Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilişim ve Türkiye.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Pazarlama ve İletişim Dünyasında Sosyal Medya Trendleri Araştırması
Advertisements

E-TÜRKİYE : NASIL BİR EYLEM PLANI Mustafa AKGÜL
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Internet, Toplumsal Yansımaları, Özgürlük ve İnternetin Geleceği
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Mustafa Akgül İnternet Kurulu/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Linux Kullanıcılar Derneği LINUX, E-DEVLET VE BİLGİ TOPLUMU.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Blog.akgul.web.tr inetd.org.tr bilkent.edu.tr BT, Eğitim ve Fatih Projesi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve BÖTE.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu: Türkiye ve Dünyadan Görüntüler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Universiteler.
Dünya’da ve Türkiye’de İnternet Mustafa Akgül İstanbul Üniversitesi 30 Ekim 2003.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD blog.akgul.web.tr Bilgi Toplumu ve Bilişim Bilgi Toplumu ve Bilişim.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
STK’lar için: İletişim Aracı Olarak İnternet Mustafa Akgül
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/sunum, blog.akgul.web.tr İnternet Yaşamdır !
Mustafa Akgül. 27 Kasım 2014 Inet-tr'1ı 2 Tarihçe Kasım 1995 Dış bağlantı 64K Yurt içi: 9.6K, 19.2K - 2M Planlar - tarafları buluşturmak.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve Bilgisayar Öğretmeninin Geleceği.
Mustafa Akgül İnternet ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD Blog.akgul.web.tr akgul.web.tr/yazilar/ Akgul.bilkent.edu.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Hukuk.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül BİLGİ TOPLUMU NEDİR? NE DEĞİLDİR?
Bilgi ve Yenilik İktisadı
İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu
50. Kütüphanecilik Haftası Özgür Yazılım ve Kütüphanecilik Mustafa Akgül Bilkent Üniversitesi / INETD
Mustafa Akgül E-Türkiye: Nedir? Neresindeyiz? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül İnternet ve E-türkiye: Nasıl Algılanmalı? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Bilgi Toplumu Nedir? Ne Değildir? İnternet ve Bilgi Toplumu
Mustafa Akgül BT STK/INETD/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Toplumsal.
Yeni Ekonomi ve Yeni İletişim Teknolojileri Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./LKD/INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet,Bilgi Toplumu ve.
Türkçe Öğretmenliği 2.Sınıf
Fatih Projesi Bazı Öneriler Fatih Zirvesi akgul.web.tr/yazilar/sunum/
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent U / INETD Türkiye İnternet Yasakları ve internet medyası.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ ADM ve Özgür Yazılım.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ Türkiye'nin İnternetle Savaşı Türkiye'nin İnternetle Savaşı.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet,Bilgi Toplumu ve Açık Kaynak.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Açık Kaynak.
İnternet,Bilgi Toplumu ve Açık Kaynak
2016 Kayseri Ticaret Odası.
İnternet ve Bilgi Toplumu
49. Kütüphanecilik Haftası
İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet
İnternet, Özgür Yazılım ve Yansımaları
İnternet, Özgür Yazılım, ve Yansımaları
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
ADM ve Özgür Yazılım Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Mustafa Akgül.
Dijital kütüphane işlevleri
Mustafa Akgül.
Mustafa Akgül.
Sunum transkripti:

Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilişim ve Türkiye

TBMM Bilişim ve İnternet Komisyonu 2 Özet İnterneti Nasıl Algılamalı ? Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Toplumu Sosyal Ağlar ve Toplumsal Paylaşım Bilişim Türkiye Ne Durumda? Ne Yapılmalı ?

İnternet’in tarihçesi ’larda hayal edildi lab’te başladı 1983 saha deneyleri (NSF, Junet, Janet) 1990’lar wais, Gopher, web 1993 Mosaic, NCSA 1995 Java, ticarileşme 2000 dot.com balonu,... internet2,. web2

İnternet Nedir ? Bir ağ teknolojisi, global ağ kütüphane, kültür hazinesi, hizmetler, akıllı cihazlar İnsanlar, sosyal ağlar, iletişim/etkileşim zaman ve mekanın önemi azaltan, eşitleyici Bireysel gelişim olanakları... Matbaa, gazete, radyo, tv, eğlence reklam ortamı, ticaret ortamı, çalışma ortamı, İnternet Yaşamdır !

