yılları arasında Batman ihracatının sürekli artış trendinde olduğu gözlenmektedir. Özellikle 2008 krizinden sonraki dönemlerde bu artış daha net görülmektedir. yılları arasındaki ihracat sıçramasının çözüm süreci ve oda vizyonunun etkisi olduğu söylenebilir. Bu sürekli artış kullanılmayan (atıl) kapasitenin çok olduğu durumlarda gözlenmektedir.2015 yılı için ihracat hedefi oluşturulabilir.(Örneğin 60 milyon $.İhracat artış hızı hedefi %20)
2013 YILI YAPILAN İHRACAT2014 YILI YAPILAN İHRACAT BATMAN ALMANYABATMAN210 ARNAVUTLUKBATMAN440 AZERBEYCAN-NAHCIVANBATMAN18353 BAHAMALARBATMAN010 BANGLADEŞBATMAN1720 BIRLESIK ARAP EMIRLIBATMAN91170 BİRLEŞİK DEVLETLERBATMAN15193 BİRLEŞİK KRALLIKBATMAN0551 BOSNA-HERSEKBATMAN260 BULGARİSTANBATMAN CAYMAN ADALARIBATMAN015 CEZAYİRBATMAN2010 ÇİN HALK CUMHURİYETİBATMAN0257
ESTONYABATMAN0199 FILIPINLERBATMAN013 FİNLANDİYABATMAN200 FRANSABATMAN0202 GÜNEY KORE CUMHURİYEBATMAN1340 GÜRCİSTANBATMAN HINDISTANBATMAN817 HONG KONGBATMAN08 IRAKBATMAN İRAN (İSLAM CUM.)BATMAN JAPONYABATMAN80 KATARBATMAN5144 KAZAKİSTANBATMAN KENYABATMAN1310 KIRGIZİSTANBATMAN0105 KUZEY KIBRIS TÜRK CUBATMAN LİBYABATMAN5770
MACARİSTANBATMAN28327 MAKEDONYABATMAN MALİBATMAN80 MERSİN SERBEST BÖLGEBATMAN042 MISIRBATMAN04 MOLDAVYABATMAN330 NIJERYABATMAN846 ÖZBEKİSTANBATMAN1380 POLONYABATMAN0526 ROMANYABATMAN RUSYA FEDERASYONUBATMAN SINGAPURBATMAN028 SURIYE ARAP CUM.(SURBATMAN SUUDI ARABISTANBATMAN33722 TUNUSBATMAN014 TÜRKMENİSTANBATMAN230 UKRAYNABATMAN ZAMBIABATMAN550
1) IRAK (Toplam ihracatın yaklaşık 2/3’ü) 2) KKTC 3) UKRAYNA 4) MAKEDONYA 5) RUSYA 6) SURİYE 7) İRAN
1) İRAN 2) KKTC 3) RUSYA FEDARASYONU 4) SURİYE 5) UKRAYNA 6) GÜRCİSTAN
Batman ili ihracatının yaklaşık 2/3’ü Irak’a yapılmaktadır. Fakat artan terör olayları sebebiyle (IŞİD ve mezhepsel çatışmalar) 2014 yılında bir önceki yıla nazaran Irak’a yapılan ihracat yaklaşık % 11 azalarak 31milyon $ seviyesine gerilemiştir. Dikkat çeken ayrı bir hususta en fazla ihracat yapılan ülkelerin büyük bir kısmının, aynı zamanda ihracat artışının bir önceki yıla göre en fazla arttığı ülkeler grubunda yer almasıdır. Veriler incelendiğinde İran, KKTC, Rusya, Gürcistan gibi ülkeleri Pazar ortamlarının incelenmesi faydalı olacaktır. Örneğin İran’la 2013 yılında 7 bin $ düzeyinde olan ihracat 2014 yılında 1milyon$ seviyesine ulaşmıştır.
