VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENİZLİ YAŞAR SANİYE GEMİCİ ANADOLU LİSESİ
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğrenme-Öğretme Süreci
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Bilim ve Bilimsel Araştırma
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kuhn ve Bilimsel Devrimler
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Yanlışlamacılık.
HEY GENÇLER! FELSEFENİN BİLİME AÇILAN SİHİRLİ PENCERESİNDEN BAKMAYA NE DERSİNİZ??? İSMAİL BİLGİN.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
AHLAK NEDİR?.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Bilim Felsefesi Bilim ile felsefe ilk çağlardan beri etkileşim içinde olmuştur. Özellikle batıda Orta Çağ anlayışının yıkılmasıyla birlikte hızlı ve büyük.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilim nedir? Hazırlayan= Mihriban Harmancı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Pozitivizm A. Comte.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bilim Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal.
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Başşliyoouu... Başlıyor....
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ

Bilim Felsefesi Bilim felsefesi, bilimle ilgili sorular sorarak, bilim üzerine felsefe yapar. Bilimin yapısını, doğasını, bilimsel kuramlarla gerçeklik arasındaki ilişkiyi ve bilimde yöntem problemini ele alır.

Bilimsel Felsefe bilimsel yöntem Hans Reichenbach’a göre bilimsel bilgiye genel- geçerlik ve kesinlik kazandıran bilimsel yöntem, felsefeye de uygulanabilir. Bunun için yapılması gereken tek şey, felsefeyi kavramsal ve spekülatif alandan uzaklaştırmaktır.

Bilim ve Felsefe Akla, mantığa, düşünme gücüne dayanmaları bakımından benzerlik gösterir. Felsefe; kavramsal düzeyde ve öznel bir etkinliktir. Bilim ise; olgusal düzeyde ve nesnel bir etkinliktir.

Bilimin felsefenin konusu oluşu 19. ve 20. yüzyıllarda bilimin olağanüstü başarı sağlaması, ona olan ilgiyi büyük ölçüde artırmış; bu ilgi, düşünen kişileri neyin bilim olduğu, neyin bilim olmadığı konusunda bir takım ölçütler aramaya ve bilimi sorgulamaya götürmüştür. Bunun sonucunda bilim, felsefenin konularından biri olmuştur.

Bilime farklı yaklaşımlar  Klasik(Pozitivist) yaklaşımo Yeni(Devrimci) yaklaşım (Viyana Çevresi)  Ürün olarak bilim o Süreç/Etkinlik olarak bilim  Reichenbach, Carnap o T.Kuhn, S.Toulmin (Mantıksal dil analizi) (Paradigma, Evrim)  Doğrulanabilirlik – Anlamlılık o Yanlışlanabilirlik – Bilimsellik(K.Popper)

Bilimin gelişimi Birikimsel olarak ilerlerBilimsel devrimlerle(patlamalarla) ilerler 1- Bilim öncesi dönem 2- Olağan bilim dönemi ( Paradigma ) 3- Bunalım (Paradigmanın geçersizliği) 4- Olağanüstü bilim dönemi (Yeni paradigma arayışı) 5- Yeni Paradigma (Bilimsel Devrim)

a. Bilime Klasik Görüş Açısından Bakış Bu görüş Auguste Comte’un pozitivizmiyle temsil edilir.  Bilim nesneldir; çünkü bilim bizim dışımızdaki nesnel dünyayı konu olarak alır. Bilim adamının tarafsız olması nesnelliğin temel dayanaklarındandır.  Bilim bir doğru boyunca, birikimli olarak ilerler, gerilemez; yanlışlar terk edilir, yeni doğrular keşfedilir. Zamanla bütün sorunlar çözülür.  Klasik görüşe göre genel olarak bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bütün bilimler birbirleriyle bağlantılıdır. Temelde de birleşirler.  Bugün için bilimsel olarak cevaplanamayan konular varsa da bilimin henüz gelişmemiş olmasındandır. Bir gün gelecek bilim bütün sorunlara cevap bulacaktır.

b. Klasik Görüşe Yapılan Eleştiriler Bu eleştiriler, temelde T. Kuhn’un görüşleri olarak ortaya çıkmaktadır.  Bilimin nesnel olduğu doğru değildir. Çünkü bilim adamları ön yargılarla, inançlarla dünyaya bakarlar.  Bilim birikimli olarak ilerlemez. Bilimde kopukluklar, zikzaklar, hatta devrimler söz konusudur.  Bilimler temelde tek bir bilime indirgenemez. Gerçeğin farklı boyutlarını ancak farklı bilimler verebilir.  Bilim tüm sorunlarımızı çözemez; aksine yeni bilgiler sunarken yeni bilinmezleri ortaya çıkarır.

