1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
Advertisements

Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Bilim ve Bilimsel Araştırma
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kuhn ve Bilimsel Devrimler
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Aristo ve Francis Bacon
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Betimsel içerik Normatif içerik
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
Bilim nedir? Hazırlayan= Mihriban Harmancı
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Pozitivizm A. Comte.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ SUNUSU
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya

2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama gayretleri olarak ifade edilebilir.

3/17 Doğa / Fen Bilimleri Fizik Kimya Matematik Biyoloji Tıp Sosyal Bilimler Sosyoloji Tarih İktisat Yönetim Siyaset

4/17 Antik Yunan MÖ MÖ 146 İslam Düşüncesi ( ) Ortaçağ ( ) Reform ve Rönesans ( yy) 19. yüzyıl ve sonrası

5/17 Kavram; Liberalizm (Kavramsal çerçeve ve kuramsal çerçeve ayrımı) Olgu; Liberalizmin yükselmesi Hipotez; Liberal değerlerin arttığı bölgelerde ortalama ömür süresi uzar. Bilimsel Tez; Bireysel özgürlük ve yaşam kalitesi arasında bir ilişki vardır. Kuram; Toplumsal gerçekliği açıklamaya çalışan paralel bilgiler bütünü. (Özgürlük kuramları)

6/17 Kavram; Avrupa Birliği ve Tam Üyelik (Kavramsal çerçeve ve kuramsal çerçeve ayrımı) Olgu; Türkiye’nin AB’ne Üyelik Süreci Hipotez; Türkiye, AB üyeliği öncesi ve sonrası da Batılılaşma hareketleri ile kamu yönetimini dönüştürmüştür. Bilimsel Tez; Türkiye çağdaşlaşma hareketleri altında çözümü Batı dünyasında aramaktadır. Kuram; Toplumsal gerçekliği açıklamaya çalışan paralel bilgiler bütünü. (Avrupalılaşma kuramları)

7/17 Tümdengelim: Aristo’nun gerçeğe ulaşma anlayışına dayanmaktadır. Bilinen iki öncülden hareket ederek, zihnin zorunlu olarak bir sonuç çıkarmasıdır. Örnek: Tüm gezegenler güneş etrafında döner. (Temel önerme) Dünya bir gezegendir. (Özel önerme) Bu nedenle dünya güneş etrafında döner. (Sonuç) Bu yaklaşım araştırma veya gözlemi ihmal ettiği ve sadece zihinsel eksersize dayandığı için çoğu kez yetersiz kalmaktadır.

8/17 Tümevarım: Tek tek olaylardan hareket ederek veya sınırlı sayıda deneyimle kazanılan bilgilere dayanarak, benzer olayların tümüne ilişkin genellemelere ulaşmaktır. Örnek: Altın, bakır, kurşun vb. biçimlendirilebilir. Altın, bakır, kurşun vb. metaldir. Öyleyse bütün metaller biçimlendirilebilir. Burada önermelerden birinin yanlış olması halinde tüm süreç hatalı olmaktadır.

9/17 Thomas Kuhn paradigma kavramını kullanmıştır. Kısaca paradigma, bakış açısıdır. Yeni paradigma, ortaya çıktıktan sonra, önceki paradigmayı benimseyen bilim topluluğu tarafından tepkiyle karşılanır. Geçerli paradigmanın yerini bir diğerinin alması “devrim”dir. Bu, aynı zamanda bilimsel gelişme sürecidir.

