Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişim Teknolojileri ve Yönetim Dersi (IYO 713) Sunumu
Advertisements

Teknoloji Omnibus Teknoloji kullanıcıları raporu Mart 2007.
DİDEM GÖRGÜLÜ ÖZGE ÇELİK ÜLKELER : AMERİKA İNGİLTERE YENİ ZELANDA ÇİN
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Anket Geliştirme.
İNTERNET’TE ALIŞVERİŞİN KENTİN EKONOMİK VE FİZİKSEL DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜMÜNE KATKISI Yrd. Doç. Dr. K. Mert Çubukçu Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
Bolum 4- 2.
Yrd/ Doç.Dr. Didar Büyüker İşler SDÜ İİBF Turizm İşletmeciliği Bölümü
Yard. Doç. Dr. Oğuzhan Aygören İTÜ İşletme Fakültesi
Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Rasyonel ve Duygusal Faktörlerin Yer Markası Sadakatine Etkileri Sibel Mutlu, M.B.A. Yrd. Doç. Dr. Berna Tarı Kasnakoğlu Prof. Dr. Zeliha Eser.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Çukurova Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN
ARAÇ KULLANANLARIN TEMEL GÜDÜLERİNİN ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: İSTANBUL’DA ARAÇ KULLANANLAR ÜZERİNE KANTİTATİF BİR ÇALIŞMA Yard. Doç.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Fakültesi
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
NOKTA ŞEYMA ARPACIKTAŞ – İSMAİL BÜYÜK
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
DİĞER TUTUMLAR.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
Yrd. Doç. Dr. Yavuz AKÇİ Adıyaman Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İstatistiksel Analizler
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Kişiselleştirme ve Sosyal Medya Reklamlarına Tutum Oluşumu
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ELEKTRONİK TİCARET E TİCARET NEDİR ? E-Ticaret ‘ te dikkat edilmesi gereken kurallar 1.
ÖMÜR BOYU GELİR HİPOTEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Sunum transkripti:

Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi Özçelik Doç. Dr. E. Eser Gegez Prof. Dr. Şebnem Burnaz

Yeni çağ: Mobil

Mobil Satışa İlişkin Veriler 2015 %52, %63,4 Mobil internet kullanımı penetrasyon oranı

Mobil İnternet Neden? 1.Taşınabilir 2.Kişisel bağ kurulabilir 3.Anlık bilgi iletebilir 4.Yazılı ve görsel iletişim sağlayabilir 5.Ürün ve hizmeti birleştirebilir 6.Anlık iletişim kurabilir

Mobil internet kullanımı Kolaylık Hız Zaman

Mobil internet kullanımı Kolaylık Hız Zaman Karanlık taraf?

Karanlık Taraf Mobil internet ve akıllı telefon kullanımı Mobil internet ve akıllı telefon kullanımı Satın alma (Kim vd., 2015, s.37) Harcama düzeyi ve yeniden satın alma niyeti (Wang vd., 2015, s.232) İnternet bağımlılığı İnternet bağımlılığı İnternet üzerinden anlık satın alma (Sun ve Wu, 2011, s.344) Gösterişçi tüketim ve materyalizm Gösterişçi tüketim ve materyalizm Alışveriş bağımlılığı (Zaharie ve Maniu, 2012, s.522).

Materyalizm Tüketicilerin nesnelere yüklediği anlam (Belk, 1984). Sahip olunan eşyalar ile mutluluk seviyesi arasında bir doğru orantının varlığı (Richins ve Dowson, 1992; Richins, 2004).

Alışveriş Bağımlılığı Olumsuz duygular (O'Guinn ve Faber, 1989, s.155) ve düşük özsaygı (Khare, 2013, s.29) karşısında bir savunma olarak ortaya çıkan, kronik ve sürekli tekrar eden satın alma davranışı ve bu davranış üzerinde bireysel kontrolün bulunmaması (Ridgway vd., 2008, s.622) Tüketicilerin kaygı bozukluğunu yatıştırmak için başvurduğu bir davranış (O'Guinn ve Faber, 1989, s.147). İdeal benlik arayışı

Materyalizm ve Alışveriş Bağımlılığı Podoshen ve Andrezejewski, 2012 Materyalizm  Gösterişçi tüketim  Plansız alışveriş Rindfleisch vd., 1997 Materyalizm  Alışveriş bağımlılığı (aile yapısı) Dittmar, 2005 Materyalizm  Alışveriş bağımlılığı (yaş, cinsiyet)

Araştırma Modeli Mobil İnternet Kullanımı Alışveriş Motivasyonları Alışveriş Bağımlılığı Materyalizm

Alışveriş Motivasyonları Hazcı Alışveriş Motivasyonu Faydacı Alışveriş Motivasyonu

Hipotezler H1: Mobil internet kullanımı materyalizmi olumlu yönde etkilemektedir. H2: Mobil internet kullanımı alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir. H3: Materyalizm alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir. H4: Mobil internet kullanımının materyalizme olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir. H5: Mobil internet kullanımının alışveriş bağımlılığına olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir.

