9. Hafta Tutumlar ve Tutum Değişimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY
Advertisements

İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
MEDYA Medyayı Tanımak - Medyaya Dair Temel Bilgiler -
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
ANA BABA VE ERGENLİK.
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
REHBERLİK.
İLETİŞİM ve İNSAN İLİŞKİLERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AKRAN BASKISI.
HAZIRLAYAN SAYNUR NEVRES KAYA
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Kişilerarası iletişim çatışmaları
BEDEN DİLİ.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İLETİŞİM.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sosyal Kolaylaştırma: Başkalarının Varlığından Nasıl Etkileniriz? Sosyal Kaytarma: Bireyler Grup İçinde Daha Mı.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sahne Işıkları Ve Yanılsama Benlik Kavramı: Ben Kimim? Özsaygı Algılanan Öz Denetim Kendine Hizmet Eden Yanlılık.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
DİĞER TUTUMLAR.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
TUTUM VE DAVRANIŞLAR Şifa Üniversitesi
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İletişim, propaganda ve tutum değiştirme
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
Gökçe Erinç Büyükşengür
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
TUTUMLAR: SOSYAL DÜNYAYI DEĞERLENDİRMEK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
13. Hafta Grup ve Grup Süreçleri
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
Sunum transkripti:

9. Hafta Tutumlar ve Tutum Değişimi Tutum, davranıştan önce gelen, doğrudan gözlenemeyen ve hareketlerimize yol gösteren kognitif bir yapıdır. Tutumlar psikolojik eğilimlerdir. Tutumlar bir şey hakkındadır, bir tutum nesnesi vardır ve buna yönelik bir değerlendirme taşır. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Tutum doğrudan gözlenebilir bir niteliğe sahip değildir ancak bireyin gözlenen davranışlarından çıkarsama yapılarak o bireye atfedilen bir eğilimdir. Dolayısıyla tutum sergilenen bir davranış değildir, davranışa hazırlayıcı bir eğilimdir. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Tutumların öğeleri: Kognitif öge: Kişinin o tutum nesnesi hakkındaki inanışlardan, fikirlerinden, görüşlerinden kuruludur. Duygusal öge: Kişinin o tutum nesnesine olan duygularından ve emosyonel tepkilerinden kuruludur. Davranışsal öge: Kişinin yine o tutum nesnesine yönelik geçmiş davranışı ve davranışsal niyetlerinden kuruludur. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

TUTUMLARIN İŞLEVLERİ Nesnenin niteliği işlevi: Malumat proseslemeyi basitleştirir ve dikkatin, tutum nesnesinin belli yönlerine çevrilmesini sağlar. Araçsal işlevi: Davranışı işlevsel yollarla sevk ve idare eder. Tutumlar insanları ödüllendiren sonuçlara yöneltirken, cezalandırıcı olanlardan kaçınmalarını sağlar. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Sosyal kimlik işlevi: Buna göre tutumlar kişinin kendisi ile benzer değerleri paylaşan diğer insanları tanımlamasını ya da kendisinin bu şekilde tanımlanmasını mümkün kılar. Benlik Saygısı İşlevi: İnsanlar benlik imajlarını tehdit edenlerle aralarına mesafe koymanın ve de benlik imajlarını yükseltecek olanların çizgisine gelmenin bir yolu olarak belli tutumlar edinebilirler. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Tutum ve Davranış ilişkisi 1930’ların başında Çinlilere yönelik ABD’de ırkçı bir tutum hakimdi. Sosyal psikolog LaPiere, genç bir Çinli karı koca ile bütün ABD’yi gezerek 184 lokantaya girdi. Hepsinde çifte dostça davrandılar. Yalnızca bir tane işletme onları içeri almadı. Gezi tamamlandıktan 6 ay sonra lokanta ve otellere rezervasyon yaptırmak istediklerine dair mektup yolluyorlar ve bütün işletmeler rezervasyon yapmayı reddediyor. Davranış olumlu ancak tutum olumsuz. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

