NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Advertisements

Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Yapısal Kişilik Kuramı
Kişilik Gelişimi.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK KURAMLARI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 Bilişsel Psikolojiye Giriş
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
Yapısal Kişilik Kuramı
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
FONKSİYONCULAR.
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
DAVRANIŞÇILAR.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ kişilik kuramlarI JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER John Dollard ve Neal E. Miller’ın Yaşam Öyküleri John Dollard, 1900’de Wisconsin’de dünyaya geldi. Wisconsin Üniversitesi’nde lisans eğitimini tamamladıktan sonra Chicago Üniversitesi’nde sosyoloji alanında doktora derecesi aldı. Dollard, Berlin Enstitüsünde psikanaliz eğitimi aldı ve Yale Üniversitesi’nde antropoloji, sosyoloji ve psikoloji dersleri verdi. Neal E. Miller da Dollard gibi Wisconsin’de doğmuştur (1909). Washington Üniversitesi’nden lisans diplomasını alan Miller, yüksek lisans ve doktora çalışmasını Stanford Üniversitesi’nde gerçekleştirmiştir. İkilinin birlikte gerçekleştirdikleri ilk çalışma beş kişilik bir ekiple ortaya çıkardıkları ünlü ‘Engellenme ve Saldırganlık’ isimli çalışmaydı. Daha sonra birçok proje ve araştırma üzerinde birlikte çalışan Dollard ve Miller, 1941 yılında ‘Sosyal Öğrenme ve Taklit’ ve 1950’de ‘Kişilik ve Psikoterapi’ isimli kitapları birlikte yazdılar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER Eklektik Davranışçı Yaklaşım: Temel Kavramlar ve İlkeler Pekiştirme gibi davranışçı kavramların kişilik kuramcılarınca öne sürülmüş olan içsel nedenlerle bağdaşmayan kavramlar olmadığını düşünen Dollard ve Miller, Freud ve Pavlov’un uzlaşmaz gibi görünen yaklaşımlarının bir sentezini oluşturmaya çalışmışlardır. 1950’de yazmış oldukları Kişilik ve Psikoterapi isimli kitabı Freud ve Pavlov’a ve bu iki büyük düşünürün öğrencilerine adayan Dollard ve Miller, hem klinik ortamı hem de laboratuarı önemli veri kaynakları olarak görmüşlerdir. İnsan davranışının temel ilkelerinin hayvanlarla yürütülen çalışmalarla anlaşılabileceği konusunda Skinner’e katılmakla birlikte zengin ve ayrıntılı veri sağlayan klinik gözlemi de göz ardı etmemişlerdir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER İnsanın Doğası Dollard ve Miller, Freud’un insan davranışlarının nedenlerinin içgüdüler olduğu ve insanoğlunun temel motivasyonunun dürtü azaltmak olduğu görüşüne katılırlar. Ancak Freud’dan farklı olarak Dollard ve Miller (1950) iki tür dürtüden söz etmişlerdir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER Kişiliğin Yapısı Davranışçı terminoloji konusundaki tercihlerine paralel olarak Dollard ve Miller, soyut yapısal kavramlar kullanmayı reddetmektedir. Bu yüzden endişe ve suçluluk duygularını süperegoya değil, çocukluk yıllarında bir uyarıcı ile eşleşmiş ve daha sonra da bu uyarıcı karşısında sürekli ortaya çıkmış, adı konulmamış korku tepkilerine bağlamaktadırlar (Ewen, 1994). Dollard ve Miller’ın kuramında alışkanlık, yapısal karaktere sahip olan tek elementtir. Kişilikte görece durağan ve sürekli olan şey, basit biçimde uyarıcı ve tepki arasındaki bağ olan alışkanlıktır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER Kişiliğin Gelişimi Yaşamın ilk altı yılının yetişkin davranışının en önemli belirleyicisi olduğu konusunda psikoanalitik kuramcılara katılan Dollard ve Miller, kişiliğin gelişimi konusundaki fikirlerini temel olarak psikopatolojinin nedenleri ve dinamikleri çerçevesinde organize etmişlerdir. Dollard ve Miller’a göre (1950) yetişkin yaşamında önemli duygusal sorunlara temel olan bilinçdışı çatışmalar bebeklik ve çocukluk yıllarında öğrenilmektedir. Bu düşünce Freud’un nevroz konusundaki iddiasıyla tutarlı olsa da Dollard ve Miller, nevroz olgusunu incelerken intrapsişik yapılar ve psişik enerjiye odaklanmak yerine bu nevrotik çelişkilerin anne babalarca öğretildiğini öne sürmüşlerdir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

JOHN DOLLARD VE NEAL E. MILLER Eleştiriler ve Değerlendirme Dollard ve Miller’ın kuramı, basit uyarıcı-tepki bağının karmaşık davranışları açıklamakta yeterli olup olmadığı ve hayvanlar üzerinde gerçekleştirilen çalışma sonuçlarının insanlara genellenip genellenmeyeceği gibi konularda eleştirilmiştir. İkiliye yöneltilen bir diğer önemli eleştiri, öğrenme kuramlarına dayalı terapi tekniklerini geliştirmek yerine psikanalitik teknikleri kullanmayı sürdürmeleridir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Yazgan İnanç, Banu; Yerlikaya, Esef Ercüment. (2012), Kişilik Kuramları, 9.Basım, Pegem Akademi, Ankara. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©