Araştırma Modeli Mobil İnternet Kullanımı Alışveriş Motivasyonları Alışveriş Bağımlılığı Materyalizm H1 H2 H1: Mobil internet kullanımı materyalizmi olumlu yönde etkilemektedir. H2: Mobil internet kullanımı alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir.

Araştırma Modeli Mobil İnternet Kullanımı Alışveriş Motivasyonları Alışveriş Bağımlılığı Materyalizm H1 H2 H3: Materyalizm alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir. H3

Araştırma Modeli Mobil İnternet Kullanımı Alışveriş Motivasyonları Alışveriş Bağımlılığı Materyalizm H1 H2 H4: Mobil internet kullanımının materyalizme olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir. H5: Mobil internet kullanımının alışveriş bağımlılığına olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir. H3 H4, H5

Veri Toplama ve Analizi İnternet üzerinden 406 katılımcıdan tam ve dolu anket 5’li Likert (1-Kesinlikle katılmıyorum, …, 5-Kesinlikle katılıyorum) Araştırma modeline doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kapsamında güvenilirlik ve geçerlilik testleri Regresyon ve düzenleyici regresyon ile hipotez testleri

Örneklemin Özellikleri Yaşn% 18'den küçük71,7% arası29773,2% arası6115,0% arası317,6% 50'den büyük102,5% Gelir düzeyin% TL20851,2% TL10024,6% TL409,9% TL163,9% 8001 TL ve üzeri4210,3% TOPLAM100100% Eğitim düzeyin% İlköğretim10,2% Lise27868,5% Üniversite6917,0% Yüksek Lisans5814,3% TOPLAM100100%

Mobil İnternet Kullanım Sıklığın% Günde birkaç kez34284,2% Günde bir kez133,2% Haftada birkaç kez143,4% Ayda birkaç kez297,1% Asla82,0% TOPLAM406100% Mobil İnternet Kullanım Özellikleri

Kullanılan Ölçekler DeğişkenKaynak Cronbach’s Alpha Materyalizm Richins ve Dawson (1992) 0,814 Alışveriş Bağımlılığı Faber ve O'Guinn (1992) 0,748 Aşırı Mobil İnternet Kullanımı Mueller vd. (2011) 0,833 Hazcı Alışveriş Motivasyonu Arnold ve Reynolds (2003) 0,900 Faydacı Alışveriş Motivasyonu Babin vd (1994) 0,706

Regresyon Analizi Aşırı internet kullanımı ile materyalizm arasındaki ilişki H1: Mobil internet kullanımı materyalizmi olumlu yönde etkilemektedir.

Regresyon Analizi Aşırı internet kullanımı ile alışveriş bağımlılığı arasındaki ilişki H2: Mobil internet kullanımı alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir.

Regresyon Analizi Materyalizm ile alışveriş bağımlılığı arasındaki ilişki H3: Materyalizm alışveriş bağımlılığını olumlu yönde etkilemektedir.

Regresyon Analizi Aşırı internet kullanımı ile materyalizm arasındaki ilişkiye alışveriş motivasyonlarının düzenleyici etkisi H4: Mobil internet kullanımının materyalizme olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir.

Regresyon Analizi Aşırı internet kullanımı ile alışveriş bağımlılığı arasındaki ilişkiye alışveriş motivasyonlarının düzenleyici etkisi H5: Mobil internet kullanımının alışveriş bağımlılığına olan etkisi, hazcı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilerde, faydacı alışveriş motivasyonuna sahip olan kişilere göre daha yüksektir.

Sonuçlar İşletmeler açısından karlı Tüketiciler için tehlikeli Gerçek para harcamadan rahat alışveriş Aşırı internet kullanımı  Hazcı alışveriş motivasyonu  Materyalizm  Alışveriş bağımlılığı

Kısıtlar Örneklem yapısı Mobil internet kullanımı sıklığı Kültürler arası ölçüm eksikliği Bireysel ve demografik etkiler

Teşekkürler