MERSİN ÜNİVERSİTESİ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARININ UYUMLAŞTIRILMASI ÇALIŞMALARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Erzincan Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Advertisements

İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ Prof. Dr. Melek TÜZ (U. Ü
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
SUNUM PLANI İç Kontrolün Tanıtımı 5018 Sayılı Kanunda İç Kontrol
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLRI
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI UYUM EYLEM PLANI
T.C. NEVŞEHİR ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ OLARAK BİZ NE YAPACAĞIZ?
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. ORDU ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
ISO 9001 standardı Maddelerinin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite Yönetim Sistemlerinde Dokümantasyon 4. Hafta.
İç Kontrol Sistemi Örnek Uygulamaları ve Üniversitemizde Genel Durum
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
ISO 9001 standardı maddelerinin tanıtımı ve yorumlanması
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu gereği hazırlanan; 2009/24 sayılı “Millî Eğitim Bakanlığı İç Kontrol Sistemi” konulu genelgenin iç kontrol.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
 5018 sayılı Kanunla, her bir kamu idaresinde geleneksel kontrol mekanizmaları yerine iç kontrol alanında yaşanan çağdaş gelişme ve uygulamalardan ve.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
İÇ KONTROL Defterdarlık Uzmanları Eğitimi 25 Kasım 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
SUNUM PLANI Bazı tanımlar ve kavramlar İç Kontrol,
İÇ KONTROL Defterdarlık Uzmanları Eğitimi 25 Kasım 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
DÖNEMİ ANKARA ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI HAZIRLIK SÜRECİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
KAMUDA HASSAS GÖREV.
Sunum transkripti:

MERSİN ÜNİVERSİTESİ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARININ UYUMLAŞTIRILMASI ÇALIŞMALARI

İÇ KONTROL TANIMI İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan malî ve diğer kontroller bütünüdür.

İÇ KONTROLÜN AMACI Faaliyetleri düzenli, etik kurallara uygun, etkin, ekonomik ve verimli biçimde gerçekleştirmek, hesap verme sorumluluğunun gerektirdiği yükümlülükleri yerine getirmek, yürürlükteki yasalara ve yönetmeliklere uymak, kayıplara, kötü kullanıma ve hasarlara karşı kaynakları korumaktır.

YASAL MEVZUAT 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi Kamu İdarelerince Hazırlanacak Faaliyet Raporları Hakkında Yönetmelik Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Kamu İdarelerince Hazırlanacak Performans Programları Hakkında Yönetmelik Kamu İç Kontrol Rehberi

KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ Maliye Bakanlığınca çıkarılan tebliğde (5) başlık altında toplam (18) standart ve her bir standart için gerekli genel şartlar belirlenmiştir. Bunlar;

İÇ KONTROL STANDARTLARI Kontrol Ortamı Standartları Risk Değerlendirme Standartları Kontrol Faaliyetleri Standartları Bilgi ve İletişim Standartları İzleme Standartları

İÇ KONTROL STANDARTLARI 1-KONTROL ORTAMI Standart: 1. Etik Değerler ve Dürüstlük Standart: 2. Misyon, organizasyon yapısı ve görevler Standart: 3. Personelin yeterliliği ve performansı Standart: 4. Yetki Devri 2-RİSK DEĞERLENDİRME Standart: 5. Planlama ve Programlama Standart: 6. Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi 3- KONTROL FAALİYETLERİ Standart: 7. Kontrol Stratejileri ve Yöntemleri Standart: 8. Prosedürlerin Belirlenmesi ve Belgelendirilmesi Standart: 9. Görevler Ayrılığı Standart: 10. Hiyerarşik Kontroller Standart: 11. Faaliyetlerin Sürekliliği Standart: 12. Bilgi Sistemleri Kontrolleri 4-BİLGİ VE İLETİŞİM Standart: 13. Bilgi ve İletişim Standart: 14. Raporlama Standart: 15. Kayıt ve Dosyalama Sistemi Standart: 16. Hata, Usulsüzlük ve Yolsuzlukların Bildirilmesi 5- İZLEME Standart: 17. İç Kontrolün Değerlendirilmesi Standart: 18. İç Denetim

İÇ KONTROL COSO: Sponsor Kuruluşlar Komitesi (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission) Günümüzde hem özel sektörde hem de kamu sektöründe yaygın uygulama alanı bulan COSO İç Kontrol Modeli en çok tercih edilen modeldir.

