Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Advertisements

Psikolojinin Konuları
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
PSİKOLOJİYE GİRİŞ.
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Psikoloji.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Maslow’un Teorisi Dr. Alper Engeler
Kişilik Gelişimi.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
KİŞİLİK VE KİŞİLİK KURAMLARI.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
İNSAN DAVRANIŞINI İNCELEYEN YAKLAŞIMLAR
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
GİRİŞ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
PSiKOLOJiK TEORiLER.
Mesleki Rehberlik Kuramları
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Pozitivizm A. Comte.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Din Psikolojisi Bilimi
Din Psikolojinin Kısa Tarihçesi
Din Psikolojisi Dersin yapısı ve Giriş
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 8. Hafta
FONKSİYONCULAR.
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
DAVRANIŞÇILAR.
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
Din ve Maneviyat (boyutlar ve ilişkiler)
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi 10. Hafta
İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI. İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar Nuran E. Korkmaz A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 4. Hafta Nuran E. KORKMAZ

Davranışçılık: Davranışçılığın temel ilkeleri 1913 yılında John Watson (1878–1958) tarafından formüle edilmiştir. Diğer temsilcileri: Ivan Petrovitch Pavlov (1849–1936), Edward Thorndike(1874-1949) İçe bakış yöntemini tümüyle reddeder. Doğal ve sistematik dış gözlem yapar. Sadece gözlenebilen davranışlar incelenmelidir. Psikoloji bir doğa bilimidir. Sübjektiflikten çıkıp, objektif olmalıdır. İnsan belirli uyaranlara tepki veren bir makine gibidir. Davranışlar Uyaran- Tepki(U-T) zinciri içinde incelenir. Davranışların neden oluştuğuna değil, nasıl oluştuğuna bakılmalıdır. Nuran E. KORKMAZ

Dini davranış mükafatlandırma, cezalandırma yada taklit yoluyla pekiştirilir ve öğrenilir yada terk edilir. Ör: kilise daha camiye giden bir kişinin mükafatlandırılması o kişiyi olumlu yönde güdüleyecektir. Diğer taraftan gitmeyişi cezalandırılırsa dinden uzak duracaktır. Aynı şekilde anne ve babasını namaz kılarken gören çocuk bu davranışı taklit ederek içselleştirecektir. Nuran E. KORKMAZ

Psikoanalitik /psikodinamik Yaklaşım: 1 Bu ekol, Wundtçuların anladığı anlamda bilinçle değil; bilincin altında, derinliklerinde kalan kısımla, yani bilinçaltı olaylarıyla meşgul olur. Bilinç olaylarını incelemek, ruhsal olayların mahiyetini anlamak için yeterli değildir. Bilinç olayları, esas ruhsal hayatımızı idare eden bilinçaltı olayların yüzeyinde bulunur ki, Psikoloji de kendisine konu olarak bilinçaltını almalı ve incelemelerine oradan başlamalıdır. Temsilcileri: Sigmund Freud (1856–1939), Alfred Adler (1870–1937) , Carl Gustav Jung (1875–1961),  Erik Erikson(1902-1994) İnsan davranışlarının temel nedeni bilinç dışıdır/bilinç altıdır. Önemli olan bilinç dışındaki unsurların açığa çıkarılmasıdır. En önemli dürtüler cinsellik ve saldırganlıktır. Nuran E. KORKMAZ

Psikoanalitik /psikodinamik Yaklaşım: 2 Çocukluk çağı yaşantıları ve bu dönemdeki ebeveyn tutumunun yaşamın geri kalanındaki etkisi önemlidir. Erikson, kişiliğin oluşumunda biyolojik etkenler ile birlikte toplumsal çevreyi de vurgular. Bireyin gelişimi yaşam boyu sürer. Klinik ve hipnoz yöntemi kullanırlar. Nuran E. KORKMAZ

Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım: 1 Davranışçılık ve Psikanaliz’in yanında kendini üçüncü güç olarak tanımlamış ve amacını, Davranışçılık ve Psikanaliz’in yerine geçip yeni bir ekol olmadan bu ikisini bütünleştirmek olarak tanımlamıştır. Varoluşçu felsefeden etkilenmişler ve bu felsefi görüşü büyük çapta benimsemişlerdir. Onlara göre insan, yalnız dünyada değil, belki evrende en değerli varlıktır. O, gücünü içeriden alan dinamik bir varlıktır. İnsan ölümlüdür ve onun için geçmiş ya da gelecek önemli değil yaşanan an önemlidir. Varoluşcu felsefenin bu ilkelerini benimseyen Hümanist Psikoloji, yaşamın belirleyicileri insanın geçmişi ve içsel dürtüleriyle sınırlandırılamaz anlayışıyla, Diğer ekollerin olumsuz bakışlarının aksine: insanın “iyi” olduğunu söylerler. Nuran E. KORKMAZ

Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım: 2 Hümanist Psikoloji akımının temsilcileri arasında Carl Rogers (1902– 1987), Abraham Maslow (1908–1970),   Charlotte Bühler (1893-1974) yer alır. Bireyin kişiliğini ve davranışlarını benlik algısı belirler. Davranışların temelinde ihtiyaçlar vardır. Algı ve benlik kavramları üzerinde dururlar. Birey kendini gerçekleştirmek ister. Eğitim öğrenci merkezli olmalıdır. Bireylerin potansiyellerinin ortaya çıkarılmasına ve kişisel gelişime yardımcı olunmalıdır. ihtiyaçlar hiyerarşisi Nuran E. KORKMAZ

Sosyokültürel yaklaşım ‘sosyal çevrenin’ öğrenme ve gelişim üzerindeki önemli rolü üzerinde yoğunlaşır. olduğunu ileri sürmüştür. Vygotsky’e göre tüm psikolojik süreçler, insanlar arasında, çoğu zaman çocuk ve yetişkinler arasında paylaşılan sosyal süreçlerle başlar. Bunun en açık örneği “dil”dir. Sonuç olarak bizim bütün kişisel psikolojik süreçlerimiz, kültürümüz tarafından biçimlendirilmiş sosyal süreçler olarak başlar. Sosyal öğrenmeye etki eden faktörler: Kültürün ve sosyal çevrenin etkisi Çocuk-Yetişkin ve Çocuk-Çocuk İlişkileri Dil Öğretme Nesne, materyal ve olaylarla somut yaşantılar Nuran E. KORKMAZ

İnsan kültürel ortama adapte olur: Doğduğumuz ve yetiştiğimiz ortamın dini inancı bizi şekillendirir. Roma da doğan bir insanın Katolik olması ve İran/ Türkiye'de doğan bir insanın Müslüman olması gibi Nuran E. KORKMAZ

Tartışınız: Psikoloji bilinde 1. 2. ve 3. güç olarak nitelendirilen yaklaşımları benzerlik ve farklılıklarını dikkate alarak değerlendiriniz? Nuran E. KORKMAZ

Kaynakça: WULF, D. (2001). Psychology of Religion:Classic andContemporaray,NewYork:John Wiley&Sons Pub. BROWN, B. L. (2000). Psychology and Religion: An Introduction, , New York: Rugledge Pub. GEÇTAN, Engin, (2000). Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Remzi Kitabevi. MASLOW, A. (1996). Dinler, Değerler, Doruk Deneyimler, çev: H. Koray Sönmez, İstanbul: Kuraldışı Yay. MASLOW, A. (2001). İnsan Olmanın Psikolojisi, çev: Okhan Gündüz, İstanbul: Kuraldışı Yay. Nuran E. KORKMAZ