KLASİK BİLİM ANLAYIŞI Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. Klasik görüş bilime büyük önem vermiş, sihirli bir güç olarak görmüştür. Bilimsel bilgi, diğer bilgi türleri gibi yalnızca bir bilgi türüdür. Diğerlerinden daha üstün değildir. Bilim sonsuz evreni tümüyle hiçbir zaman açıklayamaz. Bilimin düzgün (doğrusal) bir ilerleme gösterdiği, birikimsel bir süreç izlediği görüşü yanlıştır. Bilim, doğrusal değil, paradigmalarla gelişme görülür. Bilimin bilim adamından bağımsız, nesnel bir yapısı ve gerçekliği olduğu görüşü yanlıştır. Bilimi bilim yapan; bilim adamlarının oluşturduğu bilim topluluğudur. Bunların ortak dilleri, değerleri ve eğitim tarzları vardır; psikolojilerinden, içinde bulundukları sosyolojik ve kültürel özelliklerden asla soyutlanamaz. Bilimlerin birbirlerine indirgenebilecek bir yapıda oldukları ve son tahlilde bir büyük bilimin parçaları olabilecekleri görüşü yanlıştır. Gerçekliğin farklı boyutları vardır ve farklı bilimlerle açıklanabilir. MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Bilimsel bilgi, diğer bilgi türleri gibi yalnızca bir bilgi türüdür. Diğerlerinden daha üstün değildir. Bilim sonsuz evreni tümüyle hiçbir zaman açıklayamaz. Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ)

KLASİK BİLİM ANLAYIŞI Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. Klasik görüş bilime büyük önem vermiş, sihirli bir güç olarak görmüştür. Bilimsel bilgi, diğer bilgi türleri gibi yalnızca bir bilgi türüdür. Diğerlerinden daha üstün değildir. Bilim sonsuz evreni tümüyle hiçbir zaman açıklayamaz. Bilimin düzgün (doğrusal) bir ilerleme gösterdiği, birikimsel bir süreç izlediği görüşü yanlıştır. Bilim, doğrusal değil, paradigmalarla gelişme görülür. Bilimin bilim adamından bağımsız, nesnel bir yapısı ve gerçekliği olduğu görüşü yanlıştır. Bilimi bilim yapan; bilim adamlarının oluşturduğu bilim topluluğudur. Bunların ortak dilleri, değerleri ve eğitim tarzları vardır; psikolojilerinden, içinde bulundukları sosyolojik ve kültürel özelliklerden asla soyutlanamaz. Bilimlerin birbirlerine indirgenebilecek bir yapıda oldukları ve son tahlilde bir büyük bilimin parçaları olabilecekleri görüşü yanlıştır. Gerçekliğin farklı boyutları vardır ve farklı bilimlerle açıklanabilir. MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Bilimin düzgün (doğrusal) bir ilerleme gösterdiği, birikimsel bir süreç izlediği görüşü yanlıştır. Bilim, doğrusal değil, paradigmalarla gelişme görülür. Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ)