İÇ KONTROL

İÇ KONTROL EYLEM PLANI HAZIRLAMA SÜRECİ MEÜ’ de Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyumlu Bir İç Kontrol Sisteminin oluşturulmasını sağlamak amacıyla ADEK, KYK, Birim Kalite Geliştirme Ekipleri ve Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı görevlendirilmiştir. Gerek görülmesi halinde danışmanlık desteği vermek üzere İç Denetim biriminden yararlanılacağı ve tüm çalışanların süreci desteğinin de etkinliği artıracağı belirtilerek yapılan çalışmaların Rektör ve Üniversite yönetimi tarafından yakından izleneceği taahhüt altına alınmıştır.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ MEÜ; yerel, bölgesel, ulusal ve uluslar arası (YÖK-YÖDEK, İç Kontrol ve Mali Denetim, The European Association for Quality Assurance in Higher Education- ENQA, Bologna Süreci vb.) süreçlere uyumu sağlamak, eğitim- öğretim, bilimsel araştırma, uygulama-hizmet ve idari-destek faaliyetlerini standardlara uygun sürdürmek için “ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi” ni benimsemiştir. Mersin Üniversitesindeki tüm faaliyetler için “Kalite El Kitabı (KEK)” temel dökümandır.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ISO 9000 Kalite Yönetim Sisteminin 8 ana başlığı Mersin Üniversitesi’ ne uyarlanmış ve uygulamaya konulmuştur. Kurumun uymak zorunda olduğu ulusal mevzuat (2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu, 2809 sayılı Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 124 sayılı Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu), ulusal süreçler (YÖDEK Kurumsal Değerlendirme, MEÜ İç kontrol Standardları Eylem Planı) ve uluslar arası süreçler (Bologna Süreci, ENQA) ISO 9000 standardının şartları gereği ölçülebilir, yönetilebilir süreçlere dönüştürülmüştür.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ 28.06.2010-01.07.2010 tarihleri arasında yapılan TSE Belgelendirme Tetkiki sonucunda MEÜ, ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi almaya hak kazanmıştır.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ Kalite Yönetim Sistemimiz, MEÜ bünyesinde yapılan iç tetkikler, Türk Standardları Enstitüsü’ nce yapılan gözetim-belge tetkikleri, kalite eğitimleri ve yılda iki kez yapılan “Yönetimin Gözden Geçirilmesi Toplantıları” ile sürekli iyileştirilmektedir.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ KYK dahilinde bir Kalite El Kitabı, 6 prosedür, 11 süreç, 435 form, 250 akademik-idari talimat, 750 cihaz talimatı, anketler, listeler geliştirilmiştir. ISO 9001:2008’ in üniversiteye tam teşekküllü olarak uygulanmasının bir nevi miladı konumunda olan bu çalışma ile 1.450 doküman geliştirilmiş ve Kalite Yönetim Bilgi Sistemi (KYBS) aracılığıyla uygulamaya konulmuştur. Kurumun içinde bulunduğu mevzuatın uygulamaya yansıması olan bu dökümantasyon ve bu dökümantasyonun izlenmesi, değerlendirilmesi, revize edilmesi amaçlı kullanılan araçları ile kurumun hizmetleri ve ürünleri paydaşlara sunulmaktadır.

