Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PSİKOTEKNİK TEST UYGULAMALARI
Advertisements

MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
ASKERİ OKULLAR VE POLİS KOLEJİ SINAVLARI
ABKO ve KDE ile ilgili genel bilgiler
PROGRAM TASARIMI
KENDİNİ DEĞERLENDİRME ENVANTERİ
MESLEK SEÇİMİ.
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ASKERİ LİSELER VE POLİS KOLEJİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Hatice ÇETİNKAYA Cemil Özgür İ.Ö.O.
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
1 M ESLEK S EÇIMI H. HÜSNÜ TEKIŞIK REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE
ANTALYA ULUSAL MESLEKİ EĞİTİM BİLGİ MERKEZİ
 Meslek seçimi neden hayatınızın dönüm noktalarından biridir?  Mesleğin insan yaşamındaki yeri  Mesleğe yönelme  Meslek seçme döneminde gençleri etkileyen.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE
1 2 Meslek Seçimi 3 Meslek Seçmek, Hayat Biçimini Seçmektir. Yalnız Okul İçin Değil, Hayat İçin Öğreniyoruz. Yalnızca Meslek İçin Değil, Hayatımız İçin.
Mesleki Rehberlik.
Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar ve dünyadaki gelişmeler, çocukların yetenek alanlarının saptanması ve desteklenmesinin önemini ortaya koymuştur.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Psk. Doğan YILMAZ Zeka kavrami.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Mesleki Rehberlik - I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ KAL PDR SERVİSİ
2018 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Tanıtım Sunumu
TEPEŞEHİR YATILI BÖLGE ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
MAHALLİ YERLEŞTİRME SINAVI
İlk oturumda, adaylar Temel Yeterlilik Testi’ni alacaklardır
KARAKEÇİLİ ATATÜRK ORTAOKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Zeka Dr. Ege Akgün.
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
ZEKA (Dilsel, Görsel, Müziksel, Matematiksel) ve YARATICILIK Hazırlayan:İrem Yürük- ÇOMÜ (Sınıf Öğretmenliği) 1.
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu Yetenek Testleri: Genel Yetenek Testleri/Özel Yetenek Testleri/Ayrıcalı Yetenek Testleri Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu

Genel Yetenek Testleri Mesleğe yöneltme, iş ve meslek seçme alanında, mesleğe yönelik yetenek boyutunu ölçmek amacı ile Amerika Birleşik Devletleri İş ve İşçi Bulma Kurumu tarafından 1962 yılında geliştirilmiştir (Özgüven, 2012). Genel Yetenek Test Bataryası iş arayanlara uygulanmaktadır. Faktör Analizi ile belirlenmiş 9 faktörü ölçmektedir. Bu faktörler, “Genel Yetenek”, “Sözel Yetenek”, “Sayısal Yetenek”, “Mekan İlişkileri”, “Şekil Algısı”, “Sekreterlik”, “Hareket Koordinasyonu”dur (Özgüven, 2012).

Genel Yetenek Testleri (GATB) Bu testlerin uygulanması yaklaşık iki buçuk saat sürmektedir. Test almak için okuma-yazma bilme, anadilini bilme gibi bireysel koşullar minimuma indirilmiştir (Özgüven, 2012). Bireysel puanlar standart puanlara çevrilerek, profil elde edilmekte, bu profil, çeşitli mesleklerin profilleri ile karşılaştırılarak, bireyin profilinin uyduğu iş veya mesleğe yönlendirilmektedir (Özgüven, 2012).

Farklı Yetenek Testleri (DAT) Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde gerekli olan ve özellikle meslek seçimi ile ilgili temel bazı yetenekleri ölçmek üzere 1947 yılınca George K. Bennet, Harold G. Seashore, Alexander G. Wesman tarafından Farklı Yetenekler Testi Bataryası “Differential Aptitude Test Battery” hazırlanmıştır (Özgüven, 2012). Belirli bir amaç için bir araya getirilmiş test grubuna batarya denmektedir. Dat bataryasının amacı ortaokulun son yılı ile lise döneminde öğrencilerin ders ve meslek seçmeleri için gerekli temel yetenekleri ölçmektedir (Özgüven, 2012).

DAT Testlerinin Genel Özellikleri DAT testlerini hazırlayanlar, Spearman’ın genel yetenek (g) faktörü görüşünden farklı bir görüşle testleri hazırlamışladır (Özgüven, 2012). DAT testlerini hazırlayanlar yeteneği, “bireyin öğrenim yoluyla, müzikle ilgili bir ürünü meydana getirmede , bir dil konuşmada vb. gibi herhangi bir özel alanda bilgiler, beceriler kazanma, birtakım ürünler meydana getirmede var olan bireysel güç” şeklinde tanımlamaktadır (Özgüven, 2012).

DAT Bataryası Alt Testleri DAT bataryasının ülkemizde kullanılan ilk 6 test kısaca açıklanmıştır (Özgüven, 2012): Sözel Muhakeme Testi Sayısal Muhakeme Testi Soyut Muhakeme Testi Büro İşleri-Sürat ve Doğruluk Testi Mekanik Muhakeme Testi Mekan İlişkileri Testi

Diğer Bazı Farklı Yetenek ve Özel Yetenek Testleri Aşağıda bireylerin farklı ve özel bazı yeteneklerini ölçen ve ülkemizde kullanılan bazı testler verilmiştir (Özgüven, 2012). *Minnesota Büro işleri testi: Amerika Birleşik Devletleri’nde Minnesota Üniversitesi’nde D.M. Andrew, D.G. Paterson ve H.G. Longstaff (1946) tarafından geliştirilmiş ve Türkçeleştirilmesi, Test ve Araştırma Bürosu tarafından yapılmıştır.

* Mac Quarrie Testi: Amerika Birleşik Devletleri’nde Mac Quarrie tarafından teknik alanlardaki çeşitli becerileri, özel yetenekleri ölçmek amacıyla geliştirilmiştir. *Minnesota Şekil İlişkileri Testi: ABD’de R. Likert ve W. H. Quasha (1941) tarafından özellikle teknik özel yetenek ve mekanik yetenekleri ölçme amacıyla geliştirilmiş bir özel yetenek testidir.

*Torrance Yaratıcı Düşünme Testi: Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (1962) literatürde “ yaratıcılığın” özellikle önem kazandığı 1960 ve 1970 yıllarında geliştirilmiştir.

Kaynakça Özgüven, İ. ((2012) . Psikolojik Testler. Nobel yayıncılık. Ankara