5 İnterneti Nasıl Algılamalı? Ağların Ağı: 2.2+ milyar insan, 888 M makina, 613M/70 web, 220M alan adı, 100+M video, 130+M blog, trilyon sayfa Face: 845, 425 günlük, 425 mobil (aylık) Twitter: 350/140, 340 tweet, sorgu, 15M linkedin: 125, wp: 20M Flicker da 6 milyar resim var Facebookta bin uygulama var Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 Youtube 1 dk = 30 saatlik video yukleniyor

6 İnterneti Nasıl Algılamalı-II Sanayi devrimi boyutlarında bir gelişme bilim teknoji ile sarmal ilişki örgütsel yapı değişiyor ağ etkisi, ağ ekonomisi, ağ toplumu Birey öne çıkıyor: üretici ve tüketici Rakipler işbirligi yapıyor: rekabirlik Katılım ve saydamlık ortamı Kitlesel örgütlenme, paylaşım ve üretim ortamı

7 İnterneti Nasıl Algılamalı-III Sanayi devrimi: kol gücünün çoklanması Bilgi Devrimi: beyin gücünün çoklanması Bilgi/enformasyonun: üretilmesi, saklanması, işlenmesi, yayılması Ürünlerin marjinal maliyeti sıfır ! tüm yaşamı değiştiren; süreç web2: soysal ağlar, sıradan insan söz sahibi wiki, rss web3: nesnelerin interneti; semantic web!

8 Bilgi Ekonomisi ve Toplumu Information soc., knowledge, knowledge based, knowledge driven, knowledge econ Bilgi üretim faktörü, zenginlik kaynağı Bilgi: bilimsel, teknoloji, ar-ge, patent, know how, inovasyon, örtük (tacit), enformasyon Bilgi işcisi: beyin işcileri, araştırmacı, eğitimli insanlar

9 Bilgi Ekonomisi/Toplumu-II Bilgiye erişebilen, kullanan, işleyen ve Bilgi Üreten! Emek ve dogal kaynak yoğundan: Bilgi yoğun ekonomi ve topluma.. Kültür : bağımsız, sorgulayan, yaratıcı, girişimci bireyler Kurumlar ve Ortam gerekir Bilgi'nin özel konumu (açlık, DEC!)

Bilgi Ekonomisi: Tekstil örneği Pamuk’a gen düzeyinde müdahele Üretim düzeyi: toprak, sulama Kumaşa nanoteknoloji... Kumaşın tasarımı Markalaşmak Moda, tasarım (zara ) Pazarlama, dağıtım, üretim

Bilişim / İnternet Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral, Üretim aracı, Kişisel/kurumsal verimlilik aracı Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim Elektrik ve telefon gibi, sorgulamayın (bilgisayar/internet) Tüm sektörler için elzemdir! İş süreçlerinin internet/bilişime uygun olması gerekir Düşük yatırım, yetişmiş insan ister! Tüm bilim dallarında uzmanlık, ekip çalışması Tutarlı politikalar ve sistemik yaklaşım gerekir

12 Açık Kaynak-özgür yazılımlar -imece üretim, insanlığın ortak malı - özgürlük temalı, dağıtık, demokratik K+ proje/yazılım, 3M ~ geliştirici -yansımaları: wikpedia, crowd sourcing, - açık{ erişim, ders malzemeleri, bilim, donanım,..} - internetle içice -sarmal - tasarruf, istihdam, güvenlik, rekabet - Pardus bir özgür yazılımdır!

13 Open xyz - openscience.org: özgür scientific software, 505 (+kitap) - opensourcescience.com:oxford, mac-planc, cal(u,tec) - freescience.info : 2508 (kitap + ) - openculture.com: kitap, film, muzik, ++ - opendata: data.gov, maps, genome, compund,... - science commons, creative commons -

14 Bilgi Eko./Toplumu İndexleri Pek çok göstergenin ağırlıklı ortalaması Ar-ge GDP, ar-ge calışanı, patent, yayın, Eğitim seviyesi, üniversite, lise bitirme oranı, gazete, kitap sayısı, Telefon, TV, Radyo, Kablo, fax Altyapı/Kurumsal, kullanım, kapasite Bilgisayar, internet yaygınlık, derinlik Özgürlükler, örgütlenme; kurumsal yapı (girişim, buluş, ar-ge, inov.)