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ MEÜ, 2010 yılında ISO 9001:2008 KYS Belgesini almıştır. KYS Standartları genel şartları ile İç Kontrol Standartları genel şartlarının birbirine çok benzeyen iki sistem olması nedeniyle MEÜ İç Kontrol Standartları Eylem Planı, KYS ile ilişkilendirilerek planda öngörülen çalışmaların büyük bir kısmı tamamlanmıştır.

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ Kalite El Kitabımızda, ISO 9001:2008’ in 8 şartı ve alt maddelerinin Mersin Üniversitesi’ndeki uygulamaları, ayrı ayrı her madde ile ilgili yasal mevzuat, süreçler, talimatlar, formlar, planlar, tablolar vs. destekleyici dökümanlar aracılığıyla açıklanmaktadır. Kalite Yönetim Sistemimizin, iç kontrolün 18 standardını büyük oranda kapsadığı ve makul güvencenin sağlanması amacına yönelik genel düzenlemelerin yer aldığı görülmektedir. İç Kontrol Standartları ve Kalite Yönetim Sistemindeki karşılıkları aşağıdaki tabloda gösterilmektedir. Buna göre :

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ 1- KONTROL ORTAMI STANDARTLARI Standart 1: Etik Değerler ve Dürüstlük MEÜ Kalite El Kitabının 1.Kapsam 1.2 Uygulama alt başlığı, 2. Atıf Yapılan Standartlar bölümü ve 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 8.2 İzleme ve Ölçme bölümünde yer alan 8.2.1 Paydaş Memnuniyeti alt başlığı Standart 2: Misyon, Organizasyon Yapısı ve Görevler MEÜ Kalite El Kitabının 1 Kapsam bölümünde yer alan 1.1 Genel alt başlığı ve 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, , 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı Standart 3 : Personelin Yeterliliği ve Performansı MEÜ Kalite El Kitabının 5. Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.2 İnsan Kaynakları alt başlığı Standart 4: Yetki Devri MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki, 5.5.3 İç İletişim alt başlığı ile 6.2 İnsan Kaynakları bölümünde yer alan 6.2.1 Genel alt başlığı

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ 2- RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI Standart 5: Planlama ve Programlama MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı, 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.2 İnsan Kaynakları alt başlığı ve 7. Hizmet/Ürün Gerçekleştirme bölümünde yer alan 7.1 Hizmeti/Ürünü Gerçekleştirme Planlaması alt başlığı Standart 6: Risklerin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile 8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme bölümünde yer alan 8.2 İzleme ve Ölçme alt başlığı

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ 3- KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI Standart 7: Kontrol Stratejileri ve Yöntemleri MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.2 İnsan Kaynakları alt başlığı, 8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme bölümünde yer alan 8.3 Uygun Olmayan Hizmetin/Ürünün Kontrolü Standart 8: Prosedürlerin Belirlenmesi ve Belgelendirilmesi MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1. Genel Şartlar alt başlığı Standart 9: Görevler Ayrılığı MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1. Genel Şartlar alt başlığı Standart 10 : Hiyerarşik Kontroller MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı, 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1. Genel Şartlar alt başlığı, 8.Ölçme,Analiz ve İyileştirme bölümünde yer alan 8.3 Uygun Olmayan Hizmetin/Ürünün Kontrolü, 8.4 Veri Analizi, 8.5 İyileştirme alt başlığı Standart 11: Faaliyetlerin Sürekliliği MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki Kapsam alt başlığı, 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.2 İnsan Kaynakları alt başlığı ve 7.Hizmet/ Ürün Gerçekleştirme bölümünde yer alan 7.5 Hizmetin/Ürünün Sunumu alt başlığı Standart 12: Bilgi Sistemleri Kontrolleri MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ile, 8.Ölçme,Analiz ve İyileştirme bölümünde yer alan 8.3 Uygun Olmayan Hizmetin/Ürünün Kontrolü

