NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
Advertisements

Tüketici Dengesi.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE TURİZM Bu bölümde tüketici davranışlarını açıklamaya dönük iktisadî yaklaşımları ele alacak ve bunları turizm sektöründeki tüketici.
©McGraw-Hill Education, 2014
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Makro İktisat.
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
©McGraw-Hill Education, 2014
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
İçerik EKONOMİ İLMİNİN TEMEL KAVRAMLARI DEVAM (FAYDA, KIYMET)
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Mikro ekonomi Tüketici teorisi NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Tüketici teorisi Bu derste fayda kavramına değinildikten sonra faydayı açıklamaya yönelik Ordinal ve Kardinal yaklaşımlar anlatılacaktır. Fayda malların ihtiyaçları giderme özelliğidir. Tüketici talebinin temelinde de fayda unsuru bulunmaktadır. Bu noktadan hareket eden iktisatçılar faydanın ölçülüp ölçülememesi noktasında tartışmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Tüketici teorisi İktisatta tüketici teorisiyle ilgili iki temel yaklaşım vardır: Kardinal Yaklaşım ve Ordinal Yaklaşım. Her iki yaklaşım farklı yollardan tüketici dengesine ilişkin aynı sonuca ulaşmaktadır. Kardinal yaklaşım faydanın ölçülebileceğini savunur ve bu yaklaşım üç temel kavram üzerine kuruludur: Toplam fayda, marjinal fayda ve azalan marjinal fayda kanunu. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Tüketici teorisi Toplam fayda (TU) kişinin belli bir dönemde tükettiği bir malın tüm birimlerinden elde ettiği faydadır. Marjinal fayda (MU) bir malın tüketilen son biriminden elde edilen faydadır: TU= MU1+MU2+MU3+…….+MUn MU=TU/Q Kardinal yaklaşımda tüketici dengesi tüm gelirin harcanması durumunda her iki mala harcanan son liranın sağladığı marjinal faydaların birbirine eşit olmasıdır. Bu duruma eş marjinal fayda ilkesi denir: MUx/Px=MUy/Py NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Tüketici teorisi Ordinal yaklaşım ise faydanın ölçülemeyeceğini ancak sıralanabileceğini ileri sürmektedir. Ordianl yaklaşım tüketici dengesinin iki kavram yardımıyla açıklar: Farksızlık eğrisi ve bütçe doğrusu. Farksızlık eğrisi tüketiciye aynı tatmini sağlayan farklı mal bileşimlerinin geometrik yeridir. Bu durumda tüketicinin malların birinden bir birim daha fazla tüketmek istemesi durumunda aynı tatmin düzeyinde kalabilmesi için öteki maldan vazgeçmelidir. Öteki maldan ne kadar vazgeçmesi gerektiğini söyleyen orana ise marjinal ikame oranı (MRS) denir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Tüketici teorisi Marjinal ikame oranı aynı zamanda farksızlık eğrisinin eğimine eşittir: ∆Y. MUy+∆X.MUx=0 ∆Y. MUy=-∆X.Mux -∆Y/∆X=MUx/MUy=MRS NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Kaynakça Zeynel Dinler, Mikro Ekonomi, Ekin Kitabevi. Erdal Ünsal, Mikro İktisat, Bigbang Yayınları. Paul Krugman ve Robin Wells, Mikro İktisat, Palme Yayıncılık. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©