SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ II.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELENEK VE MODERNLİK ARASINDA GENÇLİK Giriş Araştırma Yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, Gelenek ve Modernlik.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Tarım. Türkiye'de Tarım İnsanların toprağı işleyerek ekme ve dikme yoluyla ondan ürün elde etmesi faaliyetine tarım denir.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
Siyaset Sosyolojisi.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
NİSAN Eğitim-Öğretim yılında ilk olarak başlanmıştır. Şuan 94 üniversite ile protokol anlaşması mevcut.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
SANAT FELSEFESİ HAZIRLAYAN: HELİN ÖZCE KÖSE 11 FEN A.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
İşlev Açısından Kelime Türleri
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Hz. İsa Prof. Dr. Şadi Eren.
Osmanlı Eğitim Sistemi
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Adalet.
Program Tasarım Modelleri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
SOSYOLOJİYE GİRİŞ SOS Hafta Sosyoloji Nedir? Sosyolojik Bakış Açısı, Tarihçe, Kuramsal Yaklaşımlar, İlk Kuramcılar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Antropolojik Dönem Sofistler ve Sokrates.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ II

Devlet Anlayışı Platon’a göre birey, içinde yaşadığı devletin karakterini aksettirir. Bundan dolayı insanı anlamak için, onu, içinde yaşadığı topluluğu göz önünde tutarak incelemek gerekir. Mükemmel ve adil devletler, mükemmel ve adil insanlar yetiştirir. Buna karşılık, âdil olmayan kötü devletler de, karaktersiz ve kötü insanlar yetiştirir. Devlet insanların bir araya gelerek kendi iradeleri ile kurdukları bir kurum değil, bir organizmadır, bir bütündür. Devlet büyük çapta bir insan, insan ise küçük çapta bir devlettir.

Devlet Anlayışı Platon düşüncesinde vatandaşların eğitim ve öğretimi devlet tarafından gerçekleştirilmelidir.

Devlet Anlayışı 3lü yapı devlet anlayışına da yansımıştır. Toplum bu üçlü yapıya uygun tarzda dizayn edilir. Platon’a göre devlet, vatandaşlar arasında yaşanan iş bölümüne dayanır. İdeal bir devletin yurttaşları üç sınıfa ayrılır: İşçiler, bekçiler yahut savaşçılar ve idareciler.

Devlet Anlayışı İdareciler Bekçiler İşçiler

Devlet Anlayışı Hayatın devam edebilmesi için zorunlu işleri yapacak işçiler sınıfına ihtiyaç vardır. Bekçiler veya savaşçılar sınıfı, iç huzur ve güvenlikle, dışarıdan gelecek tehlikelere karşı devletin varlığını korumakla görevlidirler. Bunun için bekçiler sınıfı, işçilerden daha önemlidir. İşçiler, köylüler ve zanaatkârlardan oluşan sınıfın üzerine düşen görevi yapmaları, ayrıca bekçilerin emirlerine uymaları yeterlidir. Bu sınıfın erdemleri çalışmak ve itaattir.

Devlet Anlayışı Bekçiler sınıfı devletin yapısını yakından bilmek zorundadır. Bu durumda bekçiler sınıfının iyi bir öğretim ve eğitimden geçmeleri gerekir. Bu sınıfın erdemi cesarettir. Ancak cesur olmak uğruna vahşi ve kaba olmaması gereken bekçiler halkın koruyucusu olacaktır. Bu sınıf beden eğitimi, irade eğitimi, müzik eğitimi ve jimnastik eğitimi alacaklardır. Platon bayanların da, tıpkı erkekler gibi, aynı vücut ve ruh eğitiminden geçmek suretiyle, bekçilik sınıfı için elverişli olabileceklerini kabul eder. İdeal devlette köylüler, işçiler, zanaatkârlar kendi aralarında diledikleri gibi evlenip çocuk sahibi olabilirler. Bekçiler ise ancak devletin izniyle evlenebileceklerdir. Bu sınıftaki evleneceklerin her yönüyle birbirine uygun, birbirilerinin dengi olmalarına itina edilecektir. Bunlardan doğacak çocukların da seçme insanlar olması gerekir. Seçim evliliğinin ürünü olan çocuklar, doğar doğmaz anne ve babalarından alınarak devlet eliyle eğitilir Devlet ocağında yetiştirilen çocukların anne ve babaları tarafından tanınmalarına hiçbir şekilde imkân verilmeyecektir. Aynı neslin çocukları birbirlerini kardeş kabul edecek, bir evvelki nesle ise anne-baba gözüyle bakacaklardır.

