Standart ve Standardizasyon Kavramları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Standart ve İş Geliştirme Şube Müdürlüğü
OTO KAZA SİGORTALARI - HİZMET KALİTE İYİLEŞTİRME
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
A. Dış Ticaret İşlemleri
TSE DAMGASI OLAN YAZILAR VE RESİMLER
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Performans ölçme ve değerlendirme güz
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Kalite Yönetim Sistemlerinin Tarihsel Gelişimi, ISO 9000 Standartlar Ailesi, Kalite Yönetim Prensipleri 2. Hafta.
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
STOK MALİYETİ.
TİCARETTE TEKNİK ENGELLER Şubat 2013 ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ (ÜGD) GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
Pazarlama ve Temel Kavramlar
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Standart ve Kalite İlişkisi
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
KALİTE GÜVENCE VE KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
BEN BİLİNÇLİ BİR TÜKETİCİYİM
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Toplam Kalite Yönetimi
Hazırlayanlar: Hamza ÇOLAK Yunus TAŞDEMİR Nurettin Hakan YILDIZ.
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
KALİTE VE VERİMLİLİK KALİTE MALİYETİ.
Türk Standartları Enstitüsü ’ nün Belgelendir me Faaliyetler i Resmiye Kulu
STANDART VE STANDARDİZASYON SORULAR  1-Yaoı karakterine göre standarrtlar nelerdir  2-Standardizasyon amaçlarından 3 tanesini yazınız  3-Standardizasyonun.
Standardizasyon.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
KALİTE GÜVENCE VE KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
4. TSE.
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
ISO HACCP ve ISO22000.
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
TSE Uygulamalarının Son Dönemlerinde Dış Ticarete Etkileri
TSE Uygulamalarının Son Dönemlerinde Dış Ticarete Etkileri
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TKY UYGULAMASI.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
6. İŞLETMENİN PERFORMANSI
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLAR
ULUSLARARASI TİCARET.
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

Standart ve Standardizasyon Kavramları 7. Hafta Standart ve Standardizasyon Kavramları

https://www.youtube.com/watch?v=rEaNCYqYTn4&nohtml5=False

Tarihsel Gelişim II. Dünya Savaşı’nda Amerikan ordusunda Amerikan Askeri Standartları  (US Military Standarts) çıkmış, bu standartlarla birlikte istatistiksel kalite kontrol sistemi de gelişmiştir. 1970’li yıllarda, kalitesi yüksek Japon ürünlerinin Amerikan pazarına girmesini daha kaliteli olduğuna karar verdikleri bu ürünlere yönelmesi, Japonların “Daha Kaliteliyi Daha Ucuza Alın” yaklaşımlarının sonucu, büyük Amerikan şirketleri zor günler yaşamışlardır.

Tarihsel Gelişim II.Dünya Savaşı’nı takiben çok büyük bir ekonomik açmaza düşen Japonya’da, 1950’li yılların başından itibaren, Amerikan Askeri Standartlarını oluşturan ve uygulatan Walter Shewhart’ın öncüsü olduğu, İstatistiksel Kalite Kontrol teknikleri uygulanmaya başlanmıştır. Japonya’da  geniş uygulama alanı bulan bu teknikler, Deming ve Juran tarafından daha da geliştirilerek kapsamları genişletilmiş, Japonların kalite devrimini yaratmasını sağlamıştır.

Tarihsel Gelişim (ISO’nun Kuruluşu) ISO Uluslararası Standartlar Organizasyonunun kısaltmasıdır. Uluslararası standardizasyonu sağlamak amacıyla 23 Şubat 1947 tarihinde kurulmuştur. 80’li yıllarla birlikte kurumsal ya da ulusal olarak geliştirilen standartlar uluslararası standartlara dönüşmeye başlamıştır. Uluslararası standartların geliştirilmesinde Uluslararası Standartlar Örgütü ISO’nun önemli bir payı olmuştur. Ülkemizde ise, standardizasyon çalışmalarını yürütmek için 1954 yılında Türk Standartları Enstitüsü (TSE) kurulmuş ve 1955 yılında ISO'ya üye olmuştur.

Tarihsel Gelişim ISO halihazırda 135 ülkeden ulusal standart kuruluşlarının katılımıyla; Uluslararası ticareti arttırmak , tedarikçi ve müşteri arasındaki güveni oluşturmak amacıyla faaliyetlerini sürdürmektedir. ISO Bütün firmalar için, geniş çaplı kalite standartlarını belirleyerek, ne sadece üstün teknoloji sahibi dev şirketlerin elde edebileceği kadar katı ve pahalı, ne de herhangi bir firmanın çaba göstermeksizin elde edeceği kadar kolay olmayan ve dünya çapında geçerli olan ISO 9000 serisi standartları meydana getirmiştir.

