YELKEN TRİMİ Dilay Durukan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RÖLELER EES
Advertisements

HAREKET İlk konum = -10 m (x2) Son konum = +15 m (x1)
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN SATRANÇ
HASTA / YARALILARI TAŞIMA TEKNİKLERİ
İLETİM HATLARINDA KORUMA
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
Fotoğraf Çekerken Dikkat Edelim Yanlışlar ve Doğrular
Yerde yuvarlanan topun bir süre sonra durmasının sebebi nedir ?
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Ağır Ama Hissedemediğimiz Yük: BASINÇ. BASINÇ MİLİBAR Atmosferdeki gazların ağırlığına bağlı olarak yeryüzüne uyguladığı etkiye BASINÇ denir. Basınç Birimi.
ABKANT İLE BÜKME Cnc Abkantın Çalışma Prensibi
FACIOLOGY ve SAÇ KESİMİ
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ 5.SINIF DERS SUNUSU
ENERJİ: Bir cismin iş yapabilme yeteneğine enerji denir
dünya yüzeyinin ¾ ü sularla kaplıdır
FEN ve TEKNOLOJİ / KALDIRMA KUVVETİ
RÜZGAR
FEN ve TEKNOLOJİ / BASINÇ
SORU.
FEN ve TEKNOLOJİ / BASINÇ
BÖLÜM 6.
PARÇACIĞIN KİNEMATİĞİ Düzlemde Eğrisel Hareket
BASİT MAKİNELER “HAYATIMIZI KOLAYLAŞTIRAN MAKİNELER”
FİRMA ADI. Emniyet Kemeri  Yürüdüğünüz veya çalıştığınız yüzeyde dengenizi kaybetmeniz durumunda düşme kaçınılmazdır!
ISI MADDELERİ ETKİLER.
Gazlar da Cisimlere Kaldırma Kuvveti Uygular mı?
PNÖMATİK KAS (FLUIDIC MUSCLE).
PROJEKSİYON KULLANIMI KILAVUZU
Eşdeğer Sürekli Ses Düzeyi (Leq)
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Çakmaklı Cumhuriyet Anadolu Lisesi
PERİYODİK CETVELİN DEĞİŞEN ÖZELLİKLERİ. PERİYODİK CETVEL Hadi kullanacağımız şekli tanıyalım… İlk sayfa döner. İleri Film gösterimi şeklinde sunar. Geri.
AYNA ÇEŞİTLERİ.
HOŞGELDİNİZ MIG-MAG GAZALTI KAYNAK MAKİNALARI K K ayna ayna
Konu : Araçların Manevraları (Dönüşler)
ORAN-ORANTI.
Doç. Dr. Hüseyin UZUN – Kaynak Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanı
Eğik Atış Eğik atış günlük ve askeri alanda bir çok alanda çok sık olarak kullandığımız bir atış türüdür. Bir beyzbolcunun topa vurması, out atışı, bir.
Demir İşlemlerinde Kullanılan Terimler
MAKARALAR VE CAYRASKALLAR
YABANCI CİSİM ASPİRASYONUNDA İLK YARDIM
Bağıl Hareket Gözde Aksoy.
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
CEPHELER YİĞİT GÜVEN.
Manyetizma ve Elektrik
FOTOĞRAFTA ALAN DERİNLİĞİ
F=hA BATMIŞ YÜZEYLERE GELEN HİDROSTATİK KUVVETLER
Doğrudan Kumanda Edilebilen Etmenler II – Pervane
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
10. SINIF: 1. ÜNİTE: BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ-4
HASTA YARALI TAŞIMA TEKNİKLERİ
Volleyboll Voleybol nedir? Nasıl oynanır? Saha ölçüleri? İbrahim koca 28 İbni sina okulu.
BALON Emre Yiğitbaşı.
YELKEN SEYİRLERİ & MANEVRALAR
Balon Uzay Kaya.
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
Objektif Çekilecek nesneden gelen ışıkları toplayarak film ya da sensör üzerine net düşmelerini sağlayan mercekler topluluğudur. Objektif seçerken şunlara.
BASINÇ.
Sert Hava Seyri Güz 2018 Sima Yıldız Doğan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Düğümler.
Voleybol nedir? Nasıl oynanır? Saha ölçüleri? SECEM ATEŞ 9/B606.
form nedir ? öğrenmenin en kolay yolu bu slaytta... M İ CROSOFT OFF İ CE ACCES FORM nedir ve nas ı l kullan ı l ı r…
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
Günlük hayatta işimizi kolaylaştıran aletlere basit makineler denir. Bu basit makineler kuvvetin doğrultusunu, yönünü ve değerini değiştirerek günlük.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

YELKEN TRİMİ Dilay Durukan

Polar diyagram Teknenin belirli hızlarda esen rüzgarlarda, rüzgarı aldığı açıya göre tekne hızını gösteren diyagramlardır.

