I. Hafta Dil Akrabalıkları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKÇENİN GÜCÜ.
Advertisements

ANLATIM BOZUKLUKLARI.
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
ЕKLER VE EK TÜRLERİ.
DİL AİLELERİ PARLA ŞENGÖZ 1-B 1064.
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ.
Sözcük (Kelime) Bilgisi
ELEKTRONİK YÜZYIL.
FİİLLERDE ŞAHIS KATEGORİSİ. III. ŞAHIS KATEGORİSİ Fiillerde şahıs kategorisi, fiilin gösterdiği işi, hareketi, oluşu veya kılışı yapan kişiyi gösterir.
Ek-Fiil Ek -Fiil Nedir?.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
TÜRK DİLİNİN DİĞER DİLLERLE ETKİLEŞİMİ
=>SÖZCÜKTE ANLAM<=
YAPI BİLGİSİ.
=>SES BİLGİSİ
ANLAM ÖZELLİKLERİNE GÖRE CÜMLELER
DÜNYA DİLLERİ.
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlık Çalışmaları
Speaking about Country (Ülke), Nationality (Milliyet), Language (Dil)
ÜLKE,MİLLET,DİL,BAŞKENT
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
EKLER.
=>SÖZCÜK TÜRLERİ<=
Türkçe,Yabancı Dillerin Boyunduruğundan Kurtarılmalıdır.
Sözcük (Kelime) Bilgisi
=> SÖZCÜKTE ANLAM <=
Bocce Beden Egitimi Dersi.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
Bu çalışma ilköğretimin
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
III. ANLAMLI-GÖREVLİ KELİMELER: ÜNLEMLER
DİLBİLGİSİ.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
TÜRK KAVRAMI VE KÖKENİ.
SANAT TARİHİ.
HİNTÇE ŞİRA ÇAVLUER 4-B.
NEHİR YAYLA 4-B88.  Frankofon Belçika Burundi Fildişi Sahili Fransa Fransız Guyanası Gabon Kanada Senegal İsviçre İTALYANCA KONUŞAN ÜLKELER.
TÜRK DİLİ I II. BÖLÜM YERYÜZÜNDEKİ DİLLER VE
İMKB ŞEHİT UMUT SAMİ ŞENSOY ANADOLU LİSESİ
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
MORFOLOJİYE GİRİŞ.
AVRUPA.
Türkçe veya Türkiye Türkçesi, batıda Balkanlar’dan doğuda Hazar Denizi sahasına kadar konuşulan Altay dillerinden biridir. Yaşı, en eski hesaplara göre.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
TÜRKÇENİN DÜNYA DİLLERİ ARASINDAKİ YERİ
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
COĞRAFİ KEŞİFLER Coğrafi keşifler 15.yüzyıl ve 16.yüzyıllarda Avrupalılar tarafından yeni ticaret yollarının bulunması amacıyla başlatılan ve yeni okyanusların.
ADLAR (İSİMLER).
Dil Nedir?   Bir sesli işaretler sistemi olan dil, aynı toplulukta yaşayan veya aynı milletten olan insanların anlaşabilmelerini sağlayan en gelişmiş iletişim.
ADLAR (İSİMLER).
YAZIM KURALLARI FAHRİYE ŞAHİN 9/C NO:134 BÜNYAN ANADOLU LİSESİ.
2. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ I.
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
Sözcük (Kelime) Bilgisi
DÜNYAMIZIN YAPISI (KITALAR)
Bugün neler öğreneceğiz?
ADI: ECE SOYADI:ARSLAN SINIFI-NO:6/K   Dilimizde 8 tane ünlü harf vardır. Bunlar ;  A,e,ı,i,o,ö,u,ü ÜNLÜ HARFLER.
1739 Sayılı Temel Eğitim Kanunu Yaygın Eğitim
 tek nefeste çıkan ses:  Hece  kötünün de ötesinde olan, yürekler acısı şey  Feci.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan.
Matematik ve Hayat Hazırlayan Muhammed Sar ATLI. MATEMATİK NEDİR? Matematik, insanlık tarihinin en eski bilimlerinden biridir. Çok eskiden matematik,
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
I. Hafta Dil Akrabalıkları
SAYILARIN TARİHİ.
Sunum transkripti:

