5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA SPSS ile İSTATİSTİK 5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA
ANOVA- Analysis of Variance) Karşılaştırılan Grup sayısının ikiden fazla olduğu durumlarda kullanılır F testi Örneğin bir ülkenin süt tüketim miktarının kuzey, güney ve orta kesimlere göre karşılaştırılması t testi ile bunu yapmak istersek ikişerli karşılaştırmalar yapmak gerekir 3 defa t testi yapılması gerekir Kuzey-güney, kuzey-orta, güney-orta Ancak 1. tip hataya (alpha ) neden olur Anlamlı değilken anlamlı çıkması
Burada faktör olarak söz edilen bağımsız örneklem sayısıdır Varyans analizi; Bağımsız Örneklemler Tek Faktörlü ANOVA İlişkili Örneklemler Tek Faktörlü ANOVA Bağımsız Örneklemler İki Faktörlü ANOVA İlişkili Örneklemler İki Faktörlü ANOVA Burada faktör olarak söz edilen bağımsız örneklem sayısıdır Tek faktörlü ise bir bağımsız değişken – bir bağımlı değişken İki faktörlü ise iki bağımsız değişken – bir bağımlı değişken
Ön koşul normal dağılım varsayımıdır p< .05 ise bağımlı değişken gruplara göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır Fark bulunması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için karşılaştırma testleri (Post-Hoc) yapılır Bu testler yapılırken Homojenlik test edilir Levene Test değeri p> .05 ise varyanslar homojen Schefee yada Tukey testi tercih edilir Levene Test değeri p< .05 ise varyanslar homojen değildir Dunnett’ s C yada Tamhane T2
Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılık göstermekte midir? Bağımsız Değişken Sınıf Düzeyi 1-2-3-4 Bağımlı Değişken Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum
Analyze Compare Means One Way ANOVA Uygulama Adımları Analyze Compare Means One Way ANOVA Dependent List Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum Factor Sınıf Options Descriptive Homogenety of varience test Ok
ANOVA tablosu incelenir p< .05 (öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre farklılaşmaktadır) Ancak farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için Post Hoc testleri yapılır Analyze Compare Means One Way ANOVA Post Hoc Levene Test değeri p> .05 ise Schefee yada Tukey testi tercih edilir Levene Test değeri p< .05 ise Dunnett’ s C yada Tamhane T2 tercih edilir
Tabloya göre katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılık göstermektedir (F(3-159) =60,015, p<.05). Karşılaştırma testlerine göre 3. sınıfların ve 4. sınıfların öğr. mes. ilişkin tutumlarının 1. ve 2. sınıflara göre yüksek olduğu söylenebilir
Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları lise mezuniyet türüne göre anlamlı olarak farklılık göstermekte midir?