TRİM NEDİR? Yelkenlerimizin şeklini değiştirerek, onlardan en yüksek ölçüde verim alabilmemiz için ona uyguladığımız küçük şekil değişiklerine trim deriz.

TOR NEDİR? Yelkendeki derinlik miktarı Tor artarsa kuvvet artar.

Tor yeri NEDİR? Torun yelken uzunluğu boyuncaki konumu Tor yeri arkaya kacarsa kuvvet artar.

Büküm Nedir? BÜKÜM FAZLA BÜKÜM AZ GÜNGÖRMEZ AÇIK GÜNGÖRMEZ KAPALI Güngörmez yakasının taşıdığı kavis Bukum arttikca kuvvet azalir. BÜKÜM FAZLA GÜNGÖRMEZ AÇIK BÜKÜM AZ GÜNGÖRMEZ KAPALI

• Güngörmezi kapadığımızda tekne orsalamaya, • Güngörmezi açtığımızda kafayı açmaya meyillidir.

ANA YELKEN TRİMİ NELERE DİKKAT EDİLMELİ? TRİMİ ETKİLEYEN ELEMANLAR Büküm Tor Tor yeri Ana yelken-dümen dengesi Iskota Arka yaka Mandar Palanga Kaningam Araba

ANA YELKENDE BÜKÜM Ana yelken ıskotası, bumbayı aşağı çekerek güngörmez yakasını gerer ve bükümü azaltır.

Pupa palangası da büküm üzerinde ıskota ile benzer bir etki gösterir Pupa palangası da büküm üzerinde ıskota ile benzer bir etki gösterir. Ancak ana yelken ıskotası aynı zamanda bumbayı teknenin omurgasına doğru getirirken, pupa palangası sadece aşağı çekme görevini üstlenir. Dolayısıyla palangayı gerdiğimizde de güngörmez yakası kapanır, boşladığımızda açılır.

«Pupa» palangası? Pupa palangası genel olarak pupada kullanılır. Bunun sebebi, pupada ana yelken iskotası alındığında, bumbanın aşağı doğru gelme miktarının rüzgar üstüne doğru gelme miktarına oranı, orsaya göre çok daha az olmasıdır. Bu da geniş açılarda giderken iskotanın güngörmez üzerindeki etkisini azaltır. Halbuki orsada durum böyle değildir. Bu sebeple pupa palangası, orsada çok etkili olmayabilir. Ya da pupa palangasının yapacağı işlerin çoğunu araba ve iskota ikilisi zaten yapabilir.

ANA YELKENDE TOR Arka Yaka gergisi ise yelkenin alt tarafındaki tor miktarını ayarlar. Alt yakayı gerdiğimizde buradaki tor azalır, boşladığımızda ise artar.

ANA YELKENDE TOR YERİ Mandar ve kaningam aynı prensiple çalışan trim araçlarıdır. Mandar, anayelkenin tepesini yukarıya doğru çekerken, kaningam karula yakasını aşağı doğru çeker. Mandar ya da kaningam gerildiğinde yelkenin üst ve orta kısmındaki yatay gerginlik azalır. Böylece orsa yakası ve güngörmez yakası birbirine yaklaşır. Bu yaklaşma esnasında orsa yakası sabittir ve güngörmez yakası ona doğru gelir. Dolayısıyla birbirlerine yaklaştıkları zaman tor yeri tam ortada kalamaz, güngörmezin ilerlediği tarafa, yani teknenin başına doğru kayar. Teknenin daha rahat orsaya girmesi saglanir.

ANA YELKEN-DÜMEN DENGESİ Ana yelken arabası, ana yelken ıskotasından farklı olarak yelkenin bükümünü (bumbanın yukarı-aşağı hareketini) değiştirmeden yelkenin rüzgar ile olan açısını ayarlar. Araba rüzgaraltına kaydırıldığında rüzgarüstüne çekme azalır. Araba rüzgarüstüne kaydırıldığında ise artar.

