ETKİLİ ÖĞRETMENLİK
Öğretmenlik zor bir meslek ama bir o kadar da haz veren, mutluluk veren, manevi anlamda insanı tatmin eden bir meslek. Fakat bu tatmine ulaşabilmek de fedakarlık gerektiriyor. Bu noktada öğretmen kendini hem şahsi olarak, hem de bilgi olarak yetiştirmeli. Çünkü;
ÖĞRENCİ ANCAK BU ÖZELİKTEKİ BİR ÖĞRETMENİ KABULLENEBİLİYOR VE SAYGI DUYUYOR.
Öğretmenlik, mesleklerin en az kazanç getireni; fakat insanı en çok ödüllendirenidir. (Henry Van Dyke)
Bu sebeple sınıf içinde öğretmenin kabullenil-mesini sağlayacak iki otorite var : 1-Şahsi otorite 2-Bilgi otoritesi
Şahsi otorite kişiliğimizi geliştirmekle ve öğrenciye nasıl yaklaşacağımız konusunda bilgimizi artırmakla olur.Öğrenciye nasıl yaklaşacağımız konusunda alternatiflerimiz olmalı.
“Sahip olduğunuz tek şey çekiçse herkesi çivi olarak görürsünüz.” Abraham Maslow
Sınıf içinde veya dışında bazı prensiplerimiz olmalı Sınıf içinde veya dışında bazı prensiplerimiz olmalı. Öğrencileri-miz bizi bu prensiplerimizle tanımalı. Prensipler bize iki şey kazandıracak : 1-Zaman 2-Adaletli davranma (farklı muameleyi önleme)
Bu prensipler tutarlı ve mantıklı olmalı Bu prensipler tutarlı ve mantıklı olmalı. Zamana, mekana ve şartlara göre değişmemeli. Ama esnek olmalı.
Bilgi otoritesi ise bilgi dağarcığımızı artırmakla olur Bilgi otoritesi ise bilgi dağarcığımızı artırmakla olur. Bu da ancak kendimizi geliştirmek ve yenilemekle olur.Bunun da en iyi yolu kitap okumaktır.
Öğrenmenin de maliyeti var Önceden öğrenen indirimli fiyattan öğrenir. Otoriteden öğrenen özgürlük bedeliyle öğrenir Deneyerek öğrenen etiket fiyatından öğrenir
Hayattan öğrenen gecikme zammıyla öğrenir Hayattan da öğrenemeyen boşa gitmiş hayatıyla öğrenir. Arthur Miller
İYİ SONUÇ ALMAK İSTEYEN ÖĞRETMENİN 10 ÖZELLİĞİ
1-Mesleğini ve öğrencilerini sevmeli
Sevgi sessiz bir kuştur;uçar kalp denizinde. Beydeba
Birbirimize söylediğimiz sevgi sözcükleri, yüreğimizin gizli cennetinde depolanır. Bir gün yağmur olarak düşer, ya da etrafa çiğ gibi yayılır. Böylece dünyamız yeşillenir. Mevlana
2-Zorluklara katlanmalı
Sevilmeyen yol kalabalık ta olsa ıssızdır. Tagore
3-Alçakgönüllü ve affedici olmalı
Affetmek ve unutmak iyilerin intikamıdır. Schiller
4-Sabırlı ve hoşgörülü olmalı
5-Saygı görmenin, saygı göstermenin bir sonucu olduğunu görmeli
6-Otoriteyi bozacak kadar gevşek, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini engelleyecek kadar sert olmamalı
Tahsil ve terbiyesi mükemmel olan toplumun idaresi kolay, fakat esir edilmesi zordur. Lord Brourham
7-Öğrencilere kibar davranmalı
Nezaket insana para kazandırmaz, ama her şeyi satın alır. Montaigne
Her hüner makbûl imiş illâ edep illâ edep” “Ehli irfan arasında aradım kıldım talep Her hüner makbûl imiş illâ edep illâ edep”
8- Öğrencilerin problem-leriyle ilgilenmeli, kendi gayretiyle çözebilecek-lerini çözmeli
9-Üstesinden gele-meyeceği problem-lerde onlara psikolojik destek sağlamalı
Sevgi tedavi eder; alanları da verenleri de. Karl A.Menninger
10-Öğrencilerin gizli kalması gereken ikili sırlarını saklamalı
Öğrencisini etkilemeden öğretmeye kalkanlar, soğuk demiri boş yere döverler. (Horace Mann)
Öğretmen, nasılsa sınıf da öyledir. (Alman Atasözü)
SINIF İÇİ İLETİŞİMDE DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR 1-Öğretmen konuşma yeteneğini geliştirmeli
İletişim uzmanları söylediği-miz sözlerin iletişimimizin ancak % 10 ‘unu oluştur-duğunu söylüyorlar. % 30’unu çıkardığımız sesler , % 60’ınıysa vücut dilimiz meydana getiriyor. İletişim sözden ibaret değildir.
"Kelimelerin gücünü bilmiyorsan insanların kuvvetini asla tahmin edemezsin...!"
"Her zaman doğruyu söyle; ne dediğini hatırlamak zorunda kalmazsın."
"Yerinde söz söylemesini bilen, özür dilemek zorunda kalmaz..."
Uslübu beyan, ayniyle insan.
2-Dersi iyi bir şekilde planlamalı
Hayatı seviyor musun? Öyleyse zamanı harcama, çünkü yaşamın yapıldığı madde zamandır. Benjamin Franklin
İki günü birbirine eşit olan ziyandadır. Hadis-i şerif
Bugün,kapıya gelmiş bir Tanrı misafiridir : O, hemen konacak ve yarın göçecektir. Hasan Basri
3-Öğrenci ihtiyaçlarını, yetenek ve ilgilerini değerlendirmeli
4-Öğrencilerin ilgisini dağıtan durumları ortadan kaldırmalı
5-Öğrencilerin dikkatle dinlemeleri için birden fazla duyu organına hitap eden araç ve gereçler kullanmalı, düz anlatımdan ya da aşırı dolambaçlı yollardan kaçınmalı
6-Zor ve çok teknik olan öğretim araçları kullanmamalı
Eğer bir insanı akıl yönün-den eğitip de ahlak yönün-den eğitmiyorsanız, toplu-mun başına yalnız bir bela yetiştiriyorsunuz demektir. Teodor Roosvelt
İnsan ilişkileri açısından, 1-Öğrencinin yansıttığı kişilik kabul edilmeli, 2-Öğrenciye seçme hakkı verilmeli,
3-Öğrenciler sınıfta utandırılmamalı 4-Öğrenci övülmeli ve onaylanmalı
5-Öğrencilere,size ve arkadaşlarına yardım etme fırsatı verilmeli 6-Öğrenciler iyi dinlen-meli
7-Sınıf içi iletişimim ilki ve belki de en önemlisi öğrencilerin isimleri öğrenilmeli.
“Bir neslin kaderini önceki nesil tayin eder.” Konfüçyüs
Atılan ok,harcanan para, ele geçen fırsat ve geçen zaman. Hz.Ömer Dört şey geri dönmez : Atılan ok,harcanan para, ele geçen fırsat ve geçen zaman. Hz.Ömer