Toplumsal Düzen Kuralları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Coğrafya Performans Ödevi
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Tarım Hukuku 1.
Bütünleştirme uygulamaları
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
1. TEMEL HUKUK BİLGİLERİ.
TUTUM VE ALGILAR.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Sözleşme Sözleşme Türleri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
MADDEYİ TANIYALIM.
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
Terör Suçları ve Türkiye
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
9 ŞUBAT Dünya Sigarayı Bırakma Günü
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUK BAŞLANGICI 2.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FOTOSENTEZ.
Işığın Kırılması.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
HUKUK BAŞLANGICI 4.
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
BORÇ.
John Austin ve H.L.A. Hart’ın Hukuk Pozitivizm Anlayışları
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Toplumsal Düzen Kuralları Dr. Öğretim Üyesi Murat KESEBİR

Toplum hayatının sürebilmesi için düzen gerekir Toplum hayatının sürebilmesi için düzen gerekir. Bu düzen, insanların birtakım kurallara uymalarıyla sağlanır. Bu kurallar, hukuk, din, ahlak, örf ve adet kuralları gibi çok çeşitlidir. Bunların hepsine birden toplumsal düzen kuralları denir.

Hukuk Kuralları Hukuk: Hukuk Kurallarının bir araya gelmesinden oluşmuş bir düzendir. Hukuk Kuralları: Devletin yetkili organları tarafından konulan, insan davranışlarını düzenleyen ve cebirle müeyyidelendirilmiş emir ve yasaklardır. Bir cümlenin hukuk kuralı olabilmesi için şu dört şartı yerine getirmesi gerekir: 1. emir ve yasak içermesi gerekir. Bir emir veya yasak içermeyen cümleler ve önermeler hukuk kuralı olamaz. Örneğin, bugün hava güzel, yarın yağmur yağacak, şu ağacın yaprakları yeşildir önermeleri hukuk kuralı olamaz. Çünkü bunlar bir emir veya yasak içermemektedir. Buna karşılık sınıfta sigara içmek yasaktır, ışıkları söndürünüz, muhtaç durumda olan babana yardım et gibi cümleler birer hukuk kuralı olabilir. Zira bunlarda birer emir veya yasak vardır. Hukuk kurallarının bir emir veya yasak içermelerine, olması gerekeni ifade etmelerine ‘normatiflik’ denir.

2. Söz konusu emir ve yasağın bir hukuku kuralı olabilmesi için bir insan davranışını düzenlemeye yönelik olması gerekir. Yani hukuk kurallarının konusu insan davranışlarıdır. Diğer bir ifadeyle, hukuk kurallarının muhatabı daima insanlardır. Buna göre, insan dışı varlıkların davranışlarını düzenlemeye yönelik olan emir ve yasaklar hukuk kuralı olamaz. 3. Üçüncü olarak, söz konusu emir ve yasağın, herhangi bir kişi tarafından değil, devletin yetkili organları tarafından konulması gerekir. Yani hukuk kurallarının koyucusu devletin yetkili organlarıdır. Örneğin Türkiye’de, kanun şeklindeki emir ve yasakları koymaya Türkiye Büyük Millet Meclisi; Cumhurbaşkanlığı kararnamesi şeklindeki emir ve yasakları koymaya Cumhurbaşkanı; yönetmelik şeklindeki emir ve yasakları koymaya ise bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri yetkilidir.

4. Dördüncü olarak, emir ve yasakların hukuk kuralı olabilmesi için cebir ile müeyyidelendirilmiş olmaları gerekir. Yani, söz konusu emir ve yasağa muhatabı olan kişi uymazsa, bu kişiye karşı bir müeyyide uygulanmalıdır. Müeyyide (Yaptırım) hukuk kurallarının ihlaline tepki olarak gösterilen, hukuk düzeni tarafından öngörülen ve devlet tarafından uygulanan cebirdir. Bu cebir kişinin hayatına (örneğin ölüm cezası), hürriyetine (örneğin hapis cezası), malvarlığına (örneğin para cezası, tazminata mahkumiyet) verilen bir zarar şeklinde ortaya çıkar. Hukuk kurallarının normatif nitelikte olduklarını, yani emir ve yasak içerdiklerini; insan davranışlarını düzenlemeye yönelik olduklarını, devletin yetkili organları tarafından konulduklarını ve cebri müeyyideyle donatıldıkları söylenebilir.

