5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ
Advertisements

ANOVA (ANalysis Of Varyans)
TEK YÖNLÜ MANOVA Birden fazla bağımlı değişkene tek bir bağımsız değişkenin etki ettiği durumlarda Tek Yönlü MANOVA kullanılır. Tek yönlü MANOVA da başlangıç.
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
İKİ YÖNLÜ MANOVA Birden fazla bağımlı değişkene iki bağımsız değişkenin etki ettiği durumlarda Çift Yönlü MANOVA kullanılır. Çift yönlü MANOVA da başlangıç.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
D1-k4- İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi Tacettin İnandı.
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
GENÇ YETİŞKİNLERDE YAŞAM DOYUMUNUN YORDAYICISI OLARAK UMUT, DAYANIKLILIK VE İYİMSERLİK Makbule Kalı Soyer Ayşin Satan 13. Ulusal.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU. Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin ikiden fazla bağımsız gruptan elde edilen numerik verilerin ortalamalarının karşılaştırılmasında.
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
Mann-Whitney U Testi.
Sürekli Olasılık Dağılımları
Istatistik I Fırat Emir.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Varyans Analizi (Analysis of Variance = ANOVA)
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
İstatistiksel Analizler
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
Parametrik Olmayan İstatistik
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Bağımlı (Eşleştirilmiş) Örneklerde t-Testi (Paried Sample t test) Menüsü Bağımlı örnekler için deney tasarımı iki farklı biçimde karşımıza çıkmaktadır.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ PSY 311
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Tezin Olası Bölümleri.
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
Birol Yüceoğlu Migros T.A.Ş.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
7.Hafta 2 Faktörlü ANOVA Two Way ANOVA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
SPSS ile İSTATİSTİK 5.Hafta Kruskal Wallis H.
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Sunum transkripti:

5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA SPSS ile İSTATİSTİK 5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA

ANOVA- Analysis of Variance) Karşılaştırılan Grup sayısının ikiden fazla olduğu durumlarda kullanılır F testi Örneğin bir ülkenin süt tüketim miktarının kuzey, güney ve orta kesimlere göre karşılaştırılması t testi ile bunu yapmak istersek ikişerli karşılaştırmalar yapmak gerekir 3 defa t testi yapılması gerekir Kuzey-güney, kuzey-orta, güney-orta Ancak 1. tip hataya (alpha ) neden olur Anlamlı değilken anlamlı çıkması

Burada faktör olarak söz edilen bağımsız örneklem sayısıdır Varyans analizi; Bağımsız Örneklemler Tek Faktörlü ANOVA İlişkili Örneklemler Tek Faktörlü ANOVA Bağımsız Örneklemler İki Faktörlü ANOVA İlişkili Örneklemler İki Faktörlü ANOVA Burada faktör olarak söz edilen bağımsız örneklem sayısıdır Tek faktörlü ise bir bağımsız değişken – bir bağımlı değişken İki faktörlü ise iki bağımsız değişken – bir bağımlı değişken

Ön koşul normal dağılım varsayımıdır p< .05 ise bağımlı değişken gruplara göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır Fark bulunması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için karşılaştırma testleri (Post-Hoc) yapılır Bu testler yapılırken Homojenlik test edilir Levene Test değeri p> .05 ise varyanslar homojen Schefee yada Tukey testi tercih edilir Levene Test değeri p< .05 ise varyanslar homojen değildir Dunnett’ s C yada Tamhane T2

Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılık göstermekte midir? Bağımsız Değişken  Sınıf Düzeyi  1-2-3-4 Bağımlı Değişken  Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum

Analyze  Compare Means One Way ANOVA Uygulama Adımları Analyze  Compare Means One Way ANOVA Dependent List  Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum Factor  Sınıf Options Descriptive Homogenety of varience test Ok

ANOVA tablosu incelenir p< .05 (öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre farklılaşmaktadır) Ancak farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için Post Hoc testleri yapılır Analyze  Compare Means One Way ANOVA Post Hoc Levene Test değeri p> .05 ise Schefee yada Tukey testi tercih edilir Levene Test değeri p< .05 ise Dunnett’ s C yada Tamhane T2 tercih edilir

Tabloya göre katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları sınıf düzeyine göre anlamlı olarak farklılık göstermektedir (F(3-159) =60,015, p<.05). Karşılaştırma testlerine göre 3. sınıfların ve 4. sınıfların öğr. mes. ilişkin tutumlarının 1. ve 2. sınıflara göre yüksek olduğu söylenebilir

Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları lise mezuniyet türüne göre anlamlı olarak farklılık göstermekte midir?