Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
AKSAK REKABET PİYASALARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
8. TAM REKABET PİYASASI.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Sunum transkripti:

Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi

Aksak Rekabet Piyasasının Ortaya Çıkış Nedenleri ve Türleri Gerçek hayatta alıcı ve satıcılar arasında rekabetin en iyi şekilde sağlandığı ‘’ideal’’ bir piyasa olan tam rekabet piyasasına örnek verilebilecek bir piyasa mevcut değildir. Zira tam rekabetin olabilmesi için varsayılan, atomisite, homojenlik, mobilite ve açıklık koşullarının doğrulandığı hiçbir mal ve hizmet piyasası yoktur. Alıcı ve satıcı sayısının çokluğu, ürünün homojen olması vb. bazı özellikler nedeniyle, buğday, arpa gibi tarımsal ürünler piyasası, tam rekabet piyasasına oldukça yakın bir örnek oluşturur. Ancak, üreticiler ile tüketiciler arasına aracıların girmesi, tarımsal ürünler piyasasını tam rekabet piyasası olmaktan çıkarır.

Aksak Rekabet Piyasasının Ortaya Çıkış Nedenleri ve Türleri Tam rekabetten söz edebilmek için gerekli dört koşuldan birinin, birkaçının veya tümünün aksaması sonucu oluşan piyasaya aksak rekabet piyasası denir. Tam rekabet piyasasından ne kadar sapıldığını araştırmak aksak rekabet piyasasının tek bir tür olmadığını göstermektedir.

Aksak Rekabet Piyasasının Ortaya Çıkış Nedenleri Mobilite ve Atomisite Koşullarının Aksaması: Piyasaya Giriş Engelleri Atomisite koşulu, alıcı ve satıcıların piyasa fiyatını tek başlarına etkileyemeyecek kadar çok sayıda olmalarını ifade etmektedir. Mobilite koşulu ise piyasaya giriş engellerinin olmamasını ifade etmektedir. Dolayısıyla mobilite koşulu aksadığı zaman atomisite koşulu da aksayacaktır.

Aksak Rekabet Piyasasının Ortaya Çıkış Nedenleri Homojenlik Koşulunun Aksaması Alışverişe konu olan malın birbirine tam anlamıyla benzemesi halini ifade eden homojenlik koşulu, gerçek hayatta en çok aksayan koşullardan biridir. Firmalar birbirleri ile ikame edilebilir malları farklı renkler, farklı ambalajlarla farklılaştırarak, farklı isimler (markalar) altında piyasaya sürüp, reklamlarla farklı ürünler gibi göstermeye çalışırlar.

Aksak Rekabet Piyasasının Ortaya Çıkış Nedenleri Açıklık Koşulunun Aksaması Açıklık koşulu üreticilerle tüketicilerin her türlü bilgiye eksiksiz ve maliyetsiz bir şekilde erişebilmelerini ifade etmektedir. Ancak alıcı ve satıcıların piyasadaki her türlü bilgiye sahip olmaları olanaksızdır. Genellikle bir malı üreten veya satanlar, o malın nitelikleriyle ilgili daha fazla bilgiye sahiptirler. Bu şekilde bir malı satanlarla satın alanların, söz konusu malla ilgili bilgilerinin aynı olmamasına ‘’asimetrik bilgi’’ denilmektedir.

Aksak Rekabet Piyasa Türleri Tam rekabet piyasası koşullarının aksaması sonucu ortaya çıkan ve günümüzde yaygın olduğu kabul edilen aksak rekabet piyasası (ki buna eksik rekabet piyasası da denir), söz konusu sapmanın niteliğine göre 3 temel piyasa modeline sahiptir. Monopol: Piyasaya girişin engellenmesi sonucunda özellikle ikamesi güç bir malın üretiminin, tek firma tarafından yapılmasıdır. - Tam rekabet piyasası gibi monopol piyasasına da gerçek hayatta rastlamak çok güçtür.

Aksak Rekabet Piyasa Türleri Oligopol: Piyasaya girişin engellenmesi sonucunda piyasadaki satıcı sayısının birbirini etkileyecek kadar az sayıda olmasını ifade eder. Monopolcü rekabet piyasası: Bazen aynı gereksinmeyi karşılayan mallar aşırı reklam veya başka yollardan, tüketiciye farklı mallar gibi gösterilebilir. Bu durumda malını homojenlikten uzaklaştırarak satıcının kendine özgü bir alıcı kitlesi oluşturması halinde ortaya çıkan piyasaya monopolcü rekabet piyasası adı verilir.

Aksak Rekabet Piyasaları Tam rekabet piyasası koşullarından uzaklaştıkça, firmaların toplam karlarını artırmak amacıyla üretimlerini kısarak, mallarının fiyatlarını yükseltmeye yöneldikleri görülmektedir. Bu nedenle, aksak rekabet piyasaları toplum refahını azaltıcı özellikleri nedeniyle eleştirelere hedef olmaktadır.

Monopol Monopol, ikamesi güç bir malın üretim ya da satışının bir tek firma tarafından yapılmasıdır. Satıcı tekeli de denilen monopolun iki özelliği vardır: Monopolcünün arzını kontrol ettiği malın ikamesinin olmaması Monopolcünün faaliyette bulunduğu piyasaya başka firmaların girememesi

Tam Monopol Monopolcünün arzını kontrol ettiği malın ikamesi olanaksızsa, tam (salt veya mutlak) monopol söz konusudur. Fakat gerçek hayatta tam monopole rastlanmaz. Zira her malı az ya da çok ama mutlaka ikame eden mallar vardır. Ekonomide üretilen ve birbirleriyle ilişkisi olmadığı düşünülen tüm malların üreticileri bile, tüketicilerin bütçeleri sınırlı olduğundan dolayı aslında birbirlerinin rakibidir.

