşlar, mahalli idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel kişiliğine haiz olarak kurul, üst kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan; yönetim ve denetim kurulu ile kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm personeli kapsar.     Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, Bakanlar Kurulu üyeleri, Türk Silahlı Kuvvetleri, yargı mensupları ve üniversiteler hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.

13 Nisan 2005 tarih ve 25785 sayılı ‘Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’, ….. vatandaşlarla ilişkiler ile kamu personelinin ve kaynaklarının yönetimi gibi konular da dahil olmak üzere, kamu görevlilerinin görev ve sorumluluklarını yerine getirirken, oynadıkları rol ve davranışları düzenleyen etik ilke ve değerleri genel olarak tanımlar. Etik Kurulu kurulması hakkında kanun ve yönetmelik dışında etik kuralları belirleyen diğer yasal düzenlemeler -Anayasa'nın 10'uncu, 129'uncuve 137'nci maddesi -657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu -5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu -2531 Sayılı Kamu Görevlerinden Ayrılanların Yapamayacakları İşlere Dair Kanun -3628 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu -4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu -1156 Sayılı Kanuna Mugayir Tahakkuk ve Tediye Muamelatını İhbar Edenlere İkramiye İtasına Dair Kanun -Bağımsız İdari Otoritelerle İlgili Yasal Düzenlemeler -832 Sayılı Sayıştay Kanunu -2443 Sayılı Devlet Denetleme Kurulu Kurulması Hakkında Kanun -5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu

Kamu Görevinde Etik Neden Önemlidir ? Kamu görevlisi * kamu adına, * kamu yararı için, * kamunun verdiği yetkilerle, İş görür

Türkiye’de “Kamu Görevlileri Etik Sözleşmesi”, Kamu görevlilerinin izlemesi gereken ve kişisel çıkarlardan daha önde geldiği kabul edilen kurumsal değerlerin çerçevesini çizer.

Kamu hizmetinin herhangi bir kişisel çıkarın üzerinde ve kamu görevlisinin toplumun hizmetinde olduğu bilinci ve anlayışıyla;

Halkın günlük yaşamını kolaylaştırmak, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamak, hizmet kalitesini yükseltmek ve toplumun memnuniyetini artırmak için

Görevimi insan haklarına saygı, saydamlık, katılımcılık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme ve hukukun üstünlüğü ilkeleri doğrultusunda yerine getirmeyi,

Dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, yaş, bedensel engelli ve cinsiyet ayrımı yapmadan, fırsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalara meydan vermeden tarafsızlık içerisinde hizmet gereklerine uygun davranmayı,

Kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanmamayı ve kullandırmamayı, bu mal ve kaynakları israf etmemeyi,

Kamu Görevlileri Etik Kurulunca hazırlanan yönetmeliklerle belirlenen etik davranış ilke ve değerlerine bağlı olarak görev yapmayı ve hizmet sunmayı taahhüt ederim.

KAMU HİZMETİNDE ETİK İLKELER Yönetmelik aşağıdaki etik davranış ilkelerini belirlemiştir: *Görevin yerine getirilmesinde kamu hizmeti bilinci. * Halka hizmet bilinci. * Hizmet standartlarına uyma. * Amaç ve misyona bağlılık. * Dürüstlük ve tarafsızlık. * Saygınlık ve güven. * Nezaket ve saygı.

* Yetkili makamlara bildirim. * Çıkar çatışmasından kaçınma. * Görev ve yetkilerin menfaat sağlamak amacıyla kullanılmaması. * Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı. * Kamu malları ve kaynaklarının kullanımı. * Savurganlıktan kaçınma. * Bağlayıcı açıklamalar ve gerçek dışı beyan. * Bilgi verme, saydamlık ve katılımcılık. * Yöneticilerin hesap verme sorumluluğu. * Eski kamu görevlileri ile ilişkiler. * Mal bildiriminde bulunma.

ETİK KARAR VERME

ETİK YOL

Eylemi yönlendiren her türlü yargıya karar denir.

Mutlu iken söz verme. Üzgünsen cevap verme. Öfkeliysen karar verme.

Kararlar ve Eylemler Üzerinde Düşünmek doğru yanlış

Adım 1: Karar Verilecek Problemi Tanımla Karar verilecek problemin hangi bağlamda ortaya çıktığını araştırın. Kendi kendinize 4N,1K sorusunu sorun. Kararımı etkileyen ana etkenler nelerdir? Karar ne zaman alınır ve etkisi ne zaman hissedilir? Nerede etki eder? Kim etkilenir? Neden onlar etkilenir?

Adım 2: Paydaşları Tanımlama ve Göz Önünde Bulundurma Tüm olası paydaşların listesini çıkartın ve onların konuyla ilgili potansiyel durumlarını, bakış açılarını tanımlayın.

