ANKARA VE ÇAĞDAŞ KENTLERİN KISA BİR KARŞILAŞTIRMASI ANKARA’DA YAYA OLMAK…! ANKARA VE ÇAĞDAŞ KENTLERİN KISA BİR KARŞILAŞTIRMASI
yaya her zaman üstündür. ÇAĞDAŞ KENTLERDE… yaya her zaman üstündür. Kent merkezindeki yaya geçitleri düzayak yapılır. Üst-alt geçitler tercih edilmez.
ÜST-ALT GEÇİTLER NEREDE? PARİS ŞANZELİZE BULVARI(Champs-Elysée) 50-60 METREDE BİR YAYA GEÇİDİ…
HİÇ BÖYLE BİR YAYA GEÇİDİNDEN GEÇTİNİZ Mİ? VİYANA KENT MERKEZİ
YAYA ÜST-ALT GEÇİTLERİ NEREDE? TOKYO kent merkezi
YAYA ÜST-ALT GEÇİTLERİ NEREDE? TOKYO kent merkezi
Yayalar için yeterli sıklıkta ve güvenli yaya geçitleri oluşturulur. ÇAĞDAŞ KENTLERDE… Yayalar için yeterli sıklıkta ve güvenli yaya geçitleri oluşturulur. New York kent merkezi
HATTA, YAYALARIN ÇAPRAZ GEÇEBİLMESİ İÇİN TÜM TRAFİK YÖNLERİ DURDURULUR!
ANKARA’DA ise yayalar, taşıtların hızını kesmeye uğraşan haşerelerdir..!
Bu yüzden yayaların yoldan düzayak geçişi her türlü yayayla mücadelede önlemiyle engellenir.
Taşıtların “akması” için ışıklı geçitler kaldırılır, Atatürk Bulvarı Taşıtların “akması” için ışıklı geçitler kaldırılır, yerlerine üst ve alt geçitler yapılır…
Meşrutiyet Caddesi- Kızılay İbni Sina Hast. önündeki alt geçit Yayalar “taşıt trafiğini kesintiye uğratmamaları” için, yaya üst ve alt geçitlerini kullanmaya zorlanır
Hatta çoğu zaman yaya geçidi bile yapılmaz…! Dikmen Cad.-2008 Hatta çoğu zaman yaya geçidi bile yapılmaz…!
ANKARA’DA taşıt üstündür! Yaya her zaman zorlanan taraftır. Yayalar mümkünse “trafikten kaldırılmalıdır”!
YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ: “Zemin katı yayalarındır. Genel kural olarak yayalar, üst ve alt geçitlere zorlanamaz” Sıhhiye
Kent merkezi kızılay’da 19 yaya! alt-üst geçidi bulunuyor. Meşrutiyet Cad.- Kızılay Meşrutiyet Cad.- Kızılay Mithatpaşa Cad.- Kızılay Kent merkezi kızılay’da 19 yaya! alt-üst geçidi bulunuyor. Bu, dünyanın hiçbir ülkesinin kent merkezinde görülmemiş bir uygulamadır.
ÇAĞDAŞ KENTLERDE… Engelli kişiler için de yaya geçitlerinin düzayak(hemzemin) olması bir zorunluluktur.
ABD İNGİLTERE
ANKARA’DA… CUMHURİYET ANKARA 23 EYLÜL 2005
İnsana değer veren kentlerde ışıklı geçitlerde geçiş süresi en yavaş yaya olan yaşlı, engelli ve çocuk hızına göre belirlenir.
20 Ankara’daki sınırlı sayıda kalan ışıklı yaya geçitlerinde ise yayalara ayrılan geçiş süresi çok kısadır. Yayalar bu sürede emniyetle karşıdan karşıya geçişlerini sağlayamaz!
ÇAĞDAŞ KENTLERDE… Yaya yolları ve bulvarları oluşturulması ve korunması kent yaşamı ve güvenliği için vazgeçilmez önemdedir.
PARİS/FRANSA
ANKARA’DA… Kaldırım ve bulvarlar taşıt trafiği için sürekli daraltılır, budanır, yok edilir…
Ankara- Sıhhiye Atatürk Bulvarı Sıhhiye
Atatürk Bulvarı!
Akay Cad. çıkışı
Hatta yayalar geçmesin diye beton setler bile çekilebilir! Kızılay- Ekim 2003
Kızılay - Ekim 2003
İNSANA SAYGI DUYAN KENTLERDE kaldırımlar yayalara aittir, işgal edilmesi düşünülemez.
Prag (Çek Cumhuriyeti)
Wide Bulvarı (Viyana)
Yayalar, kaldırımlarda ANKARA’DA ise… Yayalar, kaldırımlarda büfe, taksi durağı, reklam panosu ve taşıtlardan arta kalan kısımda ‘yürümek’ zorundadır.