CENOVA/FLOK TRİMİ TRİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Iskota Inhauler Mandar Araba

CENOVADA BÜKÜM Cenova arabasını başa kaydırdığımızda büküm azalır, geriye aldığımızda ise büküm artar. Yelkenin bükümü, olması gerektiğinden az ise, teknemizi rüzgarüstüne çevirdiğimizde önce alt tarafının pırpırladığını görürüz. Bu durumda ise güngörmezi açmamız gerekir. Güngörmez yakasını açmak (bükümü artırmak) için arabayı arkaya alabilir ya da ıskotayı biraz boşlayabiliriz.

CENOVADA TOR Cenovanın torunu ayarlamada kullanabileceğimiz bir diğer trim aracı ise mandardır. Mandarı kullanarak tor yerini ayarlarız. Mandar gerilince tor öne; mandar boşlanınca ise tor, arkaya (kıça) kayar. Cenova arabası ile de cenovanın alt kısmındaki tor miktarı ayarlanabilir. Cenova arabası ileri alındığında tor artar, geri alındığında ise tor azalır.

Inhauler Inhauler cenovanın bükümünü değiştirmez. Inhauler alınarak cenovanın arsa açısı daraltılabilir.

HAVAYA GÖRE HAFİF HAVA (olan ruzgardan olabildigince yararlanılmalı) TORLU BÜKÜMLÜ ORTA HAVA BÜKÜMSÜZ SERT HAVA (yelkenlerdeki kuvvet azaltılmalı) TORSUZ

TÜYLER Anayelkendeki tüyler yelkenin çıkışındaki hava akımını gösterir. Kapalı güngörmeze sahip yelkenlerde yelkenin rüzgaraltındaki türbülans artar ve güngörmezdeki tüylerin arkaya kıvrılmasına neden olur; rüzgaraltına yıkılmış tüyler çok kapalı bir güngörmezin işaretidir. Şıkır havada güngörmezdeki tüy %60 arkaya kıvrık %40 uçuşuyor şeklinde olmalıdır

TÜYLER İç tüyler pırpırlıyorsa; teknemiz fazla rüzgarüstüne gidiyor demektir Dümenci: Kafayı açmalı veya Trimci: Iskota alınmalı Dış tüyler pırpırlıyorsa; teknemiz fazla rüzgaraltına gidiyor demektir Dümenci: Orsalamalı Trimci: Iskota boşlanmalı(laçka edilmeli)

SAĞANAKLARIN KARŞILANMASI HAFİF HAVA: Rüzgardan maximum yararlanma Iskotalar alınmalı ve büküm azaltılmalıdır. SERT HAVA: Rüzgarın yıpratıcı etkisini azaltma Önce araba sonra gerekirse ıskota boşlanarak büküm arttırılmalıdır. SAĞANAK GEÇTİKTEN SONRA YAPILAN TÜM İŞLEMLER GERİ ALINMALIDIR!

DALGALI HAVA Dalgayı kafadan aldığımızda; dalgalara çıkarken hızımız azalıp zahiri rüzgar açımız büyür, çabuk hızlanabilmek ve sürekli değişen zahiri rüzgar açımızdan etkilenmemek için bükümlü yelkenler kullanırız. Dalgaları bordadan aldığımızdaysa dalgalar bizi rotadan düşmeye zorlar, bu durumda rüzgara giriş açımızı korumak için bükümü azaltırız.

Asimetrik Balon Simetrik Balon

Asimetrikte tack Tack yakası, teknenin baş kısmına bir makara sistemi ile sabitlenir. Bu makara sistemi sayesinde asimetrik balonun tekneye olan uzaklığını ayarlayabiliriz. Tack yakası tekneden uzaklaştığında balon tekneden uzaklaşarak simetrik balona benzer bir form oluşturur. Bu sayede asimetrik balonu daha geniş açılı seyirlerde de kullanabiliriz. Tack yakasının alınması aynı zamanda asimetrik balonun torunu da etkiler. Iskota yakası sabit tutulup tack alındığında tor azalır, boşlandığında ise tor artar. Aynı şekilde tack yakası sabit tutulup ıskota alındığında da tor azalır ve ıskota boşlandığında tor artar.