Bilimsel yöntemin özellikleri  Bilimsel yöntem, olguları betimleme ve açıklama amacıyla izlenen sistemli bilgi edinme yoludur. Bilimlerde yöntem, izlenecek alanın özelliklerine göre belirlenir.  Bilimsel yöntem, zihinsel etkinliği düzenleyen ve zihni hatalardan korumayı amaçlayan bir etkinliktir.  Bilimsel yöntemin başlıca aşamaları vardır. Bu aşamalar;  olaylar hakkında gözlem yapılması,  bu gözlemlerden hareketle varsayım oluşturulması,  bu varsayımın sınanması,  böylece bir yasaya veya genelleme olarak ifade edilen bir sonuca ulaşılması şeklindedir.

Bilimsel açıklama ve Öndeyi’nin özellikleri Bilimsel açıklama “neden/nasıl” sorusunun cevabıdır.  “Güneş tutulması neden/nasıl gerçekleşir?” sorusuna verilen cevap bir açıklama olacaktır. Bilimsel öndeyiler, olaylara ve olgulara ilişkin olarak önceden haber verir. Bilimsel öndeyi, bilimsel yasalara dayanılarak, henüz meydana gelmemiş olayları önceden kestirmek, tahmin etmektir.  Güneş tutulmasının önceden kestirilmesi bilimsel öndeyiye bir örnektir.

Bilimsel Kuramın Özellikleri  Kuram(teori, nazariye), bir takım ilkelerden, kurallardan yola çıkarak gerçekliği açıklamaya çalışan kavram çerçeveleridir. Kuram, belli olgu türleriyle ilgili genellemeleri mantıksal bir düzene sokar.  Bilimsel kuramlar mantıksal bir sistemdir. Kendi içinde bir iç tutarlılığı vardır.  Bilimsel kuram felsefi bir dünya görüşünden farklıdır; çünkü kuram, belli bir olgu türüyle sınırlıdır. Ayrıca felsefi görüşün doğruluğu ya da yanlışlığından söz edilemezken, kuramın doğruluğundan ya da yanlışlığından söz edilebilir.  Kuramlar mutlak anlamda kesinleşmiş değildir. Zaman içinde değişiklikler içerebilirler.

Bilimin değeri a. Pratik Değeri Hayatımızdaki faydalarını ifade eder. Rahatlık, konfor sağlama, acıları dindirme gibi. Bilimin pratik değeri daha çok teknolojiye bağlı ortaya çıkar. İnsan bu sayede doğal güçleri denetim altına almaya çalışır. Örnek olarak yıldırımlara karşı paratoner yapar. Bunun gibi, telefonun, uçağın icadı bilimin pratik değeriyle açıklanabilir. b. Entelektüel Değeri İnsanın bilme isteğini ve merakını tatmin eder. İnsanı kopyalama çalışmalarının temelinde bu merak yatmaktadır. Bilim, bu merakın tatmininde aracı olmaktadır. c. Ahlaksal Değeri İnsanlara kazandırdığı birtakım karakter özellikleri ve alışkanlıklar bilimin ahlaki değerini ortaya koymaktadır. Nesnel olabilmeyi, sorgulayıcı tavrı kazanmayı sağlar. Bu sayede insan geleneksel kanıların ve bilgilerin gerçeklerle test edilmesi gerektiğini öğrenir.

Bu kadar faydasının yanında, bilim, zararlı amaçlar için de kullanılabilir. Bu durumda insanın yaşamını kolaylaştırabilen bilim, yaşamı tehlikeye de sokabilmektedir. Örneğin atom bombası böyle bir tehlikeyi beraberinde getirmektedir. Ancak bu durumda zararlı sonuçlardan sorumlu olan bilim değil, onu zararlı amaçlar için kullananlardır.