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ 4- BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI Standart 13 : Bilgi ve İletişim   MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki Kapsam alt başlığı, 5.5.3 İç İletişim alt başlığı ile 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1. Genel Şartlar alt başlığı, 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.4 Çalışma Ortamı alt başlığı Standart 14 : Raporlama MEÜ Kalite El Kitabının 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı, 6. Kaynak Yönetimi bölümünde yer alan 6.2 İnsan Kaynakları alt başlığı ve 8. Ölçme, Analiz İyileştirme bölümünde yer alan 8.4 Veri Analizi, 8.5 İyileştirme alt başlığı Standart 15 : Kayıt ve Dosyalama Sistemi MEÜ Kalite El Kitabının 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1 Genel Şartlar, 4.2 Dokümantasyon Şartları alt başlığı ile 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı Standart 16 : Hata, Usulsüzlük ve Yolsuzlukların Bildirilmesi MEÜ Kalite El Kitabının 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1 Genel Şartlar,4.2 Dokümantasyon Şartları alt başlığı, 5.Yönetimin sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı ve 8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme bölümünde yer alan 8.2 İzleme ve Ölçme alt başlığı

İÇ KONTROL- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ İLİŞKİSİ 5- İZLEME STANDARTLARI Standart 17 : İç Kontrolün Değerlendirilmesi MEÜ Kalite El Kitabının 4. Kalite Yönetim Sistemi bölümünde yer alan 4.1 Genel Şartlar, 4.2 Dokümantasyon Şartları alt başlığı, 5.Yönetimin Sorumluğu bölümünde yer alan 5.1 Yönetimin Taahhüdü, 5.3 Kalite Politikası, 5.4.1 Kalite Hedefleri, 5.5.1 Sorumluluk ve Yetki alt başlığı, 7.Hizmet/Ürün Gerçekleştirme bölümünde yer alan 7.6.İzleme ve Ölçme Donanımın Kontrolü, alt başlığı, 8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme bölümü Standart 18 : İç Denetim ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sisteminde, MEÜ Kalite Yönetim Sisteminde bu genel şart için gerekli düzenlemeler yer almaktadır.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER 1.KONTROL ORTAMI STANDARTLARI (KOS)

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 1 ETİK DEĞERLER VE DÜRÜSTLÜK KOS 1.1 İç kontrol sistemi ve işleyişi yönetici ve personel tarafından sahiplenilmeli ve desteklenmelidir. EYLEM: 1.1.1 iç kontrol ve kalite yönetim sistemi konusunun hizmet içi eğitim ve görevde yükselme eğitim programlarına dahil edilmesi 1.1.2 Yöneticiler için periyodik olarak bilgilendirme toplantıları düzenlenmesi 1.1.3 Her yılın başında Üst yöneticinin iç kontrol sistemi ile ilgili beklentilerine yönelik bir duyuru yayımlanması 1.1.4 İç kontrol sistemine ilişkin el broşürü hazırlanarak tüm akademik ve idari birimlerimize dağıtılması.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 1.2 İdarenin yöneticileri iç kontrol sisteminin uygulanmasında personele örnek olmadırlar. EYLEM 1.2.1 Üst yöneticinin iç kontrol sistemi ile ilgili beklentilerine yönelik bir duyurunun yayımlanması, 1.2.2Yöneticiler için periyodik olarak bilgilendirme toplantıları düzenlenmesi, 1.2.3 İç kontrol sistemine ilişkin el broşürü hazırlanarak tüm akademik ve idari birimlerimize dağıtılması

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 1.3 Etik kurallar bilinmeli ve tüm faaliyetlerde bu kurallara uyulmalıdır. EYLEM 1.3.1 Etik kuralların hizmet içi eğitim ve görevde yükselme eğitim programlarına dahil edilmesi, 1.3.2 Etik Eğiticileri için eğitim düzenlenmesi, 1.3.3 Etik kurallarının ilan panolarında ve/veya Üniversitemiz web sayfasında yayımlanması, 1.3.4 Etik kurallarla ilgili broşür hazırlanması, 1.3.5 Etik kurallarının benimsenmesi için bilgilendirmeler (e-mail, bilgi notu ,ilan panosu, web sayfası vb) yapılması, 1.3.6 Etkinlik düzenlenmesi (etik kulüpleri, seminer, panel, konferans, etik hatıra ormanı, vb.),

