ATABETÜ’L-HAKAYIK DİL BECERİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Advertisements

İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞİMİ VE TÜRKİYE TÜRKÇESİ
Rumeysa Ukuş Hale Karabulut Ebru Ergen
BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAFİ Doruk Dİlek Serhan Yüce
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
1)Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, söylenenin duygusu söz konusudur?
OKUMANIN İLKELERİ.
İLETİŞİM ve İNSAN İLİŞKİLERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ İlköğretim Müfettişi HAZIRLAYAN VE SUNAN
ETKİLİ OKUMA.
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Önce Dil Öğrenmeyi Öğrenin Gerekli Zamanı Ayırın Gerekli Zamanı Ayırın Kullanacağınız Materyalleri Edinin Kullanacağınız Materyalleri.
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
İletişim ve Empati.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Yesevîlik.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
OKUMANIN İLKELERİ.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
7/A SINIFI BİLGİ YARIŞMASI
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
İSLAMÎ DÖNEMİN İLK DİL VE EDEBİYAT ÜRÜNLERİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Pre-Service Turkish Teachers’ Opinions About Children’s Literature
YGS PRATİK TARİH DERS NOTLARI -1-.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türkçe yazı çeşitleri.

İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
Programdan Sorular.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
5. Sınıf 3. Ünite: ADAP VE NEZAKET
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

ATABETÜ’L-HAKAYIK DİL BECERİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Dil, kelimelerin kullanımından oluşan sözlü ve yazılı iletişim yöntemi veya belirli bir ülke ya da toplum tarafından kullanılan haberleşme sistemidir. Dil, kelimelerin kullanımından oluşan sözlü ve yazılı iletişim yöntemi veya belirli bir ülke ya da toplum tarafından kullanılan haberleşme sistemi olarak tanımlanır. İnsanlar arasındaki bu iletişim sistemini okuma, yazma, dinleme ve konuşma oluşturmaktadır.

Bütün anadili eğitimi bu dört becerinin geliştirilmesi esasına dayanır ve bu becerilerin öğretilmesi anadili müfredatının temelini oluşturur. Bu terim olarak dinleme, çeşitli bilim adamları tarafından birbirine yakın anlamlarda tanımlanmıştır :

Göğüş, dinleme becerisini, ‘’işittiğini anlamak amacıyla dikkat harcamak ve bir sonuç çıkarmak için konuşmayı izleme’’ şeklinde açıklarken Özbay, dinlemeyi ‘’kişinin tercihine bağlı olarak, seçerek ve isteyerek algıladığı sesler bütünü’’ şeklinde tanımlama yaparken bir başka bilim adamı Güneş, bu kelimeyi ‘’işitilen bilgileri seçme, düzenleme, ön bilgilerle konuşmacının aktardıklarını bütünleştirme ve zihinde yapılandırma’’ şeklinde tarif eder. Demirel ve Şahinel ise dinleme tanımını ’’Konuşan kişinin vermek istediği mesajı, pürüzsüz olarak anlayabilme ve söz konusu uyarana karşı tepkide bulunabilme etkinliği şeklinde tanımlarlar.

Diğer bir dil becerisi olan okuma; bir yazıyı bütün ögeleri ile görme, anlama ve kavrama sürecidir. Okuma insana bilgiyi öğretir. Yanlış inançlardan ve bilgisizlikten kurtulmanın yolu okumaktan geçer. Yazma ise duyguların, düşüncelerin, hayallerin, isteklerin, bilinen, okunan ve görünenlerin etkili bir şekilde kelimeler vasıtasıyla kâğıda aktarılma işlemidir.

11. Yüzyılın sonları ile 12. yüzyılın başlarında yaşadığı sanılan şair ve bilim adamı Edib Ahmed bin Mahmud Yükneki, Türk İslam değerleri çerçevesinde fertleri eğitmek için, Atebetü‟l- Hakâyık isimli sade bir Türkçe ile manzum bir ahlak kitabı yazmıştır. Kitabın yazarı Yükneki, öne sürdüğü fikirlerini hadis ve ayet mealleriyle ve Arapça beyitlerle desteklemiştir. Eser, Reşid Rahmeti Arat tarafından “Gerçeklerin Eşiği” ismiyle günümüz Türkçesine aktarılmıştır.

