Pozitivizm A. Comte.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
Teorinin Dönüşü.
AYDINLANMA ÇAĞI.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
Bilim ve Bilimsel Araştırma
REHBERLİK.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
İDEALİZM NEDİR ?.
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE İSTATİSTİK
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
Temel Kavramlar ve İlkeler
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
Klasik Sosyoloji Tarihi
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
AUGUSTE COMTE.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Elealı Zenon Sofistler Septikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Karşılaştırmalı Eğitim
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
Sunum transkripti:

pozitivizm A. Comte

A.Comte Auguste Comte'un 19. yüzyılda ortaya attığı düşüncedir. Felsefede olgularla desteklenen ya da olgularla ilgili verilere dayanan bilginin tek sağlam bilgi türü olduğu görüşü Genel çizgileriyle olguculuk, deney konusu edilebilecek olgularla ilgili, yani en geniş anlamıyla bilimsel bilginin sağlam bilgi olduğunu vurgular. Pozitivizm terimini ilk kullanan Saint Simon (Sen Simon)'dur Bu felsefeyi geliştirip sistemleştiren August Comte (Ogüst Komt)'tur. Comte, sebep ve sonuçların gözetlenmesi gerektiğini savunmuştur.

Pozitivizm Bilinebilir olanın sadece olgular olduğunu savunan felsefi bir akımdır. Pozitivizmde tek bir bilim mantığı vardır. Bilim başlığını taşıyan her türlü etkinlik buna uymak zorundadır. Pozitivizmde tüm bilimler fiziğe indirgeme çabası vardır. Bu anlayışa göre A.Comte Sosyoloji’yi bile Sosyal Fizik olarak adlandırmıştır. Pozitivist bakış açısında gözlem ve deney tek bilgi kaynağıdır. Gerçekliğin doğru ölçüm ve sayısallaştırmayla tanımlanabileceğini ve anlaşılabileceğini savunur.

A.Comte Comte’a göre bilimsel incelemeler gerçek yasalarını bulmak için fenomenlerin çözülmesiyle sınırlı olmalıdır.

Üç hal kanunu Comte,"Tarihi Toplumsal Evre" anlayışını "Üç Hal Kanunu" ile açıklar. Dinî çağ, metafizik çağ, pozitivist çağ’dır. Üçüncü çağı karakterize eden pozitif tutum, olayların özünün kavranabileceğini reddeder. Bu anlayışa göre ancak fenomenleri tespit etmek mümkündür. Bunlarla ilgili kanunları tanıyabilmek ve bu yolla da gelecek fenomenleri önceden haber verebilmek bilimsel çalışmanın özünü teşkil eder. Bu fikre dayanılarak dinî ve metafizik unsurlar bir kenara bırakılır. Çeşitli ilim dalları da bu pozitif devreye aynı anda değil zamanla erişmişlerdir.

Üç hal kanunu Teolojik (Dinî) evre: Fenomenlerin tanrısal ya da manevi nedenlerle açıklandığı evre insanların her şeyi din ile açıkladığı bu dönem ortaçağa kadar uzanır. Metafizik evre: Olayların oluşunun soyut kuvvetlerle açıklandığı dönem toplumsal olayların özgürlük eşitlik gibi soyut kavramlarla açıklanması 1789'a kadar sürmüştür. Pozitif evre: Bu evrede insan sadece gözlemlenebilir olana yönelir. Yalnızca olaylar arasındaki yasalar ya da değişmez bağlantılar incelenir. Ona göre bu evre insan düşüncesinin ve gelişiminin en yüksek basamağıdır. Comte bu süreci bir insanın çocukluktan yetişkinliğe geçiş aşamalarına benzetir. Bununla birlikte Comte, “Pozitivizm niçinlerle uğraşmaz ama nasılları iyi bilir” ilkesini koyar.

Pozitivist anlayışta eğitim Pozitivist felsefeye göre eğitimin amacı, insanları modern bilimi temel alan, batıl inançları ve metafiziksel spekülasyonları reddeden birey olarak yetiştirmektir. Pozitivistlere göre önerme ancak ve ancak doğruluğu ya da yanlışlığı ampirik gözlem yoluyla kesinleştirilmesi olanaklıysa bilimseldir. Pozitivist felsefenin eğitim, okul sınıf yönetimi bağlamında eğitime etkisi oldukça önemlidir. Eğitim, okul ve sınıf yönetiminde ast-üst, öğretmen- öğrenci ilişkilerinde objektif bir yaklaşımın olması esastır.

Pozitivist Anlayışta Gelecekte, bilimsel düşünen filozof devlete hakim olacaktır. Tanrı’ya saygı yerine insana saygı esas alınmaktadır.

KAYNAKÇA Veysel Sönmez, «Auguste Comte (1798-1857) Pozitivizm (Olguculuk)», DEUHYO ED 2010, 3(3), 161-163. Necla Şahin Fırat «Pozitivist Yaklaşımın Eğitim Yönetimi Alanına Yansıması, Alana Getirdiği Katkı ve Sınırlılıkları», Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 2006, 20: 40-51. Kemal Aytaç, Avrupa Eğitim Tarihi, M.Ü.İ.F.V. Yay., İstanbul 1998.