TUTUM VE ALGILAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
BENLİK ALGISI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Neoklasiklerin ortaya çıkışı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
İŞ TATMİNİ.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
İK MAKALESİ.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SOSYAL DAVRANIŞ.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
KENDİNİ TANIMA.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
AİLE TUTUMLARI.
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
DİNLEME.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

TUTUM VE ALGILAR

Bir tutumun duygusal bileşeni Bir tutumun davranışsal bileşeni TUTUMLAR Tutumlar Nesneler, insanlar ya da olaylar hakkında değerlendirici yargılar ya da ifadelerdir. Bir tutumun duygusal bileşeni Bir tutumun duygusal ya da hislere bağlı birimidir. Bir tutumun davranışsal bileşeni Birisine ya da bir şeye karşı belli bir şekilde davranma niyetidir Bir tutumun bilişsel bileşeni Bir tutumun düşünce ya da inanç birimidir.

Tutum ve Davranışlar TUTUM => bir tutum objesine yönelik inançlar, hisler, davranışsal niyetlerin bütünüdür. Yakın zamana kadar, tutumların üç bileşenle anlaşılabileceği öne sürülmekteydi: İnançlar Hisler Davranış Niyetleri Artık=> bunlara ilaveten «duygusal süreçlerin» de işlediği öne sürülmektedir:

Tutum-Davranış Modeli Duygusal Süreç İnançlar Duygu Safhaları Hisler Tutum Davranışsal Niyetler Davranış

Tutumlar güçlü olduğunda davranış üzerinde daha etkilidir. İNANÇLAR: deneyimlerden elde edilen algılar (şirket birleşmeleri iş güvencesini azaltır) HİSLER: Olumlu-olumsuz bilinçli değerlendirmeler (şirket birleşmesi olumsuz bir şeydir) DAVRANIŞ NİYETLERİ: Hislerin tetiklediği davranışlar (başka bir iş arama) Tutumlar güçlü olduğunda davranış üzerinde daha etkilidir.

Çalışma Yaşamında Önemli Olan Tutumlar Örgütsel Bağlılık Bireyin kendisini belli bir örgüt ve bunun amaçlarıyla tanımlama ve bu örgütteki üyeliğini sürdürme isteğinin miktarıdır. İşe Bağlılık Bireyin kendini işiyle tanımlama, etkin biçimde bunu yapma ve performansının benlik-değeri için önemli bulma derecesidir.

İş tatmini İş tatminini ölçmek İnsanlar işlerinden ne kadar tatminlidir? İş tatmini azalıyor (mu?) Azalma şunlara bağlanabilir: Üretkenliği arttırma baskıları İş üzerinde azalan kontrol

İş tatmininin İşçilerin Performansı Üzerindeki Etkileri Tatmin ve Verimlilik Tatminli işçiler daima daha üretken olmayabilir. Daha tatminli işçilerin olduğu örgütler daha verimlidir. Tatmin ve İşe Devamsızlık Tatminli işçiler kaçınılabilir sebeplerden dolayı daha az işe devamsızlık yaparlar. Tatmin ve İşten Ayrılma (Turnover) Tatminli işçilerin işten ayrılması muhtemelen daha azdır. Örgütler yüksek performanslıları kazanmaya çalışacak; zayıf performanslıları ise ayıklamak isteyeceklerdir.

İş Tatminsizliğine Reaksiyonlar Aktif Ayrılma (çıkış) (Sıkıntıyı) dile getirme Yapıcı Yıkıcı Sadakat Savsaklama Pasif

İşçiler Tatminsizliklerini Nasıl İfade Ederler? Dillendirme Tatminsizlik koşulları düzeltici aktif ve yapılandırıcı girişimlerle gösterilir. Çıkma Tatminsizlik örgütten ayrılmaya yol açacak davranışlarla ifade edilebilir. Sadakat Tatminsizlik, koşulların düzelmesini edilgen bir biçimde beklemekle ifade edilir. Savsaklama Tatminsizlik, işlerin daha kötü gitmesine izin vererek dile getirilir.

İş Tatmini ve Örgütsel Vatandaşlık davranışı Tatminli işçiler örgütte adalet olduğuna ve örgüte güvenebileceklerini düşünürler ve bu kişiler işlerindeki normal beklentilerin ötesindeki faaliyetlerle de ilgilenmeye istekli olurlar.

Bilişsel Çelişki Kuramı İki ya da daha çok tutum ya da tutum-davranış arasındaki herhangi bir tutarsızlıktır. Çelişkiyi azaltma isteği Çelişki yaratan bileşenlerin önemi Bireyin bu bileşenler üzerindeki etkiye sahip olma derecesi Çelişkide yer alan ödüller

A-B İlişkisini Ölçmek Yeni araştırmalar aracı değişkenler hesaba katılırsa, tutumların (A) anlamlı biçimde davranışları (B) yordayabildiğini göstermiştir. Ara Değişkenler Tutumun önemi Tutumun özgünlüğü Tutumun erişilebilirliği Birey üzerindeki sosyal baskılar Tutumla doğrudan bir deneyim yaşamış olmak

ALGI Algı – bir kişinin gerçekliği yorumlamasına karşılık gelir Farklı kişiliklere sahip insanlar olanı biteni farklı biçimde algılar Algı şunlar tarafından etkilenir: Soya çekim (Kalıtım) Çevre Kişilik Zeka Gereksinimler Benlik Kavramı, tutumlar ve değerler

Algıdaki Çarpıtmalar önyargılar Referans Beklentiler Noktası Yansıtma Seçkili Maruz bırakma Çıkarlar Yansıtma Referans Noktası Beklentiler önyargılar

Algıların Ahengi İnsanların olan biteni ya da herhangi bir nesneyi aynı şekilde görme derecesi İnsanlar herhangi bir şeyi aynı yolla algıladığında, bunun örgüt içinde olumlu sonuçları olacaktır