Din Kuralları İlahi irade tarafından konulduğuna inanılan ve insan davranışlarını düzenleyen, ölünce öbür dünyada cehennem azabı çekileceği korkusuyla müeyyidelendirilen emir ve yasaklardır. Din kurallarının dört özelliği vardır: 1.Din kuralları da özü itibariyle hukuk kuralları gibi emir ve yasak içermektedir. Örneğin namaz kıl, oruç tut, zina yapma, yakınlarına yardım et gibi. Bu açıdan hukuk kuralları ile din kuralları arasında bir fark yoktur. Her iki tür kural da normatif niteliktedir.

2. Din kuralları da hukuk kuralları gibi insan davranışlarını düzenlemeye yöneliktir. Yani din kurallarının konusunu, insan davranışları oluşturur. Hayvanların veya cansız varlıkların davranışlarını düzenleye yönelik bir din kuralı yoktur. Dolayısıyla din kurallarının muhatabı ile hukuk kurallarının muhatabı aynıdır; bu da insanlardır. 3. Din kurallarının koyucusunun genel olarak ‘ilahi irade’ olduğunu söyleyebiliriz. Şüphesiz, bu ilahi iradenin kim ya da ne olduğu ve keza bu ilahi iradenin insanlara nasıl ulaştığı dinden dine farklılık gösterir. 4. Din kurallarının müeyyidesi, ölünce öbür dünyada cehennem azabı çekme korkusudur. Müminler, bu dünyada işleyecekleri günahların cezasını öbür dünyada çekeceklerine inanırlar ve bundan dolayı da korkarlar ve günah işlememeye, dolayısıyla din kurallarına uymaya çalışırlar. Cehennem azabı belki öbür dünyada çekilir; ama cehennem azabı korkusu bu dünyada çekilmektedir. İşte bu dünyada çekilen bu korku, din kurallarının müeyyidesidir.

Ahlak Kuralları Kişinin kendi vicdanı tarafından konan ve yine kişinin kendi davranışlarını düzenleyen, vicdan azabı ile müeyyidelendirilmiş emir ve yasaklardır. Ahlak kurallarının dört özelliği vardır: 1. Ahlak kuralları da özü itibariyle hukuk ve din kuralları gibi emir ve yasak içermektedir. Örneğin, yaşlılara yardım et, otobüste hamilelere yer ver gibi. Bu açıdan hukuk kuralları ile ahlak kuralları arasında bir fark yoktur. Her iki tür kural da normatiflik özelliğine sahiptir. 2. Ahlak kuralları da hukuk kuralları gibi insan davranışlarını düzenlemeye yöneliktir. Yani ahlak kurallarının konusu, insan davranışlarıdır. Diğer bir ifadeyle, ahlak kurallarının da muhatabı insanlardır.

3. Ahlak kurallarının koyucusu, insanın kendi vicdanıdır 3. Ahlak kurallarının koyucusu, insanın kendi vicdanıdır. Ahlak kuralı, kişinin kendi davranışlarını yönlendirmek amacıyla yine kendisi tarafından konan bir kuraldır. Bu bakımdan ahlak kuralları ile hukuk kuralları arasında farklılık vardır. Hukuk kurallarının koyucusu, koyan kişinin dışındaki bir başka kişidir. Aynı şekilde, örf ve adet kurallarının koyucusu, insanın kendisi dışındaki insanlardır. 4. Ahlak kurallarının müeyyidesi, vicdan azabıdır. Kendi koyduğu ahlak kurallarına uymayan kişi, bundan dolayı daha sonra üzülür, vicdan azabı çeker.