15 Türkiye - I milyon kull., 8 M ADSL+Mob, 4 M bilgisay. %38 kullanım ( ) eurostat Alan adı: %27-33 düzenli, %58 hiç, %25? hiç duymamış? Kırsal Kadın %15 Evlerin %42'inde internet, %34 geniş bant Serbestleşme sorunlu: pazar payları, yabancı serm Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı E-devlet: 5,5M, firma: 11.5M CV

16 Türkiye - II Uluslarasi indeksler: 40/55, /192 Gender gap: 120+, insani gelişmede: UN e-gov: 59, 76, 69/192, 80/190 GITR: sira: : 55/127, 61/134, 69/133 RSF basin ozgurlu 138->148 /178, RSF inet--> gozlem Economist : demokraside hibrid Rekabet: 69/139

17 Bilişim Sektörü için: Yatay rolu çok önemli Yatay için de gelişmesi gerekir Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal... Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi

18 Katılım, Demokrasi ve İnternet Anti-global hareket interneti çok etkin... Dağıtık, küçük gruplar haberleşme... Bilgilenme, alternatif oluşturma, karar... Kitleleri harekete geçirme (ventura, oba..) Yolsuzlugu önleme, yönetime katılma... Strateji oluşturma, yayma ve ikna... “Long Tail !” - herkese erişim!!

19 Katılım, Demokrasi ve İnternet II Sosyal aglar - global Geniş kitlelere ulaşım – örgütlenme Kitleler, saydamlık, yönetime katılım, bilgiye erişim Bilgilenme, denetim ve refahtay pay istiyor Internet bir araçlar topluluğu Strateji ve örgütlenme gerek

İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu 20 E-democracy Extremedemocracy.com E-democracy.org Akgul.bilkent.edu.tr Berkman center, harvard law school Oxford Internet Instıtute oii.oxford.ca.uk? Cambridge, berkeley, harvard berkman

21 E-avrupa Web.eu de çıktı, 94'te hızlı başladılar !97 girdik dediler, 98'te sayısal uçurum 99'da e-avrupa “en dinamik ve rekabetçi” 2002'de biten eylem p, “herkes için bilgi T” 2001'de, e-avrupa+, e2005 İ2010: growth and inclusion ABD, jp ve korenin gerisindeler

22 E-türkiye, e-devlet Ülkenin yeniden yapılanması: e-türkiye Devletin yeniden yapılanması: e-devlet E-devlet, e-türkiye için öncü güç Bilgisayarlaşma, internet olmazsa olmaz! Ama, felsefe, insan, organizasyon önemlidir Bu bir süreçtir Bilgi toplumu bir tercih meselesi değildir!

Sansür yasası!: donkişot, devekuşu ve harakiri 8 konu: cocuk, porno,kumar,saglik intihar, ilac, müstehcen, Atatürk + bahis Erişimi engelleme Sansür dairesi: 93 URL filtreleme Digitürk-blogspot: 14 mart karar –hala..

24 Ara Özet: Bilişim ve İnternet tercih meselesi değil Bilgi Toplumu hedefi doğru hedef Sistemik ve uyumlu politikalar gerekli Açık kaynak öncelikli, ama tek değil Katılımcı, saydam, Demokratik yapılar Kendi somut planlarımızı biz geliştirmeliyiz Tek başına bilişim değil, ama bilişim şart

25 Öneriler Ulusal strateji – uygulanan -uyumlu Siyasal sahiplenme Yapılanma: müsteşarlik/bakanlık Katılımcı yapılar: özel sek, stk, uni., basin, yurttas Mecliste komisyon Somut eylem planı Izleme, gözden geçirme, araştırma Açık ortamlarda yıllık konferans

Universiteler internet araçlarını yoğun kullanmalı wiki, blog, rss, chat, liste, forum liberal/önder: öğrenci, eleman, özgür e-öğrenme; deney, destek, karma Açık erişim, açık ders malzemeleri Topluma önderlik: stk, ticaret yaratıcı, girişimci, araştırma, inovasyon kültürü sanayi işbirliği, toplumun sorun.