ANKARALILAR başı öne eğik yürür, çünkü kaldırımlarda her an bir çukura düşebilir ya da ayağını sakatlayabilir…
Necatibey Cad. Mithatpaşa Cad.
Mithatpaşa Cad.
Güvenlik Cad.
Yaşama hakkına saygı duyan kentlerde can güvenliğinin sağlanması en öncelikli konudur. Yaya güvenliği koşulları sağlanmadan taşıt yolları kullanıma açılmaz!!!
Yollar genişletilir, kavşaklar yapılır… ANKARA’DA ise… Yollar genişletilir, kavşaklar yapılır… SABAH- 28 EYLÜL 2003
Ancak yayaların geçişi için hiçbir önlem alınmaz!!! Hürriyet 23 Haziran 2006
Yayalar birer birer ölür… SABAH- 27 ARALIK 2004
Aydınlıkevler Köprülü Kavşağının açılışından bir hafta sonra… (Yolda yaya geçidi yoktur)
HÜRRİYET-19 KASIM 2005
1011 KAVŞAĞI 22 MAYIS 2006 SABAH ANKARA
14 MART 2007 SABAH ANKARA
17 AĞUSTOS 2006 HÜRRİYET ANKARA
Ancak Belediye farklı düşünür!!! BÜYÜKŞEHİR ANKARA- 3 KASIM 2004
BÜYÜKŞEHİR ANKARA- 6 EYLÜL 2005 Ölümle sonuçlanan yaya kazalarında Ankara ülke genelinde ilk sıradadır!
Yaya ölümlerinde “kusurlu” olan yayalar ya da sürücülerdir! Kenti otobana dönüştüren çarpık anlayış ve kişiler hiçbir zaman mahkum olmaz!
ÇAĞDAŞ KENTLERDE… kentin merkezleri yayalarındır. Merkezde taşıtlara kapatılmış yaya bölgeleri ve meydanlar oluşturulur.
KENT MERKEZİ –MEYDAN STOKHOLM-İSVEÇ
YAYA BÖLGESİ AMSTERDAM- HOLLANDA
AMSTERDAM(HOLLANDA) KENT MERKEZİ
SİENNA(İTALYA) KENT MERKEZİ
KIZILMEYDAN (RUSYA) KENT MERKEZİ
TRAFALGAR MEYDANI İNGİLTERE
Ankara’da ise kentin merkezleri “transit trafik” yolu haline getirilir
YAYA MEYDANI NEREDE? KIZILAY- KENT MERKEZİ
YAYA MEYDANI NEREDE? Atatürk Bulvarı- Kızılay SIHHİYE MEYDANI !
YAYA MEYDANI NEREDE? ULUS KENT MERKEZİ
Ankara’nın yeni yaya mekanları!!!
Ankara’da 80’li yılların başında oluşturulmuş İzmir, Yüksel ve Sakarya yaya bölgelerine bir metre ilave edilmemiştir.
Bir kentte elbette taşıt trafiği de önemlidir. SONUÇ OLARAK… Bir kentte elbette taşıt trafiği de önemlidir. Ancak tüm düzenlemelerin taşıt ulaşımının “kesintisiz akımı” için yapılması ne kadar doğru ve adildir?
Trafiğin “kesintisiz akıtılmaya” çalışılması; yürüyen tüm insanları adaletsiz bir kentsel çevrede yaşamaya mahkum eder. kenti can güvenliği açısından son derece tehlikeli bir yere dönüştürür.
Yayalık ve yaya ulaşımı da en az taşıt ulaşımı kadar, hatta ondan daha önemlidir. Ancak bu gerçek Ankara’da yıllardır dışlanmaktadır. Yayalar, trafiğin ve kent yaşamının bir unsuru olarak bile görülmemektedir!
Yayalık bir insan hakkıdır. İnsanın var oluşundan bu yana süregelen, en temel ve vazgeçilemez hareket biçimidir. Motorlu taşıtların hareketi için bu hakkın sürekli gasp edilmesi kabul edilemez. Çünkü, otomobil sürücüleri de dahil, insan her şeyden önce bir yayadır!
YAYA HAKLARININ KORUNDUĞU DÜZENLEMELER KENTİ DAHA YAŞANILIR VE GÜZEL KILAR… Taşıtlar ve yayalar arasında birbirinin hareket kabiliyetini kısıtlamadan ve engellemeden uyumlu bir düzen sağlanmalıdır.
YORUMSUZ…! HÜRRİYET ANKARA 19 NİSAN 2007
yürüyen insanlara da saygı duyulan bir Başkentte kavuşmak dileğiyle…
Hazırlayan Eser Atak eseratak@yahoo.com E y l ü l 2 0 0 8