TOPLAM (1000$) Ağaç Mamülleri ve Orman ÜrünleriBATMAN ÇELİKBATMAN ÇİMENTO CAM SERAMİK VE TOPRAK ÜRÜNLERİBATMAN Değerli Maden ve MücevheratBATMAN Demir ve Demir Dışı MetallerBATMAN Deri ve Deri MamulleriBATMAN1272 Diğer Sanayi ÜrünleriBATMAN983 Elektrik - ElektronikBATMAN HalıBATMAN Hazırgiyim ve KonfeksiyonBATMAN Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve MamulleriBATMAN İKLİMLENDİRME SANAYİİBATMAN
Kimyevi Maddeler ve MamulleriBATMAN Kuru Meyve ve MamulleriBATMAN1910 Maden ve MetallerBATMAN Makine ve AksamlarıBATMAN SAVUNMA VE HAVACILIK SANAYİİBATMAN00 SU ÜRÜNLERİ VE HAYVANCILIK MAMULLERİBATMAN Süs Bitkileri ve MamulleriBATMAN1349 Taşıt Araçları ve Yan SanayiBATMAN Tekstil ve HammaddeleriBATMAN2162 Yaş Meyve ve SebzeBATMAN67637 Zeytin ve ZeytinyağıBATMAN
2014 yılı Batman ili en fazla ihracat yapan sektörler 1) Maden ve Metaller 2) Kimyevi maddeler ve Mamulleri 3) Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve mamulleri 4) Demir ve Demir dışı Metaller 5) Su Ürünleri ve hayvancılık Mamulleri 6) Hazır Giyim ve Konfeksiyon 7) Çelik 8) Çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri 9) İklimlendirme sanayii 10) Ağaç mamulleri ve orman ürünleri 11) Zeytin ve zeytinyağı
1) Batman ilinin en fazla ihracat geliri elde ettiği sektör maden ve metaller olmuştur. Fakat bu sektörde elde edilen gelirde geçen yıla nazaran azalma söz konusudur. 2) İhracat artış hızının en fazla olduğu sektör ise Su ürünleri ve hayvancılık mamulleri olmuştur. 3) Türkiye geneli en fazla ihracat yapılan ilk 10 sektör arasında yer alan sektörlerden 6’sı aynı zamanda Batman ili’nin en fazla ihracat yaptığı ilk 10 sektör arasında yer almaktadır. Buradan da anlaşılacağı üzere ülke ihracatı ile ilin ihracat yapısı benzerlik göstermektedir. 4) Batman ihracatının lokomotif sektörlerinden olan Kimyevi maddeler ve mamulleri ise gecen yıla nazaran % 17 lik bir artış göstermiştir.
1-) Türkiye Geneli İhracat Rakamları (13Yıllık) 2-) Türkiye 2014 Yılı Aylık İhracat Rakamları 3-) Türkiye’nin En Fazla İhracatı Yaptığı İlk 20 Ülke 4-) Türkiye’nin en Fazla İhracat Yaptığı Sektörler
Türkiye’nin 2002 yılında 36 milyar$ olan ihracatı 2014 yılında 157 milyar$ olmuştur. Buda yaklaşık yıllık %15 düzeyindeki bir ihracat artışını göstermektedir. 2014 yılı ihracat hedefi olan 166 milyar$ ı tutturamamıştır.2023 hedefi 500 milyar$ dır. Fakat bu hedefi tutturmak temel göstergelere bakıldığında mümkün gözükmemektedir. Bu hedefi tutturabilmenin tek yolu inovatif araçlar üretmek olabilir.
2014 YILI İHRACATIMIZDA İLK 20 ÜLKE (1000 $) ÜLKEKÜMÜLATİF% PAY 1.ALMANYA ,82 2.IRAK ,05 3.BİRLEŞİK KRALLIK ,38 4.İTALYA ,64 5.FRANSA ,26 6.BİRLEŞİK DEVLETLER ,14 7.RUSYA FEDERASYONU ,00 8.İSPANYA ,14 9.İRAN (İSLAM CUM.) ,65 10.HOLLANDA ,24 11.MISIR ,19 12.BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ ,13 13.ROMANYA ,00 14.SUUDİ ARABİSTAN ,00 15.İSRAİL ,93 16.BELÇİKA ,93 17.AZERBAYCAN-NAHÇİVAN ,91 18.ÇİN HALK CUMHURİYETİ ,88 19.POLONYA ,59 20.TÜRKMENİSTAN ,47 İLK 20 ÜLKE TOPLAM İHRACAT DEĞERİ ,38 TOPLAM İHRACATIMIZ ,00
Tablo 1 En yüksek ihracat artışı elde edilen ilk 10 ülke* ÜLKE (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % PANAMA ,3% UMMAN ,1% MEKSİKA ,5% İRAN (İSLAM CUM.) ,2% KUVEYT ,5% YEMEN ,8% KANADA ,1% SINGAPUR ,0% BANGLADEŞ ,0% CEZAYİR ,5% * 10 milyon dolar ve üstünde ihracat yapılan ülkeler arasında Tablo 2 En fazla ihracat yapılan ilk 10 ülke ÜLKE (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % ALMANYA ,0% IRAK ,8% BİRLEŞİK KRALLIK ,0% BİRLEŞİK DEVLETLER ,5% İTALYA ,9% FRANSA ,0% İRAN (İSLAM CUM.) ,2% RUSYA FEDERASYONU ,8% İSPANYA ,3% SUUDİ ARABİSTAN ,0%