Standart ve standardizasyon Kavramları Basit anlamda standart, bir şeyler yapmak için üzerinde anlaşılmış ve tekrarlanabilir yol demektir. Standart; teknik spesifikasyonlar içeren ya da kesin kriterler ile tasarlanmış tutarlı kurallar, kılavuzluk bilgileri veya tanımlamalar içeren basılı bir dokümandır. (ISO) tarafından yapılan tanımlara göre, Standart; üretimde, anlayışta, ölçme ve deneyde bir örnek sağlanması işlemine denir. Standardizasyon; belirli bir faaliyetle ilgili olarak ekonomik fayda sağlamak üzere bütün ilgili tarafların yardım ve işbirliği ile belirli kurallar koyma ve bu kuralları uygulama işlemidir. Standart; standardizasyon çalışmaları sonucu ortaya çıkan belge ya da eserdir.

Standardizasyonun Kapsamı ISO tarafından yapılan standardizasyon tanımı ile aşağıda belirtilen hususlar vurgulanmaktadır; Standartlar, ekonomik anlamda olabileceği gibi bilimsel bir araştırma, bir deney, uygulama ile ilgili bir metot veya sosyal amaçlı herhangi bir çalışma yapılması esastır. Yapılan çalışma, üretici, tüketici gibi tüm ilgili tarafların ekonomik ve toplumsal yararını gözetmelidir. Kural koyma ve uygulama çalışmalarında ilgililerin hepsinin katkısı ve işbirliği bulunmalıdır

Standardizasyonun Amaçları Mal ve hizmet üretiminin; verimliliği arttırmak, Kaliteyi yükseltmek, Maliyetleri azaltmak, Depolamayı kolaylaştırmak, Kayıp ile atıkları azaltmak Suretiyle yapılmasını sağlamaktır.

Standardizasyonun Amaçları Standardizasyon ayrıca; Tüketicilerin can ve mal güvenliğinin korunması, Daha ucuza mal satılması, Pazarlamanın kolaylıkla yapılması ve Tüketicilerin satın almalarının kolaylaştırması nı sağlamaktadır

ISO’NUN KURULUŞ VE FAALİYET AMAÇLARI İşgücü, hammadde, enerji ve benzeri girdilerin çıktılara oranının (verimlilik) ekonomik düzeyde olmasını sağlamak Tüketicilerin gereksinimlerine göre üretilen malın, belirli bir kalite düzeyinin üzerinde üretilmesini sağlamak İnsanlar için güvenlik ve sağlık kurallarına uygunluğu denetlemek Toplum ve tüketici ihtiyaçlarının karşılanması için mal çeşidinin artması ile tüketicinin malzeme seçiminde gereksiz harcama yapmasını önlemek. Uluslararası kuruluşlarla işbirliği ile üretilen malın her ülkeye alım-satımı için gümrük ve ticari alandaki yasal düzenlemelerle ilgili sorunları azaltmak

Standardizasyonun İşlevleri Sadeleştirme: Mal ve hizmetleri sadeleştirerek karmaşıklığı önlemekle birlikte üretim sürecinde gerçekleştirilen tekdüzelik işgörenlerin uzmanlaşmasını sağlar. Herkesin aynı dili konuşması anlamında iletişim: Standardizasyon ile üretilen ürün ya da hizmet, sürekli olarak aynı niteliklerde ortaya çıkar ve böylece müşteriler tarafından kanıksanarak, müşteri ve üretici arasında karşılıklı anlaşılmayı kolaylaştırır. Bütün olarak ekonominin iyileştirilmesi: Standardizasyon, alıcı-satıcı arasında oluşan güven unsurunu pekiştirir. Güvenli ortamda yapılan alışveriş ve yatırımın artması, ekonominin sağlıklı bir şekilde büyümesine vesile olur.

Standardizasyonun İşlevleri Emniyet, sağlık ve hayatın korunması: Standardizasyon, tüketicileri sağlık ve hayati önemdeki durumlar dahil, tüm diğer olumsuzluklara karşı korumaya alır. Tüketicilerin ve toplum çıkarlarının korunması: İlgili standardı taşımayan malların piyasaya sürülememesi ve bu standartların müşteri ihtiyaç ve beklentileri göz önünde bulundurularak hazırlamasından dolayı standardizasyon, tüketicileri güvence altına alır. Ticari engellerin elimine edilmesi: Standartlara uygun mal/hizmet üretim ve satışı, üretilen mal ve hizmetin sınır aşımı esnasında daha rahat dolaşımına imkân tanımaktadır. Bu yönüyle ihracat ve ithalatçılara büyük kolaylıklar sağlar.