1952’de Minard’ın yaptığı araştırmada ABD’nin güney eyaletlerindeki kömür ocaklarında beyaz işçilerin zenci işçilerle maden ocaklarında konuştukları ancak şehirde hiçbir ilişki kurmadıklarını ortaya koymuştur. Aynı kişi madendeki tutumuna zıt davranmıştır, başka türlü davranmıştır. Yani tutum her zaman davranışa yol göstermeyebilir. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Kognitif, duygusal ve davranışsal ögeleri vardır. TUTUM KONUSUNUN ÖZETİ Tutum nesnelerine dair değerlendirmelerdir ve kişisel, kişilerarası ve de gruplararası düzeyde işler. Kognitif, duygusal ve davranışsal ögeleri vardır. Malumat proseslemeyi basitleştiren, davranışı işlevsel şekilde sevk ve idare eden, sosyal kimlik ve benlik saygısını artırıcı işlevleri vardır. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Tutum niyeti, niyet de davranışı etkiler Niyeti etkileyen üç değişken vardır. Davranışa yönelik tutum, öznel kural, algılanan davranışsal kontrol KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

TUTUMLARIN DEĞİŞMESİ Reklamlar, televizyon programlarındaki sohbetler, gazeteler, televizyon programlar, köşe yazarları her gün tutum değişimi üzerine konuşurlar. KİA’nın amacı; davranışlarınızı etkilemek, varolan tutumlarınızı etkilemek ya da kuvvetlendirmektir. Aşı kampanyaları, erozyonla mücadele, okuma-yazma kampanyaları vs. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Kognitif tutarlılık: İnsanlar tutumlarını birbirleriyle tutarlı bir tarzda düzenleme eğilimindedirler. Ortaya bir tutarsızlık çıktığında bunu düzenleme eğilimindedirler. Denge Teorisi: İnsanlar tutumları bir dengede tutmaya çalışırlar. Hem ders çalışmak istiyorsunuz, sınavlar geliyor, hem de çok güzel bir film vizyona girmiş, sınavlardan sonra gösterimden kalkmış olacak. Ya bu kadar çalışmak yeter hatta fazla deyip dengeyi kurabilirsiniz, ya da sonra filmi VCD’den de izleyebilirim deyip dengeyi kurabilirsiniz. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Kognitif (Bilişsel Çelişki) Teorisi: Mecbur kaldığımız davranışlarımızla ilgili olarak bir açıklama geliştirme ihtiyacı içindeyizdir. Bazen bizi bu hareketi yapmaya zorlayan kişiye, ortama ya da duruma yükleyerek gerginliğimizden kurtulabiliriz. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

İKNA ETME Tutumunuzu değiştirmek isteyen kişi ya da kişiler sizi ikna etmeye çalışırlar. Anneler günü, babalar günü, sevgililer günü, antibiyotiğe karşı olma günü vs. (30 yıl öncesiyle mukayese edildiğinde durum farklıdır) KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

İkna Süreçleri İletişim Modeli: Hovland’ın 2. Dünya Savaşı sırasında yaptığı araştırmaları devlet destekliyordu. Araştırma projelerinde, insanların ikna edeci bir mesajı neden dinledikleri, anladıkları, hatırladıkları ve kabul ettiklerini belirleyen üç basamaktan bahsediyorlar. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Kaynak: Uzmanlık, iyi görünüş, kişilerarası iletişime ve söze hakimiyet kaynağın sözlerinin güvenilirliğini artırır. İzlerkitlenin kaynağı kendine yakın hissetmesi mesajın etkinliğini artıran bir başka unsurdur. Mesaj: Mesaj, karşıdaki kişi veya kişileri ikna edip, sizinle benzer ya da aynı tutuma sahip olmalarını istediğiniz konu veya mesele anlamına gelir. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Araştırmalar mesaj içeriği ile dinleyici görüşü arasındaki fark büyüdükçe iknanın azaldığını göstermiştir. Görüş farkı arttıkça ikna olma derecesi düşmektedir. Mesaj sadece kendi görüşünü aktarıp size yer vermiyorsa bu tip iletişime tek yönlü, karşı teze yer veren iletişime çift yönlü iletişim adını veriyoruz.Eğitim düzeyi yüksek kişiler çift yönlü iletişimle daha kolay ikna olabilmektedirler. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel

Dinleyici: Hovland’ın deneyleri dinleyicinin mesaja tüm dikkatini vermesinden ziyade dikkatin kaydığı ortamlarda tutumların değişme ihtimallerinin arttığına işaret etmiştir. Orta düzeyde bir dikkat sağlamak, mesaj içeriğini anlaşılır kılmakta ve içeriğe karşıt tartışma çıkarma sayısını azaltmaktadır. Yüksek ilgi ve dikkat iknayı azaltan faktörlerdir. KAYNAK: Sibel A. Arkonaç (2008) Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak, Deneysel ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara:Nobel