Devlet Anlayışı Üçüncü bir sınıftır. Devletin zorunlu uygulaması konusunda bu sınıf karar verir. Bu kararlara diğer sınıfların boyun eğmesi tabiîdir. Yöneticiler, bekçilerin aldığı eğitim ve öğretimden başka felsefe öğrenimi de göreceklerdir. Platon felsefe ile iyi idesinde sembolleşen varsayımı vurgulamaktadır. Filozoflar hükümdar olduğu gün ideal devlet gerçekleşir. Platon’un ideal devletini bir aristokratlar zümresi yönetir. Ona göre “filozof, devletlerde hükümdar olmadıkça veya şimdi kral ve hükümdar adı verilenler ciddî ve gerçek olarak filozof olmadıkça, devletlerde, hatta genel biçimde, insan türünde bulunan kötülüklerin sona ermesi mümkün olmayacaktır.” Platon’un ideal devletinde bekçilerin sayısı 1000 civarındadır. Bu devlette vatandaşların sayısı da sınırlı olmalıdır. Şehir devletinin etkisinde kalan Platon’a göre devlet nüfusu belli sayıyı aşarsa o zaman koloniler kurulmalıdır. Devlet hiçbir zaman, bir bakışta kavranamayan büyüklüğü aşmamalıdır.

Devlet Anlayışı Platon’a göre yanlış devlet şekilleri: Askeri (militarist) devlet, yani askerler sınıfının egemen olduğu devlettir. Bu devlet şekline Platon timokrasi ismini verir. Böyle bir devlette şan ve şeref, tabiî olarak, en yüksek erdem, en yüksek değer şeklinde yorumlanır. Bu devlet şeklinde savaş amaçtır. Bireylerde şan ve şeref duygusu hakimdir. Servetin egemen olduğu devlet (Plutokrasi). Bu devletin karakteristik özelliği, zenginler ile yoksullar arasındaki nefrettir. Bir tarafta zengin olanlar, diğer tarafta ise zengin olmak isteyenler vardır. Bu iki sınıf arasında son derece keskin zıtlık ve kin vardır. Böyle bir devlette her şey servet zenginliğine yönelmiştir. Üçüncü yanlış devlet şekli demokrasidir. Demokrat devletin tüm kaderini Halk Meclisi ve bu mecliste esen hava belirler. Bu Halk Meclisi demagoglar tarafından ustalıkla yönetilir. Bu tip bir devlet şeklinde, devlet, sürekli dalgalanan heyecan ve tutkuların elinde perişan olur, vatandaşlara akıl değil heyecan hakim olur Dördüncü yanlış devlet şekli, tek yanlı devlet şekli olan despotik (müstebit tyrannie) devlettir. Bu devlet şekli ya zalim ya da köle tipi insanlar yetiştirir. Her köle zalim bir ruh taşır; kölelikten kurtulur kurtulmaz hemen bir zalim kesilir. Bu yanlış devlet şekillerinden her biri kendine has yanlış bir insan tipi oluşturur.

Platon Felsefesi – Örnek Quiz Soruları Aşağıdakilerden hangisi Platon'un koruyucular hakkındaki görüşlerinden biri değildir. A) Koruyucular ortak-yalın bir yaşam sürmeli. B) Aile kurumu kaldırılmalı. C) Kadın-çocuk orkaklığı olmalı. D) Sıkı düzen ve katı kurallarla eğitilmeli. E) koruyucuların mülkiyet hakkı olmalı.

Platon Felsefesi – Örnek Quiz Soruları Aşağıdaki yargılardan hangisi Platon hakkında doğru değildir? A) Platon'un diyaloğları kronolojik açıdan "gençlik", "geçiş" ve "olgunluk" dönemi diye üçe ayrılır. B) Platon'un gençlik diyaloğlarında Sofistlerle diyaloğa girer ve herhangi bir sonuç belirtilmez. C) Platon, olgunluk döneminde "idealar felsefesini" ortaya koyar. D) Platon'un düşüncesinde toplumsal ve siyasi sorunlar idealar felsefesinden ayrı ele alınmıştır. E) Platon'un olgunluk dönemi diyaloğlarında kendi görüşlerin serdeder.

Platon Felsefesi – Örnek Quiz Soruları Aşağıdakilerden hangisi Platon'un ideayı kanıtlamak için kullandığı örneklerden biri değildir? A) Geometrik şekiller B) Eşitlik, güzellik gibi kavramlar C) Parmenides'in varlık kuramı D) Sokrates'in tümelleri E) Demokritos'un atomculuk öğretisi

Platon Felsefesi – Örnek Quiz Soruları Aşağıdakilerden hangisi Platon'un ruh hakkındaki görüşlerinden birini yansıtmaz? A) Nasıl idea nesnesinden üstün ise, tanrısal nitelik taşıyan ruh da bedenden üstündür. B) Ruhla beden birlikte olduğunda doğa bedene köleliği ve boyun eğmeyi ruha da etkilemeyi ve yönetmeyi verir. C) Ruh, idealar alanı ile bağlantılı olduğu için sadece manevi güçü gözetir. D) Bedenin iyiliği ruha bağlıdır. E) Ruh, biri beyaz diğeri yağız olan iki at tarafından çekilen arabada sürücüyü temsil eder.