Hukuk – Ahlak ilişkisi Genellikle hukuk kuralları ile ahlak kuralları arasında örtüşme vardır. Ahlakın emrettiğini çoğunlukla hukuk da emreder. Örneğin, eşlerin birbirine sadık kalması hem ahlakın hem de hukukun emridir. Ancak, ahlakın emrettiği her şeyi hukukun emrettiği, müeyyideye bağladığı söylenemez. Örneğin, yaşlılara yardım et bir ahlak kuralıdır; ama genel olarak bir hukuk kuralı değildir.

Örf ve Âdet Kuralları Kişinin içinde bulunduğu belirli bir toplumsal çevre tarafından konan ve insan davranışlarını düzenleyen, uyarma, kınama, dışlama, linç gibi çok değişik müeyyideleri olabilen emir ve yasaklardır. Örf ve âdet kurallarının dört özelliği vardır: 1. Örf ve âdet kuralları da özü itibariyle hukuk, din ve ahlak kuralları gibi emir ve yasak içermektedir. Örneğin, kapalı mekânlarda karşılaştığın insanlara selam ver, bayramlarda akrabalarını ziyaret et, namusunu koru gibi. Bu açıdan her iki tür kural da normatif niteliktedir. 2. Örf ve âdet kuralları da hukuk kuralları gibi insan davranışlarını düzenlemeye yöneliktir. Yani örf ve âdet kurallarının muhatabı insanlardır.

3. Örf ve âdet kurallarının koyucusu, belirli bir toplumsal çevredir 3. Örf ve âdet kurallarının koyucusu, belirli bir toplumsal çevredir. Yani belirli bir yerdeki insanlar eski zamanlardan beri, belirli bir konuda sürekli olarak hep aynı şekilde davranmakta ve diğer insanlardan da aynı şekilde davranmalarını istemektedirler. Dolayısıyla hukuk kuralları devletin yetkili organları tarafından yaratılırken, örf ve adet kuralları, toplumun kendisi tarafından yaratılmaktadır. Ancak örf ve âdet çoğunlukla ülke düzeyinde değil, bölgesel düzeydedir. Bu durumda o örf ve âdetin koyucusu, o bölge halkıdır. 4. Örf ve âdet kurallarının müeyyidesi, ayıplama, kınama, dışlama, dövme ve hatta öldürme (linç) gibi değişik şekillerde ortaya çıkmaktadır. Örf ve âdet kuralları bu müeyyideleri itibariyle teamüller, âdetler ve örfler olmak üzere üç kategoriye ayrılabilirler.

Teamüller, Âdetler ve Örfler Teamüller: ihlalleri halinde ayıplama, kınama gibi hafif müeyyideleri olan örf ve âdet kurallarıdır. Adetler: çiğnenmeleri durumunda dışlama, gruptan atılma gibi orta şiddette müeyyideleri olan örf ve adet kurallarıdır. Örfler: çiğnenmeleri halinde kişinin fiziki bütünlüğüne zarar verilmesi ve hatta öldürülmesi gibi çok daha ağır müeyyideleri olan örf ve adet kurallarıdır. Bu nedenle örfü ihlal eden kişi sadece gruptan atılmakla kalmaz; aynı zamanda linç gibi cebri bir müeyyideye de maruz kalır. Yani, dışlanmanın yanı sıra, onun maddi ve manevi varlığına veya hayatına bir zarar da verilir. Böylece grup içinde bozulan düzen tekrar tesis edilir.