ATABETÜ’L HAKAYIK DİL BECERİLERİ İNCELEMESİ Dinleme Becerisi Eşitgil biliglig negü tip ayur Edebler başı til kü dezmek tiyür ‘’Dinle, bilgili ne diyor, edeplerin başı, dili gözetmektir.’’ Bu dizelerde eşitgil (dinle) kelimesinin eğitsel yönüne dikkat çekilmiştir. Bilgili bir kimse, bu sözlerin yazarını dikkatlice dinlemeli, boşboğazlık yapmaktan uzak durmalı ve dilini korumalıdır.

Yana bir kereklig sözüm bar sañga Ayayın men anı kulak tutmañga Yime pendim al kel uzatma emel Emel asrasında busuglı ecel Bilip tutsa her kim edíbniñg sözin Halayık ara ol güzinler özin Anlamı:“Sana lüzumlu bir sözüm daha var: Bana kulak ver, ona (sana) söyleyeyim. Gel, yine öğüdümü dinle, fazla emel besleme; emelin altında ecel saklıdır. Edibin sözünü kim bilip tutarsa, halk arasında kendi itibarını yükseltir.” Verilmek istenen mesajın doğru algılanması için, dinleyicinin konuşmacıyla, sözlü olsun ya da olmasın, tepkide bulunmasına, yani etkileşim içine girmesine interaktif dinleme denir. Dinleyicinin konuşmacıya soru sorması, jest ve mimikleri ile tepkide bulunması bu dinleme çeşidine girer. Anlam kayıplarını en aza indirmek; ancak interaktif dinlemeyle mümkün olabilir.

OKUMA BECERİSİ: Oúıàlı kişiniñg sevinsün canı Baúıàlı oúıàlı asıà alsu tip Oúısa tatır til yimiş teg èasel “Okuyan adamın içi açılsın. Gören ve okuyan istifade etsin diye… Dil okursa bal yemiş gibi tatlı olur.” Can sıkıntısından kurtulmak ve gönül huzuruna kavuşmak için okumak, okuma içinden zevk almak, okuma yolu ile zengin yaşantılar sağlamak, okumanın amaçları arasında yer almaktadır. Kitabının okunmasına atfen yazılan bu dizelerin, günümüz okuma eğitiminin amaçları ile paralellik arz ettiği görülmektedir.

KONUŞMA BECERİSİ: Calwin Wels‟e göre, konuşma insanın alametifarikasıdır. Bu beceri onu diğer canlılardan farklı ve üstün kılmıştır. Konuşma becerisini etkili ve güzel kullanan kimseler, çevresi ile barışık, içlerinde ise başarılı olurlar. İnsanları kolay bir şekilde ikna edebilir ve çevreleri ile doğru bir iletişim kurabilirler. Bilgilerini, görgülerini insanlara aktarıp, onların aydınlanmasına, cehaletten kurtulmalarına yardımcı olabilirler.

Anıñg ögdisindin tatır bu tilim Anıng medóı bolsa şeker şehd añga Aya til törüt medó ötüngil úanı Men artut úılayın şahımúa anı Reièyyetúa müşfíú selím til óalím Açıklama:“Onun (Hz. Muhammed) medhinden ağzım tatlanır. Onun yâdı, dilim için, Ģeker ve baldır. Ey dil medihler yarat ve sun, hani, ben onları Ģahıma armağan edeyim. (O) re‟âyâya karşı şefkatli doğru ve yumuşak dillidir.” Gerek yönetim içinde, gerekse diğer hususlarda başarılı olmanın en önemli unsurlarından biri insanlarla iyi iletişim kurmaktır. Güzel ve gönül alıcı sözler, takdir, tebrik ve teşekkür etme iyi bir iletişimin anahtarı niteliğindedir. Bu dizelerde, okuyucunun dikkati, tatlı dilin ve güzel sözün iletişimdeki gücüne çekilmiştir.

