BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Sürecinin Aşamaları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1 Dr.Ergül Demir

ARAŞTIRMA EĞİTİMİNE GENEL BAKIŞ

Araştırma Eğitimi Araştırma; problemlere geçerli ve güvenilir çözümler bulabilmek için planlı ve sistematik bir şekilde yürütülen, bilgide birikimi (sürekliliği) ve açıklığı (denetlenebilirliği) sağlayan bir süreçtir. Araştırmalardan yararlanabilme ve araştırmalara katkı sağlayabilme ‘yeterlik’, araştırma yürütebilme ise ‘uzmanlık’ gerektirir.

Araştırma Eğitiminin Amaçları Araştırma eğitimi ile kazandırılmak istenen teknik beceri ve davranışlar: Genel kültür kazandırmak Araştırmalardan yararlanabilmek Araştırmalara katkı sağlayabilmek Küçük çapta araştırmalar yapabilmek Geniş çapta bilimsel araştırmalar yapabilmek

ARAŞTIRMA EĞİTİMİNİN İÇERİĞİ İstatistik Araştırma Yöntemleri Kaynak Tarama ve Araştırma Raporu Yazma Ölçme ve Değerlendirme Bilgi ve İletişim Teknolojileri

TEMEL KAVRAMLAR

Bilgi ÇÖZÜM Anlama Bilgi İşleme Açıklama Kontrol Veri Veri İşleme

Veri (Data) Bilgi (Knowledge) Malumat (Information) BİLGELİK (WISDOM)

Bilginin Kaynakları Kişisel Deneyimler Görüş Birliği Uzman Görüşü Otorite Gelenekler Sağduyu Medya Mantıksal çıkarım BİLİM

Bilim BİLİM BİLİMSEL BİLGİ: Belli özelliklere sahip bilgiler bütünü BİLİMSEL YÖNTEM: Bilgi elde etme süreci

Amaçları Anlama Açıklama Tahmin Kontrol Özellikleri Nesnel Özgün Rasyonel Uzmanlığa dayalı Olgusal Gözleme dayalı Açık (Denetlenebilir) Kanıta dayalı Varsayımsal Doğrulanabilir Olasılıklı Yanlışlanabilir Genellenebilir Tekrar Edilebilir Birikimli (Sürekli) Sınanabilir SİSTEMATİK Amaçları Anlama Açıklama Tahmin Kontrol Varsayımları Gerçek bir olgular evreni vardır. Olgular, gözlenebilir ve ölçülebilir. Olaylar arasında düzenli nedensellik ilişkileri bulunur. Mantıksal çıkarsama yöntemleri ile geçerli ve güvenilir bilgiler üretilebilir.

Bilimsel Yöntem Bilimsel Yöntem = Bilimsel Araştırma Süreci Bilimsel yöntem; insan zihninin, bir güçlükle karşılaştığı zaman verdiği doğal tepkilerin bir bütünüdür. Bilimsel yöntem; insanlar için, olgusal düzeyde en güvenilir bilgi edinme yoludur.

Bilimsel Araştırma Süreci Sezme Tanımlama Çözüm Önerileri Geliştirme Deneme Karar Verme Raporlaştırma Kaynak Tarama Hipotez Kurma ANALİZ (Ölçme ve Değerlendirme)

Araştırma Paradigmaları Yunanca παραδείγματι (paradeigma)'dan gelen kavramın popülerliğini sağlayan Thomas Samuel Kuhn'dur. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı (1962) adlı bilim tarihi üzerine bir analiz olan kitabında; ‘paradigma’ ve ‘paradigma kayması’ kavramlarını kullanmıştır. Paradigma; bireysel-toplumsal sistemde ve düşünsel yapıda, kopma ya da kırılmaya yol açacak düzeyde belirgin değişim ya da dönüşümleri ifade eder.

Araştırma Paradigmaları Pozitivizm Yorumlayıcı Paradigma Sosyal Yapılandırmacılık Hermenoutic Post-Pozitivizm Eleştirel Paradigma Postmodernizm Nicel Araştırma Nitel Araştırma Karma Araştırma

Yorumlayıcı paradigma Genel bilgi Derinlemesine okuma Nicel Araştırma Nitel Araştırma Pozitivizm Yorumlayıcı paradigma Genel bilgi Derinlemesine okuma Mutlak gerçeklik (truth) - Keşfetme Göreli gerçeklik (reality) - Yapılandırma Tümdengelim Tümevarım Genelleme kaygısı Bağlamlarına genelleme Araştırmacı sürecin dışında Araştırmacı sürecin parçası Katı ve önceden planlanmış süreçler Esnek süreçler Tarama modelleri ve karmaşık deneysel desenler Açımlayıcı modeller ve tek denekli desenler Evren-Örneklem Çalışma grubu Standartlaştırılmış ölçme araçları Gözlem ve görüşme formları Yoğun ve ileri istatistiksel işlemler Sayma ve sınıflamaya dayalı betimlemeler Edilgen ve üçüncü şahıs kullanımları Öyküsel anlatım ve birinci şahıs kullanımları Ayrıntılı raporlaştırma

Örnek Araştırmalar Aşağıda verilen araştırmalar hangi araştırma yaklaşımına daha uygun olabilir? Ankara’daki Görme Engelli Bireylerin Ulaşım Sorunları Türkiye’de Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alan Yeterlikleri İle İlişkili Değişkenler Okul Öncesi Dönemde Çocukların Ebeveyn Bağlılığı İle Okula Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişki Üniversite Öğrencilerinin Akademik Eğitimden Beklentileri

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar Araştırmanın önemini anlayamama Alışkanlıklara aşırı bağlılık Kişisel görüşünü üstün tutma Gelişmenin araştırma dışında olduğuna inanma Araştırmanın sınırlılıklarını bilmeme Araştırmacıya tapma Çabuk sonuç bekleme Bilimsellik ile doğa bilimlerini eşleştirme Karasar, N. (2012)