DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük İşletmeler için Pazarlama Araçları
Advertisements

PAZARLAMA KARMASI DAĞITIM.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 7
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ELEKTRONİK TİCARET VE LOJİSTİK HİZMETLERİ
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
FİZİKSEL DAĞITIM KANALLARI VE PLANLAMA DAĞITIM İŞLEMLERİ VE SÜREÇLERİ
Tarımsal Pazarlama Aykut ORDUKAYA AB Uzmanı
Toptancılık ve Perakendecilik
Pazarlama araştırmalarında veriler üç yöntemle elde edilir
Tüketiciye yönelmiş pazarlama karması
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
+ + + ENDÜSTRİYEL ALICILAR MAL VE HİZMET ÜRETİCİLERİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Üçüncü Parti Lojistik (3 PL)
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
DAĞITIM (PAZARLAMA) KANALLARI TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Hızlı Tüketim Ürünleri
Dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım
STOK MALİYETİ.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
7/A Seçeneği İŞL 318.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Pazarlama ve Temel Kavramlar
MALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
olarak ifade edilebilir.
Altunışık, Özdemir, Torlak – Modern Pazarlama
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Dağıtım Kanalları ve Stratejileri
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
GİRİŞ İnsanlar seyahat ederken çok geniş bir yelpazede turizm hizmetlerine ihtiyaç duyarlar. Bu hizmetler uçak biletlerini, araç kiralamayı, konaklama.
GENEL MUHASEBE ıı Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA TEMEL BİLGİLER 2 Fiyat nedir? Fiyat;  mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel  tüketicilerin bir malı almak için ödemek.
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
GIDA AMBALAJLARI VE KONTROLLERİ
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
STOKLAR İLGİLİ HESAPLAR
İşletme Yönetimi.
Altunışık, Özdemir, Torlak – Modern Pazarlama
Pazarlama İlkeleri.
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Hizmet Pazarlamasında İnsan Kavramı
Sunum transkripti:

DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI DAĞITIM KANALI veya PAZARLAMA KANALI Ürünlerin, üreticiden alıcıya doğru geçtiği yollara pazarlama kanalları ya da bir diğer deyişle dağıtım kanalları adı verilir. Doğrudan pazarlama: Üretici Tüketici Aracı kullanarak pazarlama: Üretici Aracı Tüketici Tüketiciler ürünlerin sadece %3’nü üreticiden satın almaktadır.

Dağıtım kanalı, ürünlerin üreticilerden alıcılara doğru akışını sağlayan bireyler ya da işletmeler topluluğudur. Dağıtım kanalları, pazarlama yönetimi için ürünü, doğru zamanda doğru yerde ve uygun miktarda bulunmasını sağladığından oldukça önemlidir. Ayrıca dağıtım kanalları bu anlamda, müşteri tatmininin oluşması ve sürdürülmesinde gereklidir

Dağıtım kanalları çeşitli şekillerde sınıflandırılır Dağıtım kanalları çeşitli şekillerde sınıflandırılır. Geleneksel olarak yaygın bir ayrımda, kanal üyeleri arasındaki ilişkilerin niteliği esas alınır ve söz konusu ilişkinin direkt (dolaysız; doğrudan) veya endirekt (dolaylı) olmasına göre dağıtım:          1. Direkt dağıtım          2. Endirekt dağıtım

Doğrudan Dağıtım: Üretici işletmenin kendi satış örgütüyle; mamulün  doğrudan doğruya tüketiciye (nihai veya endüstriyel) satışını yapması halidir. Diğer bir deyişle,   alım satım işlemi bir ucunda üreticinin diğer ucunda tüketicinin bulunduğu dağıtım kanalıyla yapılır. Direkt dağıtımda üretici direkt olarak tüketiciye hitap etmekte ve gerekli pazarlama fonksiyonlarını da kendisi yerine getirmektedir.

Ancak doğrudan dağıtımın gerçekleşmesi için şu koşulların tümünün veya bir kısmının bulunması gerekir. Üretim ve tüketim bölgeleri arasındaki uzaklığın az olması Üretim ve tüketim temposunun aynı veya benzer olması Tüketici sayısının az veya tüketicilerin belirli merkezlerde toplanmış olması Mamullerin yeterince standartlaşmış olması

Dolaylı Dağıtım: Üretici ile tüketici arasındaki alım satım ilişkisinin hukuki ve iktisadi bağımsızlığı olan ticari kuruluşlarca sağlanması halidir. Bağımsız ticari kuruluşlar, dağıtım kanallarının çeşitli düzeylerinde yer alan toptancı, yarı toptancı, komisyoncu, perakendeci, vb.dir.

Aracı Kullanmanın Yararları Alıcı ve satıcıyı buluşturur. Pazar bilgisi sağlarlar. Promosyon ve satış desteği sağlarlar. Ürünleri sınıflandırarak standardize ederler. Ürünleri taşırlar ve depolarlar. Risk üstlenirler. Finansal destek sağlarlar.

Toptancılar Doğrudan doğruya perakendecilere veya diğer toptancılara mal satan kişiye toptancı denir. Ecza depoları buna örnek verilebilir. Pazarda üretici ve perakendecilere hizmet sağlarlar.