Teamül ve âdetler ile hukuk kurallarının müeyyideleri arasındaki fark açıktır. Teamül ve âdetlerin müeyyideleri (kınama, dışlama) cebri nitelikte değildir. Hukuk kurallarının müeyyideleri ise her zaman cebri niteliktedir. Cebir, kişinin maddi ve manevi varlığına verilen bir zarar, kişinin özgürlüğünün kısıtlanması veya yaşamına son verilmesi gibi istenmeyen bir durumdur. Ancak müeyyide bakımından örfler ile hukuk kuralları arasında pek bir fark yoktur; her ikisinin müeyyidesi de cebri niteliktedir. Hukuk kurallarının ihlali halinde müeyyide olarak gösterilecek cebir, önceden kurumsallaştırılmış ve merkezileştirilmiştir. Cebir uygulamaya sadece devlet yetkilidir. Oysa örflerin ihlaline tepki olarak gösterilecek cebir örgütlü ve merkezi değildir.

Hukuk – Örf ve Âdet ilişkisi Hukukla örf ve âdet arasında bazen örtüşme bazen de çatışma vardır. Hukuk bazen örf ve âdet kurallarına gönderme yapmakta ve bu şekilde örf ve âdet, hukukun kaynağı haline gelebilmektedir. Ancak bazen hukuk ile örf ve âdet çatışabilmektedir. Örf ve âdetin emrettiği davranış kuralını hukuk, şiddetle yasaklamaktadır. Örneğin kan davası bir örf ve adet kuralıdır. Ama hukukumuz bunu yasaklamış ve en ağır şekilde cezalandırmıştır.

Toplumsal Düzen Kuralları Arasında Karşılaştırma 1. Bu kuralların hepsi (hukuk, din, ahlâk ve örf ve âdet kuralları) normatif niteliktedir; yani bunların hepsi bir şeyi emretmekte ve yasaklamaktadır. 2. Bu kuralların hepsinin emrettiği ve yasakladığı şey bir insan davranışlarıdır. Diğer bir ifadeyle, toplumsal düzen kurallarının konusu insan davranışlarıdır. Dolayısıyla toplumsal düzen kurallarının muhatabı insanlardır. 3. Hukuk kurallarının koyucusu, devletin yetkili organları veya daha gerçekçi bir ifadeyle bu organlarda görev yapan insanlardır. Din kurallarının ilahi irade, ahlak kurallarının ise insanın kendi vicdanı tarafından konulduğuna inanılır. Örf ve âdet kurallarının koyucusu ise belirli bir toplumsal çevredeki insanlardır.

4. Tüm toplumsal davranış kuralları müeyyidelendirilmiştir 4. Tüm toplumsal davranış kuralları müeyyidelendirilmiştir. Hukuk, din, ahlâk, örf ve âdet kuralları arasında müeyyide farkı vardır. Hukuk kurallarının müeyyidesi cebrî niteliktedir. Din kurallarının bu dünyada gerçekleşen cebrî bir müeyyidesi yoktur. Ahlâk kurallarının müeyyidesi ise kişinin kendi içinde bulunur; bu da vicdan azabıdır. Örf ve âdet kurallarının ise ayıplama, kınama, gruptan atma gibi çeşitli müeyyideleri vardır. Linç cezasında görüldüğü gibi bazı örflerin müeyyidesi cebri nitelikte olabilir.

Toplumsal Düzen Kurallarının Ortak Fonksiyonu Toplumsak düzen kuralları çok çeşitli olmaktadır; hukuk, din, ahlâk, örf ve âdet kuralları gibi. Ne tek başına hukuk, ne tek başına din, ne tek başına ahlâk, ne de tek başına örf ve âdet kuralları insanlar üzerinde düzeni sağlamaya yeterlidir. Toplumsal düzeni etkili ve kesin bir şekilde sağlamak için hukuk kurallarına ihtiyaç vardır. Ancak, toplumsal düzenin sadece hukuk kuralları tarafından sağlandığını düşünmek abartılı bir düşüncedir. Toplumsal düzen, hukuk, din, ahlâk, örf ve âdet kurallarının hepsi sayesinde sağlanmaktadır. Dolayısıyla bu kurallar, toplumsal düzeni sağlamak bakımından birbirinin tamamlayıcısıdır. Bazı durumlarda bu kurallar arasında çatışma da olabilir. Ancak bunların arasında çatışma olması, kuraldan çok istisnayı teşkil eder.