Konu: Purāṇalar ve Hint Edebiyatındaki Yeri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Advertisements

HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
HİNT DİNLERİ Hinduizm Budizm Sunum:Ahmet YORDAM.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
HİNDUİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
=>SÖZCÜKTE ANLAM<=
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
KOMANDİT ŞİRKET Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
=>SÖZCÜK TÜRLERİ<=
Zamirler Esranur ÇİNKO 6-B 314.
HİNDUİZM Hinduizm nitelikli bir dindir.
=> SÖZCÜKTE ANLAM <=
9 Şubat 2015Ankara, Turkey1 TARİHSEL ELEŞTİRİ. Tarihsel Eleştiri Nedir? Sanatın, zaman karşısında bağımsız olarak irdelenebilme imkanını sunan bir eleştiri.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
DİL BİLGİSİNİN, DİLDEKİ SÖZCÜKLERİN YAPISINI İNCELEYEN BÖLÜMÜ
DİLBİLGİSİ.
HİNDUİZM Belli Değildir Brahma ve diğer Tanrılar Vedalar
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
Aşık Erzurumlu Emrah (Erzurum)?-(Nİksar) yy Aşık Edebiyatı.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Neyi Öğreneceğiz? Çarpma işleminin,toplama işleminin daha kolay ve daha hızlı bir yolu olduğunu öğreneceğiz.
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
MEZOPOTAMYA UYGARLIKLARI
Sıfatlar.
ESKİCAĞDA. İnsanlar eskiden beri kendilerinin ve davranışlarının türlü nedenlerini merak etmişlerdir.Bazı durumlarda cesur olmak istedikleri halde neden.
EDEBİYATIN SOSYAL VE SİYASİ HAYATLA İLİŞKİSİ-11.SINIF TÜRK EDEBİYATI
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
Hazırlayan: Göksel KURT Türkçe Öğretmeni. Göksel KURT Türkçe Öğretmeni2 SIFAT  İsimlerin önüne gelerek onların şeklini, durumunu, rengini, işaret yoluyla.
DİNLER VE EVRENSEL ÖĞÜTLERİ
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
Zamirler OĞUZ DİLBER. İsim olmadıkları hâlde isimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Zamirler bir varlığın adı değildir, geçici olarak o varlığın adının.
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri III
Budizm.
Konu: Vāmana Purāṇa’dan Örnek Efsaneler I
Bir zamanlar bir ağaç varmış
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Konu: Vāmana Purāṇa’dan Örnek Efsaneler III
ADILLAR (ZAMİRLER).
Konu: Vishṇu Purāṇa’dan Örnek Efsaneler I
Konu: Vāmana Purāṇa’dan Örnek Efsaneler IV Vamana’nın Evrensel Formu
TAVLA.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM ÜNİTESİ TESTLERİ
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri I
HİN 304- PURANALAR Konu:Bhāgavata Purāṇa’dan Örnek Efsaneler I
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri II
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri IV
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri V
HİN 304- PURANALAR Konu: Bhāgavata Purāṇa’dan Örnek Efsaneler I
Konu: Vāmana Purāṇa’dan Örnek Efsaneler II
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
Ibraniler Davud'un Yildızı.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sıfatlar (ön ad).
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
神道 JAPONLARIN MİLLİ İNANCI ‘ŞİNTOİZM’ HAZIRLAYAN: Ahmet Uğur YILDIZ.
Sunum transkripti:

Konu: Purāṇalar ve Hint Edebiyatındaki Yeri HİN 304- PURANALAR Konu: Purāṇalar ve Hint Edebiyatındaki Yeri I. HAFTA Arş. Gör. Dr. Yalçın Kayalı Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Doğu Dilleri ve Edebiyatları Bölümü Hindoloji Anabilim Dalı

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Purāṇlar’ın Hint Edebiyatı’ndaki yerlerini kesin olarak söylemek mümkün değildir. Ancak Vishṇu ve Şiva inançlarını yayan ve destekleyen metinler olması nedeniyle “Hinduizm” adı verilen dine ait metinler olduklarını söylemek çokta yanlış olmaz.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Öte yandan Purāṇalar, konuları işleyiş biçimleri açısından destansı özellikler taşır. Hatta Mahbhārata’nın birçok bülümü, Harivamşa’nın tamamı, Ramāyaṇa’nın ise bazı kitapları Purāṇa özelliği taşır.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11  Ayrıca Purāṇalar, kökü Vedalar’a dayanan bir eskiliğe sahiptir. Rigveda ve Brāhmanalar’da yer alan bazı efsaneler Purāṇalarda da yer alır.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Tabi ki bu anlatılar epik dönemin etkisiyle biraz daha farklıdır ancak çekirdek konu ve mitsel öğeler açısından hemen hemen aynıdır.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Purāṇa sözcüğü ile aslında “Purāṇam ākhyānam” yani “eski öyküler” kastedilir.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Klasik Sanskrit Edebiyatı içinde yer alan Brāhmanalar, Upanishadlar ve Buddhist metinler içinde Purāṇa sözcüğü itilhāsa ile “İtilhāsalar ve Purāṇalar” şeklinde de kullanılır.

