ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Advertisements

Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
Mann-Whitney U Testi.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Yrd.Doç.Dr.İstem Köymen KESER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
İstatistiksel Analizler
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Eğitim-öğretim Yılı Bandırma Rehberlik Araştırma Merkezi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Geliştirme Süreci
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Geçerlik ve Kullanışlılık
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nitel Araştırmalar.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans Doç. Dr. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

ANOVA DESENLERİ: Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA Karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA, işlem gruplarına bağlı olarak ilişkisiz ölçümlerin ve zamana bağlı olarak tekrarlı ölçümlerin söz edildiği iki faktörlü karışık (split-plot) desenlerde, uygulanan deneysel işlemin etkililiğine ilişkin satırxsütun ortak etkisini ve satır ile sütun faktörlerinin temel etkilerini test etmek için kullanılır. ‘’Mixed Design Two-Way ANOVA” / “One Within and One Between Factor ANOVA” / “Split-Plot ANOVA” gibi isimlerle de anılır.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA İki faktörlü karışık desenlerde faktörlerden biri bağımsız grup faktörü, diğeri ise gruplardaki bireylerin farklı zamanlarda alınan ölçümlerine karşılık gelen tekrarlı (bağımlı ya da ilişkili) ölçüm faktörüdür. Bağımsız grup faktörüne gruplararası değişken (between subject variable), tekrarlı ölçüm faktörüne ise grup/lariçi değişken (within subject variable) denir.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA Tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA olarak da isimlendirilen bu istatistiksel modelin varsayımları aşağıda verilmiştir: Bağımlı değişken en az aralık ölçeğindedir. Bağımlı değişkene ait puanlar, her bir alt grupta normal dağılım gösterir. Grupların aynı zamanda elde edilen puanlarının varyansları eşittir. Ölçüm setlerinin ikili kombinasyonları için grupların kovaryansları eşittir. Herhangi bir denek için hesaplanan fark puanı, diğer denekler için hesaplanan fark puanlarından bağımsızdır.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA Bağımsız gruplar için iki faktörlü varyans analizinde olduğu gibi, karışık desenler için iki faktörlü varyans analizinde de temel etkiler ve etkileşim etkisine ilişkin olmak üzere üç ayrı hipotez test edilir. 1. Grup Temel Etkisi: H1: Ölçümler arası değişime bakılmaksızın, grupların bağımlı değişkene ilişkin puanları arasında anlamlı fark vardır.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA 2. Ölçüm Temel Etkisi: H1: Kişilerin hangi grupta olduğuna bakılmaksızın (tek bir grup) tekrarlı ölçümleri arasında anlamlı fark vardır. 3. Etkileşim etkisi (Ortak Etki) hipotezi: H1: Kişilerin bağımlı değişkene ilişkin tekrarlı ölçümlerinde gözlenen değişim, gruplar arasında anlamlı farklılık gösterir.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA SPSS uygulaması Örnek: Üç farklı öğretim yöntemi ile öğrencilerin öğrenme düzeylerinin incelendiği bir çalışmada; A grubuna bilgisayar destekli, B grubuna proje tabanlı, C grubuna da düz anlatım ile öğretim yapılmış ve öğretime başlamadan önce, öğretim sürecinde ve öğretimin sonunda test / ölçüm alınarak öğrenme düzeyleri belirlenmiştir. Burada 3X3‘lük bir karışık desen söz konusudur. “Analyze” dan “General Linear Model” ve buradan da “Repeated Measures...” komutunu tıklayın.

Karışık Ölçümlerde İki Faktörlü ANOVA

Anova Desenleri İçin Okunacak Kaynaklar Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler: Öntest sontest kontrol gruplu desen. Ankara: Pegem Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (1997). İki faktörlü varyans analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30 (1), 141-58.  Büyüköztürk, Ş. (1998). Kovaryans analizi: Varyans analizi ile karşılaştırmalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31(1), 91-105.

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş. Çokluk-Bökeoğlu, Ö. Köklü, N. (2016). Sosyal Bilimler için İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (1995). Kestirisel istatistik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26 (1), 409-28. Büyüköztürk, Ş. (2017) Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.