Tablo 3 En fazla ihracat yapan ilk 10 sektör SEKTÖR (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % Otomotiv Endüstrisi ,5% Kimyevi Maddeler ve Mamulleri ,6% Hazırgiyim ve Konfeksiyon ,5% Çelik ,0% Elektrik Elektronik ve Hizmet ,1% Tekstil ve Hammaddeleri ,9% Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri ,9% Demir ve Demir Dışı Metaller ,7% Makine ve Aksamları ,5% Ağaç Mamülleri ve Orman Ürünleri ,5% Tablo 4 İhracatını en yüksek oranlı artıran ilk 10 sektör SEKTÖR (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % Mücevher ,3% Fındık ve Mamulleri ,4% Gemi ve Yat ,5% Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller ,3% Savunma ve Havacılık Sanayii ,2% Halı ,2% Tütün ,6% Kuru Meyve ve Mamulleri ,0% Elektrik Elektronik ve Hizmet ,1% Demir ve Demir Dışı Metaller ,7%
Tablo 5 En fazla ihracat yapan ilk 10 il İL (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % İSTANBUL ,1% BURSA ,1% KOCAELI ,9% İZMIR ,3% ANKARA ,4% GAZIANTEP ,8% MANISA ,1% DENIZLI ,9% MERSIN ,9% HATAY ,2% Tablo 6 İhracatını en yüksek oranlı artıran ilk 10 il İL (Bin$) ARALIK ARALIKDeğ. % ADIYAMAN ,3% ARDAHAN ,6% ORDU ,3% GIRESUN ,3% KILIS ,7% YALOVA ,6% IĞDIR ,0% ERZINCAN ,0% KASTAMONU ,1% ÇANAKKALE ,1%
2010 yılı sonrası Türkiye ve Batman İhracat rakamlarına bakıldığında Türkiye ihracat artış hızının çok üstünde bir artış hızı görülmektedir. İhracat artış hızı TürkiyeBatman 2011%18% %13% %0,6%4 2014%3%11
2005 yılında Batman ilinin Türkiye ihracatı içindeki payı %0.016 iken 2014 yılında bu rakam % olmuştur. Bu veriler ışığında 2005 yılından 2014 yılına kadar gecen sürede Batman ilinin İhracattan aldığı payı 2 katına çıkardığını görüyoruz. Özellikle yılarına ait veriler bu yıllarda ihracatın sıçrama yaptığını göstermektedir. Batman ilinin atıl durumda bulunan işgücü kapasitesini aktif hale getirecek iş alanları bulunarak mevcut pazarlar geliştirilmelidir. Coğrafi konum itibariyle ulaşım masrafının az olduğu ülkelerde Pazar araştırmaları derinleştirilmelidir.Örneğin daha önceki yıllarda ihracatın neredeyse hiç olmadığı İran Türkmenistan gibi ülkelerin pazarları incelenmelidir. Yapılan araştırmalar sonucunda ihracatın önündeki en büyük engel olarak bulunan yabancı dil eksikliği oda bünyesinde kurulacak dış ilişkiler masası aracılığıyla en aza indirgenmeye çalışılmalıdır. Doğru bir organizasyon, inandırıcı ekonomik politikalar, yüreklendirici teşvikler, istikrarlı kararlar, bilgilendirici yönlendirmeler ile KOBİ’lerin gelecekte Türkiye ihracatının dinamosu olması kaçınılmazdır.
Türkiye’nin başını bazı açılardan sorun olarak ağrıtan nüfus problemi, doğru değerlendirildiği takdirde önemli bir insan kaynağı olarak görülebilir. Genç ve eğitilebilir bir nüfus, gelecekte Türkiye’nin dünya ekonomisi içerisinde önemli bir rekabet gücü elde etmesine neden olacaktır. Ortadoğu, Orta Asya, Avrupa ve Afrika pazarına bu kadar yakın ve tarihi bağları olan bir ülke olarak Türkiye’nin bu avantajı iyi değerlendirmesi gerekir.
Stratejileri doğru belirlenmiş bir pazarlama politikasından yoksun oluşumuz Ar-ge bütçesinin yetersizliği Teknoloji ağırlıklı, katma değeri yüksek sektörlerdeki yetersizliğimiz Bölgesel siyasi krizler Şirketlerimizin ihracat pazarlamasına odaklı organizasyonel yapıya istenilen seviyede halen ulaşamamış olmaları Uluslar arası mevzuatlara ve standartlara uyum konusundaki yetersizliğimiz