Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
2- Mâtürîdiyye TANIM: İtikatta Muhammed b. Muhammed b. Mahmûd Ebû Mansûr el-Mâtürîdî (v. 333/944) ye uyanların oluşturduğu mezhebe Mâtüridiyye mezhebi denir. Mâtürîd Türkistan’daki Semerkand şehrinin bir köyüdür. Ebû Mansûr, yaklaşık 238/852 yıllarında orada doğmuştur. Kendisi aslen Türk’tür.
2- Mâtürîdiyye HAYATI: Hayatı hakkında fazla bilgi sahibi olamadığımız Mâtürîdî'nin eserleri incelendiğinde, O'nun kelâm, mezhepler tarihi, fıkıh usûlü ve tefsir sahasında otorite olduğu anlaşılır.
2- Mâtürîdiyye Metodu: Ehl-i sünnet prensiplerini naklî ve aklî delillerle savunmuş, özellikle Mutezile ve Şia'nın görüşlerini tenkit etmiştir. Vefatı: 333/944 yılında yine Semerkand'ta vefat etmiştir. Kendisini imam tanıyanlar, Onu “hidayet önderi, hidayet meş'alesi” adıyla anmışlardır. O, amelde İmâm-ı azam Ebû Hanîfe'ye bağlı ve hanefî olan bir çevrede yetişmiştir.
2- Mâtürîdiyye Eserleri: Te'vîlâtü'l-Kur'ân ve Kitâbü't-Tevhîd isimli eserleri bize kadar ulaşabilmiştir. Ortaya çıkışı Diğer mezheplerin etkisi Bid’atler Mâtüridiyye ve Eş'ariyye’nin ortaya çıkışı.
2- Mâtürîdiyye Metodolojisi Mâtürîdilik, akaid sahasında âyet ve hadisle birlikte, aklı da dinin anlaşılması için lüzumlu bir temel kabul etmiş, İmâm Mâtürîdi'den itibaren kelâm metodunu gittikçe geliştirmiştir. Mâtüridilik, bazı konularda selefe Eş'arilikten daha yakındır. Bazı konularda ise, daha akılcı davrandığından, Eş'arilikle Mutezile arasında yer almıştır.
2- Mâtürîdiyye Bir kısım araştırıcılar Mâtüridiliği hanefiliğin devamı sayarlar. Bunun sebebi, İmam Mâtürîdî'nin, İmam Ebû Hanîfe'nin akaid konusunda koyduğu prensipleri açıklayıp geliştirmesindendir. Mâtüridiyye mezhebine bağlı pekçok âlim yetişmiş ve bu âlimler mezheplerinin görüşünü ortaya koymak için eserler kaleme almışlardır. Ne varki Mâtüridilik, Mâveraünnehir gibi kapalı bir havzada ortaya çıkması, Bağdat ve Basra gibi devrin ilim merkezlerinden uzak bir bölgede yayılması sebebiyle Eş'arilik kadar şöhret bulmamıştır.