Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
BİRİNCİ BÖLÜM: TEZE BAŞLARKEN
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
AFYONKARAHİSAR KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma:Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Bilim Adamının Özellikleri:
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Bilimsel düşünme becerileri
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal

Brain Functioning Reptilian Old Mammalian Mammalian (Survival) (Emotional) (Critical Thinking) Fight Flight Freeze Sad Mad Glad 1) See the Problem 2) Finds the root of the Problem 3) Looks for a “Viable Solution” Non-Viable Solution Doesn’t solve the problem Usually creates more problems Physically safe? Invited or Welcome? What’s the plan to teach me?

Bilim Alanını oluşturan olaylar üzerinde betimleme, açımlama ve öndeyilerde bulunma olanağı veren Uygulamalı yordamalar geliştirmeye yardımcı olarak konusunu denetim altına almaya elveren bilgiler üretme çabası

X Bilim Gerçek Fakat bilim değil Olgusal Güvenilir Kanıtlar birbirini destekler Geçerli İşlevsel tanımlar öngörür kontrol eder sentezler açıklar Gerçek Fakat bilim değil

Bilimsel Yöntem Yaşadığımız,hissettiğimiz ortamlarda ortaya çıkan veya çıkabilecek durum ve sorunları anlamak, vurgulamak, yorumlamak ve çözüm önerileri sunmak için yapılan düzenli çalışmaların tümüdür.

Dünya 1 3 Tanım Gözlemci 2 BİLİMSEL YÖNTEM GÖZLEM, ÖLÇÜM VE TANIMLAMA İÇERİR.

BİLİMSEL YÖNTEM Olaylara Dayanma Tarafsızlık Dogmatizmi Reddetme Eleştiriye açık olma Yanılma olasılığını kabul etme Bilimsel Düşünme Yöntemi Anlam (Akla dayanır) Bilimsel Yöntem Sorunu belirleme Gözlem Hipotez kurma Hipotezi test etme Teori ve genel kanunlara ulaşma Anlam Bilimsel Araştırma Yöntemi (Araştırmaya dayanır)

Veri’den Bilgiye İşleme / Yorumlama Miktarı Kişiye özel oluş

Bilimsel Yöntem Eylemsel işlemler Düşünsel işlemler Gözlem Deney Ölçme Tümevarım Tümdengelim Kavram Hipotez kurma

Bilim nasıl çalışır? Teori Gözleme dayalı Test edilebilir genellemeler hipotezler Gözlem

Bilimsel yöntem aşamaları Güçlüğün sezilmesi Güçlüğün bir problem olarak tanımlanması Çözümün tahmin edilmesi (olası neden-sonuç ilişkisinin kurulması, denencenin oluşturulması) Tahmin edilen çözümün doğrulanabilmesi için sınayıcıların belirlenmesi Sınayıcıların kullanılarak çözümün denenmesi Elde edilen sonuçların kaydedilmesi

Bilimsel yöntemler Tümdengelim-İndirgeme –analiz Tümevarım- Genelleme-sentez Diyalektik yöntem

Tümdengelim- Analiz Genel önermelerden (doğrulardan) hareket ederek özel durumlar için akıl yürüterek sonuç çıkarma (Aristo)

Tümevarım-Sentez Tek tek yapılan gözlem ve deneylerin sistemli bir biçimde incelenmesiyle elde edilen genellemeler (Bacon)

Tümdengelim - Tümevarım Kuramlar Ampirik genellemeler Denenceler TÜMEVARIM TÜMDENGELİM Gözlemler Kaynak: Babbie

Diyalektik Yöntem Yöntemli ve doğru düşünme, doğru bilgiye varma sanatı (tez-antitez-sentez) Her şey birbiriyle ilgilidir Her şey oluş halindedir (değişme) Nicel değişmeler nitel değişmeyi yaratır Gerçek, içsel çelişkiler içerir Hegel

Bilgi spirali ANALİZ SENTEZ GÖZLEM/VERİ (Boogerd, Bruggeman, Van Beek) DEDUCTION Bilgi/varsayım GÖZLEM/VERİ KURAM (Fizik, kimya) (Boogerd, Bruggeman, Van Beek)

Soru Gözlem Red Deney Varsayım Kabul Doğa yasası Tartışma KURAM

Hipotez- Denence-Varsayım Araştırmada, olayla ya da değişkenler arasında var olduğu söylenen, test edilebilen ilişki Bir araştırma sürecinde olgular düzeyinde doğruluğu sınanmak üzere geliştirilmiş olan denemelik iddia ‘Henüz denenmemiş yargı’

Hipotezler veri toplamayı sistemleştirir, ona yön verir fikirlerin, kavramların sınanmasını sağlar kuram geliştirmeye yardım eder

Teori- Kuram Bilimsel bilgilerden türetilen ve gerçeklenmeye açık olmakla birlikte henüz [tümüyle] gerçeklenmemiş olan bilgiler dizgesi Birtakım olguları veya olgusal ilişkileri açıklayan kavramsal sistem Ampirik gerçeklik hakkında mantıksal olarak birbiriyle ilişkili bir dizi önerme

Kuram Belirli bir konuya nasıl bakacağımızı gösterir Konuyla ilgili soruları, kavramları sağlar Verilerimize anlam vermemizi sağlar Belirli bir çalışma ile elde edilen bilgiyi diğer araştırmacıların ürettiği diğer bilgiler içine koyabilmemizi mümkün kılar Zaman içinde değişir, farklılaşır; yetersiz görülerek ortadan kaldırılabilir

Öngörü-Yordama Olgular arasındaki ilişkilerden ve bu ilişkileri dile getiren genellemelerden yararlanılarak, henüz oluşmamış bir olguyu önceden kestirme

Paradigma Gözlemlerimizi ya da akıl yürütmemizi düzenlemek için kullandığımız temel modeller, genel çerçeveler ya da bakış açıları Bilim adamları topluluğunca kabul edilen varsayımlar, araştırma yöntemleri ve araştırma teknikleri üzerinde anlaşmaları ile ortaya çıkan kavramsal çerçeve

Kuhn’un paradigması Paradigma kavramı “belirli bir dönemde bir bilimsel disiplin içinde faaliyet gösteren bilim insanlarınca benimsenen kabuller bütünü”nü ifade eder Paradigmalar zaman içinde kendi önceledikleri sorulara cevap veremez hale gelirler ve yerlerini devrimsel bir değişiklikle yeni paradigmalara bırakırlar

Kabul gören paradigma = normal bilim Kuhn’un paradigması Paradigma öncesi Kabul gören paradigma = normal bilim Anormal durumlar Farklı standartlar, problemler vs Sıradışı araştırmalar ve bulgular Paradigma değişimi ile insana, evrene, bilgiye bakış açısı, sorunlar da değişir. yeni normal bilim

Organizmik Aristo Fiziği Paradigma değişimi Mekanik Newton Fiziği Organizmik Aristo Fiziği Evren yaşayan bir organizmadır Evren jeosentriktir Madde süreklidir Uzay sonludur Zaman döngüseldir Evren ölü bir makinadır Evren heliosentriktir Madde atomiktir Uzay sonsuzdur Zaman çizgiseldir

Bilimsel devrimler Araştırma Paradigma ilişkin sorunlar değişimi Düşünce okulu Araştırma Paradigma değişimi Paradigmaya ilişkin sorunlar Düşünce okulu Düşünce okulu