I. Hafta Dil Akrabalıkları

1. Dil Akrabalıkları? Dillerin birbirleri ile olan alakaları insanların merak ettiği konuların başında gelmektedir. Bugün dünya üzerinde beş bin civarındaki dil hakkında bilgimiz var ve bu bilgileri dil bilimcilerin ve antropologların asırlar süren yoğun çalışmalarına borçluyuz(Ruhlen, 2006:11). Her milletin kendi dilinin kökenine merak salması, başka dillerle olan benzerliklerini araştırması, insanları dillerinin üzerinde düşünmeye itmiştir. Özellikle tek dil düşüncesinin önemini yitirmesi sonucunda Avrupa’da dillerin birbirleri ile ilişkileri merak konusu olmuştur. “Tüm Avrupa dillerin gruplandırılması yönündeki ilk teşebbüs J.J Scaliger’ni eseri oldu. Scaliger Tanrı’nın adına bağlı olarak Avrupa’da dört temel köken dil kabul eder: Latince, Yunanca, Germence, Slav Dili”(Perrot:2006:76). Karşılaştırmalı Dilbilgisi yönteminin gelişmesi ve uygulanmasıyla diller arasındaki akrabalık ilişkileri daha da derinleşmiştir. İki dilin akraba olduğu ne anlama geliyor? Bu kısaca iki dilin yakın bir zamanda veya geçmişte tek ve orijinal bir dilden geliştiği anlamına gelir. Örneğin Rumence, İtalyanca, Fransızca ve İspanyolcanın akraba olduğunu biliyoruz, çünkü bu diller iki bin yıl önce Roma’da konuşulmuş olan Latinceden gelir. Latince imparatorluğunun sınırlarlarıyla birlikte Portekiz’den Romanya’ya kadar geniş bir alana yayılmıştır. Milattan sonra 500 yıllarında Roma İmparatorluğu’nun çöküşünden sonra, Latincenin kaynağından kopan bölge ağızları, zamanla Romans dilleri olarak gelişmelerini tamamlamıştır. Benzetmede Latince ana dil, Rumence, Sardinya dili, İtalyanca, Fransızca, Katalanca, İspanyolca ve Portekizce kardeş diller olarak adlandırılır. Büyük veya küçük fark etmeden, akraba dillerin oluşturduğu dil ailesi adıyla bilinir. Bu durumda Latince ve ondan türeyen diller Romans ailesi adıyla alınır( Ruhlen, 2006:11).

Engels (1967:111), Kuzey Amerika Kızılderili aşiretlerinin, başlangıçta bir aşiret olarak yavaş yavaş geniş kıtaya yayıldığını, sonra bu aşiretlerin bölüne bölüne halklara dönüştüğünü, daha sonra dillerin birbiri için anlaşılmaz olmasını ötesinde ilk dil birliğinin kalıntısının kalmayacak biçimde değiştiğini dile getirmektedir. Bugün bizim lehçe, şive, ağız bağlamında değerlendirdiğimiz özellikler daha geniş bir zaman dilimine yayıldığı zaman bu farklılaşmanın artarak farklı bir dile dönüştüğü görülmektedir. Diller arasında rastlantısallığa dayanmadan sesler arasında var olan benzerlikler o dillerin akraba olduğu diller arasındaki bağlantıyı göstermektedir. Tabiat taklidi bazı sözcüklerinde bile ortak sesi yansıtmayan bazı sözcüklerin değer dillerdeki karşılıklarıyla benzerlik göstermesi o diller arasında bazı genetik bağların olduğunun işareti olmuştur. Dillerin akraba sayılabilmesi için bazı şartların oluşması gerekmektedir. Bu şartları Ahanov: 2008 451) şöyle sıralamaktadır: 1. Dillerin akraba sayılabilmeleri için, öncelikle söz varlıklarında anlam yönünden aynı veya benzer, söyleyiş yönünden de yakın sözlerin bulunması şarttır. Bu durumda akraba dillerin söz varlığındaki sözlerin hepsi değil, eski temel sözler dikkate alınır.

2. Dillerin akraba diller olarak tanımlanması için, o dillerin söz varlığı yönünden benzer olmaları özellikle gerekli ve öncelikli şartlardan biridir. Ancak bu yetersizdir. Dillerin akraba sayılabilmeleri için, sadece söz varlıklarındaki temel sözler yönünden değil, aynı zamanda dil bilgisi yönünden de yakın ve benzer olmaları gerekir. Dillerin dilbilgisi yönünden benzerliği ve birliği, onların ortak bir kaynaktan çıktığının ve akraba diller olduğunun en önemli kanıtıdır. 3. Dillerin akrabalığını ve tarihi gelişme yollarını belirlemede, akraba dillerdeki seslerin denkliğini hesaba katmanın büyük önemi vardır. Akrabalık teorisinin bel kemiğini bu diller arasındaki ses denklikleri oluşturur.

8. Dillerin Sınıflandırılması 8.1. Biçimbilgisel Sınıflandırma a. Tek Heceli Diller b. Eklemeli (Bağlantılı) Diller c. Bükümlü Diller a. Tek Heceli Diller: Çekim ve yapım eklerinin kullanılmadığı bu dilde sözcüklerin anlamları, cümledeki yerlerine ve başka bir sözcükle birlikte kullanılmasına göre değişir. Kelimelerin birbirleriyle anlam ilişkileri mevcuttur. Sözcükler tek heceli olduğu için yazılışları birbirine benzemekte ve okunmaları zorlaşmaktadır. Bu dillerde vurgu sistemi gelişmiştir. Çince tek heceli bir dildir. Çincede tek heceli bir sözcüğü vurgulamaya dikkat ederek okunduğunda birçok anlam elde edilebilir. b. Eklemeli Diller Bu gruba giren dillerde ek görevindeki takılar sözcüklerin köküne eklenerek yeni sözcükler elde edilir. Türemiş sözcüklerde kelimenin kökünde herhangi bir değişiklik meydana gelmez. Gel-enek, gel-iş-tir-ici, sözcükleri eklemini dilin sözcük özelliğini taşımaktadır. c. Çekimli-Bükümlü- Diller Bükümlü dillerde kelime kökleri değişikliğe uğrayabilmektedirler. Kelime kökleri, sözcük türetiminde ve çekimleme durumunda değişiklik gösterir. Birçok Hint-Avrupa dillerinde bu özellik görülmesine rağmen, Arapça bu konuda en önemli özelliği göstermektedir. Arapçadaki şkr (şükür) kökü: Şakir, teşekkür, şükran, müteşekkir vs. şekline dönüşebilmektedir.