Universiteler opencourse consorsium academicearth.org best video lectures acik kaynak yazilimlar: 300K gnu.org, directory.fsf.org 7K sf.net, freshmeat.net acik-kaynak.org.tr

Açık Kaynak Yansımaları linux surumu, 2 milyon gelistirici Bilişimi yeniden tanımlıyor, farklı bir model Açık erişim Acik-ders malzemeleri, OCW Wikipedia, stanford felsefe sözlüğü 100$ dizüstü, her çocuga dizüstü Acik biyoloji, acik-donanim, facebook Google, facebook, twitter, amazon, yahoo...

29 e-öğrenme... işin başındayız: ne kadar hazırız? paradigma değişikliği: aktif öğrenme zenginleştirici ---> degree program dinazor, göçmen, native “mass...”, lab, öğrenme, katılım virtual classroom, atutor, moodle opencourseware, acik-ders malzeme

30 GITR- Bilgi Toplumu Indeksi 3 kategori, 9 altkategori, 68 temel gösterge Çevresel(ç), Hazırolma(H), Kullanım(K) Ç: pazar (14), siyasal/düzen.(9), altayapı(7) H: birey(9), iş dünyası(10), devlet(4) K: birey(5), iş dünyası(5), devlet(5) Türkiye: 61 < Ç: 56; 66, 56, 62 H: 69; 64, 63, 87 K: 54; 61, 48, 60

GITR -II bürokrasi 104 vergi (k)123, 78 adalet bagim 64 egitim sist k 77 okulda inet 55 firma arge 73 e-katilim 70 egitim harca 90 basin özgür 106 adaletin etkin 82 ict önceligi 101 y.tekno alımı 106 vizyonda ict 85 edevlet haz. 70 dev ict teşvik 96 iş çalışan egit 90

32 Alan Adı Kendi Alan adınız olsun Adsoyad.com.tr Com.tr biz.tr info.tr – sirketler için Gen.tr web.tr herkes, org.tr STK Gov.tr bel.tr pol.tr k12.tr Name.tr tel.tr Av.tr dr.tr (not.tr ecz.tr muhasebe.tr).tv.tr.fm.tr medya.tr

33 web önerileri: Enformasyon/hizmet önemlidir ! Flash, büyük resim, animasyondan uzak dur Platform bagımsız! Her tarayıcı, görme özü. Ana bilgi text, html olmalıdır (pdf, word.) Navigasyon... Kurumsal bütünlük İletisim bilgileri, stil üzerine okuyun, düşünün

Tarama motorları Google, scholar.google, maps.google, print.. Acik-erisim, creative commons Meta search, A9, de.li.cious, Firefox Search tools Wikipedia, free dictionary, webmaster, yahooligans Wikipedia, yahooligans, netscout

Bazı Web adresleri Wikipedia, tr.wikipedia.org Yahooligans – k12 Netscout Dizin servisleri: directory.yahoo.com Directory.google.com, opendirectory E-posta listeleri Wiki, blog, rss!

36 Sorular Teşekkür ederim akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Akgul-duyuru, k12, edu-net

Bilişim... Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral,... Üretim aracı Kişisel/kurumsal verimlilik aracı Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim Elektrik gibi temel Bilgi sistemi kurmak zordur, ekip işi, insanı ikna Süreçtir, iş birliği ister

38 Dikey Sektör Olarak Bilişim Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center Elektronik, Telekom ile bütün - ICT Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. Yatırım göreceli düşük: egitim gerek İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek

İ 39 Bilişim, Verimlik, tetikleyicilik Arrow'un itirazi çözüldü İ2010: %5 GDP --> 25% büyümeyi tetik. Verimligin %40'ı sağlıyor, ABD'de %60 Bilişim ar-ge 1/3 (.us,.jp,.kr), 1/5.eu Değişimi yönetmek zor, başarısızlık var Elektrik motorlarında gecikme