Gönder ve baskı sistemi Üst baskı Gönder, “baskı sistemi” ile kontrol edilen bir trim aracıdır. Gönderin bir ucu balonun rüzgarüstü yakasına, diğer ucu ise ana direğe bağlıdır. Gönderin ucunun daha yukarıda ya da aşağıda durması, göndere ortasından bağlı olan “alt baskı” ve “üst baskı” ile ayarlanır. Balon gönderi Alt baskı

BALON TRİMCİSİNİN GÖZÜ HER DAİM BALONUNDA! Hafif havada balonun sağlıklı bir şekilde uçuşması için trimcinin sağanakları kontrol etmesi, ekibin de teknenin dengesini korumak için çok sakin hareketler yapması gerekir. Sert havada ise aniden gelen sağanaklar balona çok fazla yük bindireceği için balon trimcisinin hem sağanakları kollayıp hem de dümenciyle konuşarak dümende oluşan kuvveti azaltmak için zamanında hareket etmesi gerekir.

Balon trimcisi ile dümenci koordine olmalı! Sağnakları takip etmeli, balon trimini sağnaklara göre şekillendirmeli, dümenciye haber vermeli. Elindeki yük hakkında dümenciyi bilgilendirmeli.

Barber Hauler Barber Hauler gerildiğinde, normalde kıçta olan iskota yakasını çekme noktası, teknenin başına kaydırılabilir. Barber hauler boşken, yelkendeki tor miktarı daha azdır ve rüzgaraltı yakası açıktır. Barber hauler’ı aldığımız durumda ise ıskotanın çekme noktası başa kayar ve yelkendeki tor miktarı artar.

Simetrik Balonda Tor Simetrik balonda tor miktarı büyük ölçüde yelkenin kesim şekliyle belirlenir. Ancak ıskota köşelerinin hareketi ile de derinliği ayarlayabiliriz. Gönderi yukarı kaldırdığımızda üst kısımdaki tor artar. Gönderi aşağı indirdiğimizde üst kısımdaki tor azalır. Simetrik balonun alt tarafındaki tor miktarı ise Cenova arabası örneğine benzer şekilde, balon ıskotaları kullanılarak ayarlanabilir. https://www.youtube.com/watch?v=ri5WOYNSqG4

Hafif Havada balon Gönderin ucu yukarıda, Olabildiğince torlu balon Hafif havada amacımız balonun olabildiğince tekneden uzak bir şekilde uçuşmasını sağlamaktır. Bu nedenle öncelikle daha ince kumaştan yapılan balonları tercih etmeliyiz. Bunun yanında, gönderin balonu aşağıya çekmesini de engellememiz gerekir. Bu nedenle hafif havada gönderin ucu daima kalkık kullanılır. Yelken üzerinde olabildiğince fazla rüzgar taşımak istediğimizden balonu torlu kullanmayı tercih ederiz. Balon tekneden uzakta – barber hauler boşta, Gönderin ucu yukarıda, Olabildiğince torlu balon https://www.youtube.com/watch?v=PzKeugdbtac

Orta havada balon Gönderin ağırlığı bu tip bir havada balonun sönmesine sebep vermeyeceğinden, maksimum yelken alanı kullanmak amacıyla gönderin ucu biraz daha aşağıda kullanılabilir. Bu durumda aynı zamanda torun azalması kullanılan yelken alanında artış sağlar.

SERT havada balon Cenova triminde olduğu gibi balon trimi yaparken de sert havada kuvveti azaltmaya çalışırız. Balon üzerindeki kuvveti azaltmak içinse kullanılan yelken alanını küçültmemiz gerekir. Bunun için de hafif havada olduğu gibi gönderi yukarı kaldırabiliriz. Balona çok fazla kuvvet binmesi tekneyi baş taraftan batırabilir, istemsiz manevralara sebebiyet verebilir. Bu nedenle öncelikle balonun tekneden fazla uzak olmasını engellememiz gerekir. Balon tekneye yaklaştıkça teknenin stabilitesi artacaktır. Bunun için barber hauler alınabilir, balon ıskotalar yardımıyla tekneye yaklaştırılmış olur.

Balon seyrinde de balona baş taraftan fazla kuvvet bindiğinde ekip, ağırlığını teknenin kıç tarafına toplamalıdır. Bu da teknenin stabilitesini artıran bir diğer yöntemdir.

PRUVANIZ NETA RÜZGARINIZ KOLAYINA OLSUN 