Standardizasyonun Önemi ve Faydaları Modern üretim tekniklerine uygun ve seri üretimin yaygınlaşmasının bir sonucu olarak ortaya çıkan standardizasyon; aşağıdaki ilgili taraflar açısından önem ve faydaları sağlamaktadır. a. Üretici açısından b. Ekonomi açısından c. Tüketici açısından

a) Standardizasyonun Üretici açısından Önemi ve Faydaları Üretimin belirli plan ve programlara göre yapılmasına yardımcı olur. Uygun kalite ve seri imalata olanak sağlar. Kayıp ve artıkları en az seviyeye indirir. Depolama ve taşımayı kolaylaştırır, stokların takibini sağlar. Maliyeti düşürür.

b) Standardizasyonun Ekonomi açısından Önemi ve Faydaları  Kaliteyi teşvik eder, kalite seviyesi düşük üretimle meydana gelecek emek, zaman ve hammadde kaybını ortadan kaldırır.  Endüstriyi belirli hedeflere yöneltir. Üretimde kalitenin gelişmesine yardımcı olur.  Ekonomide arz ve talebin dengelenmesine yardımcı olur.  Yanlış anlamaları ve anlaşmazlıkları ortadan kaldırır.  İhracatta ve ithalatta rakiplerine karşı üstünlük sağlar.  Yan endüstri dallarının kurulması ve gelişmesine yardımcı olur.  Rekabeti geliştirir.  Kötü malı piyasadan siler.

c) Standardizasyonun Tüketici açısından Önemi ve Faydaları  Can ve mal güvenliği sağlar.  Karşılaştırma ve seçim kolaylığı sağlar.  Fiyat ve kalite yönünden aldanmaları önler.  Ucuzluğa yol açar.  Tüketicinin korunmasına yönelik olarak sağlıklı bir çevre oluşmasına yardımcı olur.  Tüketicinin bilinçlenmesinde etkili rol oynar.

Standardların Çeşitleri Oluşturulan standartlar kullanıldıkları yer, konu ve zorunluluk durumu gibi temel kriterler ile çeşitli şekillerde sınıflandırılmaktadırlar a. Yapı Karakterlerine göre b. Uygulama şekline göre c. Uygulama alanına göre

a) Yapı Karakterlerine göre standartlar 1. Madde standartları: Ürünün üretilmesinde kullanılan ancak henüz üretim sürecine girmemiş hammaddelerle ilgili standartlardır. 2. Mamul standartları: Üretilmiş ürüne ait standartlardır. 3. Mahsul standartları: Genellikle tarım ürünleri ile ilgili standartlardır. 4. Metot standartları: Bir mal ya da hizmetin üretilme veya ortaya konma biçimini, herhangi bir işlemin veya denetimin yapılış koşullarını belirleyen standartlardır. 5. Hizmet standartları: Hizmetin sunulma biçimi, yeri, zamanı gibi müşteri tatminini sağlamayı belirleyen standartlardır.

b) Uygulama Şekline göre standartlar 1. İsteğe bağlı standartlar: Standardizasyon kuruluşları tarafından hazırlanıp yürürlüğe konulan, ancak uygulanmasına ilişkin hiçbir yasal zorunluluk olmayan standartlardır. 2. Zorunlu standartlar: İlgili kuruluşlar tarafından hazırlandıktan sonra, resmi yetkililerce zorunlu olarak uygulamaya konulan standartlardır. Bu standartlara uyulmadığı takdirde, yasal yaptırımlara gidilmektedir. Özellikle insan sağlığı ve güvenliğini ilgilendiren, kamu yararına yönelik mal ve hizmet standartları bu gruba giren standartlardır.

c. Uygulama alanına göre standartlar 1. İşletme standartları: İşletmelerin kendi gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirdikleri standartlardır. (TOYOTA’nın İSG konusunda OHMS standardı) 2. Endüstriyel standartlar: Belirli bir endüstri kesiminde aynı cins malı üreten işletmelerin ortak kullandıkları standartlardır. (Otomotiv Sektörüne mahsus …… standardı) 3. Milli standartlar: Bir ülkenin gereksinimi için sorumlu ve görevli kurumlar tarafından ulusal düzeyde uygulanmak üzere yapılan standartlardır. Örneğin TSE standartları bu gruba girer. 4. Uluslararası standartlar: Uluslararası ticari alanda, mal veya hizmetlerin kolay ve serbest bir biçimde dolaşabilmesi için gerekli olan, dünya genelinde geçerli olan standartlardır. Örneğin ISO standartları bu gruba girmektedir.

Türkiye’ de Yapılan Standart ve Standardizasyon Çalışmaları Ülkemizde, standardizasyon çalışmalarını yürütmek için 1954 yılında Türk Standartları Enstitüsü (TSE) kurulmuş ve 1955 yılında ISO'ya üye olmuştur. Enstitü ilk defa 1964 tarihinde TSE marka sistemi ile belgelendirme faaliyetlerine başlamıştır. TSE’nin ilgili olduğu bakanlık Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'dır

TSE Tarafından Gerçekleştirilen Faaliyetler Üretim yerlerinin belgelendirilmesi, (Helal Gıda Sertifikası ) Ürün belgelendirilmesi, (TSEK belgesi) Parti mallarının belgelendirilmesi, İthal mallarının belgelendirilmesi, Kalite sistemlerinin belgelendirilmesi (ISO 9001 KYS) Hizmet veren kuruluşlarının belgelendirilmesi (Hizmet Yeterlilik Belgesi)

Üretim yerlerinin belgelendirilmesi

Ürün belgelendirilmesi

Kalite sistemlerinin belgelendirilmesi

Hizmet veren kuruluşların belgelendirilmesi