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 2 MİSYON ORGANİZASYON YAPISI VE GÖREVLER

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 2.2 Misyonun gerçekleştirilmesini sağlamak üzere idare birimleri ve alt birimlerince yürütülecek görevler yazılı görevler yazılı olarak tanımlanmalı ve duyurulmalıdır. EYLEM 2.2.1 Üniversitemiz birimlerinin kanunda verilen görev tanımlarına ilişkin yönergelerin hazırlanması ve Üniversitemiz web sayfasında yayımlanması

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 2.5 İdarenin ve birimlerinin organizasyon yapısı, temel yetki ve sorumluluk dağılımı, hesap verebilirlik ve uygun raporlama ilişkisini gösterecek şekilde olmalıdır. EYLEM 2.5.1 Birim Yönergelerinin hazırlanması

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 3 PERSONELİN YETERLİLİĞİ VE PERFORMANSI

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 3.1 İnsan kaynakları yönetimi, idarenin amaç ve hedeflerinin gerçekleşmesini sağlamaya yönelik olmalıdır. KOS 3.2 İdarenin yönetici ve personeli görevlerini etkin ve etkili bir şekilde yürütebilecek bilgi, deneyim ve yeteneğe sahip olmalıdır.   KOS 3.5 Her görev için gerekli eğitim ihtiyacı belirlenmeli, bu ihtiyacı giderecek eğitim faaliyetleri her yıl planlanarak yürütülmeli ve gerektiğinde güncellenmelidir. EYLEM 3.1.1- 3.2.1-3.5.1 Hizmet içi eğitim Birimi

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 3.6 Personelin yeterliliği ve performansı bağlı olduğu yöneticisi tarafından en az yılda bir kez değerlendirilmeli ve değerlendirme sonuçları personel ile görüşülmelidir. KOS 3.7 Performans değerlendirmesine göre performansı yetersiz bulunan personelin performansını geliştirmeye yönelik önlemler alınmalı, yüksek performans gösteren personel için ödüllendirme mekanizmaları geliştirilmelidir. EYLEM 3.6.1-3.7.1 Performans Değerlendirme Kriterleri, Performansın değerlendirmesinin personel ile görüşülmesi.  

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KOS 3.8 Personel istihdamı, yer değiştirme, üst görevlere atanma, eğitim, performans değerlendirmesi, özlük hakları gibi insan kaynakları yönetimine ilişkin önemli hususlar yazılı olarak belirlenmiş olmalı ve personele duyurulmalıdır. EYLEM 3.8.1 Personel ve özlük hakları ile ilgili mevzuat derlenerek üniversitemiz web sayfasında yayımlanması sağlanacaktır. 3.8.2 Performans değerlendirme kriterleri tespit edildikten sonra Üniversitemiz web sayfasında yayımlanacak.  

2. RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI (RDS) KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER 2. RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI (RDS) ÜNİVERSİTEMİZCE ALINAN OLUR GEREĞİ İÇ KONTROL İZLEME VE YÖNLENDİRME KURULU VE İDARE RİSK KOORDİNATÖRÜ BELİRLENMİŞ OLUP ÇALIŞMALARA MALİYE BAKANLIĞINCA ÖNGÖRÜLEN TARİHTE BAŞLANILACAKTIR.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER 3. KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI (KFS)