HİN 304- PURANALAR Kendisinden önceki edebiyatta ismen yer alan Purāṇalar’ın, gerçek varlığını kanıtlayan metinler ise Sūtralar’dır. 2018/4/11

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Diğer bir kanıt ise en eski hukuk kitaplarından Gautama Dharmaşātra’da kralın, yönetimde kendine otorite olarak Vedaları, hukuk kitaplarını, Vedāngaları ve Purāṇalar’ı aldığı söylenir.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Her Purāṇda olması gereken beş temel konu vardır. Bu özellikleri “pançalakshana” denir. Bu konular şunlardır:

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 1- Sarga (Yaratılış) 2- Pratisarga (Yeniden Yaratılış, yani, dünyaların periyodik olarak yok edilip, yeniden yaratılması)

3- Vaṃşa (Soy, yani, tanrıların ve Rishilerin soy kütükleri) HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 3- Vaṃşa (Soy, yani, tanrıların ve Rishilerin soy kütükleri) 4- Manvantarani (Manu devirleri, yani, her biri insan ırkının atasını oluşturan Manuların başını çektiği devirler)

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 5- Vaṃşānuçarita (Hanedanların tarihleri, yani, kökenleri Güneş ve Ay hanedanlarına kadar giden ilk ve son hanedanlıklar) Bu beş konudan hiç olmazsa bir kaçı, bir Purāṇa’nın içeriğini oluşturur.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11  El Biruni (M.S 1030) Purāõaları bilmekte ve 18 Purāõa’yı saymaktadır. Şaõkara (9. y.y.) ve Rāmānuca (12. y.y.)da onlardan eski ve kutsal metinler olarak bahsederler.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Bu metinleri oluşturanlar, tıpkı destanları oluşturanlar gibi, saz şairleri olan Sūta’lardır. Bunlar din adamı olmadıkları için Purāṇalar, Brahmanlara ait metinler olarak kabul edilmezler. Bu nedenle de Purāṇalar daha çok halka hitap eden metinler olmuşlardır.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Purāṇalar’ın genellikle on sekiz tane olduğu konusunda bir görüş birliği vardır; isimleri ise şöyledir: 

HİN 304- PURANALAR 1) Brahmā 2) Pādma 2018/4/11 1) Brahmā 2) Pādma 3) Vishṇu (Vaishnava) 4) Şiva (Şaiva/Vāyavīya) 5) Bhāgavata 6) Nārada (Nàradãya) 7) Mārkaṇḍeya 8) Agni (Āgneya) 9) Bhavishya (Bhavishyat) 10) Brahmavaivarta 11) Liṅga (Laiṇga) 12) Varāha 13) Skānda 14) Vāmana 15) Kūrma (Kaurma) 16) Matsya 17) Gāruḍa 18) Brahmāṇḍa

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11   Bu purāṇalardan hiçbiri, sıralamada ilk veya son sıraya konulamaz; biri yazıldığında diğerleri zaten vardır. Purāṇalar’ın hepsi de -abartılı sözlerle- bu eserleri okuyan kişilerin hem bu dünyayı hem de öbür dünyayı kazanacaklarını söyler.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Padma Purāṇa’nın bir yerinde (I, 62) 18 Purāṇa’nın hepsi, Vishṇu’nun bedeninin bir parçası olarak sayılır (örneğin Brahmā Puraṇā onun başı, Padma Purāṇa onun kalbi…gibi); böylece hepsi de kutsal kitap damgası yemiş olur.

HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Aynı eserin başka bir yerinde, Vishṇuit geleneğe göre Purāṇalar’ın üç sınıfa ayrıldığını görüyoruz:

Vishṇu, Nārada, Bhāgavata, Garuda, Padma, Varāha HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Vishṇuit Purāṇalar: Vishṇu, Nārada, Bhāgavata, Garuda, Padma, Varāha Brahma’cı Purāṇalar: Brahmāṇḍa, Brahmavaivarta, Mārkaṇḍeya, Bhavishya, Vāmana,Brahma

Matsya, Kūrma, Liṅga, Şiva, Skanda, Agni HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Şivacı Purāṇalar: Matsya, Kūrma, Liṅga, Şiva, Skanda, Agni Bu on sekiz Purāṇa’nın (Mahapuràõa) yani sıra bir de “ikincil Purāṇalar” olarak anılan Upapurāṇalar vardır ki, bunların sayısı da on sekiz olarak gösterilir.

Ancak bunların isimleri kesin olarak bildirilemez. HİN 304- PURANALAR 2018/4/11 Ancak bunların isimleri kesin olarak bildirilemez. On sekiz büyük purāṇanın ise genel itibariyle içerikleri şu şekilde açıklanabilinir.