KLASİK BİLİM ANLAYIŞI Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. Klasik görüş bilime büyük önem vermiş, sihirli bir güç olarak görmüştür. Bilimsel bilgi, diğer bilgi türleri gibi yalnızca bir bilgi türüdür. Diğerlerinden daha üstün değildir. Bilim sonsuz evreni tümüyle hiçbir zaman açıklayamaz. Bilimin düzgün (doğrusal) bir ilerleme gösterdiği, birikimsel bir süreç izlediği görüşü yanlıştır. Bilim, doğrusal değil, paradigmalarla gelişme görülür. Bilimin bilim adamından bağımsız, nesnel bir yapısı ve gerçekliği olduğu görüşü yanlıştır. Bilimi bilim yapan; bilim adamlarının oluşturduğu bilim topluluğudur. Bunların ortak dilleri, değerleri ve eğitim tarzları vardır; psikolojilerinden, içinde bulundukları sosyolojik ve kültürel özelliklerden asla soyutlanamaz. Bilimlerin birbirlerine indirgenebilecek bir yapıda oldukları ve son tahlilde bir büyük bilimin parçaları olabilecekleri görüşü yanlıştır. Gerçekliğin farklı boyutları vardır ve farklı bilimlerle açıklanabilir. MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Büyük ölçüde, A. Comte’ un kurduğu pozitivizmin bilim anlayışına karşılık gelir. İçinde yaşadığımız yüzyılın ortalarına kadar tartışmasız etkin olmuştur. Comte pozitivizminden sonra yeni pozitivizm, bilimsel pozitivizm veya mantıkçı pozitivizm adıyla bilinen grup bu anlayışı temsil ederler. 1- Bilim bize insandan bağımsız, gerçek bir dünya hakkında bilgi verir. Bilimsel yöntem tek ve aynıdır. Bilimlerin bir birliğinden söz edilebilir. Bilimsel bilgi, tarihsel süreç içinde artarak biriken (kümülatif) bilgidir. Bilim düzgün, doğrusal bir ilerleme süreci sergiler. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilimsel bilgi, herkese açık (toplumsal) ve iletilebilir (intersubjektif) bilgidir. Bilim genelleyicidir. Bilimsel bilgi “bilimsel yöntem” denen özel bir yönteme dayanılarak elde edilir. Bilimsel bilgi öndeyi imkanı verir. Bilimsel bilgi birikerek ilerleyen (kümülatif) bilgidir. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ) Bilimin bilim adamından bağımsız, nesnel bir yapısı ve gerçekliği olduğu görüşü yanlıştır. Bilimi bilim yapan; bilim adamlarının oluşturduğu bilim topluluğudur. Bunların ortak dilleri, değerleri ve eğitim tarzları vardır; psikolojilerinden, içinde bulundukları sosyolojik ve kültürel özelliklerden asla soyutlanamaz. Bilimlerin birbirlerine indirgenebilecek bir yapıda oldukları ve son tahlilde bir büyük bilimin parçaları olabilecekleri görüşü yanlıştır. Gerçekliğin farklı boyutları vardır ve farklı bilimlerle açıklanabilir. Bilimsel bilgi olgularla ilgilidir. Bilimsel bilgi nesnel (objektif) bilgidir. Bilimsel bilgi mantıklı, tutarlı bilgidir. Bilimsel bilgi, bilimsel eleştiri sonucu elde edilir, eleştiricidir. Bilim genelleyicidir. KLASİK BİLİM ANLAYIŞI MODERN BİLİM ANLAYIŞI (KLASİK GÖRÜŞE ELEŞTİRİ)

13/17 Postmodern Bilim Anlayışı Süreç Savlar Toplamı

14/17 NİCEL VE NİTEL ARAŞTIRMA Nicel Araştırma: Fizik, kimya, biyoloji, mühendislik gibi doğa bilimleri alanlarında yapılan araştırmalar gözlem ve ölçmeye dayanmaktadır. Gözlem ve ölçmelerin istenildiğinde tekrarlanabildiği araştırmalara “nicel araştırma” denir. Aristo Yaklaşımı

15/17 NİCEL VE NİTEL ARAŞTIRMA Nitel Araştırma: İnsan ve grup davranışlarını “niçin”ini anlamaya yönelik araştırmalara nitel araştırma denir. Felsefe ve yorum ön plandadır. Eflatun Yaklaşımı

Nicel AraştırmalarNitel Araştırmalar Gerçeklik nesneldir.Gerçeklik oluşturulur. Asıl olan yöntemdir.Asıl olan çalışılan durumdur. GenellemeDerinlemesine betimleme Tahmin - TespitYorumlama Nedensellik ilişkisini açıklamaAktörlerin bakış açısını anlama Denence ile başlar.Denence ile biter. Deney, değiştirme ve kontrolKendi bütünlüğü içinde ve doğal Herkesçe kabul edilmiş veri toplama araçlarıAraştırmacının kendisinin oluşturduğu veri toplama aracı Parçaların incelenmesiÖrüntülerin ortaya çıkarılması Uzlaşma ve norm arayışıÇokluluk ve farklılık arayışı Verinin sayısal göstergelere indirgenmesiVerinin, bütün derinlik ve zenginliği içinde betimlenmesi

17/17 KARMA YAKLAŞIM Bu yaklaşımın temel ilkesi; araştırmacı farklı strateji, yöntem ve yaklaşımları (nitel –nicel) kullanarak çoklu veriler toplamalı şeklinde ifade edilmektedir. Karma yaklaşımın kullanılması sürecinde hem nicel hem de nitel yaklaşımın tüm özellikleriyle derinlemesine bilinip bu süreçte aktif olarak işe koşulması gerekmektedir.