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KFS 7 KONTROL STRATEJİLERİ ve YÖNTEMLERİ KFS 7.1 Her bir faaliyet ve riskleri için uygun kontrol strateji ve yöntemleri (düzenli gözden geçirme, örnekleme yoluyla kontrol, karşılaştırma, onaylama, raporlama, koordinasyon, doğrulama, analiz etme, yetkilendirme, gözetim, inceleme, izleme v.b.) belirlenmeli ve uygulanmalıdır. KFS 7.3 Kontrol faaliyetleri, varlıkların dönemsel kontrolünü ve güvenliğinin sağlanmasını kapsamalıdır. KFS 7.4 Belirlenen kontrol yönteminin maliyeti beklenen faydayı aşmamalıdır. KFS 9 GÖREVLER AYRILIĞI KFS 9.2 Personel sayısının yetersizliği nedeniyle görevler ayrılığı ilkesinin tam olarak uygulanamadığı idarelerin yöneticileri risklerin farkında olmalı ve gerekli önlemleri almalıdır. KFS 10 HİYERARŞİK KONTROLLER KFS 10.1 Yöneticiler, prosedürlerin etkili ve sürekli bir şekilde uygulanması için gerekli kontrolleri yapmalıdır. KFS 11 FAALİYETLERİN SÜREKLİLİĞİ KFS 11.1 Personel yetersizliği, geçici veya sürekli olarak görevden ayrılma, yeni bilgi sistemlerine geçiş, yöntem veya mevzuat değişiklikleri ile olağanüstü durumlar gibi faaliyetlerin sürekliliğini etkileyen nedenlere karşı gerekli önlemler alınmalıdır. KFS 11.3 Görevinden ayrılan personelin, iş veya işlemlerinin durumunu ve gerekli belgeleri de içeren bir rapor hazırlaması ve bu raporu görevlendirilen personele vermesi yönetici tarafından sağlanmalıdır. EYLEM Bu maddelerin karşılanması için Risk Yönetimi Sisteminin kurulması ve işlerlik kazanması gerekmektedir.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER KFS 12 BİLGİ SİSTEMLERİ KONTROLLERİ KFS 12.1 Bilgi sistemlerinin sürekliliğini ve güvenilirliğini sağlayacak kontroller yazılı olarak belirlenmeli ve uygulanmalıdır. KFS 12.2 Bilgi sistemine veri ve bilgi girişi ile bunlara erişim konusunda yetkilendirmeler yapılmalı, hata ve usulsüzlüklerin önlenmesi, tespit edilmesi ve düzeltilmesini sağlayacak mekanizmalar oluşturulmalıdır. KFS 12.3 İdareler bilişim yönetişimini sağlayacak mekanizmalar geliştirmelidir.  EYLEM 12.1.1-12.2.1-12.3.1 Bu genel şartın sağlanması için TS ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi kalite belgesinin alınması veya şartlarını sağlayıcı çalışmaların Üniversitemizde yapılması

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER 4.BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI (BİS)

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER BİS 15 KAYIT VE DOSYALAMA SİSTEMİ BİS 15.3 Kayıt ve dosyalama sistemi, kişisel verilerin güvenliğini ve korunmasını sağlamalıdır. EYLEM 15.3.1 Bu genel şartın sağlanması için TS ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi kalite belgesinin alınması veya şartlarını sağlayıcı çalışmaların Üniversitemizde yapılması  

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN TAM OLARAK KARŞILAMADIĞI İÇ KONTROL STANDARTLARI VE ÖNGÖRÜLEN EYLEMLER BİS 16 HATA, USULSÜZLÜK VE YOLSUZLUKLARIN BİLDİRİLMESİ BİS 16.1 Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukların bildirim yöntemleri belirlenmeli ve duyurulmalıdır. BİS 16.2 Yöneticiler, bildirilen hata, usulsüzlük ve yolsuzluklar hakkında yeterli incelemeyi yapmalıdır. BİS 16.3 Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukları bildiren personele haksız ve ayırımcı bir muamele yapılmamalıdır. EYLEM 16.1.1-16.2.1-16.3.1 Üst yönetim idare içinden ve dışından yapılacak ihbar ve şikayetlere yönelik prosedürleri ilan etmelidir.