ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMİMİZ
Advertisements

Davranış Bilimleri Hafta IX.
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir. Algı kelimesi (perception) Latince.
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Duyumlar ve Algı
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Algı, Benlik ve İletişim Human Communication [Bölüm 2]
Bilişsel Öğrenme Kuramı
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Gestalt Öğrenme Kuramı
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON. DİKKAT NEDİR? William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Algı (Perception, İdrak) Prof.Dr. Mustafa Ergün.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMLARI
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
DUYUM – ALGI “Orada olmayı” sağlayan bilişsel işlevler
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
MİS GİBİ KOKTU.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
HcI GESTALT PRENSİPLERİ
ALGI YÖNETİMİ Thank you Richard and thank you Kevin for your valuable insight into what makes great brands and the pitfalls that lie in store for all of.
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Duyum ve Algı Fiziksel Uyarandan Anlamlı Algılara Uzanan Bir Süreç.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Algı, Görsel Algı ve Gestalt İlkeleri
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
ANLAMA TEKNİKLERİ I: OKUMA EĞİTİMİ
Probleme Dayalı Öğrenme
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
GÖRME ENGELLİLER.
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE POWER POINT SUNUMLARININ ETKİSİ
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
ALGILAMA ALGILAMA ALGIDA SEÇİCİLİK ALGIDA ÖRGÜTLEYİCİ EĞİLİMLER
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
GÖRME E. Kandel.
ALGILAMA İLETİŞİM.
ALGILAMA.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ALGILAMA.
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
DUYUM Dr. Ege AKGÜN.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
Sunum transkripti:

ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL

Bilgi işleme sürecinde algının yeri

Duyum Algının ‘kaba’ materyalidir Bilgi işleme sürecinin ‘aşağıdan yukarıya’ giden yolunun ‘girdi’ aşamasıdır Çevredeki fiziksel enerjilerin beyindeki nöral sinyallere dönüştürülmesi sürecidir Duyumun olabilmesi için bilincin açık olması gerekir

Algı Bireylerin çevreye anlam vermek için duyusal izlenimlerini organize ettikleri, tanıdıkları ve yorumladıkları süreç Bilgi işleme sürecinin ‘yukarıdan aşağıya’ giden kolunda gerçekleşir İnsanın davranışı gerçekliğin kendisine değil, gerçekliğin kişi tarafından nasıl algılandığına dayanır

Perceptual Constancies Gestalt Principles Basic Principles Visual Illusions Depth Perception Algı Görme İşitme Duyum Diğer duyular Ağrı Koku Tat

Algı Gördüğümüz şey, nesnenin özelliklerinden çok, duyumların beyin tarafından düzenlenmesidir Sinir sistemi uyaranları belirli kurallara göre göre düzenleyip bütünleştirmeye eğilimlidir

Algının yönleri Seçme Düzenleme Yorum Algılama sürecine hangi verilerin katılıp, hangilerinin dikkate alınmayacağının belirlendiği ilk aşama Seçme Düzenleme Yorum Verilerin anlamlı bir şekilde düzenlenmesini içeren aşama Verileri anlamlandırmak için anlam ekleme süreci

Algı Algılarımız çevremizdeki dünyanın birebir kopyası değildir Zihnimizde yeni bir “dünya” kurarız Beynimiz temsilciler aracılığı iç dünyamızı oluştururken, bazı kurallar kullanır

Kurallar Gestalt kuralları Nesne, derinlik ve hareket algısı ilkeleri Sınıflandırma ilkeleri Yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya işlemleme Mental temsilciler Varsayımlar/ İlluzyon bağlantıları

Gestalt psikolojisine göre algı Beyin duyumları geçmiş yaşantıların ışığında ve sinir ağlarının düzenleyici mekanizmaları (seçme, çarpıtma, boşlukları doldurma gibi) doğrultusunda organize ederek dünya hakkında bazı varsayımlar geliştirir Bu varsayımlar arasında en olası tanım için maksimum olasılık ilkesine göre karar verir

Gestalt psikolojisine göre algı Beyin en olası tanım için görüntü parçacıklarını “iyi bir şekil” oluşturacak şekilde bazı ilkeler doğrultusunda düzenler. Bu görüşe göre “bütün kendisini oluşturan parçalardan daha öte bir şeydir”

Gestalt kuralları Şekil- Zemin Devamlılık Tamamlama Yakınlık Benzerlik Simetri Küçüklük Çevrelenme Anlamlı şekil

Şekil-Zemin ilişkisi Algılayanın dikkatini yönelttiği alana göre şekil- zemin hızla yer değiştirebilir Bir uyarana dikkatimizi yönelttiğimizde diğerleri gürültü haline geçer

