Ben Dili - Sen Dili.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR.
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
Öğrencilerle Etkili İletişim Kurma Becerisi
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır Çünkü “KATİL” sorunun farkında bile değildir.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
HOŞGELDİNİZ.
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
AİLE TUTUMLARI.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
İLETİŞİM.
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
YÖRET YÜKSEK ÖĞRENİMDE REHBERLİĞİ TANITMA VE REHBER YETİŞTİRME VAKFI ( )
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
İLETİŞİM NEDİR.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
DİĞER TUTUMLAR.
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
DAHA İYİ BİR İLETİŞİM İÇİN…
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
İLETİŞİM.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
UZMANLAR YUVA AİLE EĞİTİMİ 2 ÇOCUKLA İLETİŞİM 1.
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
İletişimde Engeller İletişimde Savunuculuk Yargılama Analizci Dinleme
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Ben Dili - Sen Dili

BECERİLERİN NE KADARINI VERİYORUZ? NASIL VERİYORUZ?

SAĞLIKLI KİŞİLİK GELİŞTİRME

Kişiler arası ilişkilerde unutulmaması gereken nokta duygularımızın bizi ve kurduğumuz iletişimi etkilemesidir.

Düşüncelerimizi İletirken Ben Dili Sen Dili ya da Kullanırız

“Böyle davranmakta hatalısın.” “Keşke raporu daha önce bitirseydin.” “Bunu hemen göndermelisin?” “Projeyi bu haliyle nasıl sunarsın?”

Karşımızdakini yargılayan SEN DİLİ Karşımızdakini yargılayan ve Durumu yorumlayan Mesajlar taşır

eleştirildiğini, suçlandığını ya da yargılandığını hissettiğinde İLETİŞİM SIRASINDA KİŞİ : eleştirildiğini, suçlandığını ya da yargılandığını hissettiğinde kendini savunmak için önlem alır.

Emir verme, yargılama, öğüt verme gibi iletişim engellerini içerir Sen iletileri duygu ifade etmez. Emir verme, yargılama, öğüt verme gibi iletişim engellerini içerir kızgınlık ifadesi için kullanılır.

Sen Dilinin Sakıncaları Kızgınlığın gerçek nedenlerini açıklamaz. Olumsuz davranışın anne-baba üzerindeki belirgin etkilerini ortaya koymaz. İfade edilen kızgınlıklar davranışa değil de kişiye yöneliktir. Bu nedenle kırılmalara, gücenmelere neden olur.

Tekrar bu mesajlarla karşılaşmamak için anne-baba ile iletişime girme isteği azalır. Çocuğa/gence yöneltilen kızgınlık mesajları çocukların ve gençlerin kimlik duygusunu ve özgüvenini azaltır. Özellikle küçük çocuklar “geri zekalı, aptal, tembel” gibi küçük düşürücü ifadelerin gerçek olduğuna inanabilirler. Sen dili ile ifade edilen hoşnutsuzluk ve eleştiri sözleri, çocuğun direnmesine, karşı gelmesine, kızmasına ve söz dinlememesine neden olur.

Senin için saçımı süpürge ettim, senin şu yaptığına bak! Sen Diline Örnekler Senin için saçımı süpürge ettim, senin şu yaptığına bak! Neden yine ceketin yerlerde? Nerelerdesin bakim bu saatlere kadar?

Seni anlamak mümkün değil, bunu nasıl yaparsın? Sen ne yaptığını sanıyorsun? Seninle daha işimiz bitmedi, karnen gelsin ben sana o zaman gösteririm.

Neden yine ceketin yerlerde? Daha önce ceket hakkında konuşmuştuk, ama onu yine yerde görünce üzüldüm.

Nerelerdesin bakim bu saatlere kadar? Geç saate kadar gelmemen beni kaygılandırdı.

Seni anlamak mümkün değil, bunu nasıl yaparsın? Bunu yapmış olman beni kaygılandırdı.

Köşeye sıkıştırma ve alt etme duygusu hakimdir. Sen Dilinde Seni anlamaya ve yardımcı olmaya çalışıyorum mesajı vardır. Ben Dilinde

Ben İletileri Eğer bugün çok yaramazlık yaparsan ben çok üzülürüm. Akşam yemeğini zamanında yetiştiremeyeceğim diye endişeleniyorum. Yorgun olduğum zaman canım oyun oynamak istemiyor.

BEN DİLİ KARŞILAŞILAN DURUM VE YA DAVRANIŞ KARŞISINDA KİŞİSEL TEPKİNİN DUYGU VE DÜŞÜNCELERLE AÇIKLANMASIDIR

Duyguları açıklayan dürüst ve sorumlu bir kızgınlık hissidir. Kendi duygu ve yaşantılarımızı açıklarlar.