/55 İnsani gelişme: / 196 Digital opportunity (05): 1 dk, 2, iceland, 3.se, 4 uk, 5 no, 6, nl, 7, ch, 8 fi, 9, lu, 10 de, 11, estonya, 12slovenya, 16 fr, 22 cy, 26 gr, 31 ro, 32 tr 33 ru (Avrupa) Dünya: 58 tr, 60 rs, 53 ro, 9 nl, 7 us, us 21,3 dk, 2 jp, 1 kr Economist 07 e-readiness: 1 dj, 2, us-se, 4 hk, 5ch, 6 sgş 7 uk, 8nl,9 australya, 10 fi, 11 au, 12no, 13 ca, 14 nz, 16 kr, 30 sili, 42 tr, 43 br,44 ar, 45 ro, 48 bg İnnovation: 46 bg, 53 br, 58 tr, 60 urdun, 54 cin, Broadband indeks. itif.org (07), 1 kr, 2 jp, 3 iceland, 4 fi, 5 nl, 6 se, 7fr, 8dk,9 no, 10 ca, 12 us, 24 pl, 27 gr, 29 mx, 30 tr Global comptetition index: (07) 59 tr, 1 ch, 2 fi, 3 se, 4 dk, 5 sg, 6 us, 7 jp, 8 de, 9 nl, 1o uk, 12 no, 26 ma, 66 br

41 Sosyal Ağlar -eski sayılar Günde 250B e-posta, yılda 90 trilyon Kadinlar önde: %85 Twitter: 4.25 M → 1 ; günde 65M tweet (ay 2 Mi) Flicker da 4 milyar resim var Facebookta bin uygulama var Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 Youtube 1 dk = 20 saatlik video yukleniyor

42 Sosyal Ağlar - büyükler Facebook, twitter, linkedin Myspace (70), Google+ (65), Devianart (26) Livejournal (21), Tagged (20), Orkut (18) CafeMOM(13), Ning (12), Meetup (8) Mylife(6), MyYearBook(3), Badoo(3-) Flicker, Pinterest Stumbledupon, delicios, reddit,

44 Sosyal Ağlar -eski sayılar II XING: 8, XANGA: 27, flixstar: 63 Windows Live: 120, Vkonta?(Rusca): 70, 60 Stambleupon: 9, Tagged: 70 studioVZ(alman): 15, ispanyol: 5 Qzone (cince): 200, skyrock(fr): 22 Orkut: 180, Open Diary: 5, Plaxo: 15 Myspace: 130, netlog: 60, hi5: 80 Mylife: 51, myheritage: 30, mixi: 25 last.fm: 30, macar: 6, pol: 6

45 Sosyal Ağlar- III- TR Facebook'ta 3. ülkeyiz: 24 milyon twitter moda oldu: Bersay'in araştırması: 65 firma 75 yönetici video, blog, profil oluşturma pazarlama:fb, %80 üye, %48 kullanım (pazarl/ilet) linkedin %60, twitter %54 pazarl/ilet: sosyal medya olumlu, %52 yönetilmezse zarar verir %95 tüketici üzerinde etkisi var %94, her şirket için %54

Yatay Sektör Olarak Bilişim İnternet ve Bilgisayar: “Her eve lazım!” Elektrik ve Telefon gibi! (sorgulamayın!) Verimlilik aracı: OECD doğruladı (Arrow) Tarım, KOBI, turizm, için gerekli Bilişim'in, işletme/iş nosyonları gerekli Mühendislik, inovasyon, ar-ge, pazarlama e-ticaret, e-pazaryerleri Bilgiye erişim yurttaşlık hk. Sayısal böl.

47 Dikey Sektör Olarak Bilişim Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center Elektronik, Telekom ile bütün - ICT Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. Yatırım göreceli düşük: egitim gerek İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek

48 Bilişim Sektörü için: Yatay rolu çok önemli Yatay için de gelişmesi gerekir Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal... Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi

49 Crowd Sourcing- wikipedia - 4M (en, 26M sayfa),.15(tr) - toplam 21M~ madde, 85K aktif yazar, 400M aylık - insanlığın ortak malı - britannica vs yarisir - commons, wikinews, wikibooks, - wikiquotes, wikisources(350K), wikispecies - wikiversity, wiktionary

50 Açık Ders -Open Courseware - MIT 2000 de ocw.mit.edu - Rice, connections; - ocwconsortium.org – 250 üye - TR de Ankara, ODTÜ, Tuba-yok-40+ cons - + gazi(7), hacettepe(9), baskent(7), atilim(4), doğu akdeniz(33) - ankara (10+), odtu (130) ders; bilkent 16+6 video - DOAJ: 765K makale, 7500 dergi, 3600 tarama - en:4542, es:1419, jp:264, ch:119, pl:86, cat:59 Il:38, ru:35, fr:28, endo: 1, nptel (260)