Adım 3: Temel İlkeleri, Kanun, Yönetmelik ve Kuralları Tanımlama *Problemle en fazla ilgisi olan değer ve ilkelerin listesini çıkarın. *Olası hareket tarzlarını ve hangi değer(ler) veya ilke(ler)in destekleneceğini belirleyin. *Kanuna uygun herhangi bir sonuç ortaya çıkması durumunda tanımlayın ve gerekirse kanuna uygun bir tavsiye araştırın. *Her türlü ilgili kurumsal kural ve prosedürü tanımlayın.

Adım 4: Alternatif Kararları Tanımlama ve Değerlendirme Tüm alternatif hareket tarzlarının listesini çıkarın. Her bir alternatif için aşağıdaki durumları tanımlayın: *Farklı paydaşlar üzerindeki etkileri. *Yasal sonuçlar. *Kural ve işlemlere ilişkin sonuçlar. *Değer ve ilkeler üzerindeki etkiler. Yukarıdaki düşünceleri baz alan bir tercih seçerek kişisel bir alternatif üzerine karar verin.

Adım 5: Farklı Bir Görüş Araştırma Eğer hala ne yapacağınızdan emin değilseniz veya karar önemli etkiler -sonuçlar doğuracaksa, bağımsız ve güvendiğiniz ikinci birinden görüş alın. Ulaşabileceğiniz mekanizmaları araştırıp, kullanarak kamu hizmet sektöründe resmi tavsiyeler araştırın.

Adım 6: Bir Karar Verip Eyleme Geçmek Unutmayın, karar aldıktan ve harekete geçmeden önce, bir adım geri gidin ve aşağıdaki testleri tamamlayın:

Gazete testi: Gazetenin ön sayfasında nasıl dururdu?

Zaman testi: Kararınız 1 yıl, 5 yıl ve hatta 10 yıl sonra nasıl görünecek?

Aile testi: Bu kararı ailenize açıkladığınızda sizinle gurur mu duyacaklar, yoksa sizden utanacaklar mı?

Amir/Müfettiş testi: Kararınızın ya da eyleminizin profesyonelce, tarafsız, adil ve kanıtlara dayalı olduğunu ispatlayabilecek misiniz?

Kişisel test: Eğer sonucundan doğrudan etkilenirseniz, kararın sağlıklı olduğunu kabullenebilecek misiniz?

ETİK DIŞI DAVRANMA NEDENLERİ

Bilgisizlik Dizginlenemeyen hırs Devletten fon almak için yarışmak Dikkatsizlik, disiplinsizlik Soruşturma eksikliği, dikkatli bir denetim sisteminin olmaması Yetersiz eğitim Hızlı yükselme hırsı İdeolojik etkiler Üstlerin aşırı ve oransız baskısı Maddi ve manevi kazanç hırsı Psikiyatrik bozukluklar

ETİK DIŞI DAVRANIŞLARI HAKLILAŞTIRMA BİÇİMLERİ

1.Eğer gerekli ise etiktir Bu tür bir yaklaşım, gerekli olma durumunun uygun sayılmak için yeterli olacağı gibi yanlış bir varsayıma dayanmaktadır 2. Sahte gereklilikler tuzağı “gereklilik bir yorumdur, gerçeğin kendisi değildir” 3. Eğer yasal ve izin verilebilir ise, uygundur Etik davranış, minimum izin verileni değil, maksimum kabul edilebilecek seçenekleri seçmeyi gerektirir.

5. Sonuçta herkesin yararı sağlanacak 4. Bu işin bir parçası İşini iyi yapmak isteyen dikkatli kişilerin genellikle işlerinin etik boyutu ile yeterince ilgilenmedikleri görülür.Oysa unuttukları şey, herkesin birinci işinin iyi bir insan olmak olduğudur. 5. Sonuçta herkesin yararı sağlanacak Etik dışı davranışını gerekçelendirme konusunda rahatsızlık duyan kişiler, kendilerine yüce bir amaç ararlar. 6. Bunu sadece senin için yapıyorum Bu gerekçelendirme biçimi doğruluk ve saygı değerlerine zarar verir.

7. Sadece ateşe ateşle karşılık veriyorum 8. Kimse zarar görmeyecek: Bir kimsenin; hiç kimsenin açıkça zarar görmedikçe etik ilkelerini ihlal edilebileceğine inanması da yanlış bir gerekçelendirme biçimidir. 9. Herkes aynı şeyi yapıyor:    Bu tür davranışlar doğru ya da yanlış normlardır, etik normlar değildir. 10.”Kişisel olarak benim kazancım yok”sa tamam

11. Hak ettiğimi alamıyorum: Çok çalıştığını ve az kazandığını düşünen kişilerin hizmetin gerektirdiği ücret dışında çeşitli kayırıcı hizmetleri kabul etmeleri ya da bahşiş almaları konusunda başvurdukları bir gerekçelendirme biçimidir 12.Hala tarafsız olabilirim:        Size bir çıkar sağlayan kişi, bunun sizin yargılarınızı hiçbir şekilde etkilemeyeceğine inanır mı ? Eğer kendisine yardım edecek pozisyonda olmasaydınız bu kişi size çıkar sağlamaya devam eder miydi?