Optik akış

Aşağıdan yukarıya işlemleme Duyusal reseptörlerden gelen uyaranlardan nesnenin şekli, yönelimi, boyutu ve hareketinin yönü, şekil-zemin arasındaki farklılığı gibi bilgilerin hızla ve kabaca taranmasıdır Aşağıdan yukarıya doğru gerçekleşir Şekil-zemin arasındaki farklılıkları belirlemek için görsel algının parçalarını gruplandırmaya çalışır

Uyarı tarama Duyarlılık = uyarıyı saptama yetisi Tepki verme kriteri= İç dünyamızın uyarıya tepki verme durumu Eşik uyaranlar= Uyaranın algılanması için ulaşması gereken şiddet Uyaranların algılanma tarzları “Hit”: uyaranın doğru olarak algılanması “Yanlış alarm”: Olmayan bir uyaranın algılanması “Kayıp”: Uyaran olduğu halde tepki verilmemesi

Yukarıdan aşağıya işlemleme Parçaların gruplanmasını takiben dikkat süreci devreye girer ve nesnenin farklı özelliklerini saptamaya yönlenir Yüksek düzey bilişsel süreçlerdir Bilgi, anılarındaki kavramlar ve beklentiler gibi psikolojik faktörlerden etkilenir

Algının özellikleri Seçicilik Değişmezlik Örgütlenme Derinlik

Algıda değişmezlik Şekil değişmezliği Büyüklük değişmezliği Renk değişmezliği Parlaklık değişmezliği Çevresel değişiklikler ya da bizim hareketimiz nesnedeki şekil, boyut, parlaklık değişiklikleri şeklinde retinaya yansır. Birçok değişik koşulda nesnedeki değişikliği algılamayız. Bize yaklaşan arkadaşımızı retinaya düşen imgesi büyüdüğü halde daha büyük gibi algılamayız. Gün ışığındaki değişmelerde (gündüz, gece) beyaz gömleği beyaz, kırmızı kravatı kırmızı olarak görürüz. Bu da görme sistemimizin basit bir kamera gibi çalışmadığını gösterir. Görme sistemi retinaya düşen görüntüleri üç boyutlu bir dünyanın tutarlı ve sabit yorumu için dönüştürür.

Algısal örgütlenme Duyu organlarımıza gelen uyaranları tek tek değil, anlamlı ilişkiler bütünü içinde algılarız. Şekil-zemin algısı Gruplama Tamamlama

Algıda seçicilik=Dikkat Hedefe fiksasyonun aktif kontrolü + hedef görev arasına giren göz hareketlerinin baskılanması Hedef uyaranın seçilmesi- posterior parietal korteks ve V4 Superior kollikulusun hedefte olmayan uyaranlara refleksif sakkadlarının inhibisyonu ile

Dikkati belirleyen etkenler Uyaranın yapısına ilişkin Algılayanın özelliklerine ilişkin Şiddet ve büyüklük Kontrast (zıtlık) Hareket Tekrar Gariplik ve yenilik İhtiyaçlar Beklentiler İlgiler Öğrenme

Algı Normal işleyen beyinde, iç ve dış uyaranlar çeşitli beyin bölgelerinde değerlendirilir ve bu değerlendirmeler ventral striatuma ulaşır Belli bir davranışın seçilmesi; planlanması, başlatılması veya önlenmesinde ve hedefe yönelik etkinlik için uyumlu bir işleyişi sağlar

Algı sorunları Bu dengenin bozulması hem girdilerin anormal görüntülerinin ortaya çıkmasına neden olabilir hem de davranışın düzeninin, ahenginin bozulmasına yol açar

Gerçek Uyaran temelli Gerçek Gerçekçi Zihinde yapılanma Zihinsel temsilciler Gerçekdışılık Gerçekdışı „Fantazi“ Görünüm

Algı ve imajinasyon Algı- bottom up: Retina  LGN (Talamus)  V1  V2  V4  IT  ?  …  ?  Frontal korteks İmajinasyon- Top-down: Frontal korteks  ?  …  ?  IT  V4  V2  V1.

İmajinasyon Duyum olmaksızın mental imaj ve kavramların aktivasyonu Sorun ve güçlüklerle yüzleşme ve sorun çözme becerisi sağlar Yaratıcılık sürecini getirir Mental gücümüzü oluşturur

Karar verme Bellek ve imajinasyon, yaratıcılık, edinilmiş bilgiler, sonuçlar, duyumlar ve gerçekler yeni çözümler üretmek üzere karar verme süreçlerinde birlikte çalışırlar

Algı bozuklukları Gerçeklik hakkında uygun olmayan çıkarımlarda bulunma Çevresel uyaranların değerlendirilmesinde yetersizlik Duyusal bilginin yanlış yorumlanması Bilişsel ve sosyal ipuçlarının yanlış yorumlanması Dış uyaran yokluğunda iç temsilcilerin aktivasyonu Varsanılar

Algı çarpıtmaları İlluzyon Bütünleştirememe Derealizasyon Depersonalizasyon Makroskopi Mikroskopi

Yanılsama

Yanılsama