NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
Advertisements

Danışma Kuramları I & II
Fiziksel ve sosyal-duygusal gelişim
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
Okul Rehberlik Servisi
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
KİŞİLİK VE KİŞİLİK KURAMLARI.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
BÖLÜM 1 Giriş. BÖLÜM 1 Giriş Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Giriş Bölüm 1 GİRİŞ Tarihsel Bakış Açısı Tüm Dünyada Bugünün Ergenleri Gelişimin Doğası.
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER KURAMI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Harry Stack Sullivan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ kişilik kuramlarI HARRY STACK SULLIVAN NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN Harry Stack Sullivan’ın Yaşam Öyküsü Harry Stack Sullivan, fakir İrlandalı Katolik bir çiftin hayatta kalan tek çocukları olarak 21 Şubat 1892’de, New York’un güneyindeki Norwich’in küçük bir çiftçi kasabasında doğdu. Sullivan Birinci Dünya Savaşı yıllarında ve savaştan sonra bir süre orduda doktor olarak görev yapmıştır. 1921 de, psikiyatride resmi bir eğitimi olmadan ABD’nin en iyi bilinen nöropsikiyatristlerinden biri olan William Alanson White’ı çok yakından tanımaya başladığı Washington DC’deki St. Elizabeth Hastanesi’nde çalışmaya başladı. Burada çok sayıda şizofreni hastasıyla çalışma fırsatı buldu. Sullivan, şizofreni hastalarının konuşmalarından anlam çıkarmaya çalışırken bu rahatsızlığın hastaların sosyal ve kişiler arası etkenlerden kaynaklanan kaygı ile ilişkili olduğu sonucuna vardı. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN Kişiler Arası İlişkiler Kuramı: Temel Kavramlar ve İlkeler Kapsamlı bir kişilik kuramı oluşturan ilk Amerikalı olan Harry Stack Sullivan, kişiliğin, sosyal bir çevrede geliştiğini belirtmiş ve insanların, diğer insanlar olmadan bir kişiliğe sahip olamayacaklarını iddia etmiştir. Sullivan’a göre “kişilik, asla kişinin içinde yaşadığı ve varlığını bulduğu karmaşık kişiler arası ilişkilerden soyutlanamaz”. Bu yüzden de kişiliğe ilişkin bilgi elde edebilmenin tek yolu insanların kişiler arası durumlarda nasıl davrandıklarını bilimsel olarak incelemektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN İnsanın Doğası Horney ve Fromm gibi Sullivan da kişiliğin bireyler arası doğasına ağırlık vermiştir. Ancak, Horney nevroz üzerinde, Fromm toplumun patojenik rolü üzerinde yoğunlaşırken, Sullivan daha çok kişiliğin gelişimi ve şizofreni (dinamiği ve tedavisi) üzerinde durmuştur. Sullivan, gelişimsel yaklaşımı, kendi kuramsal yapılarını aktarabilmenin en iyi yolu olarak görmüştür. Sullivan’a göre (1953: s.4) “eğer insanların kronolojik olarak yetişkinlik dönemlerindeki kişiliklerine nasıl ulaştıklarını ayrıntılı bir şekilde incelersek yaşam ve yaşamdaki zorluklar konusunda epeyce bilgi edinmiş oluruz”. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN Kişiliğin Yapısı Kişileştirmeler (Personifikasyonlar) Sullivan da Fromm ve Horney gibi Freud’un yapısal modeline karşı çıkmaktadır (Ewen, 2003). Sullivan’a göre biz yaşantılarımızı kendimiz ve diğerleriyle ilgili zihinsel kavramlar oluşturarak örgütleriz. Sullivan (1953), kişinin kendisi ve diğerleri için oluşturduğu bu zihinsel imgelere kişileştirmeler (personifications) adını vermiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN Kişiliğin Gelişimi Sulllivan gelişim psikolojisinin insan davranışının anlaşılmasında anahtar özelliğini taşıdığına inanmaktadır. Ona göre insanın kişiliği, çocukluk ve ergenlikte önemli değişikliklere uğramaktadır. Sullivan, her biri bireyin kişiliğinin oluşumu için çok önemli olan yedi gelişim evresi olduğunu öne sürmüştür. Kişiler arası ilişkilerin seyri bu aşamalardan geçer ve kişinin bebeklikten yetişkinliğe kadar olan gelişimi için diğer insanlar kesinlikle gerekli unsurlardır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © HARRY SULLIVAN Eleştiriler ve Değerlendirme Oldukça kapsamlı bir kuram olmakla birlikte Sullivan’ın kuramı akademisyenler arasında Freud, Jung, Adler ya da Erikson’un kuramı kadar popüler değildir. Kişiliğin incelenmesinde kişiler arası ilişkilere odaklanarak birçok kuramda gözlenen bir boşluğu dolduran Sullivan, kişiliğin gelişimi konusunda sunduğu kapsamlı gelişim dönemleri ile de bu konuda önemli fikirler öne süren kuramcılar arasında yer alır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Yazgan İnanç, Banu; Yerlikaya, Esef Ercüment. (2012), Kişilik Kuramları, 9.Basım, Pegem Akademi, Ankara. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©