YAZMA BECERİSİ: Bir atasözünde yazı yazmanın önemi “söz uçar, yazı kalır”, cümlesi ile ifade edilmiştir. Milletler sahip oldukları maddi ve manevi değerlerini yazdıkları eserlerle geçmişten geleceğe taşıyabilirler. ŞÀhım medóin birle bezeyin kitÀb Bezedim kitabnı nevÀdir sözün “Kitabı şahımın medhi ile süsleyeyim. Kitabı nadir sözler ile süsledim.” Bir Sırp atasözünde, sözlerimizde kullanıldığımız atasözleri, karanlıkta yaktığımız meşalelere benzetilir. Dolayısı ile Yükneki de sözlerinin değerini arttırmak, anlatımı güçlendirmek, düşüncelerini kısa ve özlü sözlerle ifade etmek için eserinde atasözlerine ve deyimlere yer vermiştir.

HAP BİLGİ 1-Atabetü’l Hakayık isimli kitabı Türk İslam değerleri çerçevesinde fertleri eğitmek için, sade bir Türkçe ile Edip Ahmet Yükneki tarafından yazılmıştır. 2-Eser, Reşid Rahmeti Arat tarafından “Gerçeklerin Eşiği” ismiyle günümüz Türkçesine aktarılmıştır. 3-Edip Ahmet Yükneki eserinde, doğru sözü, sır saklamayı tavsiye etmesiyle, az ve öz konuşmayı özendirmesiyle, aslında okura, belâgat sanatının(az sözcükle etkili bir biçimde anlatma) kurallarını ders vermiştir.

SORULAR: 1- Atabetü’l Hakayık’ı ‘’Gerçeklerin Eşiği’’ ismiyle günümüz Türkçesine aktaran kişi kimdir ? A-Murat Özbay B-Beşir Göğüş C-Özcan Demirel D-Reşid Rahmeti Arat E-Firdevs Güneş

2- Aşağıdaki boş bırakılan yeri doldurun. Bir düşünceyi ya da bir sanatı az sözcükle güzel bir biçimde anlatmaya ……… sanatı denir.

3-Aşağıdakilerin hangisinde Türk dilinin tarihsel dönemleri ve eserleri doğru verilmiştir? (2014 – ÖABT) Dönem Eser A)Karahanlı-Uygur Kutadgu bilig-Altun Yaruk b)Göktürk-Çağatay Tonyukuk Yazıt- Nehcü’l Feradis c)Harezm- Osmanlı Muhakemetü’l lügateyn- Tazarruname d)Eski Anadolu-Kıpçak Risalettün Nushiye -Garipname e) Çağatay - Uygur Harname – Çaştani Bey Hikayesi

XII.yüzyıl Türk edebiyatında, nasihatname türünün ilk örneği olarak kabul edilen eserini Türk beylerinden Muhammed Dad İspehsalar Bey ‘e sunmuştur. Başlangıçta adının okunuşuyla ilgili ihtilaflar bulunan, 40 beyit ve 101 dörtlükten ibaret bu eser, aruz ölçüsü ile kaleme alınmış olup ahlak ve öğüt kitabı özelliği taşımaktadır. Bu parçada sözü edilen eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir? A)Atabetü’l Hakayık - Edip Ahmet Yükneki B-Divanı Lügatit Türk - Kaşgarlı Mahmut C) Divan-ı Hikmet - Ahmet Yesevi D) Kutadgu Bilip - Yusuf Has Hacip E)Mukaddimetü’l Edep - Zemahşari ÖABT

5-Atasözleri aşağıdaki yazılı kaynaklardan ilk defa hangisinde bahsedilmiştir? A- Divan-Lügatit Türk B-Orhon Yazıtları C-Altun Yaruk D-Kitabı atalar sözü E-Codex Cumanicus ÖABT