İstatİstİksel verİlerİ Düzenleme- frekans

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Advertisements

İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
Demek istediğimizi bir de çizim yaparak anlatmaya çalışalım.
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
KONU: ÖLÇÜLER.
Kareköklü Sayılar.
Değişkenlik Ölçüleri.
Frekans Dağılımı ve Grafikleme
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Tek ve İki Değişkenli Grafikler
DOĞRU GRAFİKLERİ EĞİM.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
KÖKLÜ SAYILAR.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
KRUSKAL WALLIS VARYANS ANALİZİ
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
MATEMATİK DERS: KONU: KESİRLER ÜNİTE 5 SÜRE :40 DAK.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
GERÇEK SAYILAR VE ÜSLÜ SAYILAR.
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİ
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
İstatistik ve Biyoistatistiğe Giriş: Temel İstatistiksel Kavramlar
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
Yrd. Doç. Dr. Tijen ÖVER ÖZÇELİK
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Nicel Analizlere Giriş
ARAŞTIRMA SORULARI ÜRETME, VERİ TOPLAMA VE DÜZENLEME
Sayısal Analiz 7. Hafta SAÜ YYurtaY.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
VERİ TOPLAMA VE DÜZENLEME
ÜNİTE:VERİ KONU: MERKEZİ EĞİLİM VE YAYILIM ÖLÇÜLERİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Istatistik.
İstatistiksel Analizler
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
Veri Düzenleme Grafiksel Gösterimler ve Merkezi Eğilim Ölçüleri
Numerik Veri Tek Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
İstatistik Ders Notları.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EŞİTSİZLİKLER ÖMER ASKERDEN UZMAN İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
SAYISAL VERİLERİN SINIFLANDIRILMASI
TBF Genel Matematik II DERS – 8 : Doğrusal Eşitsizlikler
Sunum transkripti:

İstatİstİksel verİlerİ Düzenleme- frekans

Belirli amaçlarla toplanmış verileri anlamlı hale getirmenin değişik yolları vardır. Bunları şöyle özetleyebiliriz: Toplanan verileri sözel ifadelerle açıklama Verileri tablolar halinde düzenleme Verileri grafiklerle gösterme Veriler üzerinde hesaplamalar yaparak istatistiksel ölçüler bulma. Yukarıda verilen yollardan hangisini veya hangilerini kullanacağımız toplanan verilerin durumuna ve kullanılma amaçlarına bağlıdır.

Verileri anlamlı hale getirmenin en kolay ve kullanışlı yollarından birisi verileri tasnif ederek tablolar halinde düzenlemektir. İstatistiksel verilerin oluşturduğu tablolara çoğu kez frekans tablosu denir. Frekans tablosu ne gibi ölçümlerin gözlendiğini, gözlenen ölçümlerin her birinin tekrar sayısını, hangi ölçümlerin kaç birey tarafından alındığını gösterir.

Frekans Tablosu Düzenleme: Aşağıdaki tabloda 50 kişilik bir gruba verilen bir genel yetenek testi puanları yer almaktadır. 86 96 80 77 87 42 86 53 75 74 63 74 30 83 73 54 60 67 75 47 80 35 40 53 77 27 62 59 31 46 96 24 65 66 69 92 90 78 52 58 32 71 67 65 38 51 72 67 64 36

Tablo-2: Puanların Sıra Dağılımı 1. Aşama Tablo-2: Puanların Sıra Dağılımı 96 78 69 60 42 77 67 59 40 92 58 38 90 75 54 36 87 66 53 35 86 74 65 32 52 31 83 73 64 51 30 80 72 63 47 27 71 62 46 24

2. Aşama Tablo-3: Puanların Sıralı Frekans Dağılımı Puan (f) Puan (f) Puan (f) Puan (f) Puan (f) 96 2 77 2 66 1 54 1 38 1 92 1 75 2 65 2 53 2 36 1 90 1 74 2 64 1 52 1 35 1 87 1 73 1 63 1 51 1 32 1 86 2 72 1 62 1 47 1 31 1 83 1 71 1 60 1 46 1 30 1 80 2 69 1 59 1 42 1 27 1 78 1 67 3 58 1 40 1 24 1

3. Aşama Verilerin Gruplanması Elde edilen frekans tablosu uzunsa, bu tablodan anlam çıkarmayı ve ilgili istatistiksel işlemleri kolaylaştırmak için gözlenen ölçümleri teker teker sıralamak yerine gruplama dediğimiz bir işlem uygulanır. Gruplamanın amacı, ardışık ölçümleri bir grup ya da kategoride toplamaktır. Bu işleme göre gözlediğimiz 40, 41, 42, 43 ve 44 gibi puanları aynı grupta kabul edersek hem tabloyu kısaltabilir hem de birçok istatistiksel işlemlerde bazı kolaylıklar sağlayabiliriz. Verileri gruplayarak frekans tablosu düzenlemeye karar verildikten sonra yapılacak iş, grup ya da kategori aralarının ne kadar açıklıkta olacağını saptamaktır. Grup açıklığını gösteren katsayıya istatistikte aralık katsayısı denir. Bu katsayıyı a sembolü ile göstereceğiz.  

