MÜHENDİSLİK ETİĞİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Advertisements

SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Cengizhan İpbüker - Çiğdem Göksel
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ETİK NEDİR?.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Ahlak Gelişimi.
MSİ 2013 Mühendislik Etiği.
AHLAK NEDİR?.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bireysel farklılıklar ve Eğitime yansımaları
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
PSİKOLOJİK TESTLER.
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
FONKSİYONCULAR.
Öğretim görevlisi Meral güneş ergin
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
TEST 1.
İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI. İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Öğretmenlik Meslek Etiği
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

MÜHENDİSLİK ETİĞİ

9-Etiğin Temel İlkeleri Herhangi bir eylemin etik açıdan değerlendirilmesinde üç yaklaşım söz konusudur. Bu yaklaşımlar birbirlerini tamamlarlar ve bir etik karar verme sürecinin temelini oluştururlar. Bu yaklaşımlar; 1. Tutarlılık,öznel etik modeli, 2. Sonuçlar,nesnel etik modeli, 3. Önemseme, sorumluluk etiği

Bu yaklaşımların her biri ayrı ayrı etik kuram olarak geliştirilmiştir ve birçok etik sistemin temellerini oluştururlar. Ancak, bu kuramları birbirlerine karşı olarak değil, sadece ahlakın farklı yönlerini inceleyen kuramlar olarak ele almak daha yararlı olacaktır.

Tutarlılık, öznel etik modeli Tutarlılık kuramına göre,kişinin eylemleri kendi yapılandırdığı ilkeleriyle ne kadar tutarlı olursa,kişi o kadar etiktir. Etik davranış, ahlaki yargı ve ahlaki davranış olarak ele alınırsa, tutarlılık bu ikisinin bir bütün oluşturduğunu savunur.

Tutarlılık yaklaşımının zayıf yönü, gerçek ve yaşanmış durumların karmaşıklığı nedeniyle, bir durumdan diğerine genelleme yapmanın güçlüğüdür. Durumlar arasında genelleme yaparken, geçmiş yaşantılar temelinde kemikleşme olasılığı vardır ve bir tekrara dönüşün tehlikesi her zaman göz önünde bulundurulmalıdır.

Sonuçlar, Nesnel Etik Modeli Sonuççu yaklaşımda, başlangıç noktası kurallar değil hedeflerdir. Eylemler,bu hedeflere ne ölçüde ulaştıklarına göre değerlendirilir. Bu yaklaşım yararcılık olarak da adlandırılır. Yararcılık, olası tüm yararlı sonuçları çıkarır, bunları olası zararlı sonuçlara karşı tartar ve “en fazla insan için en büyük mutluluk ya da gönenci sağlayan eylemi gerçekleştirir”. Sonuççu yaklaşımda, bir kişinin etik olup olmadığı sorusunun cevabı, ona neden baktığımıza veya neye baktığımıza bağlı olarak değişir.

Önemseme, Sorumluluk Etiği Önemseme etiği, duruma verilen tepkiye odaklanır. Bu nedenle tutarlılık ya da sonuçlar modelinde gerektiği gibi soyutlanmış biçimde düşünülmesi ya da ölçülmesi yerine durumların algılanış biçimleri üzerine temellenir.

Etik yargılamada ve eylemde; tutarlılık,sonuçlar ve önemseme yaklaşımları birlikte düşünülmelidir. Borrom düğümü, bu üç yaklaşımın kenetlenmesini gösterir. Halkalardan birini çözerseniz sistem dağılır. Borrom düğümünün özellikle vurguladığı şey, yaklaşımlardan hiçbirinin ayrıcalığının olmadığıdır.

10-İnsanın Davranış Yükümlülükleri İnsan davranışlarında yükümlülük Aktif yükümlülük (yükümlü olan yükümlülük) Pasif yükümlülük (yükümlülüğün yükümlülüğü) Hayırsever davranışlara ilişkin yükümlülüklerin tümü aktif yükümlülüktür. Başkalarına karşı davranış açısından yükümlülükler taşırız, ama bu, onlara karşı yükümlü olduğumuz anlamına gelmez.

Sadece davranış açısından yükümlü olma, fakat kişinin kendisine karşı bir yükümlülük taşımama, aktif yükümlülük kavramı ile tanımlanır. Pasif yükümlülük, yükümlülüğün yükümlüğüdür ve akıl yoluyla değil başkaları ile gerçekleştirilmek zorunda bırakılan yükümlülüktür

11-Değerler Etiği, Altın Kural, Evrensel Değerler Değer veya maddi değer, insan eylemleriyle gerçekleştirilmiş olan bir meta dünyasından bağımsız olarak, a priori özel bir sezgi aracılığıyla, değer nitelikleri açısından ideal nesneler olarak somutlaştırılabilir ya da duyumsanabilir fenomenlerdir. Buna göre değerler; özerk bir varoluşa sahiptir, bağımsız olarak var olurlar, kendinde varlık niteliği gösterirler, duyularla algılanamazlar, ancak içsel görü ile duyumsanırlar, zihinsel ama objektif niteliğe sahip

Her türlü insan faaliyetinin en tayin edici özelliği belli bir amaçla belirlenmiş olmasıdır. İnsan önüne bilinçli olarak seçtiği amaç ve hedefleri koyarken, bu amaç ve hedeflerin yöneldiği nesneleri kendi bireysel ihtiyaçlarıyla ya da toplumsal ihtiyaçlarla ilişkilendirir.

Pratik, üretken ve öteki toplumsal faaliyetlerinin oluşturduğu süreçler içinde, insan milyonlarca kez tekrarlanmış ve birikmiş deneyimlerinin temeli üzerinde, doğanın ve toplumun hengi nesnelerinin ve fenomenlerinin ihtiyaç ve çıkarlarının karşılanması bakımından vazgeçilmez önemde olduğunu öğrenir. Değerler hakkındaki düşüncesinin gelişmesini sağlayan süreç de budur.

İnsanların belli bir tarihsel-toplumsal pratiği içindeki belli bir tarihsel toplumsal düzenin ürünüdür, değerler. Değerlerin hiyerarşik yapılanmasını,en üstten aşağıya doğru kabaca, i. Altın kural ve temel kurallar ii. Evrensel değerler iii. Üst değerler iv. Yerel değerler,mesleki ve iş ahlakı değerleri olarak sıralayabiliriz.

Altın kural, tüm dinlerin ortak kuralı olan “sana yapılmasını istemediğin şeyi sen de başkasına yapma” veya başka bir ifade ile ”sana nasıl davranılmasını istiyorsan sen de başka insanlara öyle davran” kuralıdır.