STANDART SAPMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Matematik Öğretmeni RAGIP ŞAHİN
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
MERKEZİ YIĞILMA (EĞİLİM) ÖLÇÜLERİ
Tanımlayıcı İstatistikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
STANDART SAPMA ARAŞ.GÖR. MURAT TANDOĞAN
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İSTATİSTİK VE MATEMATİK
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Kareköklü Sayılar.
Değişkenlik Ölçüleri.
STANDART SAPMA STANDART SAPMA.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Büyük ve Küçük Örneklemlerden Kestirme
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
STANDART SAPMA.
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
GRAFİKLER.
 Merkezi eğilim ölçüleri: Ortalama Ortanca Mod  Ortalama: İki veya ikiden fazla sayının toplamının toplanan sayıların adedine bölünmesiyle elde edilen.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Betimleyici İstatistik – I
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Uygulama I.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Tanımlayıcı İstatistikler
Nicel Analizlere Giriş
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
ÜNİTE:VERİ KONU: MERKEZİ EĞİLİM VE YAYILIM ÖLÇÜLERİ
SU KALİTESİ VERİLERİNİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLERLE DEĞERLENDİRİLMESİ
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Istatistik.
Kütahya Siteler Öğrenci Yurdu Talebeleri 2008 STANDART SAPMA 8.SINIF SBS Slaytlarda fare veya aşağı tuş ile ilerleyiniz.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
Ölçme ve Değerlendirme
VERİLERİN DÜZENLENMESİ VE ORGANİZASYONU
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Sapma (Dağılma) ölçüleri
Uygulama I.
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
TEST İSTATİSTİKLERİ.
MERKEZİ DAĞILIM ÖLÇÜTLERİ
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
Sunum transkripti:

STANDART SAPMA

MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ ARİTMATİK ORTALAMA MOD MEDYAN (ORTANCA) 11.01.2019

MERKEZİ YAYILMA ÖLÇÜLERİ AÇIKLIK ÇEYREKLER AÇIKLIĞI STANDART SAPMA Standart sapma merkezi yayılma ölçüsüdür. 11.01.2019

STANDART SAPMA Herhangi iki veri grubunun aritmetik ortalaması eşit ise verilerin daha iyi değerlendirilmesi için standart sapma kavramına başvurulur. Standart sapma bulunarak verilerin dağılımı ile ilgili daha fazla bilgi edinilebilir. 11.01.2019

STANDART SAPMA Örneğin iki sınıfın aritmetik ortalaması 40 olsun. Buna dayanarak “her iki sınıfın başarı düzeyi aynıdır” diyebilir miyiz? İlk etapta bu soruya “evet” denebilir. Ancak birde şunları bilelim. Birinci sınıfta notlar 35-40 puan arasında iken, diğer sınıfta bu aralık 15-95 olsun. Bu durumda bu iki sınıfın düzeyinin farklı olduğunu, aritmetik ortalamanın da başarı düzeyini açıklamakta pek yeterli olmadığı anlaşılır. Böyle durumlarda merkezi yayılma ölçülerine ihtiyaç vardır. 11.01.2019

ANAHTAR BİLGİ İki veri grubunun aritmetik ortalamalarının eşit veya birbirine yakın olması durumunda veri gruplarında yer alan çok küçük veya çok büyük değerler, verilerin dağılımını etkiler. Bu durumda verilerin düzgün bir dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için açıklık, çeyrekler açıklığı gibi merkezi yayılma ölçülerine bakmak gerekir. Açıklık veya çeyrekler açıklığı değerleri veri gruplarının üst ve alt bölgelerinde yer alan ve verilerin yayılımını etkileyen değerler hakkında yeterli bilgi vermeyebilir. Bu sebeple diğer bir merkezi yayılma ölçüsü olan STANDART SAPMA hesaplanır. Standart sapma, verilerin aritmetik ortalamaya göre nasıl bir yayılım gösterdiğini anlatır. 11.01.2019

Bir veri grubundaki verilerin standart sapmasını hesaplamak için aşağıdaki adımlar izlenir. Verilerin aritmetik ortalaması bulunur. Her bir veri ile aritmetik ortalama arasındaki fark bulunur. Bulunan farkların her birinin karesi alınır ve elde edilen sayılar toplanır. Bu toplam, veri sayısının 1 eksiğine bölünür ve bölümün karekökü bulunur. 11.01.2019

Aşağıdaki veriler iki farklı aracın yol bilgisayarları tarafından 1 saatlik yolculukları sırasında kaydedilmiştir. Bu veriler araçların o anki performanslarına göre 100 km’de kaç litre yakıt tükettiğini göstermektedir. 1. ARAÇ 4,6 3,8 2,9 5,5 5,2 4,9 7,8 6,1 4,7 2,5 4,5 2. ARAÇ 2,9 3,1 3,8 4,8 6,9 7,1 5,1 4,6 4,5 7,2 7,5 8,1 8,2 11.01.2019

Bu iki aracın açıklık değerini hesaplayalım. 4,6 3,8 2,9 5,5 5,2 4,9 7,8 6,1 4,7 2,5 4,5 Açıklık değeri 7,8 - 2,5 = 5,3 2. ARAÇ 2,9 3,1 3,8 4,8 6,9 7,1 5,1 4,6 4,5 7,2 7,5 8,1 8,2 Açıklık değeri 8,2 – 2,9 = 5,3 11.01.2019

İKİ ARACIN DA AÇIKLIKLARI EŞİT ÇIKTI Araçların açıklık değerleri eşit olduğundan verilerin yayılımları hakkında yorum yapmak zordur. Böyle durumlarda çeyrekler açıklığını kullandığımızı hatırlayınız. 11.01.2019

Araçlar ile ilgili verilerin çeyrekler açıklığını hesaplayalım. 0,7<3 olduğundan 1.nci aracın yakıt tüketiminin daha tutarlı olduğunu söyleyebiliriz. 11.01.2019

aritmetik ortalaması 11.01.2019

Her bir veri ile aritmetik ortalama arasındaki fark bulunur Her bir veri ile aritmetik ortalama arasındaki fark bulunur.Bulunan farkların her birinin karesi alınır ve elde edilen sayılar toplanır. 11.01.2019

Elde ettiğimiz toplamları veri sayısının 1 eksiğine bölüp kareköklerini alalım 1. Araç için hesapladığımız çeyrekler açıklığı ikinci araçtan daha küçük olduğu için birinci aracın yakıt tüketiminin daha verimli olduğu söylenebilir.. 11.01.2019

Aşağıdaki tablolar iki öğrencinin beş dersten aldığı test notlarını göstermektedir. Hangi öğrencinin aldığı notların daha tutarlı olduğunu standart sapma ile hesaplayalım. 11.01.2019

Sıra sizde İki koşucu 10 günlük kondisyon kampına katılmış ve gösterdikleri performanslara göre 10 tam puan üzerinden günlük puanlar almışlardır. Koşucuların aldıkları puanlar tabloda belirtilmiştir. Koşucuların aldıkları puanların merkezi eğilim ve yayılma ölçülerini hesap makinası kullanarak hesaplayınız. Hangi koşucunun daha başarılı olduğuna karar veriniz. 11.01.2019

örnek İki farklı şehirde Ocak ayında bir metrekareye düşen toplam yağmur miktarları birbirini takip eden 5 yıllık sürede ölçülmüştür. Elde edilen verilerin standart sapmasını bulalım 11.01.2019