Aralık Katsayısını Saptama: Aralık katsayısı saptamanın her zaman geçerli olan bir kuralı yoktur. En çok kullanılan uygulama şekli 10-25 arasında grup ya da kategori olacak şekilde ayarlamayı öngörür. Grup sayısını 10’dan daha az yaptığımız zaman bazı bilgileri kaybetmek, 25’den çok olduğu zaman da işlemleri zorlaştırma ihtimali vardır. Aralık katsayısını belirlemek için aşağıdaki adımlar izlenebilir: Frekans tablosunun yaklaşık olarak kaç grup ya da kategoriden oluşması istendiği saptanır. Gözlenen en büyük ölçümden en küçük ölçüm çıkarılır. En büyük ölçümle en küçük ölçüm arasındaki fark istenen grup sayısına bölünür.

Grupların Oluşturulması: Aralık katsayısı saptandıktan sonra yapılacak iş, gruplamaya hangi sayıdan başlayacağımızı kararlaştırmaktır. Şimdi Tablo-1’de verilen puanları gruplanmış olarak yeniden düzenleyelim. Tahmini Aralık Katsayısı = (Gözlenen en büyük ölçüm-Gözlenen en küçük ölçüm) (İstenen grup sayısı)

Şimdi tablomuzda görülen en yüksek ve en düşük değerleri formülümüzde yerine koyalım. Ayrıca 15 grup yapmak istediğimizi düşünelim. Tablomuzda; En büyük ölçüm:96 En küçük ölçüm:24 İstenen grup sayısı:15 O halde; Tahmini Aralık Katsayısı= (96-24)/15=4,8 Bulduğumuz sonuca göre eğer gruplama sonunda elimizde 16 civarında grup bulunmasını istersek, bunu gerçekleştirebilecek en uygun katsayı 4-5 arasında bir sayıdır. İşlem kolaylığı sağlamak için a=5 alalım.

Tablo-4: Puanların Gruplanmış Frekans Dağılımı Grup Aralığı Frekans(f) 24-28 2 29-33 3 34-38 3 39-43 2 44-48 2 49-53 4 54-58 2 59-63 4 64-68 7 69-73 4 74-78 7 79-83 3 84-88 3 89-93 2 94-98 2 n=50

Grup Aralıklarının Gerçek Sınırları: Bir ölçümün gerçekte başladığı ve bittiği noktalara ilgili ölçümün gerçek sınırları denir. Gerçek sınırın başladığı noktaya alt sınır ya da başlangıç noktası; bittiği noktaya da üst sınır ya da bitiş noktası denir. Örneğin 54-58 aralığını örnek alırsak; bu aralığın gerçek sınırları: 53.5 ve 58.5 olur.Bu demektir ki bizim 54-58 arasında değer verdiğimiz ölçümler, daha duyarlı bir ölçüm aracı ile ölçülseydi değerler 53.5 ile 58.5 arasında değişecekti.

Örneğin 49-53 aralığına orta nokta formülünü uygularsak; =(Aralığın Alt Sınırı+Aralığın Üst Sınırı)/2 Örneğin 49-53 aralığına orta nokta formülünü uygularsak; Orta Nokta= (49+53)/2=51 çıkar.

Aralık Gerçek Sınırlar Orta Nokta 24-28 23.5-28.5 26 29-33 28.5-33.5 31 34-38 33.5-38.5 36 39-43 38.5-43.5 41 44-48 43.5-48.5 46 49-53 48.5-53.5 51 54-58 53.5-58.5 56 59-63 58.5-63.5 61 64-68 63.5-68.5 66 69-73 68.5-73.5 71 74-78 73.5-78.5 76 79-83 78.5-83.5 81 84-88 83.5-88.5 86 89-93 88.5-93.5 91 94-98 93.5-98.5 96

Örnek: 1 6 5 4 5 6 5 17 3 4 11 3 9 6 2 4 9 12 14 7 10 7 10 5 8 10 18 2 12 8 15 10 7 3 2 6 11 2 16 1 Yukarıda 40 öğrencinin bir yılda okudukları kitap sayısı verilmiştir. Bu verileri frekans dağılımı şeklinde düzenleyiniz.

Çözüm: Öncelikle aralık katsayısı belirlenmelidir Çözüm: Öncelikle aralık katsayısı belirlenmelidir. Araştırmacının 6 sınıfı uygun gördüğü varsayılırsa; Aralık Katsayısı =(18-1)/6=17/6= 2,833≈3 Orta Nokta= Aralığın Alt Sınırı + (Aralığın Üst Sınırı)/2) Orta Nokta= (16+18)/2 =17

Aralık Gerçek Sınırlar Orta Nokta Çetele Frekans Yüzde 16-18 15,5-18,5 17 /// 3 =(3/40)*100 =7,5 13-15 12,5-15,5 14 // 2 =(2/40)*100 =5 10-12 9,5-12,5 11 ///// /// 8 =(8/40)*100 =20 7-9 6,5-9,5 ///// // 7 =(7/40)*100 =17,5 4-6 3,5-6,5 5 ///// ///// / =(11/40)*100 =27,5 1-3 0,5-3,5 ///// //// 9 =(9/40)*100 =22,5