Giriş Engelleri Bir firmanın piyasada monopol veya tek satıcı olarak varlığını sürdürebilmesi için, rakip firmaların bu piyasaya girememeleri gerekir ki buna giriş engellleri denir. Giriş engellerini doğal monopol, ana hammaddeyi kontrol eden monopoller, akdi monopoller ve yasal monopoller olmak üzere 4 başlık altında inceleyebiliriz.

Doğal Monopol ve Ana Hammaddeyi Kontrol Eden Monopoller Bir firmanın üretim tesis ölçeğini büyüterek parça başına maliyetini düşürmesi sonucu rakip firmaları piyasadan kovması halinde ortaya çıkan güçlü monopole doğal monopol denir. Bazen bir firma ikamesi olanaksız bir madenin tüm rezervini kontrolü altına almayı başarabilir. Böyle bir madenin üretim ve satışını imtiyaz sözleşmesi ile eline geçirmiş olan firma diğer firmaların bu alana girmesini engelleyerek güçlü bir monopol oluşturur.

Akdi Monopoller Bir endüstrideki firmalar aralarındaki rekabeti ortadan kaldırmak için kendi aralarında anlaşma (akit) yaparak tek firma gibi hareket edebilirler. Bir piyasadaki firmaların rekabeti ortadan kaldırmak için yaptıkları anlaşmalarla oluşturdukları birliğe Kartel denilmektedir. Firmalar aralarında bazen belirli bir fiyatın altında mal satmama (fiyat karteli), bazen belirli bir miktarın üzerinde piyasaya mal sürmeme (miktar karteli) bazen de satış alanını paylaşma (bölge karteli) konusunda anlaşırlar.

Yasal Monopoller Mali amaçlı yasal monopoller: Devlete gelir sağlamak için bazı malların üretiminin bir tek firmaya verilmesiyle oluşmaktadır ( örneğin Tekel) Sosyal amaçlı yasal monopoller: Doğalgaz dağıtımı, elektrik dağıtımı, telefon hizmetleri gibi bazı hizmetlerin en iyi şekilde karşılanabilmesi ve aynı zamanda ekonomik israfın önlenebilmesi amacıyla kamu tarafından verilen lisans ve imyiyazlar sonucu oluşur. Hükümetler bu lisans ve imtiyazların bir kısmını özel firmalara, bir kısmını ise kamuya ait işletmelere verebilmektedirler.

Yasal Monopoller Hukuki amaçlı monopoller (Patent ve Telif hakkı): Buluşlar, yenilikler ve özgün çalışma sonucu ortaya çıkan eserler büyük bir zaman, enerji, maddi destek ve yetenek ister. Bu nedenle yeni buluşlar patent, kişilerin özel yetenekleri ile ürettikleri eserler telif haklarıyla korunur. Patent yeni buluşların üretim aşamasına geçmesi halinde, rakip firmaların bu alana belirli süre girmesini engelleyen ve dolayısıyla buluşu yapanlara moopol hakkını yasayla veren bir uygulamadır.

Monopolcünün Talebi Piyasada tek satıcı durumunda olan monopolcü, piyasa talebi ile karşı karşıyadır. Dolayısıyla tam rekabet piyasasındaki tek firma fiyat alıcı konumunda iken monopolcü fiyat saptayıcı (fiyat koyucu) konumundadır. Monopolcü kendisine maksimum kar sağlayan satış fiyatını ve üretim miktarını belirlerken, kendi talep eğrisini ve dolayısıyla toplam, ortalama ve marjinal hasılatlarının seyrini bilmesi gerekir. Monopolcünün talep eğrisi, hangi fiyattan ne kadar mal satabileceğini göstermektedir.

Monopolcünün Dengesi Monopolcu piyasada tek satıcı olduğundan, dilerse ne kadar üreteceğini, dilerse kaçtan satacağını kendisi saptayabilir. Her firma gibi monopolcü de karını en yüksek düzeye çıkaracak miktar ve fiyat belirleyerek, dengeye gelmeye yönelir. Monopolcü firmanın kısa dönem dengesini marjinal hasılat ve marjinal maliyetten hareketle izleyeceğiz.

Marjinal Hasılat ve Maliyete Göre Monopolcünün Dengesi Firma Şekil 22-6 da gösterildiği gibi MM=MH eşitliğinin sağlandığı D noktasında karını maksimum yaparak dengeye gelmektedir. Denge halinde firma M2 kadar üretip, bunun tamamını F fiyatından satarak FSLK dikdörtgeninin alanının sayısal değeri kadar kar elde edecektir. Normal karın üzerinde olan bu kara monopolcü karı denir.

Marjinal Hasılat ve Maliyete Göre Monopolcünün Dengesi

Marjinal Hasılat ve Maliyete Göre Monopolcünün Dengesi Tam rekabet piyasasında kısa dönemde aşırı kar elde eden firmaların varlığına karşın, uzun dönemde endüstriye yeni firmaların girişiyle bu kar ortadan kalkıyordu. Monopol piyasasında ise uzun dönemde yeni firmaların endüstriye girişi engellenmiş olduğundan, kısa dönemde sağlanan aşırı kar (monopolcü karı) uzun dönemde de devam edebilmektedir.