OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Advertisements

7. BÖLÜM DİĞER GELİŞİM ALANLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Çocukta Hastalık Algısı
Reggio Emilia Yaklaşımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
KONU:okul öncesi eğitim
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
Topografik Kişilik Kuramı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Oyunun Özellikleri ve Önemi
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
Psikososyal Gelişim Kuramı
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
FARKLI YAŞLARA GÖRE OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR
OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAK SEÇİMİNDE AİLELERE VE EĞİTİMCİLERE ÖNERİLER Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUNUN GELİŞİMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
DRAMANIN NORMAL ÇOCUK AÇISINDAN SAĞLADIĞI YARARLAR
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hazırlayan ve Sunan: Gökçe PINAR JENERASYON TEORİSİ.
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP

OYUN KURAMLARI KLASİK OYUN KURAMLARI DİNAMİK OYUN KURAMLARI Fazla Enerjiyi Harcama Kuramları Rahatlama ve Dinlenme Kuramları İçgüdü-Eylem Kuramı Özünü yenileme Kuramı Psikoanalitik Teori Bilişsel Teori

Fazla Enerjiyi Harcama Teorisi   Bu kuram Schiller ve Spencer tarafından ortaya konulmuştur. Bu teoride oyun aslında çocuğun fazla enerjini boşaltmak için ortaya koyduğu bir eylem olarak değerlendirilmektedir. Biriken enerji çocukta gerilime neden olur. Enerjinin boşaltımı için çocuk oyun oynar

Rahatlama ve Dinlenme Kuramı   Lazarus tarafından ortaya konulan kurama göre çocuk gündelik yaşantısında enerjisini harcar. Harcadığı bu enerjiyi geri kazanmak zorundadır. Oyun bireyin gündelik yaşantısında kaybettiği enerjisini kazanmasına dinlenmesine zihinsel olarak kendini yıpratıcı faaliyetlerden uzak kalarak yeniden zihinsel olarak aktif hale gelmesini sağlamaktadır.

İçgüdü-Eylem Kuramı   Gross tarafından ortaya konulan kurama göre oyunun temel amacı bir türün yavrularını içgüdüsel davranışlara hazırlamaktır.. İnsana ait iki tür oyun vardır: Birincisi; dövüşmek, kovalamak. İkincisi; aile oyunları ve hayali oyunlar gibi başlıkları içeren daha çok sosyal oyunlardır. Oyun çocuğu gelecek yaşantılara hazırlar ve antisosyal eğilimlerden uzak tutar. Bu kuram, oyunu ciddi, biyolojik amacı olan bir davranış olarak ifade etmektedir

Özünü Yineleme Kuramı Hall tarafından ortaya konulan bu kurama göre oyun, çocuğun içine doğduğu kültürün geçmişine ait öğeleri içerir. Özünü Yineleme Kuramına göre oyun kalıtımın bir ürünüdür. Geçmişte atalarının yaptığı olayları çocuk oyun dünyası içerisinde tekrar eder. Yani çocuğun oyunlarının içerisindeki bir şeyler elde etme koşma vurma sığınma gibi davranışlar atalarının geçmişte yaptığı avlanma, savaşma, sığınaklar kurma gibi işlerin tekrar edilmesidir.

Psikoanalitik Oyun Teorileri Freud ve Erikson tarafından ortaya konulmuştur, Freud’a göre oyun, çocuğun farkında olmadığı iç güdü ve duygularını yansıttığı deneyimleridir. Çocuk oyun içerisinde iç güdüleri doğrultusunda tamamen kendi kişiliğini sergiler. Çocuğun hayalleri, fantezi dünyası oyunlarda ortaya çıkar. Oyun aslında çocuğun duygu dünyasının yansımasıdır. Duygusal olarak ihtiyaçlarını ifade etmesinin yoludur.

Erikson’a göre oyunu bir ego fonksiyonudur Erikson’a göre oyunu bir ego fonksiyonudur. Çocuk psikososyal gelişim evrelerindeki krizleri sağlıklı atlatabilmek için oyun oynar. Oyun aracılığıyla çevresini tanıyan çocuk aynı zamanda karşılaşacağı stres durumlarıyla nasıl baş edeceğini oyun esnasında öğrenir.

Bilişsel Oyun Teorisi Piaget ve Vygotsky tarafından ortaya konulmuştur. Piaget için oyun gerçeğe uymak için uyum özelliğinin önemsenmediği tüm davranış şekilleridir. Piaget, oyun gelişimini de zihinsel gelişim gibi özelliklerine ayırarak; 1- Alıştırma oyunları, 2- Sembolik oyun ve 3- Kurallı oyunlar olmak üzere üç dönemde tanımlamıştır.

Vygotsky ise kuramında oyunlarda, sosyalleşmenin, kültürel öğelerin ve öğrenmenin etkisini vurgulamıştır. Çocuk oyunlarında alternatif çözüm yolları deneyerek farklı bakış açıları kazanmakta, kendi gizil güçlerini keşfetmekte ve bu yaşantılarını yetişkinlikte kullanmaktadır.

OYUN TEORİSİ TEMEL ÖZELLİĞİ   TEMEL ÖZELLİĞİ Fazla Enerjiyi Tüketme Teorisi (Spencer, 1878) Çocuklar fazla enerjileri olduğu için oynarlar. Rahatlama ve Dinlenme Kuramı (Lazarus,1883) Çocuklar enerjilerini boşaltmaya ihtiyaç duyduğundan veya rahatlamak için oyun oynarlar. İçgüdü-Eylem Kuramı (Gross, 1985) Evrimsel oyun biyolojik sürecin bir ürünüdür (sonucudur). İçgüdüler ve alıştırmalardan meydana gelir. Oyun yoluyla çocuk yaşam boyunca gerekli olabilecek uyum becerilerini kazanır. Özünü Yineleme Kuramı (Hull, 1920) Oyun evrimsel biyolojik sürecin bir ürünüdür. Oyun yoluyla çocuğun ilkel içgüdüleri zayıflar. Oyun gelişimi insan soyunun evrimsel gelişimini izler. Psikodinamik Oyun Teorisi (Freud, 1961; Erikson, 1985) Bu teoriler oyunun; çocuğun duygusal gelişimindeki rolünü açıklarlar. Oyun yoluyla çocuklar, yaşamlarındaki travmatik olayları ve istekleri ortaya çıkarabilirler. Bilişsel Gelişim Oyun Teorisi (Piaget, 1962; Vygotsky, 1966) Oyun bilişsel bir süreçtir ve gönüllü bir etkinliktir. Oyun bilişsel gelişime, problem çözmeye ve yaratıcı düşünmeye katkıda bulunur.

Kaynaklar Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş., Kaptan Ofset. Durualp, E. ve Aral, N. (2014). Oyunun gelişimi ve türleri. Her yönüyle okul öncesi eğitim 3. (Ed: A.B. Aksoy), (s. 231-254). Ankara: Hedef CS Basın Yayın. Maden-Ellialtıoğlu, F. (2005). Okul öncesi dönemde oyun ve oyun örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş. Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Seyrek, H. ve Sun, M. (2005). Okul öncesi eğitimde oyun. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları. Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Oyun. (Ed: A.B. Aksoy), (3-24), Ankara: Hedef Yayıncılık.