Ben Mesajları Neden Etkilidir ? Ben mesajlarını gönderen aile, kendi duygularının bilincinde olmak için önce kendini dinleme ve duygularını tüm açıklığı ile çocuklarıyla paylaşma yükümlülüğü taşır. Ben mesajları , davranışının yükümlülüğünü çocukta bırakır. Çocuğu kızgın, kinli, hırçın değil, yardımcı ve düşünceli olmada özgür bırakır.

Ben Dili İle Konuşmanın Yararları Çocuğun savucunu bir iletişime yönelmesini önler. Ve onu, davranışını değiştirmeye yöneltir. Çocuğa davranış değiştirme sorumluluğunu yüklediği için, sorumluluk almasını öğrenmesine yardımcı olur Çocuğu da ben iletileri kurmaya yönlendirir. Çocuklar da suçlamaz. Ben dili, anne-baba ve çocuk arasındaki ilişkileri güçlendirir.

Anne-baba ile çocuk arasında yakınlığın artmasını ve birbirlerini daha saygılı ve sevgili bir birlikteliğin yaşanılmasını sağlar. Ben iletileri dürüsttür. Duygu ve düşünceleri anında ilettiği için kullanan kişiyi rahatlatır. Kızgınlık ve öfke birikimlerini önler. Duyguların açıklanmasını ve ifade edilmesini sağlar. Duyguların ifade edilmesi durumun daha iyi anlaşılmasını sağlar. Çocukların kendini anne-babanın öğretmenin yerine koyarak düşünmelerini sağlar.

Sorun yaratan davranışın tanımlanması Etkili bir “ben dilinin” üç öğesi vardır : Sorun yaratan davranışın tanımlanması Çocuğun kabul edilemeyen davranışının aile üzerindeki kesin, gerçek ve somut etkisinin ona söylenmesi Duyguların dile getirilmesidir:

Ben Diline İşlerlik Kazandırmak 1.Kılık Değiştirmiş Sen Mesajı 2.Olumsuzu Vurgulamak 3.Çocuktan Yetişkinden Bekleneni Beklemek

DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR 1.Ben iletileri birincil duyguları içermelidir 2.İleti eksiksiz olmalıdır. 3.İletiyi etkileyen etmenler bilinmelidir. Çocuğun sorunu olduğu zaman, onu dinlemeyen ailelerde ben iletileri etkili olamaz. Gerçek, iletiyi göndermek gerekir. Genellikle ben mesajından sonra etkin dinlemeye geçmekte yarar vardır. Bazen iletişim engellerine yol açan iletiler gönderen anne-babalar, çocukların kendilerine yapmaları gereken şeylerin söylenmesinden hoşlanmayacağı için çocukta değişmeye karşı bir direnç oluşur. Ben iletileri işe yaramayınca, kimi anne-babalar güç kullanma eğilimindedirler. 4.Patlayan Ben İletileri:

BEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Düşünme yetenekleri artar Sebep-sonuç ilişkilerini daha iyi anlar Daha sorumlu olur Daha sağlıklı gelişir Özgüvenleri sarsılmaz İç denetim kazanır Başkalarını düşünmeyi, bencil olmamayı, Kendi istek ve tepkilerini de ben dili ile ifade etmeyi öğrenirler.

Çocuğunuz, koltuğun üzerine ayakkabıları ile çıkmış, zıplıyor. Eşinizle akşam sohbet etmek istiyorsunuz, müziğin sesini açıyor. Siz telefonla önemli bir şey konuşurken devamlı eteğinizi çekiştirip, anne baksana diyor.

ETKİLİ VE DOĞRU İLETİŞİM ARACI BEN DİLİ

Görevlerini yerine getirmediğine eminim. Nasıl? Örneğin çim biçmeyi ele alalım.Her kaytarışında üzülüyorum. Geçen cumartesi de öyle oldu. Arka bahçenin çimini biçmeden kaçıp gittiğin için sana kızdım. Bunun sorumsuzluk olduğunu hissediyorum.

Sana çok kızdım. Beni uykusuz bıraktığın için sana çok kızdım Neden uyumadın? Keşke endişelenmeyip uyusaydın. Geç kaldığımı biliyorum. Nasıl uyuyabilirdim? Sana kızmıştım ve başına bir şey gelmiş olabileceğinden çok korkmuştum. Anlaşmamıza uymadığın için beni düş kırıklığına uğrattın.