Toptancılar Toptancıların Üreticilere sağladıkları hizmetler Üreticinin satış politikasını yansıtır. Üreticiden çok ürün satın alır onları üretime teşvik eder. Üreticinin doğrudan satış yapmalarından doğacak uğraşları azaltır. Üreticilere geribildirim sağlar. Üreticilerin stok yükünü ve riskini azaltır. Üreticilerin satış pazarlama giderlerini azaltır.

Toptancılar Toptancıların perakendecilere sağladıkları hizmetler Danışmanlık ve Eğitim Finansman desteği Zaman ve yer tasarrufu Hızlı taşıma Üründe çeşitlilik sağlama

Perakendeciler Doğrudan son tüketiciye satış yapan kişi ve kuruluşlardır. Çok katlı mağazalar, süpermarketler, bakkallar, manavlar vb. Perakendecilerin sayısı toptancılardan ve üreticilerden daha fazladır. Nihai tüketici ile doğrudan ilişki içinde oldukları için kilit bir pozisyona sahiptirler.

Komisyoncu (simsar) Aracılık yapan kimse. Komisyoncunun yaptığı ticari aracılık. Bir işe bakan, muhafaza eden kimse demektir. Komisyoncu malı kendi adına, fakat sahibi hesabına satar, komisyoncu satılanın kârını değil, sadece komisyonu alır.

DAĞITIM KANALI SEÇENEKLERİ Tüketim malları için kanallar Üreticiden tüketiciye Üreticiden parekendeciye; Parekendeciden tüketiciye Üreticiden toptancıya; toptancıdan parekendeciye Parekendeciden tüketiciye Üreticiden komisyoncuya Komisyoncudan toptancıya Toptancıdan parekendeciye Parekendeciden tüketiciye Örgütsel mallar için kanallar Üreticiden kullanıcıya Hizmetler için kanallar Ters kanallar Tüketiciden üreticiye (Geri dönüşüm; tamir-bakım)

Üreticiden tüketiciye Ürünlerini nihai kullanıcılara kendi üretim noktalarından satan üreticiler dolaysız pazarlama kanallarını kullanırlar. Kitaplar, kartlar, CD’ler vb. ürünlerin postalama yoluyla dağıtımı büyük ölçüde bu yöntemle yapılır. Bu kanal tipi kanal üyelerine verilecek ödemeleri ortadan kaldırmakla beraber üreticileri, depolama ve nakliye gibi lojistik faaliyetleri yapma ve organize etme zorunluluğu doğurmaktadır. Örnek; DELL firması internet üzerinden yapmış olduğu satışların tutarı McDonalds’ın tüm dünyadaki 25000 in üzerindeki satış tutarından daha fazladır.

Üreticiden perakendeciye, perakendeciden tüketiciye Bazı üreticiler ürünlerini perakendecilere satarlar. Onlarda aynı ürünü tüketiciye satar. Tek katmanlı bir kanal söz konusudur. Çünkü tek bir aracı vardır. Otomobil, benzin, giyim, Migros vb Perakendecilerin üreticiye sağladıkları en önemli yarar, on binlerce tüketici ile uğraşma yerine, daha az sayıdaki perakendeci ile ilişki kurarak, onlara daha büyük hacimlerde ürün yollayarak, dağıtım sorununa çözüm getirmesidir.

Üretici-toptancı-perakendeci-tüketici Tüketim ürünlerinde en çok kullanılan dağıtım kanalıdır. İki adet aracı bulunmaktadır. Küçük üreticiler için oldukça avantajlı bir kanaldır.

Üretici – komisyoncu - toptancı – perakendeci-tüketici Sınıflandırma derecelendirme gibi uzmanlık gerektiren zirai ürünlerin dağıtımında kullanılan kanal tipidir. Yoğun dağıtım gerektiren ürünlerin dağıtımında kullanılır. Komisyoncu ve simsarlar ile üretici temsilcileri uzmanlaşmış aracı acenteleri olup bunlar, toptancı ve perakendeci müşterilere sattıkları ürünlerin ne sahibidirler ne de herhangi bir şekilde ürünün mülkiyetini üstlenirler. Bunlar, üreticinin iş göremediği yöre ve koşullarda belirli bir komisyon karşılığı belirtilmiş bölgelerde ürünü satarlar.

Örgütsel Mallar İçin Dağıtım Kanalları En çok kullanılan üreticiden kullanıcıya doğrudan dağıtımdır. Bazen toptancı ve perakendeci kulanılabilir. Hizmetler için dağıtım kanalları Çoğu hizmet üreticiden tüketiciye doğrudur. Bazı hizmetler için aracı kullanılır. Sigorta, otomatik para çekme makinaları vb.

Ters Kanallar Ters kanalların başında geri dönüşüm ve tamir bakım için kullanılan ters kanallar gelmektedir. Cam kağıt, plastik gibi geri dönüştürülebilen ürünler üreticilere iade yoluyla geri dönüşümleri sağlanır. Tamir ve bakım gerekliliği satılan ürünün tekrar geriye doğru ters kanalı kullanmasına yol açmaktadır.